onvakkundige jonge jury

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loon_corr

Re: onvakkundige jonge jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:05

Urielle schreef:
Hartstikke leuk om de moed erin te houden... Scheve mond want dan stappen ze over op een D-pony en dan krijgen ze ineens een klap in hun gezicht. Bij sport hoort ook leren je punten en uitslagen te accepteren, ook of misschien wel juist bij kleintjes. Een kindje snapt ook wel dat het niet altijd goed kan gaan.

Je kan niet direct verwachten van een 6/7 jarige dat ze moed erin houden bij een jury die alleen negatieve commentaar neerzet.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:14

loon_corr schreef:
Je kan niet direct verwachten van een 6/7 jarige dat ze moed erin houden bij een jury die alleen negatieve commentaar neerzet.

Voor die leeftijdscategorie zijn de Bixies ook ontwikkeld. Een 6/7 jarige zou helemaal nog geen officiele wedstrijden moeten rijden, vind ik.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 17:32

het gaat om 8-9-10 jarigen
en waarom worden er normaal rond de 170 a 180 gereden, en nu ineens allemaal rond de 160 ??
reken maar eens na hoeveel onvoldoendes dat zijn, en wie hoort mij zeggen dat ze die kleintjes moeten ophemelen???
goed commentaar met goede tips, daar hebben ze niets aan, en 5en waar geen uitleg bij staat waarom het geen 6 is, klopt IMO ook niet

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:34

loon_corr schreef:

Dat zit hem in het formuleren, niet in de punten.
Je kunt een 5 geven met de boodschap 'Dit en dat is niet goed' of een 5 met 'Volgende keer zus of zo doen.'
Dat wil niet zeggen dat die 5 een 7 moet worden.

Het is ook niet leuk als je 7 bent en je rijdt altijd mooie punten en zodra je ouder wordt en minder schattig bent ineens reeele punten. Imo voel je je echt niet beter als je als je een jaar of 10,11 bent te horen krijgt dat je eerder gewoon gematst bent en helemaal niet zo goed reed.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 20:33

nogmaals, ik ben een voorstander van reeel jureren,
een volte moet rond zijn met de juiste stelling, kind of geen kind,
maar een 5 zonder uitleg

ik vind eigenlijk dat bij een 6 al uitleg moet komen, waarom is die 6 geen 7 ?
en nu snap ik dat het lastig is om tijdens de proef veel te moeten schrijven
maar zo moeilijk is het niet om onderaan te zetten wat er beter kan.
bijvoorbeeld let op de stelling, denk aan je handen, denk aan je houding etc.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:49

crossmonster schreef:
nu was bij ons ook de vraag of deze persoon wel een jurylid was, in de vademecum was ze niet te vinden.
de knhs zei van wel, maar ja als zij zouden bekennen dat ze idd geen jury was, dan zou er wellicht openbaarheid aan komen, en dat kan natuurlijk niet.

ik denk nog steeds dat ze geen officieel jury was, en in elk geval geen vakkundige.

KNHS jury's staan niet in het vademcum van dit jaar.
En ik snap je frustratie maar dit verschil in punten kan wel degelijk. Zij zal dan strenger jureren dan de gemiddelde jury die je treft, dat kan, zeker als ze vers uit de opleiding komen.
Maar ze had wel een netter antwoord kunnen geven, een jury moet altijd de gegeven punten kunnen verdedigen.
Wat de vijandige houding betreft: waar er 2 kijven hebben er 2 schuld zeg ik altijd. Als je soms ziet met wat voor gezellig gezicht ontevreden ouders/ruiters op je af komen is het logisch dat je als jury aangevallen voelt (en daarom blijven ook veel juryleden niet wachten tot na de prijsuitreiking, niet fijn, maar soms geef ik ze groot gelijk).

Kom op het kan niet altijd feest zijn, punten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:00

Lielle schreef:
het feit dat je geen namen noemt betekent nog niet dat je niet beschuldigt Verward Je beschuldigt zowel de KNHS als de jury van fraude en je impliceert dat de jury aan vriendjespolitiek doet. Ik vind dat niet netjes.

Maar goed, mijn mening is wel duidelijk.

Helemaal mee eens.

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:32

Toch kan je kind hier ook wel weer iets van leren.
Ik ga niet in op de discussie of de punten wel of niet terrecht zijn of het wel of niet jury verhaal.

