wanneer een hoedje??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 09:35

Lielle, ik ga m'n feestje vieren als ik ooit Z springen wordt, of als ik met ST mag rijden.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 09:40

Ik mag best met een hoedje rijden (M2 paarden) en ik heb er ook een, omdat ik Z2 heb gereden bij de pony's..ik gebruik hem echter nooit op wedstrijden. Mijn paard kan soms heel heet worden in de proef of bij het losrijden en springt dan alle kanten op. Ik voel me dan zekerder met mijn GPA helmpie op (bovendien staat die ook best chique).

Misschien dat ik het straks in de Z doe, maar dan moet er wel een goede kans zijn op een mooie proef, want als je loopt te klungelen (bijv. omdat je paard ergens niet langs wil Schijnheilig ) dan ziet zo'n hoedje er gewoon dommig uit!
Dat een stang en trens aangeeft dat je kan rijden....daar ben ik het absoluut niet mee eens! Bij de basis zie je zó veel mensen die "eindelijk" in de Z zijn en er meteen een stang inhangen, vervolgens de stangteugel een halve meter korter pakken dan de trensteugel Verward Verward (vaak zijn ze blij dat ze hun paard nu wel naar beneden krijgen) paard loopt veel te diep om de stang te onwijken Misselijk
Ik blijf in de Z gewoon fijn met een trens rijden, want mijn paard doet het daar super op...

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 09:47

Ik heb Bij Heldin (eerste paard wat ik naar het Z heb gereden) vanaf het M met hoedje gereden.
Met Lethal ben ik dat in de B al gaan doen, om het simpele feit dat ik een cap had, die er niet echt netjes meer uit zag (op zijn zachtst gezegd.. Haha! ). En aangezein ik dat hoedje toch had liggen, ben ik maar gelijk met hoedje gaan rijden.
Aangezien ik nu 2 paarden in het Z heb gereden, mag ik geen B meer starten, en ben ik met Prakkie in het L begonnen. Om dezelfde reden als bij Lethal heb ik Prakkie met hoedje gereden vanaf het L.

Ik ga 7 en 8 september Z1 starten en dan rij ik gewoon op trens, om het simpele feit dat ik nog geen S&T hoofdstel voor Prakkie heb gevonden die daadwerkelijk past en een redelijke prijs heeft. Ze heeft nl. een cobsize hoofdstel nodig en de enige beetje mooie is van Passier en die is rond de €450,=... Beetje duur...

Ik ben dus met mijn 2e en 3e paard in de laagste klasse al met hoedje gaan rijden, maar ik had hem al "verdiend" met Heldin, want die reed ik toen al in het Z2.

Verder is het ieder voor zich..Daarbij vind ik bij mezelf iig een hoedje mooier staan dan een cap...ik heb niet echt een cap-hoofd.. Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 10:43

Ik rij geen wedstrijden, maar ben ook van de stempel dat je een hoedje moet verdienen (en dan bedoel ik niet financieel).
Een tijdje terug zag ik iemand met een fjord bij de paarden. Hoedje op, in de B, en ze rijdt me toch een bagger proef! Rost haar paard half af in de ring, nee, dan rij je echt lekker met een hoedje hoor.....

blondiedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 10:50

stef schreef:
Ik rij geen wedstrijden, maar ben ook van de stempel dat je een hoedje moet verdienen (en dan bedoel ik niet financieel).
Een tijdje terug zag ik iemand met een fjord bij de paarden. Hoedje op, in de B, en ze rijdt me toch een bagger proef! Rost haar paard half af in de ring, nee, dan rij je echt lekker met een hoedje hoor.....

ik heb ook weleens mensen gezien die in het Z een bagger proef reden hoor!! Haha!
en zo te horen mag je dus gewoon vanaf de B bij de paarden met een hoedje, dus ik ga het lekker proberen met een 2-de hands hoedje,EN MET EEN HAFLINGER!! en ja rijd ik een slechte proef, jammer dan, wat mensen op dat moment van me zeggen boeit me niet echt, ik rijd voor me zelf, niet voor anderen. tot nu toe van al me wedstrijden die ik in de L1 heb gereden heb ik nog maar 2 keer in de 140 gereden de rest allemaal in de 150,en ook winst dus....

blondiedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 10:52

prakkie schreef:
Ik heb Bij Heldin (eerste paard wat ik naar het Z heb gereden) vanaf het M met hoedje gereden.
Met Lethal ben ik dat in de B al gaan doen, om het simpele feit dat ik een cap had, die er niet echt netjes meer uit zag (op zijn zachtst gezegd.. Haha! ). En aangezein ik dat hoedje toch had liggen, ben ik maar gelijk met hoedje gaan rijden.
Aangezien ik nu 2 paarden in het Z heb gereden, mag ik geen B meer starten, en ben ik met Prakkie in het L begonnen. Om dezelfde reden als bij Lethal heb ik Prakkie met hoedje gereden vanaf het L.

Ik ga 7 en 8 september Z1 starten en dan rij ik gewoon op trens, om het simpele feit dat ik nog geen S&T hoofdstel voor Prakkie heb gevonden die daadwerkelijk past en een redelijke prijs heeft. Ze heeft nl. een cobsize hoofdstel nodig en de enige beetje mooie is van Passier en die is rond de €450,=... Beetje duur...

Ik ben dus met mijn 2e en 3e paard in de laagste klasse al met hoedje gaan rijden, maar ik had hem al "verdiend" met Heldin, want die reed ik toen al in het Z2.

Verder is het ieder voor zich..Daarbij vind ik bij mezelf iig een hoedje mooier staan dan een cap...ik heb niet echt een cap-hoofd.. Haha!

em ja net wat je zegt, je hebt allang een hoedje verdiend dus waarom zou je dat ding dan in de kast laten staan, dat vind ik nou zonde van het geld!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 10:55

Citaat:
ik heb ook weleens mensen gezien die in het Z een bagger proef reden hoor!!

idd dat heb ik ook wel eens gezien, maar je komt toch niet in het Z als altijd bagger proeven rijd, je hebt dus al veel klasses laten zien dat je het wel kunt.
In het B is dat nog niet bewezen.
Dat vind ik dus wel een groot verschil.

En hoe denken jullie verder over veiligheid?

Maar goed ieder moet doen wat ze willen. Ik heb daar geen probleem mee, als ik maar niet voor l*l hoef te staan met mijn hoedje Lachen

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:12

Met Jur ben ik pas in de Z met hoedje gaan rijden. Met Razinda rij ik nu weer gewoon met cap, ook al is die oud en versleten. Ik vind het gewoon gek staan, een hoedje op in de lagere klassen. Haha!
Ik wil met Razinda dus ook wachten met mijn hoedje maar of ik het tot de Z volhou weet ik nog niet. Haha!
Een hoedje staat gewoon véél mooier vind ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:14

Veiligheid RUnningkawa? Ik rij altijd met cap, zo'n glimding van Horka. Zelfs met 30 graden. Dus eh?????????

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:23

waarom in je proef dan met een hoedje rijden? Heb je in je proef minder risico eraf te stuiteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:28

stef schreef:
waarom in je proef dan met een hoedje rijden? Heb je in je proef minder risico eraf te stuiteren?

Juist dat bedoel ik dus ook stef.
Juist op concours met wapperende vlaggen, andere paarden die fris zijn en jou paard aansteken enz. is de kans op concours naar mijn idee nog groter om er langs te kukkelen dan thuis.
Juist vooral met paarden die nog niet zoveel gezien hebben.
En ik welke klasse hebben ze de minste ervaring, juist het B en L
Dus Germie vind ik jou stelling heel erg krom over veiligheid.

Dat is dus wat ik bedoel, met veiligheid.

blondiedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 11:33

runningkawa"]
[quote="stef schreef:

Juist dat bedoel ik dus ook stef.
Juist op concours met wapperende vlaggen, andere paarden die fris zijn en jou paard aansteken enz. is de kans op concours naar mijn idee nog groter om er langs te kukkelen dan thuis.
Dus Germie vind ik jou stelling heel erg krom over veiligheid.

