40 punten verschil tussen 2 jury's?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ThisIsMe

Re: 40 punten verschil tussen 2 jury's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:00

ilske schreef:
Ik vindt het in de hogere klasses minder raar dan bij bijvoorbeeld een B proefje..
Daar zitten onderdelen in die moeilijker te beoordelen zijn..

zaterdag op de brabandse zag ik een combinate met 179 punten en 18e, en 1e met 215 punten..

Wat ik niet snap is waarom ze GEEN winst heeft gereden bij de 1e jury.. Op haar protocol stond dat het paard te diep liep, In mijn ogen was dit niet helemaal terecht. Het paard loopt nog niet 100 % opgericht, maar sinds waneer moet dat in de klasse B..

Het dier was super aan de hulpen, geen grove fouten in de proef, liep lekker contant en een amazone met een super zit.. gewoon een goede B proef dus.. waarom dan maar 179 punten? ik snap er niks van..

Die combinatie heb ik ook gezien, en ik snap dan die 215 punten van die andere jury weer niet........
Paard liep inderdaad duidelijk te diep en op de kop (en dat mag ook in de B gewoon niet!), amazone zat inderdaad wel netjes (alhoewel ze haar handen wel héél raar houdt, dat was echt storend). 179 was misschien aan de lage kant, maar 215 was zwaar overdreven! Als ze van beiden zo rond de 190 punten had gehad was dat beter in de richting geweest, hoewel haar eindtotaal dan lager geweest was dan nu, dan had ze waarschijnlijk geen prijs gehad.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:07

Dat was dus mijn zus die op de Overijsselse kampioen werd met 40 punten verschil! Ze had 207 en zat daarmee in het midden, en 241 waarmee ze dik eerste stond (Z1-->204=winstpunt). Vorig jaar is ze in de M2 ook al reservekampioen geworden met een punt of 30 verschil, waarbij ze bij de ene jury niet eens een winstpunt had!

De jury's hadden heel uiteenlopend gejureerd, bij de ene combinatie had de ene jury weer 20 punten hoger gegeven, en bij de ander de andere jury...

Er schort nog een hoop aan ons jury-systeem, meningen verschillen enorm over wat nou een goede oefening is... De een vind buiging etc belangrijker, de ander het impuls... ik had dit jaar ook 185 en 204 Verward

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:08

En zo zie je, zelfs het publiek is het er al niet over eens, dus is het niet zo vreemd dat ook jury's wel eens een andere opvatting hebben Haha!
Ik denk dat het maar net is hoe storend het ervaren wordt dat dat paard te diep loopt, de ene jury heeft daar duidelijk moeite mee gehad en het waarschijnlijk ook op ieder onderdeel meegenomen in de beoordeling, de andere jury vond het duidelijk niet storend.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:01

Heb hier nog foto's liggen van de combinatie, en kan echt niet zeggen dat dit paard op de kop liep.
Ze reed een voorbeeldige proef, paard ging misschien afentoe een keertje lichtjes achter de loodlijn, maar liep imo zeker niet constant storend te diep.
En misschien is zo'n proef in de ogen van een jury die ze niet graag te diep heeft lopen geen 215 punten waard. Maar hoe je in godsnaam zo'n proef kunt beoordelen zonder een wp, daar kan ik echt niet met bij.

Wat jij trouwens raar vindt aan de handen kan ik ook niet echt ontdekken, ook niet met haar foto's voor mijn neus. Verward
Geen pianohandjes zoals de helft van de ruiters. Haha!

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:12

ThisIsMe schreef:
ilske schreef:
Ik vindt het in de hogere klasses minder raar dan bij bijvoorbeeld een B proefje..
Daar zitten onderdelen in die moeilijker te beoordelen zijn..

zaterdag op de brabandse zag ik een combinate met 179 punten en 18e, en 1e met 215 punten..