Toen mijn dochter als 9 jarige ging starten in de B met haar Welshje verdiende ze heeel af en toe een winstpuntje.
Toch kwam ze altijd tevreden haar proef uit... en ging ze tevreden ook zonder winst of prijs naar huis!
Een Jurysport is soms gewoon moeilijk en daarmee zul je als deelnemer moeten leren omgaan, liefst zo jong mogelijk !
Mijn dochters pony is heel gevoelig in haar mond dus ook heel vaak tegen de hand.
Er zaten "momentjes" van ontspanning en nagevelijkheid bij maar bij ons was het feest als er weer een TDHtje (tegen de handje) MINDER op het protocol stond.
Of het hals strekken moet meer.... dat was ook een reëel punt waar wij ons zeker van bewust waren maar mijn dochter was trots als ze het op wedstrijd toch beter deed dan thuis.
Ondanks dat het niet voldoende was voor een nette punt op haar protocol op dat onderdeel. De jury kan toch niet weten dat ze het thuis bijna niet doet zei ze dan.
Natuurlijk waren zij ook schattig... maar ze heeft ook geleerd dat het belangrijkste is om zelf met een goed gevoel uit je proef te komen.
Natuurlijk ben ik ook wel eens een beetje teleurgesteld geweest over een opmerking :
ze sprong verkeerd aan ( 9 jaar in de B op een C-ponytje) herstelde dit direct en kreeg daarop een -2 met als commentaar: verkeerd aangesprongen.
Ik heb haar toen zelf geprezen omdat ik het knap vond dat ze merkte dat ze verkeerd zat en dit ook kon herstellen. Maar de jury moet nou eenmaal punten geven. PUNT.
Nu heeft ze(nu 12 jaar) net haar 1e wedstrijd gereden tussen de paarden met ons nieuwe paardje en die moet ook echt nog heel veel leren. In beide proeven had ze winst, maar ik merk wel altijd aan haar dat ze aandacht heeft voor de punten waarop ze niet zo goed gescoort heeft of het "commentaar" van de jury. Ze neemt dat wel serieus en probeert het mee te nemen in de lessen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:56

Lang leve de F proefjes.
ALs je wedstrijden gaat rijden bij de KNHS, dan wordt je beoordeeld door KNHS jury's. Deze zijn opgeleid om een paard dat correct door de proef gaat veel punten te geven en paard dat wat zwalkt minder. Daarnaast leren zij dat bij twee combinaties van vergelijkbare correctheid, het meest sprekende paard vooraan geplaatst zal moeten worden. Of de ruiter daarbij correct rijdt is min of meer ondergeschikt en zijn maar op weinig punten te beoordelen.
Als volwassen ruiters horen wij zelf te kunnen inschatten wat wij met onze beoordeling moeten (al valt dat niet altijd mee). Bij kinderen ligt dat nogal anders, die moet je hun motivatie zien te laten behouden. Je kan dat doen door sinterklaaspunten uit te delen wat vaak gebeurd maar dan hebben ze een paar jaar later alsnog een probleem met de basis en een grote klap tijdens de puberteit.
De F proefjes daarentegen zijn ontwikeld om EERST naar de rijtechnische aspecten te kijken en dan pas naar de correcte uitvoering van de figuur. Mijn mening is dat dat voor kinderen veel stimulerender werkt om netjes te gaan rijden zodat tegen de tijd dat ze echt KNHS B of L waardig zijn volgens de FNRS ze dit ook zonder problemen kunnen.
A/B pony's KNHS proeven laten rijden is vragen om oneenigheid in uitslagen want daar zijn de opleidingen niet echt op gericht (afgezien van Bixie), ook hebben sommige van deze juryleden nou eenmaal niet het 'ach een schattig kind' gevoel want anders hadden ze wel een andere jurycursus gekozen dan KNHS B/L . Als jij ze kinderen toch graag bij de KNHS wil laten starten dan zal je dit soort 'strengere' jury's alleen maar vaker tegenkomen naarmate ze ouder worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:04

30 punten verschil is gemiddeld 1 punt per onderdeel...
een 5 is een voldoende volgens de regelementen, maar niet winstpunt waardig.