Dat is dus wat ik bedoel, met veiligheid.
[/quote]

daar ben ik het niet echt mee eens, ik rijd bijna 7 jaar en rijd in de L1 met KNHS0 (heb hiervoor M1 gereden met onderlinge wedstrijden) en ik ken ook mensen die rijden 7 jaar en rijden bakant al Z, en die zouden dan beter ervaring hebben als ik??? het ligt ook aan je paard denk ik, heb jij een paard die zich goed gehoorzaamt etc etc etc, dan kom je al snel hoger dan dat je een paard heb die zich minder gehoorzaamd en waarbij het langer duurt om hoger te komen, dan vind ik het laatste dat je dan toch betere ervaring heb

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:35

Ik heb geen stelling over veiligheid Kawa, ik vind een hoedje gewoon mooier (en rij met cap). Die mening is gebaseerd op wat ik mooier vind, een hoedje dus. Maar ik heb er nog geen, rij dus ook op wedstrijden met m'n cappie, en zolang die hoedjes nog niet betaalbaar zijn zal het ook wel zo blijven (tweedehands neus ik wel wat rond).
Ik heb het geluk dat m'n verzorgknollie een redelijk rustig paard is, maar ja, je kunt overal vanaf donderen.
Het toestaan van een hoedje in de B is dus eigenlijk in veiligheid achteruit gaan. Maar omdat een hoedje wel mag...........waarom niet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:42

blondiedaan schreef:

daar ben ik het niet echt mee eens, ik rijd bijna 7 jaar en rijd in de L1 met KNHS0 (heb hiervoor M1 gereden met onderlinge wedstrijden) en ik ken ook mensen die rijden 7 jaar en rijden bakant al Z, en die zouden dan beter ervaring hebben als ik??? het ligt ook aan je paard denk ik, heb jij een paard die zich goed gehoorzaamt etc etc etc, dan kom je al snel hoger dan dat je een paard heb die zich minder gehoorzaamd en waarbij het langer duurt om hoger te komen, dan vind ik het laatste dat je dan toch betere ervaring heb
[/quote]

Je hoeft je niet persoonlijk aangevallen te voelen! Persoonlijk zegt mij het aantal jaar dat je rijdt en de klasse helemaal niet zo veel. Feit blijft dat je in het B moet beginnen en om in het Z te komen toch in ieder geval ook door het L en M heen moet zijn. Dat is dus gewoon meer (niet beter!) ervaring. Ik zeg dus niet dat een Z ruiter per definitie beter rijdt dan een B ruiter.
En als jij een paard hebt dat minder gehoorzaamt, is een cap al helemaal een beter idee dan een hoedje.

PS altijd in de 150 vind ik niet echt indrukwekkend om eerlijk te zijn.
PS2 Ik heb in het Z (paarden) met hoedje gereden, rijd nu weer gewoon altijd met veiligheidscap, dus ook thuis met trainen.
PS3 lees je berichten eens na op typ- en spelfouten.

blondiedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 11:52

ik voel me ook niet aangevallen hoor!! Haha!
en me spel fouten, ja sorry daar ben ik heel slecht in hoeveel ik erook aan doe!!
maar ik rijd best op een moeilijk haflinger, is moellijk in de aanleuning (hoewel het me wel lukt!) ik rijd er sinds mei wedstrijden op, hiervoor heb ik ook op een haflinger gereden maar die was een stuk makkelijker, daar ben ik L KNHS en M1 onderlinger mee geeindigd, nu rijd ik op deze pony er in die wedstrijden die ik vanaf mei heb gereden heb ik best goede punten (al zegt ik het zelf) maar ik rijd ook altijd met cap hoor, in de les is het ook verplicht, hoewel ik erook geen moeite mee heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 12:21

Ik vind een hoedje ook mooier, dat terzijde.
zelf rij ik thuis nooit met cap, dom ik weet het.
Maar wat ik niet snap dat bij mensen waar door de week veiligheid bovenaan staat dat ineens verdwenen is op concours.
Terwijl daar het risico hoger is.
Dat is iets wat ik niet snap. En nu dus nog niet snap.

