contract opgesteld, is hij zo goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: contract opgesteld, is hij zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:09

tienus63 schreef:
Informeer tevens bij je verzekeringsmaatschappij hoe het zit met de aansprakelijkheid als er een ongeluk gebeurt met je paard op dat moment is de lener de berijder ongeacht waar dat ongeluk gebeurt en hoe het zit met de aansprakelijkheid als paard uitbreekt als zij onder de hoede van de lener is.
Ik meen dat de eigenaar ten allen tijde aansprakelijk is voor schade die het paard veroorzaakt, ook al heb jij en de lener dit anders op papier staan.
Misschien dat de constructie anders wordt als je het paard verhuurd of verleased aan de lener, desnoods voor een symbolisch bedrag per maand.

Ik weet wel dat mijn schoonvader destijds wel zo'n constructie heeft gemaakt met iemand die op een van z'n paarden rijdt. Paard trapte naar verkeer tijdens een buitenrit.
Volgens de wet moest mijn schoonvader opdraaien voor de schade, door het paard nu officieel te verhuren is de ruiter/huurder aansprakelijk.

Hier raak je een heel moeilijk punt hoor.
De bezitter is namelijk aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van een dier.
De ernstige vraag is hier natuurlijk wie nu eigenlijk de bezitter is?
Ik weet uit ervaring dat dit een hele discussie kan opleveren en ik durf zo niet te zeggen wie als bezitter kan worden aangemerkt. Ik neig naar de leaser, maar als zoiets voor een rechter zou komen kan het vriezen of dooien hoor.
Bovendien, stel even dat de eigenaar toch als bezitter wordt aangemerkt, dan zie ik nog wel een probleem opdoemen. Verzekerd is op de AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) jouw hoedanigheid van particulier. Er is natuurlijk discussie mogelijk of jij, als jij je paard gaat verleasen, nog wel in hoedanigheid van particulier bezig bent. Let wel, ik zeg niet dat dit niét zo is, maar hierin zitten wel hiaten die zeker voor discussie vatbaar zijn en waar je een hoop gedonder mee kan krijgen wanneer dit een keer ter tafel zou komen omdat er schade is.
En vergeet hierbij niet dan wanneer iemand letsel oploopt door jouw paard een schade toch nog wel eens vlot in de papieren kan lopen. Is jouw dekking niet in orde, dan zou ik maar vast gaan sparen. Knipoog

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:15

Ga met het contract naar Univé en laat het door hen (voor zover mogelijk) waterdicht maken. Ik heb daar goede ervaringen mee en je weet zeker dat je contract OK is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:19

fjordowner18 schreef:
hallo,

zoals sommige weten, wil ik mijn paard verleasen, ik heb een meisje gevonden die haar wil leasen en nu hebben we een contract opgesteld, zouden jullie deze is willen doorlezen en mij vertellen of je iets ziet wat verbeterd moet/kan worden of dat ik dingen ben vergeten?
alvast bedankt.

hier onder het contract.

• Persoon A
hierna te vermelden als eigenaar

• Persoon B
hierna te vermelden als huurder

onderstaande bepalingen betreffen een fjord
• Stamboeknaam Woomera, roepnaam Kira,.
Geboren op 14 april 2001
Kira is een merrie met veulen Candy (geboren 2 juni 2006)
Veulen staat bij eigenaar A
Ik zou hier de ouders bij vermelden

