Mijn paard is sterk, wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Mijn paard is sterk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:57

Even voor de duidelijkheid: Een goed africhter kan met alle soorten paarden omgaan....

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 17:04

Niet iedereen werkt met de methode die jij doet..
vroeger bestond het niet eens en toen konden ze toch ook op paarden rijden (cowboys indianen enz.)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:19

Nelleke1 schreef:
vroeger bestond het niet eens en toen konden ze toch ook op paarden rijden (cowboys indianen enz.)

inderdaad, en wat jij eerder zij het ene paard is het andere niet
en @ cassidy: als ze het nu voor eens en voor altijd afgeleerd op deze manier heeft om te trekken dan is het toch klaar? dan maar een keer een beetje pijn, dan is het daarna nooit meer nodig ( het is denk ik ook wel een goeie stap naar respect voor de verzorgster, want het maakt wel even goed duidelijk wie er de baas is, en in de vrije natuur krijgt een paard wat denkt de leiding over te kunnen nemen van bijv. de hengst toch ook op zijn donder in de vorm van bijten, slaan e.d.)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 17:21

Ik ben vandaag weer geweest en kan nu met een gewoon touw zonder ketting enz. haar laten lopen echt supertof Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:25

Nelleke1 schreef:

Methode die ik toepas komt van de cowboys en indianen Haha!

http://www.rayhunt.com/

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 17:29

Ik zie en cowboy of indiaan al rondlopen met zon stickie & alles rustig aan doen heb je welleens een westernfilm gezien ??

Galop Galop Galop snel snel snel huppakee die kunnen we ook gebruiken..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:49

De cowboy die wij kennen uit de westernfilm is bij lange na niet de maatstaf hoe het werk er voorheen (en nog) aan toeging. Een paard was voor een echt cowboy zijn levensverzekering, niet voor niets stond er op diefstal van paarden de doodstraf.
Wat Hollywood ervan gebakken heeft, is niet representatief voor het echte werk. Maar als je dat liever wilt geloven....be my guest.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 17:51

zullen we het nederlands houden we zitten namelijk in nederland..

& dat jij het er niet mee eens bent kan best ik heb je ook bedankt voor je tip & uitgevoerd maar ik kon er niets mee,.. bij jou paarden werkt het wel daar ben ik blij voor maar bij mijn verzorgpony hielp de harde manier beter ( en wees gerust deze methode gebruik ik echt niet altijd ofzo hoor) want vandaag kon het gewoon weer op de vriendelijke manier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:00

Jij bent de eerste die het woord Cowboy gebruikt heeft, en dat is ook een Amerikaanse benaming.
Verder wil ik je veel succes wensen met je carriere als inrijder/opleider van paarden. Ik hoop dat je het niet erg vind als ik eventueel in te rijden paarden naar een ander breng.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 18:17

Haha nee vind ik absoluut niet erg:

1 Ik ben geen bedrijf
2 Zijn je paarden wel welkom
3 Jij bent de 1e die de zin be my guest gebruikt

Ik vind het neit erg dat je zo reageerd hoor want ik vraag om tips maar waarom blijf je zo doordrammen op jou manier?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:37

Hoi Nelleke ik wil je graag vertellen over mijn hengst veulen van 2 jaar. Ik heb hem pas gekocht en hij stond de eerste drie weken op een rancho hij is nooit onder handen geweest en of andere paarden van dichtbij gezien. Op deze rancho was het de bedoeling dat hij gecastreerd zou worden en wat makker gemaakt zou worden zodat hij uiteindelijk met drie merries kon gaan staan. Hij is daar mishandeld hij was zo bang voor alles wat er gebeurde en werd gewoon geen rekening gehouden met het feit dat hij alles nog moet leren. Na twee weken kon ik hem nadat elke dag een half uur in zijn stal moest staan zijn halster omdoen. Op een dag kwam ik daar werd hem een zadel op gedaan. Hij heeft gesteigerd en getrokken en rilde op zijn benen van angst na twee dagen heb ik hem daar weggehaald. Hij is niet gecastreerd hij staat nu vorlopig even op stal. Maar de meneer van waar hij nu staat doet alles op gevoel met geduld en tact en weet je wat hij steigerd niet meer is niet meer zo bang. Ja ,het duurt wat langer maar mijn paardje gaat door vuur voor deze meneer. Ik snap dat de oplossing die je hebt gebruikt een nu werkt, en het is de vraag of het over een tijdje nog werkt.
Als je bezig met andermans paarden in te rijden zul je niet alleen een paard moeten kunnen breken op basis van angst en pijn dat werkt niet op de lange duur.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 20:54

