Paardentango schreef:Mooi joh.... dat is precies wat ik bedoel met samenwerken, samen spelen, samen ontdekken, samen doen en elkaar in elkaars waarde laten en respect hebben.
Alles komt wel goed, begeleid het alleen met verstand en gevoel.
Misschien moeten we een beetje omdenken, niet alles willen domineren (beetje ouderwets ook) maar juist oefenen met samenwerken.
Ik hoop er straks mee te gaan beginnen, want iedereen kan het, samenwerken en koesteren,. in plaats van onderdrukken !
bedankt, hihi! mijn oudste paard moet ik wel echt een beetje leiding geven, en af en toe berispen. dat is een gevolg van fouten in zijn opvoeding. wel is hij makkelijk en anhankelijk als je hem eenmaal kent. de twee jongsten hoef ik nooit op hun kop te geven, Flicka zou panisch worden als ik me tegenover haar te dominant opstel. bij Flicka is het echt 'jij en ik', samen, niet de één boven de ander. ze kiest ervoor om mij de dingen te laten bepalen, zo voelt ze zich zeker en vertrouwd. met mijn veulen is het allemaal nog aan het ontwikkelen, het vertrouwen springt omhoog met de dag, ik merk wel dat ik soms tegen hem wat duidelijker moet spreken, in de zin van commando's. sommige commando's zitten er nog niet helemaal in, en dan raakt hij nog weleens in de war. hij leert het allemaal wel steeds beter, wordt geduldiger en krijgt begrip. toch weer mooi om te zien.