• Huurder zal Kira huren voor de duur van 1 kalenderjaar. In overleg tussen huurder en eigenaar kan dit eventueel verlengt worden. Start januari 2007
• Voor de huur is geen geldelijke vergoeding verschuldigd. Huurder zal tijdens de huurperiode zorgdragen voor een goede verzorging en bijbehoordende kosten. Onder kosten vallen ook de hoefsmit en dierenarts. Huurder dient eerst te overleggen met eigenaar.
• Kira wordt ondergebracht op een proffesionele manege; de Weisthoeve te Heesch in een pensionstalling. Deze stalling zal door huurder verzorgt worden en zij zal toezien op hygiene, geen los liggende/hangende zaken in de stal waaraan Kira zich bezeren kan. Tevens mag Kira in de stal en in de wei geen halster aan. De stal dient goed opgestrooid te zijn. Alleen opstrooien als Kira niet in de stal staat.
• Naast eigenaar en verhuurder is het persoon C (vriendin van huurder en zelf ook in bezit van een paard) toegestaan om Kira te berijden en haar te verzorgen, voeren.
• De spullen die bij Kira horen worden door de eigenaar in bruikleen gegeven, hiervoor zijn geen kosten in rekening te brengen. Bij beïndiging van deze overeenkomst moet huurder deze goederen in correcte staat, zoals verkregen retour geven. Spullen zijn: 1 winterdeken, 2 zweetdekens, 1 hoofdstel (deze is met plakband gerepareerd), 1 zadel met dekje en singel en stijgbeugels, 1 poetskoffer met poetsspullen, 1 hoefteerspuitbus en 1 fles met hoevenolie en 1x betadine oplossing, 1 halstertouw.
• Huurder berijdt en verzorgt Kira op eigen risico. Hieronder vallen ook buitenrijden, springen enz. Afgesproken is niet zonder cap op Kira te rijden.Dat moet ze eigenlijk helemaal zelf weten, als het toch op eigen verantwoording is.
• Kira is verzekerd voor plotselinge dood of zware koliekaanvallen, originele papieren bij eigenaar. Eigenaar overhandigd huurder hiervan een kopie. Eigenaar stelt verzekering op de hoogte van deze overeenkomst. De kosten voor bovenstaande verzekering zullen door de eigenaar betaald worden.
• Beide patijen komen overeen accoord te gaan met een opzeg termijn van 2 maanden. Mocht een van vernoemde afspraken overtreden worden behoud de eigenaar zich het recht voor Kira direct terug te halen. Indien beide partijen het eens of oneens met elkaar zijn gaat Kira ook zonder opzegtermijn terug. Bij oneens zijn zullen eventueel gemaakte kosten gedeelt worden.
• Vervoeren van Kira is utitsluitend toegestaan indien de eigenaar hiervan op de hoogte is en toestemming geeft.
• Huurder zal weekelijks telefonisch of per mail de eigenaar op de hoogte houden over Kira. Eigenaar mag ten alle tijden op Kira komen rijden. Zij zal wel huurder telefonisch hiervan op de hoogte brengen
• Huurder zal zorgdragen dat Kira dagelijks buiten komt, dit alleen met waterdichte deken en indien de weersomstandigheden het toelaten. Huurder zal ervoor zorgen dat Kira niks buiten van de grond kan opeten. gras groeit ook op de gond...
• Indien Kira na het rijden nog erg bezweet is moet in de stal een zweetdeken op totdat Kira droog is. dit is niet meer dan gewoon normale redelijke verzorging
• De spullen die bij Kira horen dienen in een afgesloten kast bewaard te worden. Indien er sprake is van diefstal komt dit voor rekening voor degene die als laatste in de kast is geweest. In geval van braakschade delen eigenaar en huurder de kosten en dient er aangifte gedaan te worden. Alleen eigenaar en huurder hebben een sleutel van boven genoemde kast.
• Mocht Kira om wat voor een reden dan ook een langere tijd niet te berijden zijn zal de huurder goed voor haar zorgen in overleg met eigenaar.
• De huurder is niet gemachtigd aan manen en staart te knippen. Huurder dient ervoor te zorgen dat Kira vrij van klitten is. wat dus iedere dag kammen betekend. Dan heb je binnen no-time geen staart meer over
• Indien het noodzakelijk is Kira te laten inslapen en hier kosten aan verbonden zijn worden de kosten gedeeld. Mocht het aantoonbaare nalatigheid van huurder zijn zal zij de kosten moeten betalen.
• Indien Kira andermans goederen vernielt, te denken valt aan springbalken, paardedekens, enz. zijn de kosten voor de berijder van die dag. dit vind ik een beetje raar. Kira staat 's nachts op stal, heeft mot met d'r buurman en sloopt een deken. Dan moet degene die erop rijd dus betalen?

Beide partijen verklaren bovenstaande te begrijpen en het ermee eens te zijn.

Eigenaar Huurder
Persoon A Persoon B

sorry voor het lange verhaal Bloos

Persoonlijk vind ik dat je nogal door slaat in wat je er allemaal inzet. Ik zou het houden op 'de huurder is verantwoordelijk voor de goede zorg voor Kira, zoals die naar eigen inziens het beste is'. Je geeft je paard uit handen. Eigenlijk moet je dit zien als een verkoop. Jij doet er afstand van (alleen nu voor bepaalde tijd), en zij neemt voortaan alle kosten op zich. Je neemt geen verzorgster aan, je verhuurt je paard. Dan moet je ook groot genoeg zijn om haar de verantwoordelijkheid voor je paard op zich te laten nemen en zelf uit te vinden hoe het verzorgen voor haar het beste werkt. Dus schrap al die kleine regeltjes...

