Uitgang bak is niet bij A, wat doe je na het afgroeten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

danamuts

Re: Uitgang bak is niet bij A, wat doe je na het afgroeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:06

bij ons zit de uitgang bij B. Meestal is het: X halthouden en groeten, voorwaarts via C-H-E-B rijbaan in vrije stap verlaten
Wij mogen geen lange teugel geven (altijd zorgen dat je contact houdt met de mond. Belonen mogen wij pas tussen E en B dus net voor je de bak uitrijdt, even een klopje op de hals...

Zandoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:28

ik dacht dat je na groeten klaar was, maar wel gewoon tot A moet,
ik liet mijn zweep dus na groeten vallen, Naja ik dacht gewoon oppaken Bloos

Mooi dus niet he, staat er op mijn coupon
svp wel te paard de rijbaan verlaten Vork
En aftrek volgens mij, maar weet niet zeker Duivel

Hahah echt zo stom van mij, maarja proef was toch al verneukt,
had ik gewoon 186 en met die 2 punten was ik eerste geweest Koe
Ach tweede was ook goed..

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:30

CCCCorine schreef:
Oh echt?

Maar voor het verlaten van de baan bij A krijg je geen cijfer. Wat gebeurt er dan als je niet via A eruit gaat, uitsluiting of iets dergelijks?

De jury mag je idd uitsluiten voor die proef dan CCCCorine...... maar als er met de jury een afspraak is gemaakt dan kan er voor gekozen worden via de kortste weg de rijbaan te verlaten...

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:37

danamuts schreef:
bij ons zit de uitgang bij B. Meestal is het: X halthouden en groeten, voorwaarts via C-H-E-B rijbaan in vrije stap verlaten
Wij mogen geen lange teugel geven (altijd zorgen dat je contact houdt met de mond. Belonen mogen wij pas tussen E en B dus net voor je de bak uitrijdt, even een klopje op de hals...

Dit vind ik wel het netst, als je zo snel mogenlijk naar d A stapt lijkt het net alsof je het afraffelt. Ik hen altijd geleerd, je kan een figuur maar beter netjes afmaken, anders heb je kans dat ze punten aftrek geven. Ook gelijk na het groeten de teugels los gooien en belonen word wel vaak afgekeurd.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:44

Odin schreef:
Nou, ik zie het al, de meningen zijn verdeeld. Knipoog
Dames en heren juryleden, waar is jullie deskundige mening? Haha!

Officieel is het dus de kortste route naar A...... Maar ik kijk altijd wel even hoe de tijdsindeling van de rubriek is..... als het krap gepland is laat ik de deelnemers via de kortste route de baan verlaten.... Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 07:01

Zowel in Lisse als bij jullie, Odin, heb ik er totaal geen probleem mee als niet eerst naar A wordt gereden nu de vrije stap er toch uit is.
Scheelt nl. een hoop tijd Knipoog

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:09

Reggs schreef:
Ook gelijk na het groeten de teugels los gooien en belonen word wel vaak afgekeurd.

Verward lijkt me sterkt, je krijgt na het afgroeten nl geen punten meer
(wat dacht je van al die mensen die op Grand Prix niveau rijden; groeten, teugels los, paard belonen, zwaaien naar het publiek Clown )

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:59

Odin schreef:
Ik zit even met het volgende, het is mij bekend dat je tegenwoordig na het afgroeten klaar bent met je proef, en bij A geacht wordt de bak te verlaten.
Nu is bij ons op stal de uitgang op de korte zijde bij C, dus helemaal tegenover A.
Ik heb al veel verschillende mogelijkheden gehoord hoe je dan de bak weer uit moet, maar vraag me af wat de enige juiste manier is.

Dus na het afgroeten gelijk de kortste route nemen naar de uitgang (die in de rechterhoek van de bak bij C zit), eerst de AC-lijn afmaken en dan rechtsaf naar de uitgang, na het afgroeten links of rechtsaf slaan en naar A rijden, daarna naar de uitgang, of misschien nog anders?

Vooral antwoorden van mensen die zelf jureren worden op prijs gesteld, maar ervaringsdeskundigen mogen natuurlijk ook reageren! Haha!

Dit is vorig jaar op de bijscholingen nog besproken. Op een buitenconcours ga je de kortst mogelijke weg naar A. Je proef is af bij het afgroeten op X. Je mag dus meteen omdraaien en naar de A rijden.
Weer CHEA (ofzo) gaan rijden kost alleen maar extra tijd en is dus niet nodig. Gaat je ook zeker geen extra punten opleveren.

In een binnenbak hoef je niet eerst perse voorbij de A als dat niet gaat. Gewoon kortst mogelijke weg naar de uitgang.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:00

Reggs schreef:
danamuts schreef:

Dit vind ik wel het netst, als je zo snel mogenlijk naar d A stapt lijkt het net alsof je het afraffelt. Ik hen altijd geleerd, je kan een figuur maar beter netjes afmaken, anders heb je kans dat ze punten aftrek geven. Ook gelijk na het groeten de teugels los gooien en belonen word wel vaak afgekeurd.

