Paard kopen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:21

Tancreda4 schreef:
Ik ga geen proefperiode doen, omdat ik het desbetreffende paard al 3 jaar verzorg. Dus dan is het niet echt van toepassing, daarnaast blijft ze op de stal staan waarze nu staat Lachen

Niet iedere verkoper wil je die proef periode ook geven. verkocht is verkocht mits er verborgen gebreken de kop op steken. Een papiertje met handtekeningen en t bedrag wat je voor haar hebt betaald met klein stukje tekst is meer dan voldoende. De papieren van t paard krijg je en zet je op jouw naam. Als je t paard laat keuren laat je een aankoopkeuring doen zodat ie bij goedkeuring gelijk de verzekring in kan. Als je dit gelijk zegt tegen keurende da ( andere da dan van verkoper) vult hij gelijk formulier in voor de verzekering. Anders moet ier later voor terug komen en kost dit je weer extra.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:22

Meryl schreef:
transporteren

Ik snap ook niet wat je hiermee bedoelde hoor. Het paard blijft staan waar ie nu staat, hoezo transporteren en hoezo verzekering bellen?

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:03

IKbenEllen schreef:
Meryl schreef:
transporteren

Ik snap ook niet wat je hiermee bedoelde hoor. Het paard blijft staan waar ie nu staat, hoezo transporteren en hoezo verzekering bellen?

Wat ik zei is: mocht het paard vervoerd moeten worden. En persoonlijk zou ik het paard wel gaan verzekeren, wat betekend: verzekering bellen Knipoog Je weet nooit wat er kan gebeuren, stel het paard overkomt iets waardoor hij blijvend letsen ondervind, of moet een koliek-operatie ondergaan

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:10

Meryl schreef:
Mocht het paard vervoerd moeten worden zou ik persoonlijk kiezen om het paard (als deze nu nog niet gekeurd is) te laten keuren.

Het was geen aanval ofzo hoor, hoop niet dat je het zo opvat.
Maar... ik snap nog steeds niet wat je met die zin bedoelt (en TS volgens mij ook niet...)
Het paard laten keuren als ie vervoerd zou moeten worden
Verward

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:15

Hoi,

Op www.uwpaardverzekeren.nl kun je een voorbeeld koopcontract downloaden. Ik zou in ieder geval altijd zo'n contract laten tekenen. Het is een kleine moeite en het kan veel narigheid voorkomen.

Groetjes Priscilla

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:54

IKbenEllen schreef:
Meryl schreef:
Mocht het paard vervoerd moeten worden zou ik persoonlijk kiezen om het paard (als deze nu nog niet gekeurd is) te laten keuren.

Het was geen aanval ofzo hoor, hoop niet dat je het zo opvat.
Maar... ik snap nog steeds niet wat je met die zin bedoelt (en TS volgens mij ook niet...)
Het paard laten keuren als ie vervoerd zou moeten worden
Verward

Voel me niet aangevallen, probeer uit te leggen wat ik bedoel Knipoog Over het keuren: dit zou ik vóór de aankoop laten doen. (dus voor eventueel transport)

Over de verzekering: niet iedereen verzekerd zijn paard. Ik zeg alleen dat ik het wel doe en dat ik het ook vóór eventueel transport zou doen. Maar in dit geval blijft het paard staan, al zou ik heb dan alsnog direct verzekeren aangezien je nooit weet wat er kan gebeuren. Bij aankoop bij jij immers de eigenaar en draai jij op voor eventuele kosten ed

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:01

zo is het voor mij een stuk duidelijker Meryl!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:09

daar ben ik blij om Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 17:36

Zo begrijp ik het idd ook beter. Bedankt voor alle antwoorden Lachen
Ik denk dat ik er inmiddels ook wat uit ben welke verzekering ik zou willen... Even een belletje plegen (of nou ja, mn pa laten doen denk ik Bloos) om te vragen hoe het allemaal in zn werk gaat, en dan verder Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:51

Nou veel succes ermee, en laat even weten hoe alles verlopen is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 20:43

Ik heb nog even een klein vraagje tussen door:
ALs er bij uitgebreid ziektekosten staat dat je een eigen risico van 25% hebt. Is dat dan 25% van de verzekerde waarde, of 25% van de dan te betalen kosten?

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:47

25% van de te betalen kosten en ik geloof dat je per jaar niet emer dan de verzekerde waarde mag claimen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:01

Ga je het toch doen Lachen?
Ik zou wel een contractje opstellen, juist omdat je elkaar kent lijkt me dat wel prettig.

Verder wordt volgens mij in beginsel degene als eigenaar/bezitter gezien die gedurende langere tijd de kosten voor het paard heeft betaald, als je dan ook nog de papieren hebt sta je helemaal sterk. Er staat namelijk nergens in de wet dat een koopcontract mbt zulke (roerende, niet-register) zaken schriftelijk moet.

Edit: typo's Haha!
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 03-02-07 23:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:02

zucht... dubbel

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 09:08

Zazoo schreef:
25% van de te betalen kosten en ik geloof dat je per jaar niet emer dan de verzekerde waarde mag claimen

Let op: dit is per verzekering verschillend! Lees dus heel erg goed de voorwaarden, voordat je een verzekering afsluit! De laagste prijs is ZEKER NIET de garantie voor de beste dekking. Kijk dus uit, en vergelijk goed, alvorens je eraan begint. Vraag je ook af hoever je eigen financiële polsstok reikt. Ga geen dingen verzekeren die je ook zelf wel kunt betalen.
In andere topics over dit onderwerp kom ik jaarpremies tegen die hoger zijn dan alle dierenartskosten tesamen die ik in 20 jaar paardenbezit heb gehad..............