En ik vind ook dat je dat stuk van 'de eigenaar heeft ten alle tijden recht om te komen rijden' moet veranderen. In theorie kun jij dus 5 min van de voren bellen, en 3x in de week dat paard meenemen. Ik zou er 'de eigenaar heeft het recht om 1x in de maand te komen rijden, en de datum word in overleg met de huurder vastgesteld'.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:24

En van de zomer wordt het 30 graden, staat dat arme dier met een waterdichte deken in een paddock want hij mag niet eten en zonder deken naar buiten....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:50

Nagelbijten / Gniffelen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:53

LDRD schreef:
tienus63 schreef:
Informeer tevens bij je verzekeringsmaatschappij hoe het zit met de aansprakelijkheid als er een ongeluk gebeurt met je paard op dat moment is de lener de berijder ongeacht waar dat ongeluk gebeurt en hoe het zit met de aansprakelijkheid als paard uitbreekt als zij onder de hoede van de lener is.
Ik meen dat de eigenaar ten allen tijde aansprakelijk is voor schade die het paard veroorzaakt, ook al heb jij en de lener dit anders op papier staan.
Misschien dat de constructie anders wordt als je het paard verhuurd of verleased aan de lener, desnoods voor een symbolisch bedrag per maand.

Ik weet wel dat mijn schoonvader destijds wel zo'n constructie heeft gemaakt met iemand die op een van z'n paarden rijdt. Paard trapte naar verkeer tijdens een buitenrit.
Volgens de wet moest mijn schoonvader opdraaien voor de schade, door het paard nu officieel te verhuren is de ruiter/huurder aansprakelijk.

Hier raak je een heel moeilijk punt hoor.
De bezitter is namelijk aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van een dier.
De ernstige vraag is hier natuurlijk wie nu eigenlijk de bezitter is?
Ik weet uit ervaring dat dit een hele discussie kan opleveren en ik durf zo niet te zeggen wie als bezitter kan worden aangemerkt. Ik neig naar de leaser, maar als zoiets voor een rechter zou komen kan het vriezen of dooien hoor.
Bovendien, stel even dat de eigenaar toch als bezitter wordt aangemerkt, dan zie ik nog wel een probleem opdoemen. Verzekerd is op de AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) jouw hoedanigheid van particulier. Er is natuurlijk discussie mogelijk of jij, als jij je paard gaat verleasen, nog wel in hoedanigheid van particulier bezig bent. Let wel, ik zeg niet dat dit niét zo is, maar hierin zitten wel hiaten die zeker voor discussie vatbaar zijn en waar je een hoop gedonder mee kan krijgen wanneer dit een keer ter tafel zou komen omdat er schade is.
En vergeet hierbij niet dan wanneer iemand letsel oploopt door jouw paard een schade toch nog wel eens vlot in de papieren kan lopen. Is jouw dekking niet in orde, dan zou ik maar vast gaan sparen. Knipoog

Onlangs is er toch een dergelijk topic over aansprakelijkheid en eigenaren en bijrijders hier gevoerd.
Heb jij daar ook niet aan deelgenomen, samen met FloortjeM?

Hoe mijn schoonvader het precies heeft geregeld met dat paard en zijn ruiter, geen idee exact. Naar aanleiding van dat voorval heeft hij contact opgenomen met de Univé en hij heeft gehandeld naar het advies wat zij hem gaven.

Zijn paard wat bij ons op stal staat hebben we inderdaad apart gemeld bij de verzekering en gevraagd of hij idd onder onze AVP valt.

edit; typo
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 22-01-07 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:59

Vjestagirl schreef:
Persoonlijk vind ik dat je nogal door slaat in wat je er allemaal inzet. Ik zou het houden op 'de huurder is verantwoordelijk voor de goede zorg voor Kira, zoals die naar eigen inziens het beste is'. Je geeft je paard uit handen. Eigenlijk moet je dit zien als een verkoop. Jij doet er afstand van (alleen nu voor bepaalde tijd), en zij neemt voortaan alle kosten op zich. Je neemt geen verzorgster aan, je verhuurt je paard. Dan moet je ook groot genoeg zijn om haar de verantwoordelijkheid voor je paard op zich te laten nemen en zelf uit te vinden hoe het verzorgen voor haar het beste werkt. Dus schrap al die kleine regeltjes...

