wielspoortje in B ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gjilke

Re: wielspoortje in B ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:16

Disciplineregelement Dressuur schreef:
Artikel 145 Hulpmiddelen
Sporen zijn van metaal. Een ronde tand/knop van hard plastic is toegestaan.De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of gebogen naar achteren gericht te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien. De takken van de spoor dienen glad te zijn.
Sporen zonder tand (dummysporen) zijn toegestaan.Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek onlosmakelijk zijn omwonden met een bescherming, is dit eveneens toegestaan. (Dit laatste niet op internationale wedstrijden.)

Voor pony's zijn alleen stompe sporen en knopsporen-eventueel in zwanenhalsuitvoering- toegestaan waarvan de spoortand een maximale lengte van 3 cm heeft (zwanehalsspoor horizontaal gemeten) en een minimale diameter van 0,5 cm..
Internationaal mag de tand van de (stompe) spoor bij ponyruiters een maximale lengte hebben van 1,5 cm.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:20

Wat willen jullie nou? Ze heeft het beste met haar paard voor, trapte hem eerst open, en nu met een iets minder vriendelijk eruitzient spoortje [In JULLIE ogen dan.] bespaard ze haar beestje een open buik, en nu zeuren en zeiken jullie alsnog?

Bokt. Verward

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:39

gelukkig kennen jullie mij niet en vooral willem niet en trek ik mij niets aan van dit soort commentaar.
als willem weer eens een bui heeft en aan de steiger gaat, dan nodig ik jullie uit om hem voorwaarts te laten gaan ipv omhoog zonder spoor, zonder een zweepslag, of zonder een harde trap te geven.
hm.. dan zaldie toch leuk omhoo blijven komen. in die situaties moet je willem eenverschrikkelijke doodschop geven om hem weer down to earth te brengen, met toendertijd gaten in zijn buik tot gevolg.
gelukkig is die periode voorbij en kan ik de laatste keer steigeren niet meer herinneren.

en nu nog maar eens conclussies trekken zonder het gehele verhaal te horen. kan je een hele geschiedenis vertellen van willem en als ik van verschillende jurys te horen krijg dat ik zo vriendelijk ben voor mijn paard dan geloof ik niet dat je het recht hebt mij uit te maken voor een harde tante, zeker niet als je niet eens weet wie ikben, hoe ik rij en wat ik allemaal heb doorstaan met willem.

wat niet wegneemt dat ik het er helemaal mee eens ben dat je een paard niet open hoort te trappen, in normale doen e.d. want die zie je helaas veel vaker. maar in mijn geval was het kiezen of delen, of een gat in me paard schoppen, hem voorwaarts laten galopperen en ik de winnaar, of mijn paard laten winnen, ik van frustratie afstappen en meneer blijft het doen.

nou jij kiezen, o nee dat soort dingen gebeurd jullie niet. jullie paard is altijd braaf, luisterd naar alle hulpen en flikt dat soort manegetruken niet(dat heb je als je paard 10 jaar mee heeft gekacheld en liever niet liep dan wel)

zo, ben er weer helemaal klaar mee. lig er geen nacht wakker van hoor Haha!

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:57

Zeker als je zó hard tegen je paard aan moet trappen, is een scherpe spoor uit den boze.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:33

Michel123 zo te lezen ben jij ook een harde ruiter....

Laten we ontopic blijven.
Als je twijfelt loop je eerst even naar de jury.
Dan krijg ej vanzelf wel te horen of hij/zij het geod vind ja of nee.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:16

toevallig heb ik het laatst aan de jury gevraagd je mag met een groot kartelwiel en met glad wiel rijden..maar niet met een klein kartelwiel die is te scherp

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:25

flugeltje: Er staat in de regelementen toch duidelijk het volgende:

Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien. De takken van de spoor dienen glad te zijn.

Dus alle wieltjes mogen, als ze maar vrij kunnen draaien.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:26

Gjilke schreef:

Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien. De takken van de spoor dienen glad te zijn.

Er staat ook in de reglementen dat sporen niet scherp mogen zijn.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:27

switchx schreef:
Michel123 zo te lezen ben jij ook een harde ruiter....

