Is dat nou echt verplicht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Is dat nou echt verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:30

ikke schreef:
Vjestagirl schreef:

Waarom vind je beschermers zo gevaarlijk?

Paarden lopen er onzeker van, ze zakken af en/of blijven overal achter achter haken. Dit zijn dingen die je op een vrachtwagen niet wil. Het risico dat ze op de beschermer gaan staan en dan JUIST van de klep storten is vele malen groter dan de kans op verwondingen, in welke vorm dan ook.

Als je beschermers goed zitten zakken ze niet af en bij mij zijn ze ook nog nooit blijven haken. Dat ze er de eerste paar keer raar mee lopen klopt, daarom is het aan te raden om ze eerste zo een paar keer om te doen en even mee te wandelen, dan kunnen ze eraan wennen.

En ook als je ze goed omdoet is de kans dat ze erop gaan staan niet aanwezig. Je moet ze alleen wel in de goede maat hebben, en ze moeten netjes zitten...

En m'n paard heeft geen bescherming nodig om de trailer te overleven (we rijden rustig, stippelen van de voren een route uit waar ze min mogenlijk rotondes en drempels in zitten enz), maar als je de bocht door gaat en ze verzetten een achterbeen, dan heb ik liever dat ze op bescherming stappen dan op hun eigen benen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:51

Vjestagirl schreef:
En m'n paard heeft geen bescherming nodig om de trailer te overleven (we rijden rustig, stippelen van de voren een route uit waar ze min mogenlijk rotondes en drempels in zitten enz), maar als je de bocht door gaat en ze verzetten een achterbeen, dan heb ik liever dat ze op bescherming stappen dan op hun eigen benen...

Waarom zouden ze bij het verzetten van een achterbeen op hun eigen benen stappen? Dat doetie buiten de trailer toch ook niet? En als ze snel een been moeten verzetten, waardoor ze wel dat risico lopen, dan rijdt jij dus paardonvriendelijk.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:36

Waratje schreef:

Waarom zouden ze bij het verzetten van een achterbeen op hun eigen benen stappen? Dat doetie buiten de trailer toch ook niet? En als ze snel een been moeten verzetten, waardoor ze wel dat risico lopen, dan rijdt jij dus paardonvriendelijk.
[/quote]

Rijden in het verkeer heb je nooit helemaal zelf in de hand. Stel er komt een of andere idioot aan en je moet plots op de rem gaan staan of uitwijken. Dan zal je paard ongetwijfeld een paar stappen heen en weer doen om overeind de blijven staan. Met het risico dat hij op zn eigen pootjes gaat staa, in een trailer heeft een paard niet echt veel ruimte dus zal hij sneller op zn eigen benen gaan staan dan wanneer een paard in de wei staat.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:39

ik hou ook absoluut niet van bescherming op de wagen, normaal gesproken heb ik ze er met blote benen op staan.
alleen is mijn merrie zo'n brekebeen dat ze elke keer als we weg zijn geweest een wond heeft. dat wil ik dus ook niet.

gebruikte daarom onderlappen met bandages, maar bij een paard met 4 losse benen is het niet fijn omleggen als ze al zenuwachtig is.
heb nu goede transportbeschermers gekocht die als het goed is niet afzakken (dat hoop ik dan maar)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:40

Passival schreef:

[quote="Waratje"

[/quote]

Rijden in het verkeer heb je nooit helemaal zelf in de hand. Stel er komt een of andere idioot aan en je moet plots op de rem gaan staan of uitwijken. Dan zal je paard ongetwijfeld een paar stappen heen en weer doen om overeind de blijven staan. Met het risico dat hij op zn eigen pootjes gaat staa, in een trailer heeft een paard niet echt veel ruimte dus zal hij sneller op zn eigen benen gaan staan dan wanneer een paard in de wei staat.
[/quote]

Niets meer aan toe te voegen:P

Behalve dat wij niet paardonvriendelijk rijden, maar dat je moeilijk rotondes dwars over kan steken...

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:28

nee het is niet verplicht ,
wij doen het nooit
en zomers al helemaal geen deken waar voor eigelijk ?
naruurlijk als het kouder word wel maar dan gewoon voor de kou
maar heel soms doen we is peesbeschermers om maar dat komt niet heel vaak voor
dat is gewoon dat de voetjes niet beschadigt worden Knipoog
maar het is zeker NIET verplicht

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 07:46

Vjestagirl schreef:
Passival schreef:

Niets meer aan toe te voegen:P

Behalve dat wij niet paardonvriendelijk rijden, maar dat je moeilijk rotondes dwars over kan steken...