Het was voor 1x nu is het niet meer nodig en het vertrouwen is er niet mee geschaad ofzo ik kende de pony nog niet zo lang maar nadat ik dat foefje met de ketting gedaan heb vind ze alles wat ik met haar doe geweldig ( ze geniet van alle aandacht die ze nu ineens krijgt)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:38

Aha je gaat voor het korte termijn resultaat...
Grondwerk kost wat tijd, het zal niet na 1 dag perfect werken, daar is oefening en herhaling voor nodig. Op de lange termijn werkt dat omdat het paard weet waar hij aan toe is en wat gewenst gedrag is. En het gaat bijna spelenderwijs en met positieve bekrachtiging. Mijn paard loopt zelfs los naast me op de weg en op het erf rond te scharrelen zonder weg te willen lopen.

De harde manier werkt misschien snel en je hebt er een tijdje profijt van een paard zal echter weer gaan uitproberen en hoe wil je het dan oplossen als je nu al een ketting door de mond nodig hebt? Als je grondwerk hebt gedaan kun je met een simpel commando je paard weer terug zetten zonder naar steeds hardere hulpmiddelen te hoeven grijpen. Wat ik zie bij paarden die op deze manier opgevoed worden dat ze erg onrustig en gestressed zijn en niet weten wat gewenst gedrag is. Een paard is van nature een vluchtdier, wat wil een paard dus dat niet op zijn gemak is => wegvluchten. Zie hier de vicieuze cirkel.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 17:09

Ik zie jullie nog wel als je een keer een paard van 2 ofzo koopt ov ouder die niets kan ( meelopen enz.) als hij niet mee kan lopen en zijn stal te klein is om met m te oefenen doen we het zo ( Ik gebruik 1 malig de ketting nu is hij niet meer nodig en doe ik het gewoon met een gewoon touw (of zonder) als hij dan weer gaat uitproberen klik ik de ketting er weer aan dan weet hij het weer.. ( en dat zou niet nodig zijn want nu kunnen we een goede band opbouwen en grondwerk gaan doen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:15

Om te beginnen heb jij dat paard zo niet gekocht maar is het je verzorgpaard, en ik zou zelf twee keer nadenken voordat ik een tweejarige zou kopen waar de basis nog niet inzit. Dat betekend namelijk dat hij in al die twee jaar niet naar de smid is geweest, en niet zo vaak in handen is geweest, of hij regelmatig is ontwormd en ingeent is dan ook nog de vraag, en als dat wel gebeurd is, zal het wel niet zo zachtzinnig gegaan zijn...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:17

Nelleke, ik denk dat Cassidy wel "ietsje" meer ervaring heeft dan jij denkt. Ze probeerd je slechts uit te leggen dat jou methode gepaart is gegaan met kracht en pijn, en je dus geen band opbouwd zoals je wel doet met grondwerk.

Maar goed, je wilt het niet horen, jammer want je zou toch veel kunnen leren hiervan. Dan zou je mss iets anders kunnen doen als pony's en shetjes rijden in de toekomst.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 17:29

Nee ik heb dat paard niet gekocht maar verzorg haar wel en vind het zielig als ze geen aandacht krijgt.
Mijn methode is 1 malig en ik heb het al zovaak gezien paarden die zo 1 of 2x werden aangepakt en daarna zijn het allemaal schatjes geworden en kunnen we er alles mee

Dus omdat een paard nooit aandacht heeft gehad en altijd zielig is gewweest geef jij hem geen kans? het is natuurlijk jou mening maar ik ben het er niet helemaal mee eens ( maar dat is weer mijn mening)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:31

Nelleke1 schreef:
Ik zie jullie nog wel als je een keer een paard van 2 ofzo koopt

Wil je komen kijken naar mijn anderhalf jarige die ik als half jaar oud hengstveulen heb gekocht. Waar ik een keer per week heel even mee bezig ben en die niet weet wat een ketting door zijn mond is maar wel netjes bij mij blijft lopen? Waar ik alleen een weiland, stuk erf of openbare weg heb om mee te oefenen?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 19:11

Ik vind wel dat een halfjarige wat anders is dan een 2 jarige

Ik kom ook op een adres waar ik moet helpen ponys klaarmaken voor de keuring oefenen met lopen halster enz. enz. daar is voorheen ook niets mee gedaan een halfjarige pony is nog een veulentje die bij ( waar ik verzorg) de moeder staat! dat is wel iets anders

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:39

Waarom is dat anders? Omdat je bij een halfjarige minder kracht nodig hebt dan bij een tweejarige? Omdat je een halfjarige makkelijker kunt overbluffen?

