Bijten !

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lejo

Re: Bijten !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:32

terug bijten is inderdaad een goede oplossing, iig iets doen waar ze niet van schrikken maar dat wel even goed pijn doet. Je kunt bijvoorbeeld even een stukje vel bij de neus pakken en dit even omdraaien. Het klinkt heel gemeen maar het voelt precies als bijten en ze worden er niet kopschuw van.
En elke keer als ze weer bijt gewoon weer pijn terug doen, dan leert ze het vanzelf, dat ze niet weg krijgt met bijten, maar ze er alleen maar zelf pijn voor terug krijgt.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:58

lejo schreef:
terug bijten is inderdaad een goede oplossing, iig iets doen waar ze niet van schrikken maar dat wel even goed pijn doet. Je kunt bijvoorbeeld even een stukje vel bij de neus pakken en dit even omdraaien. Het klinkt heel gemeen maar het voelt precies als bijten en ze worden er niet kopschuw van.
En elke keer als ze weer bijt gewoon weer pijn terug doen, dan leert ze het vanzelf, dat ze niet weg krijgt met bijten, maar ze er alleen maar zelf pijn voor terug krijgt.

en wat zouden jullie doen als je paard bijt jij straft hem en daarna bokt of steigerd hij tegen je op?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:04

Rosmoov schreef:
Ik heb dat nu ook bij mn vaste manege paard telkens als ik de stal inkom wordt ik lekker gebeten....ik denk dat ze me dan aan het uitdagen is om haar toch die ene appel te geven, die ze normaal altijd na de les krijgt.....

Denk alleen dat het mn eigen schuld is , ze doet het ook alleen bij mij omdat ze weet dat ik altijd iets lekkers meeneem als ze dat niet meteen krijgt bijt ze me ook Boos!

Respect!!! De meeste mensen geven niet zo makkelijk hun eigen fout toe OK dan!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:05

Dan zou ik 'm heel kort vastzetten dat hij met zo'n reactie zichzelf ook even flink pijn doet, of niet eens de ruimte heeft zo te reageren.
Het is geen schrikken, dus dan kan dat best een keertje vind ik.

edit: toevoeging
Laatst bijgewerkt door lejo op 22-02-07 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:06

UpDate_ schreef:
lejo schreef:

en wat zouden jullie doen als je paard bijt jij straft hem en daarna bokt of steigerd hij tegen je op?

Dan kan ie een nog harder optreden van mij verwachten........ moet wel veilig blijven natuurlijk, dus niet als een dolle stier tekeer gaan, wel koppie erbij houden!!!

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:12

[/quote]

en wat zouden jullie doen als je paard bijt jij straft hem en daarna bokt of steigerd hij tegen je op?[/quote]
Dan kan ie een nog harder optreden van mij verwachten........ moet wel veilig blijven natuurlijk, dus niet als een dolle stier tekeer gaan, wel koppie erbij houden!!![/quote]

maar hoe zou je optreden?

mijn paard doet dit voornamelijk tijdens het wandelen dan bijt hij in me arm dan bijt of knijp ik hem terrug en dan komt hij in opstand dan begint hij gewoon letterlijk tegen me aan te bokken of te steigeren....

ik heb ook al geprobeerd om een harde tets te geven met een zweep maar dat werkt gewoon niet daarmee komt hij nog erger in opstand....

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:16

Dan zit er bij jullie toch iets goed mis aan de basis al vrees ik.... Ik zou me dan toch eerst meer op grondwerk gaan richten en de verhoudingen wat duidelijk stellen.

Als afstraffen alleen maar als reactie nog meer verzet geeft, dan wordt het al gauw gevaarlijk....

verder kan ik over jou natuurlijk niet echt oordelen. Ik heb jou nog nooit gezien, en hoe je met je paard omgaat.....

