pony bang van zweep

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Re: pony bang van zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:50

succes!!

Lotte_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 09:11

Dank je ik hoop dat het lukt want die bokjes die pik ik soms niet Tong uitsteken

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:43

Idd, vertrouwen! Haha! Het komt vanzelf wel goed. Eens hij je vertrouwt kan je hem bv eens loslaten in de bak, leg het zweepje op de grond. Als hij komt en hij ruikt eraan, beweeg je niet en laat je hem doen, zodat hij niet kan schrikken. Als hij weggaat, neem je het zweepje weg en kom je een paar dagen later weer af. Doe dit nog eens, tot het hem niet meer interesseert. Daarna neem je het zweepje in je hand, en in de andere hand een snoepje, houd ze heel dicht bij elkaar, zo kan je hem ook belonen. doe dit nog een paar keer, en ga steeds een stapje verder, laat het eens over zijn neusje gaan, over zijn voetjes, telkens een beetje meer, krijgt hij bang, ga je een stapje terug, of doe je het de volgende keer opnieuw. Wil er niet te vlug vanaf zijn, het gaat hier namelijk om het vertrouwen! Suc6 ermee! Haha!

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:00

zoek eens een beetje informatie over NH (natural horsemanship), ik doe dit ook met mijn pony en hij pakt het super op!

Lauraa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:48

eerst heel rustig aan doen met je pony en vertrouwen opbouwen..

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:50

Dit had de mijne ook. Gewoon vertrouwen opbouwen en zonder zweep rijden en dan als je persé met zweep wilt rijden moet je de eerste tijd vertrouwen opbouwen en de zweep voor noppe meenemen dus niks ermee doen, en dan alleen gebruiken voor een verlengde van je hand en niet gebruiken als je boos op hem bent, of als straf, of met losgooien, dan ben je gauw weer zn vertrouwen kwijt, zeker in het begin.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:57

Als hij vroeger mishandeld is geweest, gaat hij de zweep nooit niet 'leuk' vinden. Maar je kan hem wel eraan laten wennen. Neem de zweep voortaan overal mee , maar niet om te tikken .wrijf tijdens het poetsen met de zweep over je pony en stel hem gerust.Als hij probeert weg te lopen, niet stoppen gewoon doorgaan. Het moment waarop hij stil staat stop je onmiddelijk en beloon je hem. Dit blijf je herhalen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:48

Olifant schreef:
Eerst vertrouwen op bouwen en daarna kan je het rustig verder uitbouwen bijv. rustig met de zweep over haar lichaam wrijfen zo weet ze dat een zweep niet eng is en niet pijn doet.

inderdaad. Ja

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:16

EERST VERTROUWEN LATEN WINNEN! die zweep moet je maar ff weggooie..
later als ie gewend is en je vertrouwt moet je gewoon opbouwen.. Paard die ik moest inrijden was ook heel bang voor de zweep! Maar zo vuil in gedrsg dat ik opeengeven moment echt met zweep móest rijden! ik stapte op iemand gaf mij de zweep aan.. beetje gespannen maar 't rijden ging ook gewoon VEEL beter! gewoon niet slaan.. alleen mee vasthouden, werkt ok al heel goed blijkbaar!

P.S: Het kan ook heel goed dat dit kan werken, want dat paard was echt overal heel bang van.. dus niet een paard dat alles goed vind.. maar probeer maar eens, je moet gewoon wel van te voren ff geowon beetje kietele en zo met die zweep! Cool

Lucieluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:44

Soet schreef:
eerst en vooral vertrouwen opbouwen. Je pony moet weten dat jij niets doet, dan gelijk een longeren; de zweep laten zien maar niets doen; en zo altijd maar opbouwen.

Ja inderdaad opbouwen
Succes

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:09

Mijn bijrijdpaard is/was ook bang voor de zweep.
Ik heb het eerste jaar ook helemaal niets met de zweep gedaan. Toen reed ik hem ook nog niet en was ik leuk met hem bezig. Veel poetsen/knuffelen/tutten en zo af en toe pakte ik de zweep er eens bij. Ik deed er niets mee maar had hem gewoon vast toen ik bezig was. Dat ging steeds beter en toen probeerd ik hem er ook mee aan te raken. Gewoon voorzichtig opbouwen. Eigenlijk ging dit vrij goed. In het begin schrok hij er van en ging in verzet, maar zodra hij niets meer deed haalde ik de zweep ook meteen weg. Dit had hij snel door en eigenlijk ging dat heel goed.
Toen ik hem ging longeren ging het met de longeerzweep ook vrij goed. In het begin was het wel lastig maar ik hield hem gewoon vast, deed er niets mee. Hij kreeg al snel door dat het niet erg was. Nu kan ik tijdens het longeren zonder problemen een zweep gebruiken.

Rijden doe ik nog steeds niet met zweep. Maar eigenlijk ook omdat het gewoon niet nodig is. Zo af en toe pak ik mijn zweep erbij. Het eerste kwartiertje is hij gespannen, maar hij heeft al snel door dat het helemaal niets helpt en ik er niets mee van plan ben.

