Paard maakt weinig contact > Wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kinee_

Re: Paard maakt weinig contact > Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 15:26

sofie123 schreef:
Doe het omgekeerde, je bent niet geinteresseerd en je ziet hem niet staan. Voor je het weet voel je dat er iets aan je vest aan het knabbelen is Knipoog .

Hmmm. Ik vind het wel een goeie maar ik denk niet dat dat bij mijn Paard werkt, en zoals meerdere al zeiden is negeren misschien niet de állerbeste oplossing. Maar toch bedankt!
Verder iedereen bedankt voor de tips, er zitten een paar héle nuttige tussen. Maar het kan dus gewoon aan zijn aard liggen? Hij is waarschijnlijk van nature geen knuffelpaard, maarja.
Ik ga maar eens proberen meer dingen met hem te doen. Misschien werkt het!
Bedankt iedereen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:55

Sommige paarden zijn nu eenmaal niet van die knuffelkonten. Je hebt ook binnenvetters die sowieso niet snel laten zien wat ze vinden. Het kost gewoon enige tijd om dergelijke paarden te "lezen".

Ik sluit me verder aan bij Bella, het klinkt ook alsof je jezelf nu erg aan het opdringen bent bij je paard. Half uur in de stal zitten, bij hem gaan zitten als hij ligt. Als dat paard dat niet wil, doe het dan niet.

Je kunt beter gewoon dingen gaan ondernemen met hem. Dingen die hij ook leuk vindt. Daarnaast, binnenkort komt de rui er weer aan, dan is er vast wel een plek die hij erg lekker vind om geborsteld te worden.

En verder, let maar eens op, er zijn vast wel kleine signalen die je paard geeft waardoor je weet dat hij wel degelijk op je let en weet wie je bent Lachen.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 02:13

Als ik het goed begrijp, zit jij met 2 problemen.
Jouw paard is geen 'knuffelpaard' zoals je wel graag gewild had
en jouw paard heeft geen respect voor jou.

Het eerste is jammer, als het niet door zijn verleden komt maar in zijn karakter zit, zit er weinig anders op dan het te accepteren dat jouw paard gewoonweg niet zo van 'knuffelen' houdt.
Het tweede is een ander probleem. Jij moet laten blijken dat jij zijn leider bent, dat jij bepaald wat hij wel en niet mag en moet als jij erbij bent. Duidelijk en consequent zijn.
Denk dat er genoeg topics op bokt staan vol met tips over hoe jij je paard respect voor je kunt laten krijgen.

Mijn paard is ook geen 'knuffelpaard', doe haar er geen plezier mee om haar te knuffelen.
Onze band is absoluut goed, ze hinnikt als ze mij hoort, ze komt naar mij toe als ze mij ziet.
Maar blijkt dat ik haar alleen een knuffel wou geven, is ze ook zo weer weg Knipoog
Als er een ander bij is, moet ze er al helemaal niks van hebben.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 05:54

Mijn merrie was in het begin ook helemaal niet op mij gericht. Dit kwam denk ik doordat ze op korte tijd verschillende keren van eigenaar wisselde. Ik heb haar nu 11 jaar en het is stilletjes bijgetrokken. Na een jaar of twee begon ze mij echt te herkennen en nu wordt ik elke dag getracteerd op een warm onthaal. Denk dat verhuizen voor sommige paarden behoorlijk ingrijpend is. Misschien heeft die van jou ook wat meer tijd nodig. De mijne was in het begin trouwens erg arrogant naar mij toe dit is ook stilaan verdwenen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 08:55

Dit kan inderdaad tijd nodig hebben. Mijn paard heeft ook al eens van eigenaar en stal gewisseld voor ik haar gekocht heb. In het begin negeerde ze mij volkomen. Nu ik haar anderhalf jaar heb is er veel veranderd. Ze komt nog niet keihard naar me toe als ze me ziet, maar als ik eerst een ander paard aanhaal is ze opeens heel snel wel bij me en drukt ze haar hoofd tegen me aan. Ook volgt ze me vaak als een hondje. Aaien op haar hoofd vind ze niet fijn en ik denk heel veel paarden niet. Aai maar eens over je eigen neus het voelt gewoon niet lekker Knipoog Veel dingen gaan doen, wat grondwerk etc en de band komt vanzelf wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:56