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 09:26

IKbenEllen schreef:
De stamboek hoef je niet op je naam te zetten hoor, kost alleen maar geld en als je er niet mee gaat fokken of keuringen lopen heb je er niets aan.

Als je al lid bent van het stamboek is het gratis.
Verder heb je natuurlijk gelijk, het hoeft niet..., maar voor de fokkers is het wel handig om het wel op naam te zetten. Regelmatig gebeurd het dat als je (als fokker) bij het stamboek info opvraagt over je fokprodukt (omdat je bijvoorbeeld wilt weten wie er nu de eigenaar van is of omdat je gewoon wilt weten waar hij/zij nu staat) je nog je eigen naam terugvindt als eigenaar zijnde. Vind ik persoonlijk erg storend!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 17:08

IK heb geen idee hoe dat overzetten in zn werk gaat, wat betreft op naam zetten met stamboek, maar dat lijkt me niet zo heel belangrijk in het begin zo te horen Lachen Dat vogel ik wel uit.

Eerst maar eens keuren Haha! (waar ik al nare dromen over heb gehad Nagelbijten / Gniffelen Wat als ze wordt afgekeurd..... Verdrietig) *probeerd daar niet aan te denken*

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 14:15

IKbenEllen schreef:

Om even een updatetje te geven... Ze is gisteren gekeurd en helaas afgekeurd... En datterwijl ze in de 3 jaar dat ik haar ken nooit wat met dat been heeft gehad... OF het is iets tijdelijks OF het is HKO, daarom laat ik haar hoogst waarschijnlijk op de foto zetten...

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:17

Tja, jammer, je kunt desnoods nog een second opinion vragen.
En de vraag is natuurlijk ook of ze op iets ernstigs is afgekeurd.
Ze hoeft er natuurlijk nooit last van te krijgen, mijn ervaring is dat veel ervan afhangt hoe je met je paard omgaat.
Sommige mensen presteren het om een paard wat super op de foto's staat, in een jaar tijd compleet de vernieling in te "rijden".

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:41

Is ze op de buigproef afgekeurd?
Dat hoeft nog niets te zeggen. Ik hoop dat het toch goed zit, wel balen anders zeg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 09:08

Tancreda4 schreef:
IKbenEllen schreef:

Om even een updatetje te geven... Ze is gisteren gekeurd en helaas afgekeurd... En datterwijl ze in de 3 jaar dat ik haar ken nooit wat met dat been heeft gehad... OF het is iets tijdelijks OF het is HKO, daarom laat ik haar hoogst waarschijnlijk op de foto zetten...

Zoals Dyonne al zegt: waarop is ze afgekeurd?
Als jij een paard al drie jaar kent, het dier nooit iets noemenswaardigs heeft gehad en jij niet volstrekt andere dingen met dat paard gaat doen, dan moet een dierenarts toch een hele goede reden hebben om het dier af te keuren.
Second opinion lijkt hier meer de terecht.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:27

Ik neem aan dat je het paard ook al enkele jaren kent en uit voorzorg zou ik het paard laten keuren, let wel een keuring is een momentopname en geen garantie. En pas betalen als je alle papieren van je paard ook gekregen hebt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 11:03

Ik ken dr al drie jaar ja, maar het was overduidelijk dat ze op de kleine volte verkort liep en met de buigproef stokkreupel liep, terwijl er later weer niets aan de hand was, zoals ik haar kende. Evenals op de volte in de bak. Dan hoeft de dierenarts niet veel te zeggen, en heb ik zelf heel goed kunnen aanschouwen dat er iig IETS fout zit. Of het nu een moment opname is, of iets anders. Daar ga ik fotos voor laten maken Lachen

Ik had haar nit willen keuren voor de koop, maar voor de verzekering. Nu is dit eruit gekomen. Ik zou dr opzich nog heeel graag willen kopen, maar ik wil nu eerst weten WAT de oorzaak is, zodat ik dan weet waar we aan toe zijn Lachen

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:47

Heel verstandig!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:36

Tancreda4 schreef:
Ik ken dr al drie jaar ja, maar het was overduidelijk dat ze op de kleine volte verkort liep en met de buigproef stokkreupel liep, terwijl er later weer niets aan de hand was, zoals ik haar kende. Evenals op de volte in de bak. Dan hoeft de dierenarts niet veel te zeggen, en heb ik zelf heel goed kunnen aanschouwen dat er iig IETS fout zit. Of het nu een moment opname is, of iets anders. Daar ga ik fotos voor laten maken Lachen

Ik had haar nit willen keuren voor de koop, maar voor de verzekering. Nu is dit eruit gekomen. Ik zou dr opzich nog heeel graag willen kopen, maar ik wil nu eerst weten WAT de oorzaak is, zodat ik dan weet waar we aan toe zijn Lachen

Dan hoop je dat je weet waar je aan toe bent en dan nog hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je er ook daadwerkelijk last van krijgt.
Het is toch een beetje zoals met auto's. Ik kocht een oude Range Rover, een redelijke auto, niks speciaals. Auto deed het goed, maar gebruikte wat meer olie dan je zou verwachten. Toen ik na een paar jaar de koppen lichtte, bleken er stootranden van 0,2mm in de cilinders te zitten (hetgeen betekend dat de motor of heel veel km heeft gemaakt of heel matig is onderhouden). Dat verklaarde het olieverbruik en ook waarom de motor verder best goed z'n werk deed. Bij een keuring was dit eruit gekomen, maar ondertussen heb ik de auto al tien jaar, 30.000mijl verder en still going strong..........