En ik vind ook dat je dat stuk van 'de eigenaar heeft ten alle tijden recht om te komen rijden' moet veranderen. In theorie kun jij dus 5 min van de voren bellen, en 3x in de week dat paard meenemen. Ik zou er 'de eigenaar heeft het recht om 1x in de maand te komen rijden, en de datum word in overleg met de huurder vastgesteld'.

Hier ben ik het helemaal mee eens Ja

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:07

Eerste wat mij opvalt is: voor de huur is geen geldelijke vergoeding verschuldigd.
Vanaf dit punt verliest het contract volgens mij alle geldigheid. Huren zonder te betalen kan niet, dat is bruikleen.

Verder staan er meerdere zinsonstructies in die rammelen. Volgens mij kan dit contract op meerdere manieren worden uitgelegd en is het alles behalve waterdicht. Ik zou het dan ook door iemand laten nakijken, bijvoorbeeld de verzekering.

Daarnaast, wat hierboven al is gezegd, jij blijft hoe dan ook aansprakelijk voor je paard, het laten tekenen van dit contract verandert daar niks aan. Hoe dat zit als je het paard wel zou verhuren weet ik niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:08

tienus63 schreef:
Onlangs is er toch een dergelijk topic over aansprakelijkheid en eigenaren en bijrijders hier gevoerd.
Heb jij daar ook niet aan deelgenomen, samen met FloortjeM?

Hoe mijn schoonvader het precies heeft geregeld met dat paard en zijn ruiter, geen idee exact. Naar aanleiding van dat voorval heeft hij contact opgenomen met de Univé en hij heeft gehandeld naar het advies wat zij hem gaven.

Zijn paard wat bij ons op stal staat hebben we inderdaad apart gemeld bij de verzekering en gevraagd of hij idd onder onze AVP valt.

edit; typo

Heb ik me ongetwijfeld mee bemoeid Haha! .

Het is gewoon een lastige materie, die eigenlijk niet eens goed vooraf geregeld kan worden.
Vergis je niet, acceptanten bij een verzekeringsmaatschappij hebben meestal ook alleen maar de klok horen luiden, maar hebben geen idee waar de klepel hangt, waardoor hun adviezen niet altijd kloppen.

Bij schade gaat men gewoon kijken of het onder de dekking van de polis valt en dan zijn er zoveel nuances dat het lastig vooraf zeggen is hoe het zit, omdat pas bij schade alle relevante details ter tafel komen. En dan nog is het een grijs gebied waarbij de één zus zal zeggen en de ander zo.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:06

@LDRD
Conclusie: eigenlijk niet aan beginnen, tenzij de huurder/gebruiker op papier de eigenaar is en zich duidelijk realiseert dat de kosten voor die partij komen als ware het daadwerkelijk een eigen paard zou zijn.
Alle lusten, maar ook alle lasten.

Zou het niet gemakkelijker zijn om in het geval van TS een overeenkomst aan te gaan vanuit de huurder/gebruiker gezien.

Partij A huurt/gebruikt het paard,
verzekeringstechnisch is zij op papier de eigenaar, daar wordt keurig een overeenkomst van gemaakt en ondertekend door beide partijen.
Partij A verklaart naar eer en geweten met het dier om te gaan, alle normale medische kosten, inentingen, wormenkuren en laten we zeggen behandelingen tot € 250,- komen voor zijn rekening.
Bij ingegrijpende medische ingrepen heeft partij B het laatste woord, maar neemt ook het grootste deel van die kosten voor zijn rekening omdat partij B nog altijd eigenaar wil zijn.
Voerkosten, hoefsmid, ijzers, extra benodigdheden komen ook voor rekening van en in eigendom van partij A.
Lesgeld, wedstrijden, en alle bijkomende kosten zijn ook voor rekening van partij A.

Begrijp je mijn insteek?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:18

ik vind t erg ver gaan en volgens mij is t niet rechtgeldig. En smid is met een d en niet met een t. Ik zou niet aandurven komen bij mijn bijrijdster met Zo'n lijst hoor. Een overeenkomst oke maar deze gaat wel erg ver.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:36

Ik vind het ook een behoorlike wensenlijst. Naar ik aanneem ga je met mensen in zee, waarbij je een goed gevoel hebt betreft kennis en zorg om met paardne om te gaan.

