Transpondernummer MOET afgestempeld zijn volgens KNHS?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Transpondernummer MOET afgestempeld zijn volgens KNHS?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:28

Neonlight schreef:
Ik vind het eigenlijk vreemd dat niemand het eerder wist van die stempel. Toen ze net begonnen met chippen zijn onze wedstrijdpony's als 1 van de eersten gechipped. De helft had inderdaad geen stempel over de sticker gekregen. Echter was het toen al bekend dat die erop moest, 2 weken later hadden wij enkel nog maar goede paspoorten. Ik heb altijd geweten van die stempels, sta er echt van te kijken dat blijkbaar niemand er van af wist. In het begin van het chiptijdperk is dit wel bekend gemaakt, anders had ik het zeker niet geweten.

Ik ben behoorlijk goed op de hoogte van de inhoud van het wedstrijdreglement, lees ook de P&S, maar ik heb dit dus werkelijk waar nooit geweten . En dat terwijl mijn paard al in augustus 2000 is gechipt en toen ook zijn paspoort heeft gekregen. Ben er overigens ook nooit op aangesproken door een official.

Ik ben er kort geleden achter gekomen dat het verplicht was door een stukje in het NRPS-nieuws, waarin het NRPS liet weten dat het stamboek geen kosten berekende voor het aanbrengen van het stempel (het gerucht ging dat het NRPS daarvoor een x-bedrag in rekening zou brengen). En nu zie ik dit topic over hetzelfde onderwerp.

Anyway, ik heb vanmorgen gebeld met het NRPS om te vragen of ik met het paspoort kon langskomen (ik laat het niet graag via de post gaan). Binnenkort moet ik daar toch in de buurt zijn, dus dat kan dan mooi in één moeite door.

Maar nee dus, ik ben een van die mensen die niet van deze regel op de hoogte was.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:59

En dan ben ik nog wel iemand die zeker rond 2000 helemaal niet van alle regels op de hoogte was. Juist daarom sta ik er van te kijken dat niemand dit wist.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:02

Nu is het wel zo dat ik in 2000 zelf geen wedstrijden met dit paard reed (dat deed mijn zusje toen nog) maar ik had wel contact met het NRPS en de KNHS (toen nog KNF) als dat zo uitkwam. Het betreffende paard werd iig regelmatig op wedstrijden uitgebracht.

Toen ik een paar jaar geleden een eigen startkaart aanvroeg en daarbij een kopie van het paspoort meestuurde, heeft de KNHS er ook niets van gezegd dat er geen stempel over het transpondernummer zat.

Anyway, niemand heeft het blijkbaar ooit opgemerkt en binnenkort laat ik het toch maar aanpassen als ik in de buurt van het stamboekbureau ben. Om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen. Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:39

Ik heb overigens het algemeen wedstrijdreglement van de KNHS erop nagezocht, maar ik kan het niet vinden. Verward

Kijk ik nou echt met mijn neus? Wie helpt mij om het te vinden?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:25

Staat er ook niet in, heb er al eens eerder naar gezocht. Mede daarom verwonderde ik me dat ik dat wel wist.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:38

Ik heb het gehoord nadat er met de afgelopen Nederlandse Kampioenschappen in Ermelo nogal ophef over was. Meisje met de hoogste punten in het M2, als ik me goed herinner, is de tweede dag, dus na het overkampen (en toen had ze dus de hoogste punten, zou dus kampioen geworden zijn, als) gediskwalificeerd door het ontbreken van de betreffende stempel. Paspoort was de dag ervoor ook al gecontroleerd, en goed bevonden, maar bij de controle na haar (winnende) proef werd ze gediskwalificeerd. Weg kampioenschap, weg prijs...