Wat ik niet snap is waarom ze GEEN winst heeft gereden bij de 1e jury.. Op haar protocol stond dat het paard te diep liep, In mijn ogen was dit niet helemaal terecht. Het paard loopt nog niet 100 % opgericht, maar sinds waneer moet dat in de klasse B..

Het dier was super aan de hulpen, geen grove fouten in de proef, liep lekker contant en een amazone met een super zit.. gewoon een goede B proef dus.. waarom dan maar 179 punten? ik snap er niks van..

Die combinatie heb ik ook gezien, en ik snap dan die 215 punten van die andere jury weer niet........
Paard liep inderdaad duidelijk te diep en op de kop (en dat mag ook in de B gewoon niet!), amazone zat inderdaad wel netjes (alhoewel ze haar handen wel héél raar houdt, dat was echt storend). 179 was misschien aan de lage kant, maar 215 was zwaar overdreven! Als ze van beiden zo rond de 190 punten had gehad was dat beter in de richting geweest, hoewel haar eindtotaal dan lager geweest was dan nu, dan had ze waarschijnlijk geen prijs gehad.

Kan me haast niet voorstellen dat je dezelfde combinatie bedoeld.. Als er toch iemand net zit met haar handen.. Maar goed ieder zijn mening natuurlijk..

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:18

amondi schreef:
Ben heel benieuwd naar de gesprekken in de bestuurs- en jurykamer

Ik niet.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:50

jij mocht scheidsrechter spelen?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:37

Scum schreef:
De plaatsing moet natuurlijk wel kloppen. Maar als 1 jurylid constant 30 punten hoger zit dan de ander dan bepaalt die daarmee wel gewoon wie er gaat winnen. De punten van het andere jurylid vallen daarmee in het niet.
Zo heb ik ook samen gepunt op een kampioenschap voor AB. Het andere jurylid had iedereen minstens 2 winstpunten gegeven. Daarmee vielen mijn punten in het niet en bepaalde het andere jurylid bepaalde in zijn eentje de plaatsing.

Dit klopt niet helemaal, de punten worden immers bij elkaar opgeteld!
De jury met de grootste puntenverschillen bepaald de uitslag.
Als de ene heel hoog punt maar tussen de nr 1 en 10 maar 5 punten verschil heeft zitten,
en de andere punt een stuk lager maar tussen elke combinatie wel 10 punten verschil, dan bepaald de degene die lager punte wel de uitslag.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:49

asjemenou schreef:
De jury met de grootste puntenverschillen bepaalt de uitslag.

Jij snapt het........ Ja

Dat is ook de reden waarom CGJ bij dergelijke evenementen duidelijk een slag méér in uitstersten punt dan gewoonlijk. Dan bepaalt CGJ gewoon de einduitslag, en doet de andere jury voor spek-en-bonen mee....... Knipoog

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 08:41

CGJ12 schreef:
asjemenou schreef:

Jij snapt het........ Ja

Dat is ook de reden waarom CGJ bij dergelijke evenementen duidelijk een slag méér in uitstersten punt dan gewoonlijk. Dan bepaalt CGJ gewoon de einduitslag, en doet de andere jury voor spek-en-bonen mee....... Knipoog

om deze reden vind ik dat je bij kampioenschappen naar plaatsingspunten moet kijken, en daarna pas (als de plaatsing gelijk is) naar het percentage

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:01

Nistria schreef:
om deze reden vind ik dat je bij kampioenschappen naar plaatsingspunten moet kijken, en daarna pas (als de plaatsing gelijk is) naar het percentage

Nee, dat is geen verbetering, maar een verslechtering.......
Vaak zit een bepaald groepje ruiters ontzettend dicht bij elkaat wat percentages betreft. Dan is er maar zéér weinig voor nodig om met een half procent méér of minder, van plaats 4 naar plaats 12 te stuiteren.
Kijk maar eens naar de uitslagen van een gemiddelde GP (Aken bijvoorbeeld). Dan zul je zien dat ruiters die rond de 69% scoren, elkaar bij alle jury's erg weinig ontlopen (alle jury's geven bijna hetzelfde), maar dat de plaatsingcijfers soms enorm verschillen doordat er een paar tiende procent meer of minder de plaatsing compleet op zijn kop zet..