Omgaan met paarden heeft niets te maken met kracht, maar alles met techniek. En dan mag het niet uitmaken of je een halfjarige voor je hebt of een tweejarige.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:38

Nelleke1 schreef:
Ik vind wel dat een halfjarige wat anders is dan een 2 jarige

Ik kom ook op een adres waar ik moet helpen ponys klaarmaken voor de keuring oefenen met lopen halster enz. enz. daar is voorheen ook niets mee gedaan een halfjarige pony is nog een veulentje die bij ( waar ik verzorg) de moeder staat! dat is wel iets anders

Uhh, ik heb alleen mijn pony gekocht, niet de moeder erbij en hij had zijn hele leven alleen maar mensen van een afstandje gezien, hij heeft heerlijk de hele zomer op een eiland gelopen waar geen mensen komen, dus hij was helemaal niks gewend.
En hij was nog hengst, en hoe klein hij ook mag zijn, hengstestreken had hij wel... En ook qua kracht verlies ik het van hem, dus hij moet gewoon met mij mee willen doen. Dat doe ik op een manier dat hij het spelen vindt en leuk met mij meedoet en op een respectvolle manier voor hem maar ook voor mij!

Als je het graag wil weten, ik heb ook meerdere pony's/paarden inclusief hengsten beleerd die ook zo van de wei gerukt waren en heb nooit een ketting over de neus of door de mond nodig gehad.

Het wordt tijd dat je je oogkleppen eens afzet. Een andere manier dan jij gewend bent is niet altijd verkeerd. Je moet ook eens verder durven kijken dan je neus lang is. Dit zeg ik niet om je af te kraken ofzo, ik geloof wel dat je het beste voor hebt met je verzorgpony's, ik hoop alleen dat je snapt dat er ook nog andere manieren zijn dan die jij gebruikt.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 14:17

Esther: Mee eens er zijn meerdere manieren van aanpakken & natuurlijk heb ik het beste met ze voor

Ik ben blij met je tips maar heb gekeken naar de pony hoever ik haar ken en ben erachter dat ze met spelletjes over je heen loopt (letterlijk en figuurlijk) daarom heb ik voor de manier met de ketting gekozen (nu weet ze wie de baas is) nu heb ik de ketting niet meer nodig en kunnen we het goed vinden samen!

Maar ook bedankt voor jou tip hoor!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:20

TanteMiesje schreef:
Ik denk dat je dan eerst in een afgesloten ruimte (bak dus) maar eens moet gaan laten zien dat JIJ de baas bent en niet zij Haha!
Grondoefeningen dus.

Let aub op als je dit soort zaken zegt, je weet immers niet wie er achter de pc zit. Wie weet gaat dit meisje haar vzpony heel hard op gaan jagen om toch maar 'de baas' te zijn. En dit kan gevaarlijk worden..

Longeer je paard misschien even voor je er mee gaat wandelen, of smijt hem/haar eens los in de bak,
Zorg de eerste keren dat er iemand mee gaat als je gaat wandelen, en misschien is het een idee om een hoofdstelletje in doen, Eventueel een longe eraan.. al lijkt me dit een beetje gevaarlijk.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 15:04

Mee eens en ja ik weet wel wat gevaarlijk is hoor haha maar ze kan nog niet longeren dus ik gooi eerst los voor ik met haar ga werken ( hoofdstelletje waren ze nogal tegen ) ik heb 1x een ketting gebruikt en nu gaat alles goed maar bedankt voor de tip!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:06

Soet schreef:
Let aub op als je dit soort zaken zegt, je weet immers niet wie er achter de pc zit. Wie weet gaat dit meisje haar vzpony heel hard op gaan jagen om toch maar 'de baas' te zijn. En dit kan gevaarlijk worden...

Met grondwerk bedoelt niemand hier de Join Up van Monty Roberts, eerder de methode van Inge Teblick zoals beschreven wordt in dit boek:

viewtopic.php?f=125&t=625206