Ok, dit was even offtopic.
Hoe je het moet regelen met een paard met een buitenlands paspoort weet ik eerlijk gezegd ook niet.
Heb wel nog even Duvels paspoort gecontroleerd, hierin is het chipnummer gedrukt en dus niet met een sticker erin geplakt en dan hoef je weer geen stempel te hebben.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:13

Marije_jiplover schreef:
Ik heb het gehoord nadat er met de afgelopen Nederlandse Kampioenschappen in Ermelo nogal ophef over was. Meisje met de hoogste punten in het M2, als ik me goed herinner, is de tweede dag, dus na het overkampen (en toen had ze dus de hoogste punten, zou dus kampioen geworden zijn, als) gediskwalificeerd door het ontbreken van de betreffende stempel. Paspoort was de dag ervoor ook al gecontroleerd, en goed bevonden, maar bij de controle na haar (winnende) proef werd ze gediskwalificeerd. Weg kampioenschap, weg prijs...

.

Toen kwam ik er ook pas achter, terwijl ik toch heel goed op de hoogte ben van alle regeltjes!
Ben daar echt pietluttig in, want ik zou het heel erg vinden als ik gediskwalificeerd zou worden om iets wat makkelijk te voorkomen is.
Controleer ook altijd al mijn spullen, en lees het regelement in zijn geheel na vlak voor een kampioenschap!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:13

Maar... waar staat het dan in dat reglement?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:21

Checklist voor wedstrijdsporters (van KNHS-site) 1/8/2006

Toelichting m.b.t. controles op wedstrijddocumenten

Als je aan wedstrijden deelneemt, kan een controle op 'wedstrijddocumenten' door een jurylid, een Federatievertegenwoordiger of een I&R-controleur plaatsvinden. Zorg daarom dat je op iedere wedstrijd een (uiteraard) geldige startkaart en het originele paspoort van je paard of pony kunt overhandigen.
In het paspoort staat onder andere de naam, het transpondernummer, het ras, de leeftijd, de kleur, het geslacht, de kentekenen en zo mogelijk de afstamming. Bij een controle van deze documenten wordt gekeken naar de aanwezigheid en juiste registratie van deze gegevens.

1. Transpondergegevens
Het nummer van de ingebrachte transponder (chip) of de identificatievermelding volgens een andere wettelijk goedgekeurde identificatiemethode moet in het Paardenpaspoort zijn vermeld.
Wanneer een paard of pony wordt gechipt en er reeds een identiteitsdocument (paspoort) bij dit paard of de pony hoort, dient het paspoort met de (losse) stickers te worden opgestuurd naar de paspoortuitgevende instantie, die de stickers in het paspoort plakt en afstempelt. Ook wanneer van een paard of pony een DNA profiel in het paspoort moet worden geregistreerd, is alleen de paspoortuitgevende instantie bevoegd om deze gegevens in het paspoort te registreren. Wanneer het transpondernummer in het paspoort is geprint, hoeft dit niet te worden afgestempeld door de paspoortuitgevende instantie.

Zo staat het op onze regiosite: www.knhsregiobrabant.nl

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:40

Dank je. Lachen

Ik lees dit als een procedure voor paarden die al wel een paspoort hadden, maar nog niet gechipt waren ('Wanneer een paard of pony wordt gechipt en er reeds een identiteitsdocument (paspoort) bij dit paard of de pony hoort...') en niet voor paarden die jaren geleden al gechipt zijn en waarbij toen een paspoort mét sticker is uitgegeven. Je gaat er automatisch van uit dat bij die oudere paspoorten alles klopt (maar blijkbaar mag/kun je daar dus niet van uitgaan).