Mondeling afspraken maken over hoe jij het altijd doet. Dat hoeft niet in een contract. Neem een zin op, waarin staat dat eigenaar indien gewenst op en aanmerkingen mag hebben op de manier van verzorging. Neem verder een zin op dat als huurder nalatig is in de verzorging dat eigenaar het contract kan laten ontbinden per direct. Uiteraard als er sprake is van nalatigheid zijn bijbehorende evt. dierenartskosten voor huurder. Maar de huurder opschepen met een paard dat kreupel is, zonder schuld van huurder kan eigenlijk niet.

Maak het contract simpeler. Ik weet niet of je het al hebt laten lezen aan je huurder? Ga anders nog eens met diegene om de tafel en overleg vooraf opgeschreven punten. Overleg aan de hand van aantekeningen van jullie beide wat wel en niet in het contract komt. Dat is beter dan dat jij ineens je wensenlijstje voor hun neus neerlegd. Want wat er ook afgesproken mocht zijn, als ik zo´n contract voor mijn neus krijg zou ik me uitgebuit voelen en nooit met de eigenaar in zee gaan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:48

tienus63 schreef:
@LDRD
Conclusie: eigenlijk niet aan beginnen, tenzij de huurder/gebruiker op papier de eigenaar is en zich duidelijk realiseert dat de kosten voor die partij komen als ware het daadwerkelijk een eigen paard zou zijn.
Alle lusten, maar ook alle lasten.

Tsja, dat moet ieder voor zich maar uitmaken natuurlijk. Haha!

Ik geef alleen maar aan dat hierdoor wel problemen kúnnen ontstaan en ja, hoe groot is de kans dat? Je moet je dat vooraf natuurlijk realiseren, welke risico's je loopt en of je die eigenlijk wel wil lopen.

Overigens is het bij overeenkomst ook helaas niet te regelen dat de lener/gebruiker aansprakelijk zou zijn bij schade. De wét regelt dat en daar doet een overeenkomst niets aan af grof gezegd.
Als er schade is wordt de wet en de jurisprudentie erbij gepakt en aan de hand daarvan wordt beoordeeld wie aansprakelijk is, dat staat eigenlijk helemaal los van de overeenkomst dus.

En de uitlener (noem het maar even zo), kán dus een probleem hebben wanneer hij degene blijkt die aansprakelijk is, wanneer zijn polis (AVP) geen dekking biedt, omdat hij niet in zijn hoedanigheid van particulier aansprakelijk is. Wél aansprakelijk, géén dekking dus als je pech hebt.
En dan maar hopen dat de schade meevalt, want dan moet het toch echt uit je eigen portemonnaie komen. Geld, geld!

Realiseer je ook dat de eigenaar (wanneer hij als bezitter kan worden aangemerkt) ook aansprakelijk kan zijn voor letselschade die de inlener zelf oploopt als hij of zij eraf valt door een eigen gedraging van het paard!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 17:51

Bienotje schreef:
Ik vind het ook een behoorlike wensenlijst. Naar ik aanneem ga je met mensen in zee, waarbij je een goed gevoel hebt betreft kennis en zorg om met paardne om te gaan.

Mondeling afspraken maken over hoe jij het altijd doet. Dat hoeft niet in een contract. Neem een zin op, waarin staat dat eigenaar indien gewenst op en aanmerkingen mag hebben op de manier van verzorging. Neem verder een zin op dat als huurder nalatig is in de verzorging dat eigenaar het contract kan laten ontbinden per direct. Uiteraard als er sprake is van nalatigheid zijn bijbehorende evt. dierenartskosten voor huurder. Maar de huurder opschepen met een paard dat kreupel is, zonder schuld van huurder kan eigenlijk niet.

Maak het contract simpeler. Ik weet niet of je het al hebt laten lezen aan je huurder? Ga anders nog eens met diegene om de tafel en overleg vooraf opgeschreven punten. Overleg aan de hand van aantekeningen van jullie beide wat wel en niet in het contract komt. Dat is beter dan dat jij ineens je wensenlijstje voor hun neus neerlegd. Want wat er ook afgesproken mocht zijn, als ik zo´n contract voor mijn neus krijg zou ik me uitgebuit voelen en nooit met de eigenaar in zee gaan.

ik heb het samen met haar opgemaakt, dus ze weet ervan, het probleem is dat ik haar nauwlijks ken dus.
Hoe groot is b.v. het risico dat ze haar stelen, of wat gebeurt er inderdaad als er iets gebeurt?
Zit er te veel risico aan vast?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:57

Om te bewijzen dat een paard van jou is, moet je een aankoop bewijs hebben. Een koopcontract dus. Zonder kan ze best op jou naam staan, maar dat haalt offcieel niets uit.