Het advies heb je hier al gehad, verbaasd me eigenlijk dat niemand daar verder op ingaat. Het antwoord op je vraag is: GRONDWERK.
Je probeert krampachtig die band met je paard te krijgen, maar pakt het verkeerd aan. In de natuur kan een paard zijn leider ook niet ignoreren, en dat is wat hij wel doet als hij krampachtig de andere kant opkijkt en je zogenaamd niet ziet staan.

Ik zou aan Parelli doen, of methode Anderson volgen. Ik denk dat je dan wel verandering in zijn gedrag moet bespeuren.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:52

Volgens mij met het karakter te maken.Onze tuigpaard merrie heeft niets met mensen. We hebben haar gekocht van de fokker, die haar 13jaar heeft gehad. Hij heeft veel marathons met haar gereden en had tig bekers in huis. Het paard is prima opgevoed, zou geen stap verkeerd doen, maar knuffelen.....nee, of uit haarzelf naar je toekomen....nooit. Een broodje uit je hand pakken van grote afstand, kon nog net. Wel was ze stapel op ons andere paard, werd gek zonder hem. ging wel alleen op pad, met ons,maar thuis niet te scheiden.(helaas sinds dec. 2006, naar eeuwige groene weiden)

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:34

wat je vandaag dee kine, dat is leren dat hij respect voor jou heeft!

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 20:05

Dat wou ik dus net zeggen.
Heb hem vandaag losgegooit in onze kleine binnenbak. Heb eerst gezorgd dat hij netjes om mij heen draafde, en daarna stak ik óf mijn linkerhand om hoog (zodat hij omdraaide en verder draafde op de rechterhand) óf andersom. Daarna stond ik stil op het midden en kwam hij langzaam op me af gestapt en is me daarna gevolgd.
Ontzéttend fantastisch was het, Rosanne bedank voor het helpen!
Heeft iemand hier meer ervaring mee?

xanablue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:59

eigenlijk zeg je het zelf al hij heeft geen respect voor je.
en wat igor2 zei kan zeker helpen veel grondwerk.
waardoor jij de leiding gaat krijgen en hij dan ook respect voor jou gaat krijgen.
want zoals je het schrijft draait zijn hoofd weg en dat soort dingen hij vindt zichzelf boven jou staan.
sterkte

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:41

Klinkt goed Kinee! Je bent denk ik wel op de goede weg.
Wat bij mij bij hert lezen ven dit topic erg omhoog kwam was dat je paard waarschijnlijk helemaal niet van contact op zijn hoofd houdt en dat je waarschijnlijk onbewust veel energie erop richt. Veel paarden houden nl niet van gefruts op hun hoofd of gehang rond hun hals maar als je hun hoofd met rust laat en geen energie op druk op hun hoofd richt komen ze soms vanzelf naar je toe. Sporadisch soms, som swat vaker en frutsen kan je ook heel goed op de rest van het lijf!

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:47

Maar kien! Het is niet speciaal dat hij geen contact met mensen zoekt. want hij komt best naar je toe en hij snuffelt maar al te graag.. alsie achter je aan loopt geeft hij je ook aandacht, ookal is het dan dmv hapjes uit je jas nemen. Ik merk echt wel dat hij het fijn vindt als je bij hem bent alleen is hij heel erg gefocust op alles wat om hem heen gebeurd, en dus nogal snel afgeleid. En er is idd wat werk voor nodig om echt een speciale band met hem te krijgen.. en daar zijn dat soort freestyle oefeningen juist heel goed voor!

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:15

ken je de boeken van Heartland? misschien zou een join up wel helpen, probeer het maar eens, en anders moet je er maar eens een ( of meerdere ) lezen, daar staan allemaal dingen in die je misschien kunnen helpen ( ik heb het ook wel een geprobeert het hielp erg goed)
-xxx-