Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
lejo schreef:terug bijten is inderdaad een goede oplossing, iig iets doen waar ze niet van schrikken maar dat wel even goed pijn doet. Je kunt bijvoorbeeld even een stukje vel bij de neus pakken en dit even omdraaien. Het klinkt heel gemeen maar het voelt precies als bijten en ze worden er niet kopschuw van.
En elke keer als ze weer bijt gewoon weer pijn terug doen, dan leert ze het vanzelf, dat ze niet weg krijgt met bijten, maar ze er alleen maar zelf pijn voor terug krijgt.
Rosmoov schreef:Ik heb dat nu ook bij mn vaste manege paard telkens als ik de stal inkom wordt ik lekker gebeten....ik denk dat ze me dan aan het uitdagen is om haar toch die ene appel te geven, die ze normaal altijd na de les krijgt.....
Denk alleen dat het mn eigen schuld is , ze doet het ook alleen bij mij omdat ze weet dat ik altijd iets lekkers meeneem als ze dat niet meteen krijgt bijt ze me ook
UpDate_ schreef:lejo schreef:terug bijten is inderdaad een goede oplossing, iig iets doen waar ze niet van schrikken maar dat wel even goed pijn doet. Je kunt bijvoorbeeld even een stukje vel bij de neus pakken en dit even omdraaien. Het klinkt heel gemeen maar het voelt precies als bijten en ze worden er niet kopschuw van.
En elke keer als ze weer bijt gewoon weer pijn terug doen, dan leert ze het vanzelf, dat ze niet weg krijgt met bijten, maar ze er alleen maar zelf pijn voor terug krijgt.
en wat zouden jullie doen als je paard bijt jij straft hem en daarna bokt of steigerd hij tegen je op?
Als je paard tegen je opstijgerd en bokt is de verhouding tussen jullie niet echt duidelijk. Het is leuk hoe "eerlijk" jonge paarden in hun gedrag zijn (geen angst voor zweep, niet weten wat straffen is, alles is een speelvoorwerp, etc...) maar het is ook lastig. Je moet hem eigenhandig uitleggen wat wel kan en niet, helemaal als je paardje aan huis staat zonder kudde en andere paarden haar die regels niet uitleggen (zoals bij Soniador). En niet uit de hand voeren, want zo werk je bijten en happen natuurlijk gewoon in de hand.
Afleiding, bezig houden en aan t werk zetten vind ik vaak goed werken, dit kan alleen wel als je het ziet aankomen. Als er gevaar voor jou bij komt kijken wordt het natuurlijk een ander verhaal en mag je soms wel harder optreden...
Nickeltje schreef:Heb je lange nagels??
Wij hebben meerdere paarden thuis. Bijten doen ze 1 keer. Dan worden ze door degene die gebeten is direct terug gebeten in de bovenlip. Liefst zo hard dat de bloedblaren er op staan. Doen ze nooit meer.
Maar we hadden er 1 die nogal steigerig was (jong hengstje) en terugbijten leek ons gevaarlijk vanwege het risico dat ie op dat moment tegen je op zou kunnen steigeren.
Voor hem was de oplossing iemand met lange en sterke nagels in zijn bovenlip te laten ''bijten'' met die nagels nadat zij eerst door hem gebeten was. Probleem was direct opgelost...
Nickeltje schreef:Dat is wat een dominanter paard in een kudde ook doet... terugbijten...
Noortje_E schreef:Een tip van Monty Roberts: Let goed op, zodra ze de neiging heeft om te gaan bijten tik je flink met je hak net boven haar hoef! Het paard verwacht dit niet (meestal beginnen mensen met slaan) en heeft op die manier dus extra impact! Ik weet niet of je je paard veel met de hand voert, maar dit veroorzaakt ook bijtgedrag (contact mond met huid).
Soniador schreef:Noortje_E schreef:Een tip van Monty Roberts: Let goed op, zodra ze de neiging heeft om te gaan bijten tik je flink met je hak net boven haar hoef! Het paard verwacht dit niet (meestal beginnen mensen met slaan) en heeft op die manier dus extra impact! Ik weet niet of je je paard veel met de hand voert, maar dit veroorzaakt ook bijtgedrag (contact mond met huid).
Die zal ik zeker eens proberen.
Nee,ik voer mijn paard nooit uit de hand.Behalve na het rijden net als ik klaar ben met afzadelen.Maar ik leg alles meestal in haar voederbak of op haar hooi op de grond.
Van waar weet je die tip trouwens van Monty Roberts ?

Nickeltje schreef:Dat is wat een dominanter paard in een kudde ook doet... terugbijten...
) bijt nooit zo lang en hard tot er een bloedblaar op staat!! De alfamerrie is er voor het opvoeden en niet om tegen te vechten. Spelende paarden bijten elkaar wel terug in de neus, dat doen ze vaak oneindig lang door en idd ook tot er een hap mist uit hun neus (hadden laatst zo'n geval hier...). Ik ben het dus niet met terugbijten eens, je bevestigd dan dat je een speelmaatje bent, en niet de leider. Dan is het maar afwachten tot er bij jou een "hapje" uit je neus mist... Ik zou de tip van Monty Roberts opvolgen, wat noortje_e al zei. Afleiden, niet meer uit de hand voeren (maar dat deed je al
) en goed belonen als ze een keer niet bijt of de neiging toe heeft (niet met snoepjes he
).