Ik weet het even niet meer.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Re: Ik weet het even niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:43

Hmmm dat kan best veer oorzaken hebben:
*Misschien passen jullie toch niet zo bij elkaar?
*Misschien kennen jullie elkaar nog te kort om een goeie band op te bouwen?
*Zit in haar aard?
*Word teveel verwend?
etc,etc.....

Geef het nog even de tijd zou ik zeggen, en misschien zit het idd in de aard van het beestje. Als een paard bij de handelaar vandaan komt weet je toch nooit echt goed wat zijn/haar achtergrond is Knipoog
Heb je al eens een join-up geprobeerd? Dan kan je zien of ze úberhaubt wel respect voor je heeft. Maar omdat je haar pas een halfjaar hebt zou ik het gewoon nog een halfjaartje aankijken, mijn paard deed er 3 jaar over om een band op te bouwen, omdat hij een hoop slechte ervaringen heeft gehad in zijn leventje. Maar nu is onze band supper close!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:45

Mijn fokmerrie is ook zo. zal nooit eens lief kijken, ja als het haar uitkomt maar verder niet. Ze wil het liefst met rust gelaten worden. Uitgebreid poetsen doe je haar echt geen plezier mee. Ze is al 5 jaar zo en ik verwcaht niet dat het verandert. ja als ze drachtig is en een maand voor de bevalling is het een heel erg lief dier, maar verder moet je er niks van verwcahten.

haar dochter echter is een ontzettend lief dier. Nog nooit hara oren plat gelegd. Tsja ik dnek dat het vaak aan het karakter ligt. Beide paarden hebben in het verleden geen slechte ervaring gehad.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:46

Apple schreef:
Er loopt hier op OMG een vergelijkbaar topic over een paard en baasje met ongeveer hetzelfde probleem.

Sommige paarden zijn nu eenmaal niet van die knuffelkonten en zijn meer op zichzelf.

Probeer er achter te komen wat zij leuk vind en ga dat doen. De rui-periode komt er weer aan, zoek een plekje waar zij graag gekriebeld wil worden. Misschien is dit een paard dat graag aan de slag wil en dingen wil ondernemen en waarvan dat getuttel niet hoeft, die maak je misschien blijer met een lange buitenrit.

Daarnaast is elk paard anders, je huidige paard vergelijken met je vorige paard zul je misschien onbewust altijd blijven doen, maar is niet echt eerlijk tegenover je nieuwe merrie.

Dit gaat denk ik over mij? Lachen
Ik herken je probleem, mijn Paard doet niet precies hetzelfde, hij heeft gewoon geen gréintje respect voor me en wil totaal niet met mij omgaan.
Vreselijk is het, je voelt je zo machteloos en je kan niks doen!
Ik kan hier eigenlijk ook vrij weinig aan toevoegen, alleen maar dat jij ontzettend je best doet en dat ik het ontzettend zielig voor je vind.
En als je vind dat je ermee moet kappen moet je dat doen.
Wat ik nu doe met mijn Paard zijn de grondprincipes, gewoon hélemaal onderaan beginnen. Vertrouwen opbouwen, en ik moet zeggen dat het werkt!
Heel erg veel sterkte meid Lovers

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:55

Ik vraag me af of je haar wel eens hebt laten nakijken.
Rug, nek, gebit?

xLonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:19

ladyjoy schreef:
Ik vraag me af of je haar wel eens hebt laten nakijken.
Rug, nek, gebit?

Ja , Kijk er even na , Dat is beter

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:48

Heel misschien zit hij zelf met iets waardoor hij zich niet vrolijk voelt? ik zou gewoon lekker door blijven poetsen iedere dag, en als hij in de wei staat kan je er misschien gewoon bij gaan zitten en ipv altijd rijden (ik weet niet of je dat doet) lekker mee gaan lopen ofzo Haha!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:21

Sommige paarden, zeker merries zijn geen knuffelkonten. mijn merrie houdt ook niet van knuffelen. Wel draait ze vaak haar hoofd naar me toe om zachtjes huhuhuh tegen me te zeggen. Zij uit zich op andere manieren.

De merrie waar ik hiervoor lang op gereden heb was ontzettend humeurig. Stond altijd met haar kont naar de deur. Op een gegeven moment waren we aan elkaar gewend en hadden we een vast ritueel. Elke dag voor ik naar huis guing "beet" ze in mijn arm. Ze deed haar mond om mijn arm zonder haar tanden te gebruiken en keek me even aan. Dan gaf ik haar een aai over haar bol en dan had ze wel weer genoeg intimiteit gehad voor de dag.

Ik denk ook dat jij de fout maakt om vriendjes te willen zijn met je paard. Je staat boven een paard of onder een paard. Als die rangorde duidelijk is kan je best wel eens dingen in overleg doen maar uiteindelijk ben jij degene die bepaalt of het feest doorgaat of niet. Je kan in mijn ogen dus nooit een gelijkwaardige relatie met een paard hebben. Betekent niet dat je geen hele hechte band met een paard kan opbouwen. Alleen investeer je daar niet in door alleen maar te kroelen en en lief te doen maar door de rangorde duidelijk vast te leggen. En accepteer dat verschillende paarden zich op verschillende manieren uiten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:15

Norway_girl schreef:
Heb je al eens een join-up geprobeerd?