Verder bedoelde ik met onervarenheid niet de ruiter, maar het paard.
er zijn idd ook paarden die in het Z nog rond stuiteren, maar in het B of l zie je die toch nog veel meer.
Dus dan is een hoedje toch veel minder veilig.

blondiedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 12:54

ja daar heb je gelijk in RUNNINGKAWA maar waarom schaffen ze hoedjes dan niet af, en ja in de B of L zie je dat zeker meer, mensen die Z rijden rijden denk ik dan ook wel wat langer

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 12:56

Ik vind een hoedje mooier dan een cap rijd sinds kort thuis altijd met cap en op shows en wedstrijden met hoedje.
Toen ik M1 ging starten ben ik met hoedje gaan rijden.
Hier in de regio apeldoorn rijden de meesten vanaf de M1 met hoedje teminste bij de 2 verenigingen waar ik meestal start.
Ik start straks in de Z1 (hoef nog 1 puntje dus neem aan dat ik wel de Z red)
met trens starten.
Ik heb alwel 2 s&T hoofdstellen maar hij loopt er nog niet zo lekker op als met de gewone trens.
dus eerst thusi dooroefenen met al dat bittenspul

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:51

blondiedaan schreef:
ja daar heb je gelijk in RUNNINGKAWA maar waarom schaffen ze hoedjes dan niet af, en ja in de B of L zie je dat zeker meer, mensen die Z rijden rijden denk ik dan ook wel wat langer

waarom staat mijn naam nu ineens in hoofdletters, kan hem zo ook wel lezen hoor?

Verder heb ik ook al eens gehoord dat ze de hoedjes in lagere klasses ivm veiligheid ook weer af willen lasten, maar of dat ooit gaat lukken ?!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:59

hoe eerder hoe beter.
M2 op zijn minst

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 21:10

stef schreef:

Persoonlijk vind ik dat dat meisje dan sowieso al niet lekker reed, hoedje of niet...
Laatst bijgewerkt door daan op 01-09-02 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 08:04

hoedje of niet, het heeft niets met je rijden te maken. En het mag in de B, dus je rijdt echt niet zomaar voor schut met een hoedje hoor.

Hoedjes afschaffen, dat lukt denk ik niet meer. Stel je rijdt al jaren in de L en dan mag het niet meer. Dat zou erg knullig zijn als je net een duur hoedje gekocht hebt.
Ik vind het wel meevallen met het gevaar op wedstrijden hoor. De meeste paarden gedragen zich wel. De eerste paar keer een cap op en als het paard redelijk rustig is dan een hoedje op. En als je paard druk blijft, dan bepaal je toch zelf of je een cap of hoedje opzet? Ik zie het probleem niet hoor, ruiters hebben echt nog wel wat verantwoordelijkheidsgevoel. Ik zou echt niet op een ongeleid projectiel wedstrijden gaan rijden en al helemaal niet zonder cap. Maar op een relaxed paard kan een hoedje best.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 08:12

blondiedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-02 11:15

ik heb gister de KNHS maar eens opgebeld voor 100% zekerheid, die vrouw die ik als eerste aan de lijn kreeg wist het niet precies ik kreeg een telefoonnummer van haar die het wel zeker wist, ik dus dat nummer bellen en vroeg het, hij zei: pony's vanaf het Z en paarden vanaf de B. hij pakte ook nog even het regelementsboekje erbij en daar stond het ook in, ik vroeg of ze dat dan ook nog gaan veranderen dat je bij de paarden weer veel later met een hoedje mag, hij zei dat hij dat nog niet wist, in december hebben ze altijd een vergadering en per 1 april gaan de veranderende regels altijd in, ik vroeg of hij misschien nog dacht dat een hoedje rijden nog zou veranderen, hij zei zelf dat dat bijna zeker niet zou gaan veranderen! Haha!

groetjes daniella Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 18:00

ik vind het echt BELACHELIJK staan als je met een hoedje in de B/L1/L2/M1 of zelfs de M2 rijd. of je moet een ruiter zijn die zijnhoedje al dubbel en dwars verdient heeft. en als dat zo is ken je hem/haar meestal ook wel op regio concoursen.

ik vind je persoonlijk een beetje voor schut staan echt zo van nou hier kom ik aan ik ben de beste en dan heb je aan het einde van de rit een banketstaaf 160 punten in de B (ja als je met hoedje rijd vind ik dat een banketstaaf aantal) ik vind dat je dan ook minstens 10 punten los moet staan van nr. 2
en het is al helemaal erg als je dan ergens onderaan staat.

maar ik denk dat meer mensen deze mening delen.

maar laat je vooral niet tegenhouden en laat mij lekker lachen op concours.

x yvon