Wat is mijn recht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:35

Ik kan nergens vinden dat jij elke maand stalingsgeld heb betaald?
Of heb ik daar overheen gekeken?
Ik vind dat wel belangrijk namelijk.

LotjeSjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:31

Je moet sowieso Dierenartskosten hebben ( je zei dat je die had Knipoog ) Hoefsmit kosten e.d. Enne over haar onderschrift: Ze zoekt stalling! Tong uitsteken

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:45

Degene die aantoont dat hij de laatste maanden (weet niet precies hoelang) voor het paard gezorgd heeft is de eigenaar. Dus als je je stalgeld overmaakt heb je bewijs, dierenartsrekeningen zijn bewijs etc etc.

En wat óntzettend kinderachtig, als je 30 bent.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 22:37

LotjeSjors schreef:
Je moet sowieso Dierenartskosten hebben ( je zei dat je die had Knipoog ) Hoefsmit kosten e.d. Enne over haar onderschrift: Ze zoekt stalling! Tong uitsteken

Ik sta in pension en dat gaat gewoon zwart net als bij de meeste.

mata ben op zoek naar een ander plekje omdat ik alle facilitieten en luxe niet meer nodig heb Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:15

Ezumii schreef:
Degene die aantoont dat hij de laatste maanden (weet niet precies hoelang) voor het paard gezorgd heeft is de eigenaar. Dus als je je stalgeld overmaakt heb je bewijs, dierenartsrekeningen zijn bewijs etc etc.

En wat óntzettend kinderachtig, als je 30 bent.

tja, misschien hebben die ouders dat haar niet eens verteld?

Mijn ouders hebben ook wel eens iets weggegeven,omdat ze dachten dat ik het niet erg zou vinden.
(was natuurlijk geen paard ofzo)

Ik zou dus eens met die ouders geen praten....

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:22

Jeetje wat een vervelend situatie! Ik denk toch dat je eerst met die betreffende vrouw (want een meisje kun je haar nauwelijks meer noemen met haar 30 jaar...) moet gaan praten. Jij bent ook al 24! Oud genoeg dus om als volwassenen met elkaar te praten! Kijk hoe ze reageert en verwijs haar desnoods door naar haar ouders.

Even een vraag: Wie heeft de papieren van de pony, of zitten er geen papieren bij? Ik zou zowiezo alle kosten die je hebt gemaakt voor die pony even goed op papier zetten en alle mogelijke bewijzen daarvoor verzamelen (bonnen, rekening afschriften naar dierenartsen, hoefsmid ed.) En mbt. het stallingsgeld, zelfs als het zwart is, heb je dan geen bewijs van betaling gekregen ofzo (in de vorm van een handgeschreven bonnetje bijvoorbeeld).

Ik zou wel zo snel mogelijk actie ondernemen, want des te langer het duurt, des te meer je dus eigenlijk accepteerd dat die vrouw weer op jou pony wil rijden...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:29

Kan het niet zo zijn dat de oud-eigenaresse ook heeft gehoord dat je eigenlijk een ander plaatsje voor haar zoekt en dan redeneert dat de pony beter terug naar haar kan komen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:18

Als je al 5 jaar lang alle kosten draagt dan is de pony technisch gezien van jou. Anders dan bij kunstwerken wordt er bij paarden ook gekeken naar wie daadwerkelijk de kosten draagt en het paard onderhoudt.

Als ik jou was zou ik je pony ergens verhuizen waar deze dochter er verder niet meer bij kan komen. Verder ook geen contact zoeken met de dochter of met die mensen.

Het is inmiddels al 5 jaar geleden.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:51

Nistria schreef:
was toevallig laatst bij de rijdende rechter ook iets over een gegeven kunstwerk, dat de kunstenaar terug wilde.
deze mensen moesten het schiderij terug geven omdat ze er zelf niks voor betaald hadden.
dus gegeven is niet altijd gegeven.
hoe het in jouw geval precies is, weet ik niet.

heb je er met die mensen over gepraat dat je het liever niet wil?