Als er iets gebeurd dan ben jij verantwoordelijk. OMdat het jou paard is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:07

heb alleen het eerste stukje gelezen van dit topic en wil even reageren..

Als je mij zo'n contract onder mijn neus zou leggen, dan hoeft het voor mij niet.

Tuurlijk wil je het beste voor je paard, maar als een ander voor alle kosten op moet draaien, mag er ook wel wat vrijheid tegenover staan. En niet bij elk dingetje een regeltje, zoals manen en staart..

Eigenlijk komt het hierop neer: je mag mijn paard verzorgen en rijden, verder heb je geen enkele inspraak, en je moet wel voor alle kosten op draaien..

Beetje krom....

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:34

Dus jij kan gewoon heerlijk elke dag komen rijden (staat er tenslotte in), en zij maar betalen.
Prachtig contract Ja.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:28

Dat van dat de eigenaar kan komen rijden wanneer ze wil had ik niet eens gelezen Scheve mond Ik vraag me eigenlijk af hoe oud partij B is, want ik vraag me serieus af of het tot haar door dringt wat ze mogelijk gaat tekenen. Ondanks dat zij álle kosten op d'r rekening krijgt moet ze toestemming vragen om te vervoeren, de smid te laten komen, de da te bellen enz enz. Om nog maar te zwijgen van het feit dat - inderdaad - A mag komen rijden wanneer ze wilt. Blijkbaar is dat wat ik al die jaren fout heb gedaan... Ik moet gewoon iemand anders laten betalen en dagelijks gaan rijden Pling

Enfin, wat ook al terecht op wordt gemerkt... Gratis huur bestaat niet, het wordt dus gewoon bruikleen. Alle aansprakelijkheidsregels die je eventueel al zou hebben met huur zijn dus ook niet van toepassing... Jij bent dus gewoon zelf aansprakelijk voor schade.

Ergens vraag ik me af waarom je je paard in bruikleen geeft en geen bijrijdster neemt. Dan kun je geld vragen als je dat wilt, je hebt de volledige controle en zeggenschap over je paard en er gebeurd niks dat jij niet wilt; je kunt zelf de smid bellen etc etc. Ik ben het met mijn voorgangers eens dat je behoorlijk door slaat, zoals ik al eerder gezegt heb: ik zou dit paard niet eens willen rijden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:34

Ik heb me een aantal posten geleden al afgevraagd hoe oud beiden zijn.
TS is volgens het profiel 19.
Ik vind het jammer dat TS niet de koe bij de horens vat en info inwint, op z'n minst, bij haar verzekeringsmaatschappij.

@ TS, misschien is het wel een goed idee om de andere partijd op dit topic te wijzen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:42

ik vind dat je wel erg veel vast wil laten leggen, vertrouw je haar niet?

het meeste gaat over futiliteiten, schone stal, zweetdeken, het feit dat het paard geen dingen van de grond mag eten, waar gaat dit over? Zeg gewoon dat ze zo goed mogelijk voor het paard moet zorgen, dan ben je er ook.

Zoals hierboven vaker gesteld, als ik dit contract onder mijn neus zou krijgen zou ik denken dat jij me niet zou vetrouwen. Als je dat niet doet, dan moet je het paard niet in bruikleen geven.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:00

fjordowner18 schreef:
hallo,

zoals sommige weten, wil ik mijn paard verleasen, ik heb een meisje gevonden die haar wil leasen en nu hebben we een contract opgesteld, zouden jullie deze is willen doorlezen en mij vertellen of je iets ziet wat verbeterd moet/kan worden of dat ik dingen ben vergeten?
alvast bedankt.

hier onder het contract.