Daarbij is de ene jury de andere niet.
Je wordt zo snel 'stalblind' dwz dat je te algemeen naar je 'eigen' ruiter kijkt.
Dat een AL proef een B proef is voor grotere pony's en paarden zegt mi niets... Het wordt gezien als een L proef en ook als zodanig bepunt te worden.

Daarnaast als je alle proeven zo goed hebt gezien, hoe kun je dan weten dat de jury alleen maar aan het kleppen is geweest met de schrijfster?

Ik heb ook wel eens vraagtekens gezet bij de wijze van jureren... als je er dan later aan terug denkt, de proef en de uitslag, dan valt het allemaal nog best wel mee en kun je kijken hoe je de beoordeling mee kunt nemen in de training.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 07:33

Sizzle schreef:
Lang leve de F proefjes.
De F proefjes daarentegen zijn ontwikeld om EERST naar de rijtechnische aspecten te kijken en dan pas naar de correcte uitvoering van de figuur. .

Dit is niet helemaaal waar, de correcte uitvoering van de figuur telt evenzwaar mee, echter, onderaan het protocol staan nog wel 10 punten extra om de ruiter qua houding te beoordelen, en dit mis je bij de KNHS proeven. Daar wordt het teveel in 1 cijfer gepropt en heb je er eigenlijk weinig boodschap aan.

Maar zulke jonge kindertjes (wat doe je als 6 jarige op een wedstrijd vraag ik me dan af) zijn inderdaad beter af bij de bixies of de eerste F proefjes.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 07:59

Er wordt de hele tijd gepraat over het feit dat het maar een B proef is. Dit is niet zo: het is een L proef. Natuurlijk is het dezelfde proef die de B paarden lopen maar dat maakt het per definitie geen B proef. Voor de AB is het een L proef en die moet dus op L niveau beoordeelt worden.

Het grote punten verschil kan hem zitten (gok ik maar) in het feit dat deze combinatie misschien de enige was waarvan de pony aan de teugel liep.
Ik geef zelf ook les aan een meisje op een shetlander en zie dus ook regelmatig dit soort proeven voorbijkomen.
Eigenlijk wordt ze altijd eerste omdat: De combinatie technisch perfect in orde is. Pony loopt nagevelijk, doet keurig zijn pasje wijken (is ondertussen L2) voert zijn middenstap naar behoren uit enz. enz. vandaar dat zij vaak veel meer punten heeft dan de andere combinaties. Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 08:26

Hoe schattig ook, ik zie maar een paar reacties die niet om de brij heendraaien.

Als je het sneu vindt dat je lage punten hebt, ligt dat niet aan de jury, ook niet als de hele baan weinig punten heeft.

Die kleine kan gewoon Bixie rijden en positief commentaar krijgen, dit is officieel... Dan moet een kind er wel aan toe zijn een om een nageeflijke, aan het been staande pony, te kunnen tonen aan de jury!

Kan dat niet, dan zijn ze te jong voor officiële wedstrijden, rijdt ze dan ook niet!

Kunnen ze het niet maar weten ze dat ook van zichzelf: niks aan de hand, die snappen dan wel waarom ze geen WP hebben.

Opvoeding begint thuis en op les! Daar moet eerlijk gesproken kunnen worden over de prestaties van de kinderen, dus niet te snel roepen: goed zo, mooi hoor, je hebt hem toch maar mooi in galop gekregen,( na een halve cirkel versnellen totdat hij eindelijk in galop valt)... maar er later eerlijk aan toevoegen, "voor in de proef kan dit nooit een mooi punt opleveren, maar dat komt later wel, je hebt niet opgegeven en dat is voor nu het belangrijkste"!

Zo'n kind weet dat ze er niet teveel punten van kan verwachten, dat komt later wel, als ze er aan toe is.
En dit is niet leeftijds gebonden trouwens!

Scara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:31

En zo is het!! Knipoog

Daar sluit ik me bij aan, het is altijd datzelfde gezeur over lage punten en juryleden.

kritischer kijken naar je eigen of je pupil haar proef, en niet met die eeuwige roze bril Cool

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 21:40

en jullie moetem beter lezen.

ik ben een grote tegenstander van de ukkies belonen op echte concoursen met te hoge cijfers
maar mij ging het om het verschil tussen de combinaties, de ontbrekende uitleg daarover, en ook de uitleg waarom zo'n lage punten
deze combinatie rijd al enkele jaren concoursen, en al geruime tijd in de L , met inmiddels meer dan genoeg punten voor de L2
nooit moeite gehad met juryleden, altijd de punten naar tevredenheid gekregen, slechte proef was slechte punten, goede proef was goede punten, en nee geen roze bril, ben juist heel erg kritisch naar vooral de eigen pupillen.

