E-pony inmeten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xsimone

Re: E-pony inmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 16:18

imd schreef:
BitchyWitchy schreef:
Officieel meetbriefje dien je mee te nemen naar alle wedstrijden. Dus bewaren bij je paspoort Knipoog

Volgensmij heb ik die niet eens Nagelbijten / Gniffelen

Edit: Mijne is trouwens 1.477 gemeten, en nu zei mijn instructuer laatst dat dat wel heel verdacht is. Nou hij het zei, vodn ik het ook wel vaag. Wij hebben alleen zelf nergens om gevraagd (D-meten).

Haha toch eigenlijk wel handig!!! Tong uitsteken

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 16:25

Maar trouwens...
Is de nieuwe grens van een D-pony is toch 1.50 m geworden?
Of is dat alleen bij internationale wedstrijden?

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 16:51

xsimone schreef:
Maar trouwens...
Is de nieuwe grens van een D-pony is toch 1.50 m geworden?
Of is dat alleen bij internationale wedstrijden?

Weet niemand dit?

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:58

Ben ik ook wel benieuwd naar. Nog nooit eerder gehoord, maar zou zo kunnen?

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 17:01

Denim schreef:
Ben ik ook wel benieuwd naar. Nog nooit eerder gehoord, maar zou zo kunnen?

Ja ik heb het wel eens gelezen ergens maar weet nou niet of het ook voor 'gewone' wedstrijden is..

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:08

1.50m?! volgens mij is dat toch niet waar?!want dan zijn sommige Etjes gewoon D geworden , en dan heb je buiten dat nog maar 7 centimeter over de categorie E !

Wat betreft het losse meetbriefje , daar doen ze niet meer aan! Heb je wel een los meetbriefje en staat het niet in je paspoort dan ben je VERPLICHT het in je paspoort te laten zetten, daar werd ik laatst op gewezen .

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 18:46

Naja ik weet het ook niet meer..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:22

Met ijzers 1.50 volgens mij bij de Dtjes.. Ik zal het wel ff opzoeken. Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:24

De FEI heeft besloten om de definitie van de pony gelijk te houden (een pony mag niet hoger zijn dan 148 cm zonder ijzers). Toch
is er nu door de FEI een marge van maarliefst twee centimeter ingevoerd voor het meten van de pony's tijdens concours. Dat
betekent dat pony's uiteindelijk alsnog een een hoogte mogen heben van 151 cm, voorzien van ijzers.

^^
Ik weet niet of dit voor iedereen geldt of alleen internationaal?

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:50

OemmiejO schreef:
De FEI heeft besloten om de definitie van de pony gelijk te houden (een pony mag niet hoger zijn dan 148 cm zonder ijzers). Toch
is er nu door de FEI een marge van maarliefst twee centimeter ingevoerd voor het meten van de pony's tijdens concours. Dat
betekent dat pony's uiteindelijk alsnog een een hoogte mogen heben van 151 cm, voorzien van ijzers.

^^
Ik weet niet of dit voor iedereen geldt of alleen internationaal?

nee dit had ik idd gelezen ja.
Ik heb nu een mailtje naar het KNHS gestuurd met deze vraag.
Ik zal het antwoord hiet neerzetten zodra ik iets terug heb!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 06:31

Ik denk dat je achterover zult slaan van het aantal pony's op concours dat loopt als D terwijl het overduidelijk E is..
Ik ken ook zo'n geval, wordt al 3 jaar lang stug op 1.48 gemeten (groeit niks vanaf zijn 3e t/m 6e jaar ... ) wordt allemaal in overleg met de meter gedaan, allemaal geen probleem..
Ach, meisje heeft nu een enorme D die lekker laag hoeft te springen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 07:03

en idem voor E pony's. Ben ze tegen gekomen die net zo groot zijn als mijn paard van 1.65

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 07:04

Idd Ja

Toch sneu dat het gebeurd.. Meiden met kleine D's zijn echt in hun nadeel op die manier..

femkepullens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 07:23

Het inmeten van paarden bij de ponies is inderdaad een veel voorkomend iets. Al heb je zelf ook wel een paar mm 'speelruimte'. Ik kreeg zelf op mijn 12e ook een grote E-er. Die was toen 3 jaar oud en al 156,3. Wij waren beiden zo groen als gras en mijn ouders zagen het niet zitten om al bij de paarden te gaan starten. Uiteindelijk is hij op zijn 8e nog gemeten met een hoogte van 156,8 en dat zonder de regels te overtreden. Maar er zijn meerdere manieren waarop je je pony kleiner kan laten lijken. Bijvoorbeeld de regel dat er voor hoefijzers een centimeter wordt afgetrokken kun je benutten. Vloeitjes eronder slaan van 2mm en je hebt al 8 mm winst. Daarnaast is de manier van hoe je je paard opsteld ook van invloed op de gemeten hoogte. Wij hebben de meter nooit, maar dan ook nooit omgekocht. Ik moet dan ook zeggen dat mijn pony dus echt geen 1.60 hoog was, maar ik vrees wel dat als je hem op een andere dag zo uit de wei plukte hij wel 157 hoog was.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:25

Het helpt ook om je pony voor het meten flink moe te rijden. Daar zakt ie ook vaak een cm van.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:20

ik vind het inmeten altijd een beetje flauw , het is toch eigelijk een soort van valsspelen!! start gewoon lekker op de hoogte waar je hoort , kan je des te meer trots zijn als je hogerop komt met je pony!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:27

Een pony meter hoef je echt niet om te kopen hoor, het gewoon vragen is genoeg bij 9 van de 10. Het zal die mensen echt worst wezen of jij nou met een C D of E pony gaat rijden.