Ik geloof dat er bij die zaak meerdere partijen waren en dat het schilderij is weggegeven door een partij die niet de eigenaar was.
Als jij als eigenaar iets weggeeft, is dat in principe ook niet meer van jou. Voor een eigendomsoverdracht is het namelijk niet nodig dat er iets tegenover staat (dus bijvoorbeeld geld). Er moet een geldige titel zijn (i.c. schenking) en er moet geleverd worden, door een beschikkingsbevoegde.
De pony is dus van TS. Bewijs zal ook niet al te moeilijk zijn als jij kunt laten zien dat je de laatste jaren alles hebt betaald etc.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:01

Bovendien (om Misser aan te vullen): het feit dat jij de feitelijke macht over de pony hebt doet vermoeden dat jij de eigenaar bent. Als ze de pony terug willen moeten zij bewijzen dat jij niet de eigenaar bent.

Daarbij bestaat nog zoiets als verkrijgende verjaring, die ingaat na drie jaar (voor kunstvoorwerpen als het schilderij uit het voorwerp geldt een andere regeling).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:29

en is het ook niet zo dat als jij meer kosten hebt gehad dan de pony waard is, jij de pony als eigen mag zien? ( zoiets heb ik ooit in het BIT gelezen?)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 00:07

Misser schreef:
Nistria schreef:
was toevallig laatst bij de rijdende rechter ook iets over een gegeven kunstwerk, dat de kunstenaar terug wilde.
deze mensen moesten het schiderij terug geven omdat ze er zelf niks voor betaald hadden.
dus gegeven is niet altijd gegeven.
hoe het in jouw geval precies is, weet ik niet.

heb je er met die mensen over gepraat dat je het liever niet wil?

Ik geloof dat er bij die zaak meerdere partijen waren en dat het schilderij is weggegeven door een partij die niet de eigenaar was.
Als jij als eigenaar iets weggeeft, is dat in principe ook niet meer van jou. Voor een eigendomsoverdracht is het namelijk niet nodig dat er iets tegenover staat (dus bijvoorbeeld geld). Er moet een geldige titel zijn (i.c. schenking) en er moet geleverd worden, door een beschikkingsbevoegde.
De pony is dus van TS. Bewijs zal ook niet al te moeilijk zijn als jij kunt laten zien dat je de laatste jaren alles hebt betaald etc.

Vertaal dat laatste is naar de situatie van TS, nl: dochter was al 25 toen de pony door de ouders is weggegeven.. was de pony van de ouders of van de meerderjarige dochter?
Hadden die ouders het recht daartoe? Pony was toen al 23, niet echt een rij en gebruiksleeftijd, emotionele waarde, en dochter kan legio redenen hebben/bedenken waarom ze weinig tot geen tijd voor pony had...

Van de andere kant, en daar zijn al uitspraken over geweest, is diegene die kan aantonen dat hij/zij in het meerdendeel voorziet in de levensbehoeftes van het paard/pony juridisch de eigenaar.

Ik zou dochter een rekening prestenteren, nl stalgeld over 5 jaar, DA kosten en andere daadwerkelijk gemaakte kosten... en als dochter die rekening betaalt is pony weer van haar.... betaalt ze niet (wat ik verwacht) is pony van jou en moet ze eraf blijven... Je kunt navragen hoe sterk je juridisch staat als je het hoog op gaat spelen, incasso etc (dreigen natuurlijk).

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 09:38

TS hoeft de dochter helemaal de kans niet te bieden. Als TS de pony wil houden, en geen behoefte heeft aan de bemoeienis van de dochter, dan hoeft ze die ook niet te accepteren.

De pony is eigendom van TS. Als de dochter de pony terugwil, mag zij haar juridische kansen overwegen om dat ook te realiseren - en ik schat ze niet hoog in...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:08

Alane, hoe oud was de dochter toen de ouders de pony voor haar kochten? Op moment van weggeven kan de dochter best meerderjarig zijn geweest, maar als de ouders die pony ooit gekocht hebben dan blijft die pony van die ouders. Deze kunnen hem dus idd weggeven aan de TS.

Ik sluit me aan bij Prrrr. Gewoon doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is, pony is van TS en daar mee uit. Desnoods verhuizen ergens naar toe waar de dochter er niet bij kan.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:29

runningkawa schreef:
Ook ik heb wel eens gehoord wie de kosten de laatste x tijd heeft gehad gezien wordt als de eigenaar.
Wat het tijdsbestek is weet ik niet meer

En als ze moeilijk doen, eis het stalgeld, da kosten enz van de laatse 2 jaar maar terug, zij ze zo genezen

Minimaal 1 jaar. De pony is aan de TS gegeven, ze kan aantonen dat ze langer dan 1 jaar kosten betaald heeft voor haar pony. Als die dochter ineens de kolder in de kop heeft, zal het wel net zo snel verdwijnen als het gekomen is Knipoog