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:19

Als hij het doet, zoals jij zegt bij het poetsen, echt strak vastzetten.
Tijdens het lopen, misschien een poosje lopen met het bitje in. Zolang hij zelf niet trekt doet het geen pijn, maar als hij zo reageert en jij houdt goed vast doet hij zichzelf wel pijn. Dan stop hij snel genoeg.
Hij is gemeen, dan mag jij het ook doen. En als hij het afgeleerd is, kan dat bit weer uit en op deze manier is het voor jou iig wat veiliger, omdat je wat meer te vertellen hebt.
Je moet echt naar oplossingen zoeken die pas in werking treden wanneer hij zelf de fout in gaat en waarbij jij geen gigantische stampij hoeft te gaan maken, zodat hij de pijn niet aan jou wijt, maar dat hij het anders leert: nl, bokken=pijn en niet mens=pijn

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:31

ik heb mijn paard nog niet zo lang en heeft heel wat mee gemaakt in zijn korte leven hij is 5jaar

ik heb hem door een DA laten keuren toen ik hem kocht en later nog door een osteopaat na laten kijken lichamelijk mankeerd hij niks...

de ene dag is het wat extremer dan de andere dag.iedere dag ben ik consucwent.
Toch blijft hij dit gedrag aanhouden.Met een hoofdstel wandelen heeft helaas ook geen zin.Meneer doet waar hij zin in heeft.Is wandelen met een hengsten ketting geen goed idee?
of zou dit ook aver rechts werken?

volgende week heb ik mijn eerste parelli les en daar gaan we dus grondwerk doen en leren.Ik hoop zo dat dit een oplossing is voor het gedrag van mijn paard

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:44

Dan zou ik eerst met je parelli instructeur overleggen, wat die vindt, voor je aan andere oplossingen gaat denken. Wanneer je je niet veilig voelt, is een hengstenketting wel een idee. Want als jij je onzeker voelt, gaat hij zeker een loopje met je nemen. Dan kun je maar beter iets meer te vertellen hebben tot je een andere oplossinge gevonden hebt. Het moet niet gevaarlijk voor je worden.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:03

Idd veel meer grondwerk doen.. Ja Als je paard tegen je opstijgerd en bokt is de verhouding tussen jullie niet echt duidelijk. Het is leuk hoe "eerlijk" jonge paarden in hun gedrag zijn (geen angst voor zweep, niet weten wat straffen is, alles is een speelvoorwerp, etc...) maar het is ook lastig. Je moet hem eigenhandig uitleggen wat wel kan en niet, helemaal als je paardje aan huis staat zonder kudde en andere paarden haar die regels niet uitleggen (zoals bij Soniador). En niet uit de hand voeren, want zo werk je bijten en happen natuurlijk gewoon in de hand. Knipoog Afleiding, bezig houden en aan t werk zetten vind ik vaak goed werken, dit kan alleen wel als je het ziet aankomen. Als er gevaar voor jou bij komt kijken wordt het natuurlijk een ander verhaal en mag je soms wel harder optreden...
Ik vind het wel goed van je dat je les met hem gaat volgen! Veel mensen geven bij dit soort fout gedrag de schuld aan het paard (vals of gemeen), terwijl het meestal door de mensen zelf komt. Vaak doordat ze juist zoveel van hun paardje houden, en m zo lief vinden Haha!

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 17:05

Bedankt voor jullie tips !
Zal proberen ze toe te passen.

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 17:24

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:32

Heb je lange nagels??
Wij hebben meerdere paarden thuis. Bijten doen ze 1 keer. Dan worden ze door degene die gebeten is direct terug gebeten in de bovenlip. Liefst zo hard dat de bloedblaren er op staan. Doen ze nooit meer.
Maar we hadden er 1 die nogal steigerig was (jong hengstje) en terugbijten leek ons gevaarlijk vanwege het risico dat ie op dat moment tegen je op zou kunnen steigeren.
Voor hem was de oplossing iemand met lange en sterke nagels in zijn bovenlip te laten ''bijten'' met die nagels nadat zij eerst door hem gebeten was. Probleem was direct opgelost...

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 18:03

Nickeltje schreef:
Heb je lange nagels??
Wij hebben meerdere paarden thuis. Bijten doen ze 1 keer. Dan worden ze door degene die gebeten is direct terug gebeten in de bovenlip. Liefst zo hard dat de bloedblaren er op staan. Doen ze nooit meer.
Maar we hadden er 1 die nogal steigerig was (jong hengstje) en terugbijten leek ons gevaarlijk vanwege het risico dat ie op dat moment tegen je op zou kunnen steigeren.
Voor hem was de oplossing iemand met lange en sterke nagels in zijn bovenlip te laten ''bijten'' met die nagels nadat zij eerst door hem gebeten was. Probleem was direct opgelost...

Ik denk eerlijkgezegt dat dit niet de juiste oplossing is.
Je paard bijten,pitsen of weet ik wat doen dat de bloedblaren er op staan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:44

Dat is wat een dominanter paard in een kudde ook doet... terugbijten...

