Waarom ik met rode strik in staart rijd.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Keukenkast

Re: Waarom ik met rode strik in staart rijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:27

Urielle schreef:
Elzepelze schreef:
Daar ben ik het wel mee eens runningkawa.

Oké je paard moet het toch leren, maar dat kan op de vereniging ofzo toch ook wel? Of anders thuis?
Mogelijkheden zat!

Thuis kom ik met geluk ooit een andere ruiter tegen, wat toch weer anders is dan een bak vol.

Beter dan steeds alleen te moeten rijden toch? Als je al zegt dat je amper met twee paarden los kunt rijden..?

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:28

je kan het ook overdrijven hoor!
op een springconcour in de klasse B & L zijn het grotendeeld jonge paarden.
om ze nu allemaal een groenstrikje in te hangen.

en een paard is toch geen robot? het is toch logisch dat ze eens opzij springen.
wanneer je zeker weet dat je paard slaat op andere paarden kun je een strikje in doen.
niet omdat de ruiter ONZEKER is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:31

Elzepelze schreef:
Beter dan steeds alleen te moeten rijden toch? Als je al zegt dat je amper met twee paarden los kunt rijden..?

Ja, dat is dus door de onwennigheid. Wat dat betreft is het wel een voordeel om je paard op een manege te hebben staan denk ik, ze moeten wel! Ik moet echt de situatie om met anderen samen te rijden speciaal opzoeken en dan nog is het niet vergelijkbaar Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:33

EsSther schreef:

Ik zou anders behoorlijk pissig zijn als mijn paard door een ander paard omver gebonkt of geslagen wordt en de ruiter komt achteraf met een lülverhaal over dat het bekend was dat het paard zo reageert. Waarschuw dan toch even, denk ik dan!
Heeft niks met onzekerheid te maken maar de reacties van je paard kennen.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:39

Urielle schreef:
EsSther schreef:

Ik zou anders behoorlijk pissig zijn als mijn paard door een ander paard omver gebonkt of geslagen wordt en de ruiter komt achteraf met een lülverhaal over dat het bekend was dat het paard zo reageert. Waarschuw dan toch even, denk ik dan!
Heeft niks met onzekerheid te maken maar de reacties van je paard kennen.

zoals als ik zei:

wanneer het bekend is dat je paard slaat dan doe je een strikje in.
niet omdat de ruiter "denkt" dat het paard onwennig is, schrikt slaat en gek wordt. dus onzeker in mijn optiek.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:39

Oké, dan heb ik het verkeerd begrepen? Excuus!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 14:04

EsSther schreef:
zoals als ik zei:
wanneer het bekend is dat je paard slaat dan doe je een strikje in.
niet omdat de ruiter "denkt" dat het paard onwennig is, schrikt slaat en gek wordt. dus onzeker in mijn optiek.

Maar zoals bij de TS kan ik me voorstellen dat het dier sneller van zich afslaat of "gek" wordt omdat hij blind is. Dan is het in mijn opzicht wel slim om het dier een strikje in te doen zodat anderen daar rekening mee kunnen houden.

Het moet natuurlijk niet zo zijn dat een ruiter bij het minste of geringste direct een strik in de staart van het paard doet, daar is het niet voor bedoeld. (dan kan iedereen er wel 1 in gaan doen) Verder vind ik dat het wel allemaal verantwoord moet blijven. Al heb je een strikje in, dan wil het niet zeggen dat je helemaal vrijgesproken bent wanneer je paard een ander raakt.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:27

die mensen moeten juist blij zijn dat jij zon strik in doet omdat ze dan weten dat er iets is met je paard..als je geen strik in doet en er zit weer zon ruitertje in je kont te drukken en je paard trapt is het ook al niet goed.. dat ze zeggen dat het paard meteen vals is is wel gemeen jah,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:29

Uiteindelijk is de ruiter van de mepper verantwoordelijk imo.
Die neemt het betreffende paard mee, de rest vraagt er niet om.

Overigens erger ik me groen en geel aan een spampend paard dat er nog meer weg komt ook.
Niets niet op zijn donder krijgt. Waarvoor zou het die de keer erop laten?

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:37

Ik kan het me van de TS goed voorstellen dat ze met een rood lintje rijd.
Je geeft hiermee aan afstand houden en het zijn de opmerkingen "vals paard"waar je jezelf aan ergert.

Het groene lint heb ik nog nooit van gehoord en vind dit belachelijk.
Wat nou groen paard....dan rij je eerst maar mee voor de ervaring ipv punten.

Ook is een lint geen vrijbrief voor een combinatie..je bent als ruiter verantwoordelijk voor je paard.
Natuurlijk moet men rekening houden met elkaar maar het is niet hang er een lint aan en ik ben overal vanaf(wat ik dus wel eens meegemaakt heb met een combi hier uit de omgeving).
Als je paard mept kan daar echt wel even wat actie ondernomen worden ipv...tsja ik heb niet voor niets een lintje om.
Het is een waarschuwing....geen vrijbrief.

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:50

runningkawa schreef:
Uiteindelijk is de ruiter van de mepper verantwoordelijk imo.
Die neemt het betreffende paard mee, de rest vraagt er niet om.