Een Join-up dient goed gedaan te worden en niet "geprobeerd". Helemaal met een dergelijk paard zou ik niet verder gaan experimenteren, en als ik wel beslis om een join-up te (laten) doen, dit door een vakman laten uitvoeren, niet zelf gaan prutsen.

Nogmaals: Grondwerk, grondwerk, grondwerk.

Tipje, kijk even hier:

viewtopic.php?f=125&t=625206

En voor een topic over de Joinup, kijk even hier:

viewtopic.php?f=125&t=556025

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:25

Misschien heeft ze wat meer tijd nodig om die nare dingen te vergeten die ze dan waarschijnlijk heeft gehad?
En misschien houd ze indd. niet van zoveel aandacht?
Misschien is dat gewoon haar karakter Lachen

Ik bedoel.. Mijn Ruin vind aandacht en al dat lekkers en geknuffeld worden enzo wel leuk.. Maar het ligt er ook aan hoe zijn karakter is ..

Als ik jou was zal ik haar nog wat tijd geven Lachen
Veel suc6 Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:19

Mijn merrie die in het begin kopschuw was heeft er heel lang over gedaan om vriendelijk je te begroeten, nu na alle jaren samen gaat ze voor me door het vuur, en heel soms komt ze even knuffelen, maar vooral als zij het wil. Ik respecteer dat en geniet van de momenten die ze wel komt knuffelen. Ook zij staat snel met de oren in de nek alsof ze zich afvraagt ohoh wat gebeurt er nu weer. Ik denk dat rust en regelmaat heel belangrijk zijn voor paarden met een slechte start in het contact met mensen. Kijk goed wat ze lekker vind, bijv. met poetsen harde borstels of zachte borstels en begin daarmee, dan kan je steeds een stapje verder gaan. Verder zie ik in je profiel dat je twee paarden hebt, en een bijrijdster (of 2). Die wisseling van verzorger kan voor haar ook lastig zijn.
Wat verder al genoemd is is de invloed van de manier van stalling, mijn paardje is ontzettend opgeknapt sinds ze dag en nacht buiten loopt met 1 vriendje. Geen groep die wisseld en waarin ze haar positie moet verdedigen. In het verleden had ze met mensen en met andere paarden vaker aanvaringen en nu niet meer, ik denk dat dit zo´n gevoelig en beschadigd paardje veel rust kan geven.

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:33

In het begin zat mijn pony ook te klooien, maar dat is nu wel over Lachen Ze heeft denk ik meer tijd nodig, anders misschien de dokter?

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:41

als het zo is dat het paard je ( nog ) niet vertrouwt en dat ook niet van plan is zomaar te gaan doen zou ik als ik jou was een join up proberen ( weetjewel net zoals in de boeken van Heartland) ik heb het eens geprobeerd en het hielp heel goed

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:44

Arrabel schreef:
Ongeveer een half jaar geleden kocht ik een merrie, een donkerbruine merrie.
Ze kwam van een handelaar en was behoorlijk moeilijk met rijden, ze heeft een boel pit en werklust, en dat vind ik helemaal niet erg want ik hou juist van paarden met lekker wat pit.
Toen ze pas bij mij kwam was ze wel heel vaak boos, ze heeft een beetje voernijd dus ze vind het niet leuk als je in haar stal komt.
Ook als ze vast staat op de poetsplaats dan staat ze vaak met haar oren naar achteren.
Als ik dan van een afstandje sta dan kijkt ze naar me, heel lief, met haar oortjes naar voren, maar als ik dan weer dichterbij kom dan gaan die oren weer plat in haar nek.
In het begin dacht ik nog: dat gaat er wel af, ze heeft misschien nare dingen meegemaakt.
Maar nu heb ik haar een half jaar en ze blijft zo boos tegen me doen.

Ik heb in mijn leven helaas best veel problemen, ook omdat ik een moeilijke jeugd heb gehad.
Mijn vorige paardje Fellow die ik in heb moeten slapen was er altijd voor me, als ik verdriet had dan kwam hij bij me en legde zijn hoofd tegen die van mij, altijd met zijn oortjes naar voren, zelfs tot het einde toen hij met een gebroken knie ingeslapen moest worden was hij nog lief (zit hier weer met een brok in mijn keel).

Maar mijn merrie is nooit echt lief, ze doet eigenlijk altijd boos tegen me.
Ik geef haar zoveel liefde, mest elke dag haar stalletje uit, geef haar lekkers te eten, poets haar tot ze glimt, verzorg haar hoefjes, praat met haar, ze mag elke dag naar buiten met de andere paarden enz. enz.
Maar ze blijft boos, soms word ik in mezelf zo boos op haar dan denk ik echt: k#t paard! doe nou is lief! Huilen
Het doet me echt pijn, en ik verlang weer naar een paard die naar me hinnikt als ik aankom, die zijn hoofd tegen me aanlegt die zachtjes aan me jas zit te knabbelen of me een natte lebber over me gezicht geeft.
Ik wil echt het allerbeste voor mijn merrie, ik weet dat ze niet altijd even goed is behandeld, maar zo langzamerhand vind ik haar eigenlijk niet zo leuk meer....

Wat moet ik hier nou mee?

Weinig waarschijnlijk, het is een merrie, die hebbn vaak lastige karakters. Het zal gewoon puur haar karakter zijn..