Bijrijdster buiten laten rijden met paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Char_elle

Re: Bijrijdster buiten laten rijden met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:45

ik help op een stal en daar mag ik met een merrie die nu drachtig is en anders toch stil staat, buiten een ritje gaan maken met wat andere meiden (als het maar stappen is, en ze mag best een keer aandraven, maar niet te lang)

_monique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:47

mijne mag gewoon lekker naar buitenn.!!

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:47

ik mocht met mijn vorige verzorgpaarden wel altijd naar buiten.
(moest zoiezo al naar mijn clubles).
maar als iemand mijn paard zou rijden, zou ik het absoluut niet goed vinden.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:48

ik mag met mijn verzorgpony ook naar buiten, heb daar niets over afgesproken met de eigenaar (heb ik 2x gezien, doe het dier nu bijna 4 maanden) en ik ga met hem naar buiten, met iemand ernaast, lopend of op de fiets. Dier is verkeersmak, en ook bosmak is gisteren gebleken, toen zijn we voor de 1e keer naar het bos gegaan en ook wat ''tempo'' erin.

de eigenaar weet wel dat ik naar buiten ga, en vond dat goed, als ik hem maar onder controle had en niet alleen ging.

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:50

Ik mag met mijn verzorgpony ook gewoon naar buiten. Alleen ook, alleen vind ik het altijd gezelliger om met meerdere te gaan. Maar soms na een lange schoolweek is het ook wel lekker om in je eentje lekker rustig buiten te rijden!

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:52

Ik verzorg de pony van een vriendin, maar in het begin kende ik haar helemaal niet. Maar ik mag gewoon buitenrijden, in mijn eentje, met vriendinnen.. Maar dan is er wel 1 regel: ( nu in de winter alleen maar ) voor 5 uur terug in de wei, voor de rest mag ik alles zelf weten wat ik doe

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:53

ik verzorg ook een paard
en heb het er eigenlijk nooit over gehad met schade enz.
ik mag gewoon op buitenrit met mensen of alleen

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:55

Ik mag wel alleen naar buiten, met alle 4 de paarden.
Met 1 ervan maak ik ook vaker lange ritten. Ze zijn allemaal verkeersmak, alleen de jongste 2 moeten nog wat meer bevestigd worden. Om die reden ga ik dus ook nog niet hele stukken met ze buiten rijden. We zijn ze nu rustig aan het opbouwen.
De eigenaar en ik hebben er wel goede afspraken over gemaakt en hij weet dat hij alles aan me over kan laten.
Maar goed kom er nu een kleine 2 jaar en ben nu 26, heef took wel eens iemand gereden die een stuk jonger was en minder ervaring had, die mocht niet alleen naar buiten. Komt misschien ook omdat de eigenaar weet dat ik met de 2 jonge paarden niet zomaar alleen naar buiten zal gaan, maar altijd met iemand erbij. Vertrouwen is wederzijds gewoon erg goed.
Mag er verder alles mee, heb trektocht over de veluwe gemaakt en binnenkort eerste gangenwedstrijd.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:21

Ik heb een bijrijder voor mijn haflinger
Met buitenrijden ben ik wat huiverig
Mede door nare ervaringen uit het verleden
En ik ben altijd als de dood dat er wat gebeurd met mijn paard en ruitertje

Inmiddels rijd ze wel in de buurt van stal en met langere stukken gaat haar vader mee
Slaap ik ook weer rustig Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:49

Tallie_Ho schreef:
Mijn bijrijdster mag met Winnie naar buiten, maar dat is alleen maar zo omdat ik weet dat het een braaf paard is.

Het is wel zo dat het haar eigen verantwoording is! Ook als er brokken worden gemaakt met Win zal zij de schade aan een ander zijn eigendommen of die aan Winnie vergoeden.

Nou gaat ze bijna nooit naar buiten hoor! Ze rijd bijna alleen maar in de bak Lachen En vaak als ze naar buiten gaat, vraagt ze of ik mee wil fietsen Lachen

Dus, al met al is het netjes geregeld.. We hebben gewoon goede afspraken, het scheelt ook wel dat we elkaar al 23 jaar kennen Haha!