Erg duidelijk vind ik het dus niet, maar dat kan aan mij liggen. Bloos

[Edit] Via Google vond ik het verslag van de uitsluiting van de M2-kampioen op de Hippiade 2006: http://www.hippix.nl/dehippix/2006-5.pdf (p.6 en een reactie van een lid van de KNHS Ledenraad op de kwestie, p.7).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:31

Het is geen KNHS regel, maar een algemene regel die geldt voor alle paardachtigen. Dus ook gewoon voor het huistuinenkeukenboshobbelpaardje...
Je zult het dus niet direct terug vinden in het wedstrijdreglement omdat de KNHS ook een PUI is, alleen controleerd die dus ook op wedstrijden, net zoals een stamboek ook kan controleren op keuringen Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 07:17

Neonlight schreef:
Ik vind het eigenlijk vreemd dat niemand het eerder wist van die stempel. Toen ze net begonnen met chippen zijn onze wedstrijdpony's als 1 van de eersten gechipped. De helft had inderdaad geen stempel over de sticker gekregen. Echter was het toen al bekend dat die erop moest, 2 weken later hadden wij enkel nog maar goede paspoorten. Ik heb altijd geweten van die stempels, sta er echt van te kijken dat blijkbaar niemand er van af wist. In het begin van het chiptijdperk is dit wel bekend gemaakt, anders had ik het zeker niet geweten.

Mijn vorige paard is op een KWPN chipdag gechipt ook helemaal in het begin en heeft GEEN stempel over de sticker. KWPN zelf wist het zeker ook niet dan Clown Nou ja, dat is het probleem van de huidige eigenaar Vork

Het is trouwens geloof ik ook niet helemaal waar hoor, wat je zei, want in het begin mocht er niet gestempeld zijn van de KNHS omdat dit de controle van de barcodes bemoeilijkte (streepje onderbroken? jammer, barcode reageert niet meer) en nu moet het juist ineens weer wel. Althans zo zegt men.

Overigens heeft mijn zus schijnbaar, we hadden het er pas nl. over, zelfs een paard dat wel gechipt is, maar niet in de centrale gegevensbank is opgenomen. Bij de aaaaallereerste paarden gebeurde dat schijnbaar ook nog niet. Ook fijn.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 00:00

raar,vandaag op de NH'se kampioenschappen werd ook niet gecheckt op de sticker!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:03

Hier heb ik ook van gehoord, een meisje dat ik ken is ook gediskwalificeerd toen het paspoort darop gecontroleerd werd. Ik heb gelukkig wel zo'n stempel over het nummer staan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:09

Urielle schreef:
Het is trouwens geloof ik ook niet helemaal waar hoor, wat je zei, want in het begin mocht er niet gestempeld zijn van de KNHS omdat dit de controle van de barcodes bemoeilijkte (streepje onderbroken? jammer, barcode reageert niet meer) en nu moet het juist ineens weer wel. Althans zo zegt men.

Die barcode dient helemaal nerens voor... onderaan de sticker staat een cijferreeks en die moet gelijk zijn aan de cijferreeks die het afleesapperaat laat zien. Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:42

Dat was voorheen het argument dat er niet gestempeld mocht worden in elk geval. Misschien dat ze vooraf het idee hadden bliep op de hals, bliep op de sticker?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:47

Ik ben deze week ook tegen dit probleem aangelopen. Ik weet niet waneer mijn merrie (bij een vorige eigenaar) gechipt is (heb haar sept 2004 gekocht) maar er staat op de 1e pagina geen stempeltje op het stickertje. Op blz 14 wel en op het stamboek papier staat het gedrukt.

Ik heb nu al 3 (!!!) keer m'n aanvraag opnieuw moeten doen (sinds 14 december) en kreeg dit dus van de week te horen. Bij de aanvragen had ik ook een kopie van het stamboek papier (waar op het chip nr gedrukt is) gedaan.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:55

ik had dat dus ook de stempel stond langs de sticker. In ermelo afgelopen jaar deden ze daar best moeilijk over maar ze keurde het net goed , ik had er niks meer aan gedaan en pas had ik een selectie wedstrijd en controle begonnen ze er weer over. Dus hebben we naar het stamboek(nrps) gebeld en moest je eerst lid worden en dan deden ze dat veranderen. Ik had dat paspoort maandag opgestuurd en donderdag al terug.En geheel gratis maar je moet wel lid worden en ik heb gehoord dat bij het kwpn wel koste aan verbonden zit.