geruststellen of straffen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xNoName

Re: geruststellen of straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:03

Urielle schreef:
Ik vind het juist bij een manegepaard heel belangrijk dat die weten dat er nooit of te nimmer gebeten mag worden. Als er een kind of een beginnende volwassen ruiter mee bezig is en dat paard bijt, komt het totaal onverwacht voor hen, ze hebben gelijk een negatieve ervaring met paarden en zij kunnen er nog niet adequaat op inspringen.

Sneu voor het paard als het zadel niet past of er wordt ruw gezadeld, maar bijten mag echt niet.

Tja maar wat doe je eraan? De een negeert de bijtbeesten, de ander gaat slaan ect. en dan krijg je dat..!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:27

Ik ga in ieder geval voor geruststellen. Mijn paardje heeft zadeldwang, dus het is altijd een heel gedoe om het zadel erop te krijgen, maar op d'r kop geven werkt alleen maar averechts.

Geruststellen is altijd beter dan straffen vind ik. Ik ben niet het type dat meteen gaat meppen als me iets niet bevalt. Ik word ook niet graag gemept ten slotte. Meestal blijft het gewoon bij een stemverheffing. Als ze echt bijten, worden ze natuurlijk wel gestraft. Immers, ik weet van mezelf dat ik het zadel er niet op kwak en dat er daarom geen enkele reden is om mij te bijten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:35

xNoName schreef:
Tja maar wat doe je eraan? De een negeert de bijtbeesten, de ander gaat slaan ect. en dan krijg je dat..!

Het enige wat je daar aan kunt doen is 1 vast persoon de paarden laten zadelen.
Nadeel daarvan is dan weer dat de manegepaarden vaak een hele middag en avond met een zadel op hun rug staan, aangebonden in hun stal zodat ze het er niet af kunnen rollen.
Lijkt me ook niet de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:39

Hangt er vanaf, als ik weet dat een paard het doet omdat hij het gewoon echt niet prettig vind, nare ervaringen heeft (manegekids die het zadel er hup KNAL opgooien, de singel in 1x HUP strak aantrekken etc) of anstig is, stel ik 't beestje gerust en aai ik wat. Natuurlijk mag hij niet zo doen, maar hij komt er vanzelf wel achter dat daar bij mij ook geen reden toe is omdat ik rustig doe.

Als een paard echt moppert omdat hij/zij z'n dagje niet heeft of echt dreigt naar bijten (ook bij bange paarden die willen bijten) hef ik wel m'n hand op en komt er een 'UH' of 'HEE!'.

Gelukkig kijken de paarden hier misschien iets minder vrolijk, oortjes ietsje naar achter, maar ze bijten niet oid omdat ze over het algemeen niet lomp opgezadeld worden.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:31

Ik geef les op een manege, en moet dus ook regelmatig de paarden opzadelen.
Mijn regels voor zo'n gedrag zijn heel simpel: een paard mag mij niet bijten of trappen, om wat voor reden dan ook. Als ze het wel doen krijgen ze zonder pardon een tik.
Dat ze hun oren in de nek leggen negeer ik gewoon, ik begrijp ook wel dat het niet prettig is, maar bijten moeten ze echt niet proberen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 19:14

Sorry, maar dat vind ik dus geen respect voor paarden hebben, helemaal omdat je schrijft: "om wat voor reden dan ook." Trouwens, bij sommige paarden die erg bang zijn word het alleen maar erger....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:53

saskiakefie schreef:
Sorry, maar dat vind ik dus geen respect voor paarden hebben, helemaal omdat je schrijft: "om wat voor reden dan ook." Trouwens, bij sommige paarden die erg bang zijn word het alleen maar erger....

Ja vind ik ook!