Wat kost een klinische en röntgenologische keuring tegenwoor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Re: Wat kost een klinische en röntgenologische keuring tegenwoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:55

klein maandje terug klinisch en rontgen laten keuring 20foto`s 450 euro.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:10

Het licht er ook aan hoeveel foto's je laat maken.
Ik was bij aankoop paard 375 euro kwijt (bij Pijls in Geleen) en toen ik hem helaas moest verkopen heeft de nieuwe eigenaresse 500 euro betaald bij de Kliniek in Echt. Zij heeft wel wat extra foto's en een echo laten maken inverband met een blessure die hij heeft gehad.
Ik denk dat bij alle klinieken de kosten liggen tussen de 350 en 550 euro.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:44

Ik wil van het weekend naar een recreatie/licht sport paardje kijken. Een 4 jarige van 2000 euro zou dan een klinische keuring genoeg zijn? Bij een klinische keuring kunnen dan toch ook vermoedens komen van atrose ofzo dat je dan als nog foto's kan laten maken als je het niet vertrouwt?

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:59

artrose kan je alleen ontdekken op foto's.
en dat komt niet altijd naar voor tijdens klinisch keuren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:19

Ik heb een merrie gehad met atrose. Zonder foto's had de dierenarts al een vermoeden aangezien alles behoorlijk stijf was en ze al op leeftijd was en toen hebben we foto's gemaakt. Vandaar mijn vraag dat ze bij een jonger paard ook al een vermoeden kunnen hebben bij een klinische keuring. Is het wel relevant om een rontgelogisch te laten keuren bij een 4 jarige die voor de recreatie gaat dienen in de lagere prijsklasse.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:25

wij hebben laatst een 5jarige laten keuren met foto's,deze had al beginnende artrose.ik vind het dus zeker de moeite waard om het paard ook röntgenlogisch te laten keuren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:40

Je moet zelf een afweging maken. Wij hebben een 4 jarige laten keuren die klinisch echt fantastisch was. Maar op de foto's wel op beide voorbenen een 3 had.

Een keuring kost al gauw 550-600 Euro (bij ons in de regio) en dat zul je moeten afwegen tegen de aankoop prijs van een paard.

Natuurlijk kunnen de evt. kosten als hij iets mankeert wel erg hoog zijn.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:47

Dizzy01 schreef:
Amrah schreef:
ik ben in bodegraven geweest zijn erg goed op been problemen was geloof ik in totaal 600? euro kwijt.

ja dat klopt.daar heb ik mijn paard ook laten keuren.we waren bijna 600 euro kwijt.
maar zeker de moeite waard.

oke dan had ik het toch goed:) heb toen ook gevraagd of ik de fotos op CD bij het keuringsrapport mee gestuurd kon krijgen:) altijd leuk:)

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:49

Als je 'm wil laten verzekeren voor dat bedrag, en je neemt ook een ziektekostenverzekering, dan heb je aan een klinische keuring bijna altijd genoeg. Daarna is je paard toch tegen de kosten verzekerd (op een eigen risico na, dan) dus als hij alsnog iets mocht mankeren kom je er vanzelf wel achter (op kosten van de verzekering).

Verder zegt een 3 op de rontgenfoto alleen wat afhankelijk van waarom het een 3 is. Toen dat systeem is bedacht zijn er vrij strakke normen gesteld voor wat een 0, 1, 2, 3 of 4 is, per gewricht. Met de kennis die men toen had. Inmiddels is bekend dat sommige 2'tjes ook al niet fijn zijn, en dat sommige 3'tjes geen enkel probleem betekenen (de verzekering neemt dat been dan ook volledig op in de dekking, nadat ze de foto's zelf ook hebben bekeken).
Een paard die klinisch niet goed is, zal nooit worden geodgekeurd, hoe mooi de foto's ook zijn. Maar een paard dat klinisch 100% is, maar ergens op een niet belangrijke plek een 3 scoort is geen enkel probleem. En een 15-jarige b.v. die al jaren probleemloos elke dag actief getraind wordt maar toch een hele rits 3-en scoort, heeft wel bewezen dat hij er geen problemen mee heeft. Daarentegen een 2-jarige, vers uit het land, met een straalbeen dat krap aan een 2 scoort, da's heel wat onzekerder....

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:41

Noetanchamon schreef:
Hier ben je voor een klinische en rontgenologische keuring om en nabij de 300 euro kwijt. Dan gaan ze uit van 28 foto's incl de knieen.

28 fotos!?!
Waarvan dan allemaal??
18 fotos zijn nl de vereisten voor de verzekering.. En dan maar voor 300 euro!!
das wel heel goedkoop.

Bij ons ben je klinisch en rontgenologisch (incl. bloedafname ivm evt doping) tussen 500 -600 euro kwijt.. (weet het niet precies).. Dan heb je 18 fotos.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:50

Ik heb mijn paard vorig jaar in Moergestel klinisch + Röntgen gekeurd. Was 450 euro kwijt voor 18 of 20 (weet niet meer) foto's
Ik laat een paard altijd röntgen keuren. Klinisch kunnen ze wel goed zijn maar röntgen niet.
En voor de verzekering moest ik zoiezo al röntgen keuren.

zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:33

ik heb mij paard twee jaar geleden gekocht maar ik weet niet of mij paard gekeurd is zouden jullie mij aanraden omdat als nog te doen