opvallend genoeg heeft ze alle wedstrijden ervoor , bij verschillende juryleden, ook op de brabantse, altijd minimaal een winstpunt gereden, dit omdat de proef ook zeker winstpunt waardig was.

maar een en ander wordt hier omgedraaid.
bixie is ze allang gepasseerd, ze rijd voor haar leeftijd erg netjes, en doet dit met een echte A pony, niet een welsje oid dat net in de klasse a valt, nee echt een shet met korte pootjes, maar wel met voldoende ruimte in de gangen.
maar een goede jury kijkt door de types van de pony's heen
bij deze jury stond een pony type "paard" bovenaan, de rest waren echte a-tjes, type shetlander
en deze stonden allemaal in de 160 punten
evenals de B rubriek, klasse A daar waren de punten ook bizar laag.
en toch bestaat er zoiets als stimulans van jonge ruiters
ene coupon met veel vieren en vijven,. zonder duidelijke uitleg, dat is geen stimulans, want hoe weet je immers wat je voor de volgende keer beter moet doen als er niets bij vermeld staat ?

Scara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:05

Toch val je de jury aan, je belt er zelfs de KNHS over, je moet weten dat er over punten nooit discussie mogelijk is.

Je had beter kunnen vragen wat nr 2 had moeten doen om ook 30 punten meer te rijden, dan pak je het iig postitief aan. Knipoog

Bewegen is vaak niet het sterkste punt bij de pony's en met bv.een niet goede aanleuning/ andere kleine storingen/foutjes kom al gauw op allemaal 5-en uit. Dat is dus niet gek!!
Denk wel dat het merendeel van de jury's toch deze ruitertjes/amazones iets meer punten geven dan ze eigenlijk volgens het "boekje" zouden verdienen Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:38

Met alle respect... Maar een welsh pony die in de A-maat valt is ook een echte A pony... En heeft niets met paard-achtig te maken (vind ze niet eens paard-achtig, wel sjieker maar dat is smaak, en de goede welshjes kunnen gewoon super bewegen dat zie ik ook hier in de kring.. die hebben gewoon dat extra randje) En dat heeft evenmin te maken met de rijkunsten en de uitvoering van de proef...
30 punten verschil is gemiddeld 1 punt per onderdeel...

Er zijn meer combinaties die behoorlijk kunnen pieken, naar boven maar ook naar beneden... je hebt niet alleen te maken met een jury maar ook de dagvorm van zowel paard als ruiter + de stalblindheid... vooral ook omdat je je eigen combinatie regelmatig ziet heb je al gauw dat je de middendraf perfect v ond in vergelijking tot de laatste trainingen (= even een voorbeeld) maar de jury vond hem dus nog niet goed genoeg, resultaat: 5 .... is voldoende maar niet winstpuntwaardig en dus voor verbetering vatbaar.

Het is en blijft 'vervelend' omdat dressuur een jurysport is.. maar de toeschouwer ook jureerd...

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 00:54

mag ik hier ook even op reageren als pony moeder dan ...

misschien vinden jullie het onzin ... maar mijn ervaring is dat Sinterklaas je uiteindelijk tot val brengt Ja

Mijn dochtertje reed met haar B ponytje heel snel de rubrieken uit ... het ging als een speer, nagevelijk of niet ... meestal 2 winst per proef en in zuidholland mag je ook indoor 2 proeven starten ... ja dan gaat het snel!

Binnen 10 maanden was zij (na de rubrieken uitgereden te hebben én ik heb het even over de oude proeven en regl. van 20 wp is over) M1!!!

Aangezien ik net zo beginnend was als haar, is het niet in me opgekomen om niet naar wedstrijden te gaan...Kind had als argument, hoe minder ik start hoe zenuwachtiger ik ben ... dus als ik 2 of hooguit 3x per maand start ben ik ook niet zenuwachtig.

Kind kreeg een groeistuip en dus kwam er een D pony die al wat gelopen had ... omdat ze het M1 nog niet volledig uitgelopen was met haar B pony is ze D/L2 begonnen (na telefonisch advies van de KNHS)

Nahhhhhhhhhhhhh en toen veranderenden ineens al die sinterklazen in zwarte pieten die haar in de zak stopten!!!!