Overigens erger ik me groen en geel aan een spampend paard dat er nog meer weg komt ook.
Niets niet op zijn donder krijgt. Waarvoor zou het die de keer erop laten?

ben ik het niet helemaal mee eens.
Je kunt nooit van tevoren weten of je paard gaat slaan.
Ja ok, als je paard het vaker doet, maar een paard dat normaal nooit slaat kan echt wel een keer uithalen. Ik vind gewoon dat iedereen goed rekening met elkaar moet houden, en een paardlengte afstand houden van elkaar.
Zo moeilijk moet dat toch niet zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:53

Soms is dat wel moeilijk.
15 man in een bakje valt dat niet altijd mee.
En een ander snijd je ook wel eens af.

En toch ben je verantwoordelijk als hij slaat.
Kan dat het de eerste keer is, maar dat maakt je niet ineens zonder verantwoording

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:08

Lynn_Nikita schreef:
groen is voor onervaren paarden, die nieuw zijn.. die nog wel eens kunnen schrikken van vanalles

een groene strik is bij mijn weten voor hengsten Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:11

Ik vind zo wie zo als een paard een mep heeft uitgedeeld dat de ruiter dat moet afstraffen... Dat doet het paard maar mooi in de wei Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:51

Bij slaan is een lik op stuk beleid in een drukke bak wel vrij moeilijk. Het paard wat ik reed wat wel eens durfde te slaan als ze er dicht op kwamen, zou als reactie op de tik nog eens uitgehaald hebben. Gaat die ruiter achter je echt niet tof vinden Clown

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:52

gelijk heb je, ik vind het ook logisch dat als je een rode strik in de staart hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:57

Met wedstrijden heeft die van mij ook een rood strikje in, hij kan behoorlijk losse benen hebben. Dan heb ik toch liever even gewaarschuwd dat hij uit kan halen. Nu rij ik endurance en is het vooral om de paarden die in halen. Er word niet altijd aan geroepen, dan kan ik tenminste nog aan de kant gaan, en blijven ze niet te dicht er achter plakken. Maar hoe dan ook, mocht hij meppen krijgt hij flink op zijn donder hoor.

bettiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:04

ik dacht dat een rood strikje ook verplicht is ivm de verzekering.Mijn paard slaat naar achteren omdat hij tijdens een concours van achter op in is gereden. Ze heeft nu angst voor alles wat draaft of galoppeerd achter haar.We proberen hier weer doorheen te komen door naar rustige concoursen te gaan en het rode strikje.Ik begreep dat ik zo wie zo fout zit als ik anderen niet waarschuw voor haar gedrag omdat mocht er iets gebeuren de verzekering het eventueel niet vergoed als er schade is.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:00

Goh dat wist ik nog niet eens is van die strikjes Bloos fijn dat ik het heb gelezen, weet ik dat ook weer!
Ik las trouwens ook net dat een groene voor een hengst is, had ik eerder moeten weten Clown Nagelbijten / Gniffelen

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:07

hoe het verzekeringstechnisch zit weet ik niet, wel dat ik eens van mijn paard ben geschopt door toendoen van een ander, en nee deze had geen strikje. maar het kan ook heel goed zijn dat het paard nog nooit zoiets eerder had gedaan.
ik kreeg de trap toen zij mij voorbij reed, vol op mijn scheenbeen.
ik stuiterde van de pijn van mijn paard.

het enige waar ik nog steeds pissig om ben is dat ze nooit even bij is geweest ten tijde van het concour om te vragen hoe het ging.
ze reed gewoon door, terwijl ik de bak werd uitgesleept! best aso!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:09

nog even een vraagje over het strikje Bloos
Vlechten jullie die in de staart, of doe je die gewoon om een pluk van de staart? Misschien een domme vraag... Bloos

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:13

ik ben ook van plan om metw edstrijden los te rijden met een rode strik ik...waarom? nou omdat mijn paard andere paarden te dichtbij niet tolereert oren plat in de nek en als ze er dicht langs scheuren haalt ze ook wel uit,ik hoop dat dat na verloop van tijd verandert dat ze went aan de menigte,maar zolang dat niet het geval is,hou ik die rode lint mooi in,want niet iedereen kent het begrip afstand houden

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:24

casperrr schreef:
nog even een vraagje over het strikje Bloos
Vlechten jullie die in de staart, of doe je die gewoon om een pluk van de staart? Misschien een domme vraag... Bloos

in een pluk staart vast maken.
anders lijkt het zo " my little pony" achtig

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:27

mja das waar haha of penny Clown
Maar toen ik de titel las dacht ik eerst: huh het was toch verboden om daarmee te rijden? Toen schoot het mij ineens te binnen dat het verboden was om linten mee te vlechten Bloos
*wakker worden marieke*
Maar goed bedankt in ieder geval, ben ik dat ook weer wijzer Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:38

casperrr schreef:
Goh dat wist ik nog niet eens is van die strikjes Bloos fijn dat ik het heb gelezen, weet ik dat ook weer!
Ik las trouwens ook net dat een groene voor een hengst is, had ik eerder moeten weten Clown Nagelbijten / Gniffelen

groen is voor een groen paard. Wit voor een hengst.

Ik doe een lint om het elastiekje heen, en maak dan een soort klein straatje in zijn staart, vlecht het een stukje mee. Sla het een keer (niet te strak!) om de staartwortel, weer terug en dan een strik op de bovenkant van zijn staart. Zo weet ik zeker dat hij stevig zit, het goed zichtbaar is en dat hij geen losse uiteindes krijgt die tussen zn billen gaan zitten.