Laten we ontopic blijven.
Als je twijfelt loop je eerst even naar de jury.
Dan krijg ej vanzelf wel te horen of hij/zij het geod vind ja of nee.

Yep, ik ben een harde ruiter !

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:28

Michel123 schreef:
Gjilke schreef:

Er staat ook in de reglementen dat sporen niet scherp mogen zijn.

Zou je mij het artikelnummer kunnen geven? Want ik denk dat ik er overheen heb gelezen dan Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:32

Bij het plaatje van de toegestane sporen staat het erbij

Maar wat is scherp?
Wat jij niet scherp vind, vind ik misschien wel scherp en andersom

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:45

daarom heb ik het aan de jury gevraagd en die zei een glad wiel en een groot grof wiel omdat die niet zo scherp zijn en zo n klein kartel wiel zijn wel heel scherp

dat is wat de jury mij zei en die zou het toch moeten weten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:22

zou wel aardig zijn als daar een wat duidelijker afspraak over was, nu is het volledig afhankelijk van de interpretatie van de desbtereffende jury.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:24

Lielle schreef:
zou wel aardig zijn als daar een wat duidelijker afspraak over was, nu is het volledig afhankelijk van de interpretatie van de desbtereffende jury.

Idd....maar er zijn wel meer vage dingen in de regelementen.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:35

gekke_koei schreef:
gelukkig kennen jullie mij niet en vooral willem niet en trek ik mij niets aan van dit soort commentaar.
als willem weer eens een bui heeft en aan de steiger gaat, dan nodig ik jullie uit om hem voorwaarts te laten gaan ipv omhoog zonder spoor, zonder een zweepslag, of zonder een harde trap te geven.
hm.. dan zaldie toch leuk omhoo blijven komen. in die situaties moet je willem eenverschrikkelijke doodschop geven om hem weer down to earth te brengen, met toendertijd gaten in zijn buik tot gevolg.
gelukkig is die periode voorbij en kan ik de laatste keer steigeren niet meer herinneren.

en nu nog maar eens conclussies trekken zonder het gehele verhaal te horen. kan je een hele geschiedenis vertellen van willem en als ik van verschillende jurys te horen krijg dat ik zo vriendelijk ben voor mijn paard dan geloof ik niet dat je het recht hebt mij uit te maken voor een harde tante, zeker niet als je niet eens weet wie ikben, hoe ik rij en wat ik allemaal heb doorstaan met willem.

wat niet wegneemt dat ik het er helemaal mee eens ben dat je een paard niet open hoort te trappen, in normale doen e.d. want die zie je helaas veel vaker. maar in mijn geval was het kiezen of delen, of een gat in me paard schoppen, hem voorwaarts laten galopperen en ik de winnaar, of mijn paard laten winnen, ik van frustratie afstappen en meneer blijft het doen.

nou jij kiezen, o nee dat soort dingen gebeurd jullie niet. jullie paard is altijd braaf, luisterd naar alle hulpen en flikt dat soort manegetruken niet(dat heb je als je paard 10 jaar mee heeft gekacheld en liever niet liep dan wel)

zo, ben er weer helemaal klaar mee. lig er geen nacht wakker van hoor Haha!

Nou ik vind dat je gelijk hebt hoor...als jij je paard zo op zijn mieter moet trappen..zal hij dit wel verdient hebben...toevallig hebben wij ook zo,n paard je op stal.... dan is het of hij schade of jij schade...nou dan begrijp ik dat hij die schade krijgt...hij flikt dit ook tenslotte en dan verdient hij dit..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:36

/edit
toch maar weggehaald Knipoog

idd staan er meer vage dingen in het reglement
Laatst bijgewerkt door Lielle op 28-02-07 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:36

Dat bedoel ik Lielle Ja
Daarom zei ik eerder al, wat is de definitie van scherp

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:51

toevallig heb ik vandaag het KNHS aan de lijn gehad en heb het gelijk is gevraagd.... zoals het nu in het regelement staat ben je dus afhankelijk van de jury wat die een scherpe spoor vind...dat gaat voornamelijk over het fijne kartel wiel..het grote kartelwiel moet gewoon kunnen en het gladde wiel ook...