Die idioot moet je op tijd zien, met paarden rijden is 10x zo ver anticiperen als zonder paarden en rotondes rijden is gewoon rijtechniek en rust. Met trailer neem je een rotonde op een andere manier dan zonder. Het is uitzondering dat mijn paard (merkbaar) een voet verzet voor een rotonde, als het die enkele keer toch gebeurt is het een stuurfoutje
Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:07

Iniminilover, ik heb juist zomers een deken op, s'winters ook omdat hij geschoren is dus dan is het alleen maar tegen de kou. Zomers stikt het van de vliegen, die van mij word knetter met al die vliegen op de trailer. Vandaar dat hij dan wel een deken op krijgt.

Wij nemen trouwens wel leuk alle retondes en drempels die we tegen komen. Gaan geen andere route plannen omdat we een rotonde tegen kunnen komen. We rijden wel wat langzamer maar op een hele andere manier dan zonder trailer. Nog nooit heb ik gevoeld dat mn paard zijn evenwicht niet kan houden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:16

Vriendin van mij doet 3-in-1 beschermers om bij transport, maar dat is voor de zekerheid omdat deze nog wel eens onverwachts en wat woest in en uit de trailer stapt. Transportbeschermers reageert haar paard niet fijn op, wordt deze inderdaad onrustig van.

Met deken zou ik vooral als je met een open trailer (zonder afdekzeiltje achterop vast) rijdt wel doen. Met wat hogere snelheden krijg je een soort van tocht precies over de billen van je paard. Dat lijkt me voor je paard niet prettig en met een dunne, goed bevestigde deken is dat ook zonder gevaar opgelost.

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:06

Transportbescherming is niet verplicht, maar ik zag dat je je paard tegenwoordig wel gezadeld en al in de trailer moet vervoeren Sigaar

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:22

Demian schreef:
Transportbescherming is niet verplicht, maar ik zag dat je je paard tegenwoordig wel gezadeld en al in de trailer moet vervoeren Sigaar

Moet??? En wat als je paard nou (nog) niet onder het zadel is? Of als je aangespannen gaat rijden? Clown

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:23

Denk niet dat dat moet...

zou toch wel heel erg raar zijn.

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:26

Waratje schreef:
Demian schreef:

Moet??? En wat als je paard nou (nog) niet onder het zadel is? Of als je aangespannen gaat rijden? Clown

Dan heb je een grotere trailer nodig... Tong uitsteken

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:27

Ik gebruik alleen transportbeschemers bij een lange rit, dan wordt ze nl wel eens wat onrustig. Bij ritjes tot een half uur doe ik niks om.
En met zadel in de trailer kan best handig zijn, als het een klein stukje rijden is naar les ofzo (< 5km)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:32

Olympia schreef:
Nee hoor dat is niet verplicht, maar je paard kan toch wat minder stabiel staan in de trailer, waardoor beschermers erg handig zijn, zodat ie zn benen eventueel niet open kunnen halen..

dit vind ik wel een goede zin!
ik zet ze gewoon kaal op de trailer en ze komen er altijd heel uit, maar wat mij opvalt is dat tegenwoordig sommige paarden echt helemaal van hoef tot buik met een beenbeschermer worden ingepakt... vind ik een beetje overdreven want je kan mij niet vertellen dat dat voor een paard nog comfortabel is Ach gut en als het hele been een krietiek punt was kwa beschadiging kan je je paardje beter thuis laten denk ik Ach gut

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:40

Ik zet m'n schimpie altijd met beschermers op de trailer, omdat hij nog wel eens kan schrikken, en daarbij zichzelf kan verwonden. Hij reageert niet eens op de beschermers, en ik zie niet in waarom ze gevaarlijk zouden zijn. Jonge paarden icm beschermers en trailer zou ik inderdaad ook niet doen, dat is eerder verwondingen opzoeken.
@ Ikke; Ik vind dat je behoorlijk heftig reageert op sommige reacties, alsof je je aangevallen voelt?!

Bovendien denk ik dat iedereen er vrij in staat, in hoeverre hij/zij het paard beschermt. Auto rijden is ook veilig, tot je een ongeluk krijgt, en gelukkig een gordel omhebt. Zo zie ik transportbeschermers ook. In principe doen ze niets, maar mocht er plotseling iets gebeuren, bieden ze wel bescherming aan een kwetsbaar deel van het paardenlichaam.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:43

loulou schreef:
bij vervoer is chip verplicht.
zonder chip komen ze hem niet eens ophalen als hij dood is.

Hmmz, volgens mij onzin, hier is van de week nog een ongechipt paard opgehaald door de rendac.