En daarnaast, het is inderdaad vervelend voor bijv kinderen met kleine D pony's. Maar zeg nou zelf, het zijn toch echt niet die kinderen die perse in de D klasse willen blijven meestal...

En TS, als er in jouw paspoort geen ruimte is voor het meten, dan zou ik dat paspoort maar eens heel goed controleren!

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 10:32

Ezter schreef:
Een pony meter hoef je echt niet om te kopen hoor, het gewoon vragen is genoeg bij 9 van de 10. Het zal die mensen echt worst wezen of jij nou met een C D of E pony gaat rijden.

En daarnaast, het is inderdaad vervelend voor bijv kinderen met kleine D pony's. Maar zeg nou zelf, het zijn toch echt niet die kinderen die perse in de D klasse willen blijven meestal...

En TS, als er in jouw paspoort geen ruimte is voor het meten, dan zou ik dat paspoort maar eens heel goed controleren!

Ja ik krijg nu een nieuw paspoort, er stond namelijk nog in zn oude dat het een hengst was, mischien dat het er nu wel instaat!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:11

Weet je wel zeker dat het het goede paspoort is dan. Staan bijv de aftekeningen en, nog belangrijker, het chipnummer, er wel in?
En heb je wel het paspoort en niet het stamboekpapier? Want daarop is inderdaad geen ruimte om te meten...
Verder maakt het niet zoveel uit als een paard nog als hengst in het paspoort staat volgens mij, heeft die van mij ook is pas op latere leeftijd geruind en dat wordt dan niet meer veranderd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:15

xsimone schreef:
Hee!
Wat ik me afvroeg...
Ik heb een e-pony van ong 1.53 dus dat komt niet in de buurt van een paard.
Maar moet ik dan ook voor mijn startkaart hem officeel laten inmeten? Ik bedoel , ik denk niet dat de jury hierover een probleem gaat maken, dat doen ze denk alleen bij twijfelgevalletjes.
Maar ik weet het niet zeker, kunnen jullie mij helpen?

Als je een startkaart aanvraagt moet je pony gemeten worden, of hij nu bovenin of onderin de maat zit maakt niet uit. Ze moeten ieder jaar gemeten worden tot en met het jaar dat ze 8 worden, dat opnieuw meten moet gebeuren vóór de datum waarop ze het vorige jaar gemeten zijn. Als dat niet gebeurd en je wordt gecontroleerd loop je kans op een boete. De kans op een boete wordt groter als je pony helemaal bovenin de maat zit van de klasse waarin je start, maar daar moet je niet vanuit gaan, meestal krijg je de eerste keer een waarschuwing maar de kans op een boete is reel dus je kunt beter gewoon op tijd meten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:19

Als je pony net een cm boven de maat zit van de klasse waarin je wilt starten kun je vragen of de meter hem in die klasse wil meten, de een is wat soepeler als de ander. Moet je pony kleiner zijn dan hij is dan kun je vóór het meten hem moe rijden en tijdens het meten zijn hoofd omhoog houden.
Moet hij groter zijn dan hij is dan fris van stal halen en tijdens het meten het hoofd omlaag houden, dan stijgt de schoft een paar cm.

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:01

ik vind het een beetje een vreemde discussie geworden,
dacht dat iedereen t er mee eens was dat ze haar pony moest laten meten
en dat dit in het paspoort hoort te staan! Bij mijn weten gaat een d-pony niet
tot 150 cm, is het nog steeds de oude maat. En vind het ook vreemd dat volgens
jullie ponymeters zo makkelijk over te halen zijn.... Als ze er op betrapt worden
komt er echt wel iets achter weg voor hun! dus is niet zo dat het hun niet uitmaakt, en
waarom zouden ze anders ponymeter zijn geworden. Al heb je natuurlijk altijd uitzonderingen
Maar de discussie over met een pony in een andere klasse starten dan hoort is toch niet
eens een discussie waard? De pony wordt gewoon zo geboren en wordt die klasse, daar
verander je nix aan, en je als je een pony koopt weet je ongeveer wel waar die eindigt qua
maat. Tuurlijk kun je bij t meten wel beetje smokkelen, hebben wij ook wel gedaan, maar om
dit nou met meerdere cm te doen??? (beetje kinderachtig)

Of denk ik daar nu totaal anders over?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:04

en waarom is een beetje smokkelen niet erg maar smokkelen met een paar cm wel? De grenzen zijn helder.

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:15

bedoel met een beetje smokkelen die ijzers bijvoorbeeld, of idd van te voren even lekker rijden zodat ze moe zijn en ontspannen staan.... dat vind ik anders dan 2 of 3 cm wat niet 'gezien' wordt, toch?

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 13:03

Ik heb een mailtje terug gehad van de KNHS op de vraag of de grens van een d-pony verhoogt is;

De FEI heeft artikel 3103 niet gewijzigd. Dat betekent dat de definitie van een pony ook bij de FEI hoe dan ook blijft: een paard met een schofthoogte van 1.48 m zonder ijzers of 1.49 met ijzers.Indien men een ruimere marge aanhoudt voor het meten op een wedstrijd (voorstel is 1.50 zonder ijzers en 1.51 met ijzers) dan betekent dat dus niet dat de FEI de stokmaat van een pony heeft gewijzigd.