Kind heeft een mega dip achter de rug .. snapte erniets van .. ze kon toch immers rijden..anders was ze toch nooit zo snel gepromoveerd met haar B pony

Kind kon niet rijden!!!!!!!!!! op elke protocol stond 'nagevelijkheid verbeteren of aanleuning niet constant' Nou .... iets wat we nog nooit eerder gelezen hadden bij de ABtjes ...
Helaas rijd ik ook niet, dus ik was alleen maar trots als de punten haar rond de oren vlogen toen ze nog met haar B pony startte.

Afgelopen oktober wilde ze definitief stoppen met de ruitersport ... ze zou nooit goed worden, dacht ze.
Gelukkig hebben een aantal veranderingen haar tot andere gedachten gebracht.. En dan met name dat 'het beruchte kwartje' is gevallen, andere instructrice, enz, enz

Ik hoop dat alle juryleden die WEL gevoelig zijn voor het hoge schattigheidsgehalte hier eens over na denken... Want niet elke ponyruiter op een AB pony heeft ouders die zelf in de paardensport zitten ... (maar wel gemotiveerd zijn) en juist deze ruitertjes gaan na de overgang naar C/D/E pony's nog harder op hun gezicht!! Er is immers niemand die wat gematigder is .. en er was niemand die wist hoe de 'grotere' pony's zouden worden beoordeeld.

Dus geef ons maar een iemand die kindvriendelijk kan opschrijven wat ze wel en niet goed deed ... en ook eerlijk punten geeft dan een sinterklaas

Ik denk namelijk dat ook het opschrijven van iets dat de kinderen wel goed doen, net zo stimuleert als een wp ... en dan hoef je niet eens een wp weg te geven

maar zoals ik al schreef misschien vinden jullie het wel onzin ...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 07:02

nee, zie ook mijn reactie! juist helemaal mee eens.

Hier ligt ook een schone taak voor de instructie! Dat heb ik ook al geschreven!
Maar idd, ouders zullen dit pas gaan inzien als het kwartje ook bij hun is gevallen, niks aan te doen!
Je moet eerst zelf donders goed weten wat de bedoeling is voordat je je kind eerlijk kan voorlichten.

Maar nogmaals, je ziet het zelfs bij de paarden gebeuren dat mensen heel blij een proef uitkomen want het ging zo goed.... en die snappen ook niks van hun punten!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:28

Maar TS heeft zeker gelijk dat er gedegen commentaar op het protocol hoort te staan. Alhoewel dat met een 6jes proef ook weer helemaal niet meevalt om echt goed commentaar te geven, alles is tenslotte net wel/net niet goed en niet echt duidelijk fout.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:33

1 zin! voor meer zevens moet je....... vul maar in, dat zou idd niet al te moeilijk moeten zijn voor een gediplomeerd jurymens!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:44

Bemn het helemaal met de TS eens dat er wel wat commentaar bij had gemogen!
Maar......
Dit was dus de eerste keer dat ze geen wp had na weet ik het hoeveel wedstrijden? En met die vorige wedstrijden daar was je het ook altijd redelijk mee eens?
Dan mag je heeeel blij zijn dat dit pas de eerste keer is dat je jury hebt die wat `minder`is!

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 03:41

Jongens, volgens mij vergeten jullie waar het om gaat.. jullie hebben allemaal natuurlijk wel gelijk.. maar in dit topic ging het er toch echt over het feit dat de jury gewoonweg niet kéék naar de ruitertjes, hoe kunnen jullie het dan hebben over streng zijn of juist voor sinterklaas spelen.. dat is hier niet aan de orde.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 07:39

In zoverre, dat dat het verhaal van TS is, en daar zijn al he en de wat kanttekeningen bij geplaats.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 08:18

als dat haar intentie was/is dan komt het als een ndergeschoven kindje op papier te staan, mij viel in eerste instantie ook meteen op dat niemand een WP had! Terwijl het kleine kinderen zijn... dat is voor mij de hoofdmoot.

En om dat kracht bij te zetten, wordt er nog van allerlei bijgehaald.
Dat soort dingen laat ik voor wat ze zijn, tenzij hier 5 voorlezers komen klagen dat deze jury niet oplette!