XX/OX percentage : 35.93%??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: XX/OX percentage : 35.93%??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:28

De fokker waar ik voor rijd heeft 2 KWPN gefokte paarden dit jaar overgeschreven naar het NRPS Stamboek, beiden opgenomen, 1 ster geworden.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:29

Mijn merrie heeft zelfs 75,39% xx/ox. Ik dacht dat het arabisch bloed was, de vader, Ixion, staat in geschreven bij het Anglo Arabian stamboek. Als ik terug kijk in de vaderlijn zie ik alleen x en xx, volgens jullie is dat dan toch Engels volbloed?
Ik begrijp het niet helemaal... Mijn merrie is toch gewoon arabisch volbloed, gekruist met een kwpn-er? Waarom staat er dan geen ox in de vaderlijn?

Dit is mijn merrie, nasthi

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=145008

Misschien kan iemand het me uitleggen, zie door de xx/ox bomen het bos niet meer!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:31

ik heb een half arabier haar vader is bores ox en zijn vader is weer bora ox dat zijn 2 volbloed arabiers..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:36

martinev schreef:
Mijn merrie heeft zelfs 75,39% xx/ox. Ik dacht dat het arabisch bloed was, de vader, Ixion, staat in geschreven bij het Anglo Arabian stamboek. Als ik terug kijk in de vaderlijn zie ik alleen x en xx, volgens jullie is dat dan toch Engels volbloed?
Ik begrijp het niet helemaal... Mijn merrie is toch gewoon arabisch volbloed, gekruist met een kwpn-er? Waarom staat er dan geen ox in de vaderlijn?

Misschien kan iemand het me uitleggen, zie door de xx/ox bomen het bos niet meer!

Ixion is geen volbloed Arabier (OX), maar een Anglo-Arabier (X, die voeren OX- en XX-bloed en verder geen 'vreemd' bloed).

Een X achter de naam wil dus zeggen dat je met een Anglo-Arabier te maken hebt. Dus ergens moet dan toch die OX zitten. Bij Paardenfokken.nl kun je tot 9 generaties terug zoeken en als je dat doet, zie je vanzelf de eerste OX opduiken: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=9

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:41

Ok, bedankt! Zo snap ik het een stuk beter!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:10

De mijne is bijna 50% volbloed Haha!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:12

Karin schreef:
martinev schreef:

Ixion is geen volbloed Arabier (OX), maar een Anglo-Arabier (X, die voeren OX- en XX-bloed en verder geen 'vreemd' bloed).

Een X achter de naam wil dus zeggen dat je met een Anglo-Arabier te maken hebt. Dus ergens moet dan toch die OX zitten. Bij Paardenfokken.nl kun je tot 9 generaties terug zoeken en als je dat doet, zie je vanzelf de eerste OX opduiken: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=9
Laatst bijgewerkt door martinev op 30-01-07 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:14

Huh, beetje fout gegaan, maar wat ik nog bij de vorige post wilde zetten:

Ik heb er helemaal geen verstand van, dus misschien beetje vreemde vraag:
Is mijn merrie dan driekwart arabier, door die 75%
Dat zou dan wel weer vreemd zijn, vader is volbloed arabier en moeder een gewone kwpn-er, dan zou je toch zeggen dat mijn merrie 50% arabier is.
Kan zijn dat ik appels met peren vergelijk, maar was toch benieuwd!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:29

Wat ik zei:

Karin schreef:

Ixion heeft door zijn Anglo-Arabier-zijn een XX/OX-percentage van 100% (zie paardenfokken.nl) en het hengstenboek van het NRPS specificeert dat verder: percentage Arabisch bloed 17.80% (dus percentage Engels volbloed is dan 82.20%).

Jouw merrie komt uit op 75,39% XX/OX, dat is het gemiddelde van vader en moeder. Als vader 100% XX/OX-bloed voert (hij is tenslotte Anglo-Arabier), dan voert moeder altijd nog 50.78% XX/OX-bloed.

Wordt het je zo wat duidelijker?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:37

Ja, dank je, geloof dat ik het zo wel snap. Ergens ver weg in de moederlijn moet dan dus ook XX/OX te vinden zijn, ik ga eens verder zoeken wat ik kan vinden. Toch wel leuk om te weten dit allemaal!

badeend14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:55

dat is idd het volbloed percentage wat je paard heeft. Lachen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:55

Inderdaad, het is allemaal al uitgelegd. Vind dat altijd wel grappig. Ik heb bijv. echt een goedzakje: 55,9% volbloed Haha!

Ze is wel heel gevoelig, dat schijnt ook bij dat volbloed gedeelte te horen.

Een leuke site om de afstamming te zoeken is bijv. www.paardenfokken.nl

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:58

De moeder heeft natuurlijk ook ergens wat OX/XX in haar bloed, dus je kan haar dan ook niet tellen als 0%.

De moeder van mijn paard is ook een KWPN en die heeft 75% in haar bloed, om maar een voorbeeld te noemen.