De schade die jou paard maakt aan eigendommen van andere( mits het niet door nalatigheid van de ruietr gebeuren) worden gedekt door jouw wa verzekering. Je paard valt onder je verzekering als huisdier.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:21

De afspraak dat als het paard wordt bereden door de bijrijder en dan schade veroorzaakt de bijrijder moet betalen is niet echt zinvol nee. Als eigenaar (en de eigenaar is degene die op de papieren staat vernoemd) ben je altijd aansprakelijk voor wat je dier doet. Tenzij nalatigheid van de bijrijder aangetoond kan worden..

Dat jij onderling verwacht dat je bijrijdster de kosten betaald, terwijl het gewoon via je aansprakelijkheidsverzekering wordt vergoed is een tweede. Maar dat lijkt me dus eigenlijk overbodig Knipoog

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:29

Ik heb 3,5 bijrijdpaard bij 2 verschillende eigenaren. De een heeft me duidelijk gezegd dat ik er alles mee mag doen, zij is er zelf niet vaak en is blij dat haar paard naar buiten mag. De ander rijdt eigenlijk altijd met me mee. Maar ze laat me wel duidelijk blijken dat ze het vertrouwt. Als ik met een ander ga rijden vindt ze het ook niet erg, maar volgens mij wil ze wel het liefst dat iemand meegaat.

Wat betreft eventuele schade weet ik hoe de regels in elkaar zitten. Mocht er echter wat met mij gebeuren door een val bijvoorbeeld, ben ik echt niet de persoon die de eigenaar van de paarden gaat aanklagen. Dat is duidelijk wel mijn eigen risico, en dat heb ik iedereen ook laten weten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:36

Daarop vertrouwen ze je ook maar op je woord, want achteraf kun je daar altijd nog van op terug komen. Ondanks dat zijn zij gewoon hiervoor verzekerd, dus moet dat geen probleem opleveren.. Knipoog

Alleen als eigenaar kun je je er wel schuldig over voelen natuurlijk, daar zou je in je keuze ook rekening mee moeten houden of je je bijrijdster wel of niet naar buiten wil laten gaan.

En met minderjarigen even afspraak maken met bv de ouders zodat er later geen misverstanden over kunnen zijn..

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:41

Mijne mocht het altijd wel; had er verder geen afspraken over. Maar deden dan ook al jaren samen paarden en beide goed volwassen.

Ik ga van de week ook even proefrijden op een bijrijpaard en als ik daarmee buiten schade maak valt het onder de verzekering.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:48

Daar ben ik het mee eens Bienotje, maar hypothetisch gezien zal ik me daar ook aan houden. Zo'n situatie heb ik namelijk al eens meegemaakt, weliswaar op een manege, maar toch. Als het om een risicovol paard zou gaan of als de eigenaar me niet had verteld dat het paard buiten niet zo schattig zou zijn als op eigen terrein en de eigenaar wist dat of kon dat weten, dan vind ik het wel wat anders, maar dat is bij mij gelukkig niet aan de orde.

Wij moeten trouwens hoe dan ook naar buiten, omdat onze bak brak ligt. Maar dit is voor de paarden gelukkig totaal geen probleem. (jaja, het blijft een dier, maar het risico met hen is toch een stuk kleiner omdat ze niet snel onder de indruk raken van vreemde dingen of grote machines)

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 09:18

Hmm, het blijft toch wel een lastig iets, zeker als er wat gebeurt buiten. In principe ben je dus gedekt voor kosten die je paard evt. aan zou richten als hij met de bijrijdster buiten is. In welke gevallen ben je niet gedekt? Weet iemand dat?

Ik heb met mijn bijrijdster geen afspraak o.i.d. gemaakt, dat zij de kosten betaald als er schade is. En als ik de reacties hierboven zo lees, is het dus ook niet echt zinvol?!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:54

Ja, als je een AVP verzekering hebt ben je gewoon gedekt voor schade waarvoor jij aansprakelijk bent, dut ook voor schade die jou paard toebrengt aan hetzij een derde, hetzij aan jouw bijrijdster zelf.
Ik neem aan dat jouw bijrijdster ook een AVP heeft, dan is ook gewoon verzekerd wanneer jouw bijrijdster een stuurfoutje maak en zo schade veroorzaakt.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:58

Ik heb geen bijrijdster maar ik zou t zelf niet fijn vinden, iig niet als ik er niet bij ben.
Als je het wel zou doen zou ik iig wel duidelijke afspraken maken. En idd even kijken hoe en wat met de verzekering.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:05

linky schreef:
Mijn bijrijdster is volwassen, mag in principe met "haar" paard doen wat ze wil, weet heel goed wat ze doen mag.
Ook de trailer staat tot haar beschikking; alles is goed verzekerd.
Maar meestal gaan we samen naar buiten, wel zo gezellig.................. Haha!