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:25

hm, daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar..
ik ga even een uitslag zoeken.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:26

dit kwam omdat er een 'gewone' jury bij zat, die nooit dit soort wedstrijden had gejureerd,was dus heel lastig,want ja ze vind ze mooi lopen, maar de 1 nog mooier dan de ander, ze wist dus niet echt wat ze moest doen

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:44

http://chioresult.accom-ac.com/resultpage06/d4.asp

aken 2006
de eerste 10 plaatsingspunten:
9
11
23
28
25
32
32
37
37
41
(even snel geteld, ben aan het werk dus heb niet álle tijd)
die nr5 zou een plaatsje stijgen, en waarom??
omdat nr4 bij 1juri 2e geplaatst wordt met héle hoge punten.

de ruiters in de middenmoot (die 69% waar jij het over hebt) heb ik nog niet geteld, maar het gaat mij meer om de KOPgroep.

Muts1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:45

CGJ12 schreef:
asjemenou schreef:

Jij snapt het........ Ja

Als ik dit zo lees ga ik ervan uit dat jij een jury bent. Jammer dat je dan zo aan het jureren bent! Beoordeel gewoon wat je ziet en niet met een bepaalde tacktiek! Mag hopen dat er ooit iemand een melding van gaat maken...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:53

Ben ook van mening dat een jury gewoon moet oordelen naar wat hij ziet, en niet bezig moet zijn met uitgekookte tactieken....

Muts1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:58

Uitgekookt is precies het goede woord!!!!!!!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:41

uhh, in het eggie( aken OS e.d.) gaan er echt wel tactiek besprekingen vooraf hoor! En dan niet van Piet gaat op 1 en mien gaat op 6.

Maar dat zou bij de basis wedstrijden geen goed idee zijn... afspreken dat je b.v. achter de teugel lopen als een grote fout aanmerkt... allebei?
Soms zie je mensen bovenaan staan waarvan je de proef hebt gezien en je denkt... dat beest loopt niet nageeflijk, die wordt in de krul getrokken... En de jury vindt dat schijnbaar niet erg...(ik wel) Maar een andere jury geeft geen punt hoger dan een 5! Omdat hij/zij er net zo van gruwelt als ik.

Dan kan je dat maar beter van te voren weten van elkaar!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:43

precies, dat ze dat bij de jury cursus al aanleren...

maar dan heb je nog wel dat iemand dat persoonlijk niet storend vind, en na jaren van jury zijn daar in veranderd...

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:01

Dat zie je best vaak. Ik vind het raar, zo zie je wel dat het echt een jurysport is. Lachen

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:30

Muts1981 schreef:
CGJ12 schreef:
Jij snapt het........ Ja

Als ik dit zo lees ga ik ervan uit dat jij een jury bent. Jammer dat je dan zo aan het jureren bent! Beoordeel gewoon wat je ziet en niet met een bepaalde tacktiek! Mag hopen dat er ooit iemand een melding van gaat maken...

Heb je zijn onderschrift wel gelezen/ Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 18:43

Gezien de punten van Luttenberg zaten daar twee juyleden met hetzelfde spelletje als CGJ12. Haha! Het kwam alleen voor de nietsvermoedende toeschouwer wat vreemd over. Knipoog

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:59

met een dergelijk onderschrift kan je je altijd wel overal achter verschuilen. Daarbij komt, dan kan je dus net zo goed niets zeggen..

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:35

Muts1981 schreef:
Uitgekookt is precies het goede woord!!!!!!!!

Ben nu toch benieuwd hoe je jezelf hieruit gaat redden CGJ Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 09:12

augurk schreef:
Ben nu toch benieuwd hoe je jezelf hieruit gaat redden CGJ Haha!

Uitgekookt........ zie ik als een compliment.