Mijn tip is dus ook; probeer eerst vertrouwen te krijgen voordat je met de zweep aan de slag gaat. Als je eens van plan bent je zweep te erbij te nemen bouw dit dan rustig op. Ik weet niet in hoeverre hij er bang voor is? Maar als hij al wweg wil zodra jij met de zweep naast hem staat kun je het beste eerst daar aan werken. Reageerd hij op je zweep, dan houd je hem gewoon vast, staat hij daarna mooi stil, dan doe je de zweep weg.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:19

niet meer met zweep rijden

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:20

Lotte_Shadow schreef:
Heej,

Ik heb sinds kort een nieuwe pony... Heb hem overgenomen van mijn nichtje omdat die er heel bang van was!

Maar ik heb een probleem als hij niet luistert kan ik niet met een zweepje slaan hij is harstikke bang voor de zweep Gaaaap

Ik denk eerlijk gezegt dat hij vroeger mishandelt is Boos!

Maar wat kan ik doen dat hij niet meer bang hoeft te zijn voor de zweep??

Alvast hartelijk bedankt..

kus

Geen zweep gebruiken Vork

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:22

Foresttravel schreef:
Lotte_Shadow schreef:
Heej,

Ik heb sinds kort een nieuwe pony... Heb hem overgenomen van mijn nichtje omdat die er heel bang van was!

Maar ik heb een probleem als hij niet luistert kan ik niet met een zweepje slaan hij is harstikke bang voor de zweep Gaaaap

Ik denk eerlijk gezegt dat hij vroeger mishandelt is Boos!

Maar wat kan ik doen dat hij niet meer bang hoeft te zijn voor de zweep??

Alvast hartelijk bedankt..

kus

Geen zweep gebruiken Vork

je was me voor Tong uitsteken
gebruik andere oplossingen als een zweep

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:24

Tong uitsteken ben nu eenmaal snel.
maar ik zou zelf helemaal geen zweep gebruiken vind het onzin.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:25

Soms kunnen oplossingen verbazingwekkend simpel zijn. Ik snap ook niet waarom iemand zo nodig met zweep moet rijden, als het paard er doodsbenauwd van is, maar ieder z'n ding..

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:26

als je je paard wilt corrigeren als je er net opzit kun je hem ook ff goed knijpen.
en als je erop zit en je hebt geen zweep bij dan kun je hem ook wel ff keer goede schop naar voren geven

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:26

Narya schreef:
Soms kunnen oplossingen verbazingwekkend simpel zijn. Ik snap ook niet waarom iemand zo nodig met zweep moet rijden, als het paard er doodsbenauwd van is, maar ieder z'n ding..

me neither. maar sommige mensen kunnen niet zonder de rake klappen van een zweep Tong uitsteken

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:34

Er rustig aan laten wennen denk ik en eerst veel vertrouwen opbouwen.

unox_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:04

mijn pony had dit ook. als ik in de les reed ree ikaltijd zonder zweep omdat hij zo bang ervoor was, maar nu had hij een trukje gevonden en ging dus stilstaan en je kon aansporen wat je wou hij bleef staan, dus toch een zweep erbij, nou hij heeft de hele les geprobeert er onderuit te rennen maar op het einde van de les was hij braaf en nu als hij stilstaat krijgt hij op zijn kont met de zweep en het doet hem niets meer Lachen.
Laatst bijgewerkt door unox_lover op 28-02-07 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:08

mijn pony had ook in het begin moeite met de zweep, bokken ernaar enz.

Als ze ernaar bokte gebruikte in de zweep ik niet nog is, ze bokte uit angst niet uit eigenwijsheid.

Het heeft een halfjaar geduurd voordat ze er vrijwel aan gewend was, het zal nooit helemaal over gaan maar ze is hem redelijk gewend, ze bokt er niet meer naar, schiet niet meer weg enz.

Trouwens waarom moet je paard meteen mishandeld zijn als hij bang voor de zweep is? Ooit gedacht aan niet gewend zijn?

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:13

je moet gewoon even een poosje die zweep weg laten!
eerst vertrouwen--> dan kan je pas beginnen z'n
angst te overwinnen!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:26

laartjuh schreef:
Trouwens waarom moet je paard meteen mishandeld zijn als hij bang voor de zweep is? Ooit gedacht aan niet gewend zijn?

Nou ja, als je iets niet kent, is er ook geen reden om er bang voor te zijn lijkt mij Bloos

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:34

Narya schreef:
laartjuh schreef:

Nou ja, als je iets niet kent, is er ook geen reden om er bang voor te zijn lijkt mij Bloos

nee? stel je hebt een paardje die nog nooit langs de weg is geweest. je neemt hem mee en hij ziet een kliko staan. bang dat ie word want wat is dat? dat kent hij niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:37

Angst voor de zweep? Dan moet je hem desensibiliseren voor die zweep.