Zo is het bij mij ook Lachen .
De bijrijdster van mijn merrie is een volwassen vrouw en gaat wel eens alleen op pad, maar spreekt dan meestal halverwege met haar nichtje af, die d´r paard hier 5 km verderop heeft staan.
De bijrijdster van mijn ruin, mag niet alleen op pad (is bijna 16), maar ze mag wel met d´r vriendinnen mee. Haar vertrouw ik ook 100 %, maar ik vind het gewoon veiliger voor haar als ze "in case off" gewoon met meerdere zijn.
Mijn paarden zijn alle drie goed verzekerd en van mijn bijrijdsters verlang ik dat ze een zgn. "Private Unfallversicherung" hebben; die dekt de schade als er wat met hun, door mijn paard gebeurt.
Schade die een van mijn paarden veroorzaakt, is door mijn verzekering gedekt.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 10:09

Mocht er schade zijn en als eigenaar en als bijrijdster heb je een AVP verzekering is alles dus gedekt?

Maar hoe zit het dan als je paard iets overkomt tijdens het buitenrijden?

Mijn paard is niet verzekerd (ging niet meer i.v.m. zijn leeftijd). Dus alle medische kosten n.a.v. een ongeval moet ik alsnog zelf betalen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:14

Dat hangt er vanaf of er een aansprakelijke partij is, de bijrijder bijvoorbeeld. Laat zij hem springen over een boomstronk van 2 meter en blesseert hij zich dan zal ze waarschijnlijk wel aansprakelijk zijn, ik zie daar wel verwijtbaarheid in.
Als jouw paard gewoon struikelt en zichzelf blesseert zijn de kosten gewoon voor jou.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:16

Dat hangt er volgens mij weer helemaal vanaf wat er gebeurd en hoe het gebeurd.

Als jouw bijrijdster met jouw paard naar buiten gaat en je paard wordt aangevallen door een hond of aangereden door een auto dan heb je altijd een andere partij waarop je eventuele schade kunt verhalen.

Als jouw paard kreupel is na een misstap of een hartaanval krijgt in het bos dan is het een ander verhaal. Je kunt dan nog kijken of dit op de AVP van je bijrijdster kan, maar als het gewoon domme pech is dan geef ik je weinig kans. Maar goed, zoiets kan ook in de bak gebeuren of in zn stal.

(ziet dat LDRD hetzelfde zegt alleen dan een stuk beknopter Zij zijn groot en ik is klein! )

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 10:18

Ja, precies. Als het paard zichzelf blesseert tijdens een rit dan draai ik natuurlijk op voor de kosten. Mocht het komen door een fout van de bijrijdster, dan moet zij betalen. Maar is dat ook ergens wettelijk vastgelegd?

Zo niet, dan kun je dat natuurlijk met je bijrijdster afspreken dat zij dan de kosten betaald. Maar hoe werkt dat in de praktijk vraag ik me dan af...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:20

Ik denk dat je haar dan gewoon aansprakelijk moet stellen.

Maar dan nog, als zij alleen met jouw paard op pad is en terug komt met een blessure, dat wordt haar verhaal tegenover het jouwe.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:23

Als het een fout van de bijrijder is dan is die aansprakelijk, dat geld volgens mij niet 1 op 1 als dan moet zij betalen. Ik denk dat achteraf via de AVP dan de kosten aan de hand van dierenartskosten gedeclareerd kunnen worden bij de verzekering van bijrijdster.

Afspraken maken dat als bijrijdster rijdt en het paard verstapt zich uit zichzelf op een goed begaanbare onergrond, dat de bijrijdster voor de kosten moet opdraaien vind ik persoonlijk maar raar. Zo kun je als eigenaar een dag later ontdekken dat je paard kreupel is en dit alsnog op je bijrijdster proberen te verhalen.. Dat is dus voor mij een persoonlijke regeling waar ik nooit voor zou kiezen. Eigenaar is eigenaar Knipoog