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 19:46

Nickeltje schreef:

Ik heb gewoon geen zin om de rest van mijn leven met een gebit rond te lopen. Clown

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:46

Ik heb er niet enorm veel verstand van hoor, maar ik las dat je paard alleen staat, dus misschien een geitje erbij voor gezelschap?

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:47

Een tip van Monty Roberts: Let goed op, zodra ze de neiging heeft om te gaan bijten tik je flink met je hak net boven haar hoef! Het paard verwacht dit niet (meestal beginnen mensen met slaan) en heeft op die manier dus extra impact! Ik weet niet of je je paard veel met de hand voert, maar dit veroorzaakt ook bijtgedrag (contact mond met huid).

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:19

Noortje_E schreef:
Een tip van Monty Roberts: Let goed op, zodra ze de neiging heeft om te gaan bijten tik je flink met je hak net boven haar hoef! Het paard verwacht dit niet (meestal beginnen mensen met slaan) en heeft op die manier dus extra impact! Ik weet niet of je je paard veel met de hand voert, maar dit veroorzaakt ook bijtgedrag (contact mond met huid).

Die zal ik zeker eens proberen.
Nee,ik voer mijn paard nooit uit de hand.Behalve na het rijden net als ik klaar ben met afzadelen.Maar ik leg alles meestal in haar voederbak of op haar hooi op de grond.
Van waar weet je die tip trouwens van Monty Roberts ?

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:02

Soniador schreef:
Noortje_E schreef:

Die zal ik zeker eens proberen.
Nee,ik voer mijn paard nooit uit de hand.Behalve na het rijden net als ik klaar ben met afzadelen.Maar ik leg alles meestal in haar voederbak of op haar hooi op de grond.
Van waar weet je die tip trouwens van Monty Roberts ?

Staat in zijn laatst geschreven boek: Mijn trainingsmethoden in woord en beeld

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:06

Bijten in de neus/lip schijnt te helpen. (ook bij mijn Vz-shetlander heeft dit gewerkt.) Maar bijten tot het bloed.. Nee. Een hap terug;

Zo voelen ze wat ze zelf doen ,maar maak je ze niet kopschuw. Veel succes. En inderdaad hard optreden Knipoog

Helpt het dan niet. Misschien even zoeken informeren naar het karakter van je paard, achterhaal de oorzaak hier van, en hoe je het best met je paard moet omgaan Knipoog

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:22

Wat ik me dan af vrag over het trug bijten ?
doen jullie dit echt met je mond?
Lijkt mij erg on handig eerst je paard zijn hooft pakken en dan zijn lip mijn paard geeft dan meteen een kopstoot zo dra ze door heeft wat ik vn plan ben

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:26

Ik vind slaan niet zielig als je het neit hard doet.
Als een paard een mens bijt dat is toch ook zielig..!
Dus ik zou gewoon een keer zeggen UUH heel streng daarna nog een keer is een ruk aan het halstertouw ( niet al te hard ) En anders geef je gewoon een tik.

Want dat bijten met echt een keertje ophouden.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:26

Nickeltje schreef:

Een dominante alfa merrie bijt pas terug nadat ze zo'n bijtende peuter eerst 10x genegeerd heeft. En meestal bijt ze dan niet maar jaagt hem weg. Dit is een nog grotere straf (niet meer bij de kudde mogen horen = levensgevaarlijk voor een paard want makkelijke prooi). Een alfamerrie (welke jij nu moet zijn voor je paard, dat oefen je dus door grondwerk Knipoog ) bijt nooit zo lang en hard tot er een bloedblaar op staat!! De alfamerrie is er voor het opvoeden en niet om tegen te vechten. Spelende paarden bijten elkaar wel terug in de neus, dat doen ze vaak oneindig lang door en idd ook tot er een hap mist uit hun neus (hadden laatst zo'n geval hier...). Ik ben het dus niet met terugbijten eens, je bevestigd dan dat je een speelmaatje bent, en niet de leider. Dan is het maar afwachten tot er bij jou een "hapje" uit je neus mist... Ik zou de tip van Monty Roberts opvolgen, wat noortje_e al zei. Afleiden, niet meer uit de hand voeren (maar dat deed je al Lachen ) en goed belonen als ze een keer niet bijt of de neiging toe heeft (niet met snoepjes he Tong uitsteken ).