• Persoon A
hierna te vermelden als eigenaar

• Persoon B
hierna te vermelden als huurder

onderstaande bepalingen betreffen een fjord
• Stamboeknaam Woomera, roepnaam Kira,.
Geboren op 14 april 2001
Kira is een merrie met veulen Candy (geboren 2 juni 2006)
Veulen staat bij eigenaar A

• Huurder zal Kira huren voor de duur van 1 kalenderjaar. In overleg tussen huurder en eigenaar kan dit eventueel verlengD worden. Start januari 2007
• Voor de huur is geen geldelijke vergoeding van toepassing. Huurder zal tijdens de huurperiode van tot ....vermelden. zorgdragen voor een goede verzorging en bijbehorende kosten. Onder kosten welke kosten precies wel en niet vallen ook de hoefsmid en dierenarts. Huurder dient eerst te overleggen met eigenaar waarover???.
• Kira wordt ondergebracht op een professionele ipv proffesionele manege; de Weisthoeve te Heesch in een pensionstalling. Deze stalling zal door huurder verzorgd worden (geregeld worden, gehuurd worden bedoel je hier denk ik) en zij zal toezien op hygiene, geen los liggende/hangende zaken zoals?? in de stal waaraan Kira zich bezeren kan. Tevens mag Kira in de stal en in de wei geen halster aan. De stal dient goed opgestrooid te zijn. Alleen opstrooien als Kira niet in de stal staat. Dit laatste kun je niet in het contract opnemen als de pensionhouder hiervoor verantwoordelijk is, niet de huurder van Kira
• Naast eigenaar en verhuurder is het persoon C volledig naam opnemen in contract (vriendin van huurder en zelf ook in bezit van een paard) toegestaan om Kira te berijden en haar te verzorgen, voeren ?? doet de pensionhouder dit niet??
• De spullen die bij Kira horen worden door de eigenaar in bruikleen gegeven, hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht ipv zijn geen kosten in rekening te brengen . Bij beïndiging van deze overeenkomst moet huurder deze goederen in correcte staat, zoals verkregen retour geven. Spullen zijn: 1 winterdeken, 2 zweetdekens, 1 hoofdstel (deze is met plakband gerepareerd), 1 zadel merk??met dekje welk??en singel en stijgbeugels, 1 poetskoffer met poetsspullen, weglaten, kun je niet vaststellen: 1 hoefteerspuitbus en 1 fles met hoevenolie en 1x betadine oplossing, 1 halstertouw.
• Huurder berijdt en verzorgd Kira op eigen risico. Hieronder vallen ook buitenrijden, springen enz. Bij het berijden van Kira stelt verhuurder het dragen van een goedgekeurde veiligheidshelm altijd verplicht ipv Afgesproken is niet zonder cap op Kira te rijden.
• Kira is verzekerd voor plotselinge dood of zware koliekaanvallen, originele papieren bij eigenaar. Eigenaar overhandigt huurder hiervan een kopie op moment van ingaan overeenkomst. Eigenaar stelt verzekering op de hoogte van deze overeenkomst. De kosten voor genoemde verzekering zullen door de eigenaar betaald worden.
• Beide partijen komen overeen accoord te gaan met een opzeg termijn van 2 maanden. In geval van dringende redenen behoudt de eigenaar te allen tijde het recht Kira direct terug te halen, zonder inachtneming van de opzegtermijn ipv Mocht een van vernoemde afspraken overtreden worden behoudt de eigenaar zich het recht om Kira direct terug te halen. Indien beide partijen het eens dat is toch het uitgangspunt eens zijn met elkaar ??? of oneens waarover?? met elkaar zijn gaat Kira ook zonder opzegtermijn terug. Bij oneens zijn zullen eventueel gemaakte kosten voor wat ??? gedeeld worden.
• Vervoeren van Kira is uitsluitend ipv utitsluitend toegestaan indien de eigenaar hiervan op de hoogte is en toestemming geeft. Hoe mag ze vervoerd worden???
• Huurder zal wekelijks ipv weekelijks telefonisch of per mail 1 wijze afspreken voor de duidelijkheid de eigenaar op de hoogte houden over Kira. Eigenaar mag te allen tijde ipv ten alle tijden op Kira komen rijden. Zij zal wel huurder telefonisch hoe ver voorafgaand?? hiervan op de hoogte brengen
• Huurder zal zorgdragen dat Kira dagelijks buiten komt, dit alleen met waterdichte deken en indien de weersomstandigheden het toelaten. Huurder zal ervoor zorgen dat Kira niks buiten van de grond kan opeten gaat ze er de hele dag naast zitten??.
Na het rijden van Kira in stal een zweetdeken op totdat Kira droog is ipv Indien Kira na het rijden nog erg bezweet is moet in de stal een zweetdeken op totdat Kira droog is.
• De spullen die bij Kira horen dienen in een afgesloten kast bewaard te worden. Indien er sprake is van diefstal komt dit voor rekening voor degene die als laatste in de kast is geweest, de dief zelf?? Tong uitsteken . In geval van inbraakschade waaraan allemaal?? delen eigenaar en huurder de kosten en dient er aangifte gedaan te worden. Alleen eigenaar en huurder hebben een sleutel van deze kast en de extra berijdster dan?.
• Mocht Kira om wat voor een reden dan ook ??? reden beschrijven: letsel of ziekteeen langere tijd niet te berijden zijn zal de huurder [b]goed voor haar zorgen is toch vanzelfsprekend, beter is te verwoorden dat ze ook daadwerkelijk niet bereden wordt en een andere vorm van beweging volgens instructie van dierenarts of specialist zal worden aangeboden[/b]in overleg met eigenaar.
• De huurder is niet gemachtigd aan manen en staart te knippen. Huurder dient ervoor te zorgen dat Kira vrij van klitten is anders verwoorden: verantwoordelijk is voor een degelijke verzorging van manen, staart en vacht.
Indien het noodzakelijk is Kira te laten inslapen wie bepaalt dit? wat is noodzakelijk, beter is te verwoorden dat wanneer er sprake is van onherstelbaar letsel, lijden etc....te vernoemenen hier kosten aan verbonden zijn worden de kosten gedeeld. Mocht het aantoonbare ipv aantoonbaare nalatigheid zoals????van huurder zijn zal zij de gemaakte kosten voor dierenarts en behandeling volledig betalen
• Indien Kira andermans goederen vernield , te denken valt aan springbalken, paardendekens, enz. zijn de kosten voor de berijder van die dag, ja ja wie o wie??.