LiesBento

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:05

Hallo Mariekie,

Een eigendomsoverdracht kan zowel schriftelijk als mondeling geschieden.
De bewijskracht is even groot. Ik veronderstel dat de vorige eigenaars volledig vrijwillig en via mondelinge overeenkomst de pony aan jou "gegeven" hebben.
Jij hebt met de vorige eigenaars geen contract opgemaakt en je zorgt er al jaren voor, dus hier treedt het gewoonterecht op.
Je hebt dus 2 troeven in handen en de vorige eigenaars kunnen de pony NIET terugeisen.
Ik ben advocate in Belgie, maar in ben vrij zeker dat onze wetgeving parallel loopt de Nederlandse.

Veel plezier verder met je pony !

Groetjes, Lies

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:58

Inderdaad, een eigendomsoverdracht hoeft niet perse op papier te staan.
Jullie hebben een overeenkomst, een overeenkomst ontstaat door wilsovereenstemming: Jij en de vorige eigenaar zijn overeengekomen dat de pony voor jou is. Jij wou dat, en de vorige eigenaar wou dat.
Dat dat op niet op papier staat, dat maakt de overeenkomst niet ongedaan. Het is alleen zwakker dan als het wel op papier had gestaan.

Bij vindersschap is het zo dat als je een jaar in het bezit bent van het goed, en de wettige eigenaar heeft zich niet gemeld, DAN is datgene van jou. En dan word jij de wettige eigenaar.
Hier gaat het dan niet om vindersschap, maar je hebt de pony al een paar jaar, je hebt er kosten om gehad, en je hebt al een paar jaar de verantwoordelijheid voor die pony.

Ik studeer voor juridisch medewerker en wij krijgen ook goederenrecht etc. En ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat die pony JOUW eigendom is, en dat die dochter noch de vader aan jou pony mag komen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:18

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:26

Ja dat verhaal van die Annie6 blijf ik bizar vinden qua uitspraak...zo zie je maar hoe krom het in NL kan zijn Bloos

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:31

Maar net zoals de rechter de argumenten interpreteerd en opvat. Opzich had hij wel gelijk, vwb de manipulaties en het ontbreken van het stamboekpapier (al helemaal als je weet dat achterin het paspoort een vakje zit voor het stamboekpapier)
TS geeft aan dat het paardje van de dochter was, dochter is meerderjarig ook ten tijde van de overdracht...
Ik sta volledig achter TS, als het gebeurd is zoals zij schrijft (en dit laatste niet ten nadele van TS bedoelt) maar het is zo'n schemerwereld vwb het eigendomsrecht en bewijs bij paarden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:45

mariekie schreef:
Nee dat is het probleem we hebben geen contract opgemaakt Frusty

Ik heb wel het paspoort in handen omdat ze toen nog niet gecipt was.
Een paar jaar geleden werd dat ingevoerd dus heb ik zelf een paspoort aan moeten vragen.

Maar dacht dat een paspoort niet rechtgeldend was Verward

Eigendom gaat over op het moment van overdracht... Of je nu wel of niet betaald hebt, of je nu wel of geen papieren hebt.
Feit is dat jij al die jaren betaald hebt voor die pony (kun je dat aantonen?). Ze hebben geen poot om op te staan

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:54

Mondeling mag je ook een contract afspreken. Maar persoonlijk zou ik het altijd via papier doen.
Maar jij hebt inderdaad al die jaren van je pony betaald dus hebben hun geen recht om de pony terug te eisen

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 18:38

De uitspraak van de rechter was: Omdat de eerste verkoper niet te goeder trouw was is de rest in de schakel dat ook niet en de rechter zegt dat het stamboekbewijs een eigendomsbewijs is terwijl in het regelemet van het KWPN staat dat dit niet zo is. Volgens het wetboek is een aankoopbewijs een eigendomsbewijs.

Vreemd verhaal uit dat topic....

Ik heb dus geen stamboek bewijs nog een bewijs van aankoop Cool

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:02

mariekie schreef:
Volgens het wetboek is een aankoopbewijs een eigendomsbewijs.

Doe mij daar eens een artikelnummer bij? Voorzover ik niet beter weet wordt de bezitter vermoed de eigenaar te zijn...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:04

Nogmaals eigendom gaat over bij overdracht!