Ik ben ook niet voor beschermers, althans, niet van die laars dingen, dan liever bandages of peesjes of iets.
Ook al passen de "laarzen" op het oog goed, ze gaan makkelijker zakken/schuiven dan bandages/peesjes. Ook is mijn ervaring dat het klitteband sneller los gaat.
Afijn, die van mij staan zonder bescherming op de trailer, hooguit de deken die ze op stal ook op hebben
met een veilige trailer kan een paard (tijdens de rit, dus ik heb het even niet over in- uitladen) zijn benen ook niet open halen. Althans, dat mag je wel van een goede trailer verwachten da alles netjes afgewerkt is

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:45

stef schreef:
loulou schreef:
bij vervoer is chip verplicht.
zonder chip komen ze hem niet eens ophalen als hij dood is.

Hmmz, volgens mij onzin, hier is van de week nog een ongechipt paard opgehaald door de rendac.

Ik ben ook niet voor beschermers, althans, niet van die laars dingen, dan liever bandages of peesjes of iets.
Ook al passen de "laarzen" op het oog goed, ze gaan makkelijker zakken/schuiven dan bandages/peesjes. Ook is mijn ervaring dat het klitteband sneller los gaat.
Afijn, die van mij staan zonder bescherming op de trailer, hooguit de deken die ze op stal ook op hebben
met een veilige trailer kan een paard (tijdens de rit, dus ik heb het even niet over in- uitladen) zijn benen ook niet open halen. Althans, dat mag je wel van een goede trailer verwachten da alles netjes afgewerkt is

En een paard met ijzers, wat ontzettend schrikt, of door een ongelukkige situatie onderuit schiet? Of een paard wat slaat, in een 2 paards trailer, en met z'n been onder het schot doorschiet. In het laatste geval zal het niet veel doen, maar toch altijd iets!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:49

Sannum schreef:
En een paard met ijzers, wat ontzettend schrikt, of door een ongelukkige situatie onderuit schiet? Of een paard wat slaat, in een 2 paards trailer, en met z'n been onder het schot doorschiet. In het laatste geval zal het niet veel doen, maar toch altijd iets!

1e geval kan idd voorkomen, maar ook tijdens het rijden. Nu hebben die van mij geen ijzers, dus gebruik ik in beide gevallen geen bescherming.
2e geval kan ook gebeuren, maar "laarzen" geven geen steun, en een goed afgewerkte trailer zou een paard zich ook dan niet aan open mogen halen
3e geval zou ook niet mogen gebeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:01

Als je weet dat je paard slaat, lijkt het mij van zelf sprekend dat je hem niet met een ander paard inlaad. Of met een tussenschot in een trailer zet. Zelf vind ik dat ook niet erg slim eigenlijk.

Bovendien, de nieuwe tweepaards trailers die ik ken zijn zo afgewerkt dat er geen ruimte meer is tussen het schot en de vloer, of het schot en de klep.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:08

Sannum schreef:
Ik zet m'n schimpie altijd met beschermers op de trailer,

Clown Ik zie nu die reclame voor me over voetschimmel.... Je weet wel, met die getekende gele schimmelteen, die heet toch ook Schimpie? Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:10

Judith_ schreef:
Als je weet dat je paard slaat, lijkt het mij van zelf sprekend dat je hem niet met een ander paard inlaad. Of met een tussenschot in een trailer zet. Zelf vind ik dat ook niet erg slim eigenlijk.

Bovendien, de nieuwe tweepaards trailers die ik ken zijn zo afgewerkt dat er geen ruimte meer is tussen het schot en de vloer, of het schot en de klep.

Ehm, de wet EIST een tussenschot. Je bent dus niet alleen niet aardig voor je pasagier, je bent nog strafbaar ook!
Afgelopen weekend weer met de paarden op stap geweest, maar wat ik dan van andere trailerrijders zie, daar rijzen me de haren soms te berge. Leer eens rijden. Haal je C-rijbewijs, dan kom je erachter wat autorijden is...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:14

Ik doelde meer op het feit dat je een paard wat trapt, en wel zo trapt dat hij achter/onder het schot kan komen naar mijn idee beter zonder schot kan vervoeren. Dus in een anderhalf paards trailer.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:12

jiehaaa schreef:
Sannum schreef:
Ik zet m'n schimpie altijd met beschermers op de trailer,

Clown Ik zie nu die reclame voor me over voetschimmel.... Je weet wel, met die getekende gele schimmelteen, die heet toch ook Schimpie? Haha!

Hahaha ja, dat klopt. Hm.. Niet echt het beeld wat bij mijn schimpie past Knipoog

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:17

Judith_ schreef:

Niet helemaal waar, ik heb een 4 maand jonge Mustang trailer, plastic tussenschot, met circa 10 cm. tussen bodem en onderkant schot.