Beide partijen verklaren akkoord te gaan ipv te begrijpen en het ermee eens te zijn.

Eigenaar Huurder
Persoon A Persoon B

sorry voor het lange verhaal Bloos

Het is heel goed om zaken vast te leggen in een contract, maar door juist vaag te blijven en niet concreet man en paard te noemen, dekt het bij een echt conflict de lading totaal niet. Wees duidelijk in wat je wilt zeggen en af wilt spreken. Laat geen ruimte voor interpretaties, laat het anders liever weg.

Ik ben zo vrij geweest om in het vet aan te geven waar o.a de ruimte ligt in jouw concept. Hier kun je je voordeel mee doen, het is niets persoonlijks. Maar het geeft een beeld in wat je eigenlijk vergeet vast te leggen wat je wel wilde vermelden. Tip: zorg ook voor correct nederlands Bloos

En inderdaad even langs een juridisch persoon halen is altijd goed. Hou het duidelijk, simpel en correct en benoem de zaken duidelijk....

Succes!
Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 22-01-07 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 21:01

ik begrijp wat jullie bedoelen, ga nu met jullie tips een nieuw contract proberen te maken, we hebben bij veel dingen niet echt nagedacht. De huurder is 20 dus volwassen.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:06

Een contract heeft niets te maken met wel en niet vertrouwen. Het dient juist om een situatie te voorkomen waarin dit wel een issue wordt....Ook al is ze pas 20....ook dan kun je eea maar beter goed geregeld hebben.

Noem de echt belangrijke zaken. Daarmee ben ik het wel eens.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:15

Tinkerlady, dat ben ik met je eens. Maar dit is geen contract meer om situaties te voorkomen...

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:14

LDRD schreef:
tienus63 schreef:

Dat is niet altijd het geval, vooral als de nalatigheid van de huurder aantoonbaar is. Maar in dat laatste schuilt vaak het probleem. En toevallig heb ik dit ook bij Unive uit laten zoeken, dit valt onder normaliter, bij niet aantoonbare nalatigheid van een leaser, gewoon onder de particuliere aansprakelijkheid van de eigenaar en voor 1 paard met 1 leaser is dat prima in te regelen. Volgens mij is dat overigens alleen nodig als voor de lease een bedrag betaald zou worden. Een verzekering aanvullend is overigens daar heel betaalbaar en door een eigenaar van een paard voor een scheintje per maand tot wel 2.000.0000 eur per schade geval af te dekken. Je betaalt dan nog geen 10 EUR per maand. Altijd doen.

Ik heb het zelf ook geregeld bij genoemde verzekeraar op omvangrijkere schaal met meer paarden (4) en meer leasers Knipoog. Heb het destijds uitgebreid laten uitzoeken ook bij een hippo gespecialiseerde verzekeraar en betaalde daar meer dan het dubbele.