Dit bedoelde ik dus net. Bij X ben je klaar. Dan kun je dus niks meer afraffelen Knipoog Er is geen vrije stap meer, dus gewoon de ring uit gaan.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:07

Ik nam altijd de korste weg naar de uitgang (nog nooit commentaar op gehad). Totdat er een maand geleden een jury uit zijn hokje hing 'of ik wel langs A geweest was'. Dus sinds die tijd stap ik eerst braaf naar A. Vind het eigenlijk een beetje onzin, meteen naar de uitgang gaat sneller, dan kunnen er meer combinaties starten of iedereen kan wat eerder naar huis. Bovendien wordt bij sommige wedstrijden de combinatie na jou al de ring ingestuurd als jezelf net klaar met afgroeten bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:11

In regel houd je wel aan om eerst nog recht weg te stappen op de jury af. Rijd vervolgens met een mooie vloeiende lijn richting A. Bedenk daarbij ook dat de jury de laatste cijfers van je proef nog moet invullen en je dus een goede eindindruk wilt achterlaten. Direct omdraaien op X komt niet zo goed over. Je proef is pas beeindigd als je bij A de ring uit bent! Ga dus niet onderuitgezakt zitten kletsen met je voorlezer of zo.

Vanwege tijdsdruk vraagt de organisatie je soms om het anders te doen en de baan rechtstreeks te verlaten, maar dit wordt dan meestal expliciet vermeldt.

Suus_Blik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:10

Apple schreef:
Bij de rijvereniging waar ik regelmatig start zit ook niet de uitgang bij de A. De meesten rijden nog een paar passen richting C en dan naar A. Pas als je langs A bent geweest de bak verlaten.

jaa ik ging toen ik bij A was omdraaien en naar de uitgang

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:18

Bij ons zijn er jury's die meteen uit het hokje hangen als je niet naar A rijdt en anderen hangen meteen uit het hokje als je niet gelijk de ring verlaat.
Als de ringmeester de deur open doet van de bak, weet ik dat ik zsm de bak uit moet omdat de volgende dan de bak kan verkennen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:32

als je eerst naar c moet lopen kan je net zo goed over de hoefslag blijven kachelen en is er dus niets veranderd, behalve dat je geen cijfer meer krijgt voor de vrije stap.
er valt weinig vloeiende lijn te volgen als je eerst naar de c stapt Haha! enige optie is de hoefslag, anders moet je je paard weer van de hoefslag af sturen om op de binnenhoefslag te komen Haha!
of zie ik dat nou zo verkeerd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:35

Noukie schreef:
In principe na afgroeten in de korste lijn (zonder paard om zn as te trekken uiteraard) naar de A en dan rijbaan verlaten.
Maar zoals bijvoorbeeld in Lisse, waar de uitgang ook rechts bij de C zit, hebben ze ivm voortgang van de rubriek graag dat je na het groeten direct de baan verlaat, zonder naar A te stappen..

Niemand zal je echter strafpunten geven omdat je het netjes en zoals het hoort afmaakt, toch? En als er in de proef gezegd wordt dat je via die letters in vrije stap de baan moet verlaten, moet je dat toch gewoon doen?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:39

Op een wedstrijd zat de in/uitgang bij B. toen ik na het afgroeten tussen X en G wegliep, overigens niet helemaal via C, want dat hoeft dus niet meer, ging ik bij de B al met mijn voorlezer kletsen en wilde de bak uit gaan.

De jury riep toen: Bij A de bak verlaten! dus ik moest verder lopen naar A en dan is je proef afgelopen. Dan mag je dus omdraaien en richting de uitgang gaan.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:42

Ik ga altijd gewoon in de hoek bij C eruit, rijd niet langs A want na het groeten is je proef afgelopen. Heb ook nog nooit commentaar gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:43

Ik dacht altijd dat je pas mocht groeten nadat je voorbij A bent gekomen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:00

Nibbit schreef:
Eerst langs A rijden, en daarna de kortste route naar de uitgang.
Anders is je proef nl niet 'af'.

Zou ik ook doen. Ja

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:42

rhijnauwen schreef:
Reggs schreef:
Ook gelijk na het groeten de teugels los gooien en belonen word wel vaak afgekeurd.

Verward lijkt me sterkt, je krijgt na het afgroeten nl geen punten meer
(wat dacht je van al die mensen die op Grand Prix niveau rijden; groeten, teugels los, paard belonen, zwaaien naar het publiek Clown )

haha, ik bedoelde in van die proeven waar je via C-H-E-A (ofzo) de rijbaan moet verlaten.. Ik heb wel eens punten aftrek gekregen omdat ik na het afgroeten gelijk mn teugels los gooide ..

Yvette12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 00:28

rhijnauwen schreef:
areke schreef:
maar mag je na het groeten gelijk lange teugel geven en je paard belonen?

ja hoor, graag zelfs!

Deed ik ook van het weekend en kreeg van de jury het commentaar: nu ga ik je niet straffen maar de volgende keer mag je dit niet meer doen!
Ik was verbaasd en doe het eigenlijk altijd en nog nooit een opmerking of commentaar gehad!

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:09

Haha ik ga altijd gelijk bij C eruit, ben nog nooit naar de A gestapt..vind dat zo'n onzin en heb er ook nog nooit iets over gehoord Clown

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:25

Het staat wel zo in de proef

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:43

Yvette12 schreef:
Deed ik ook van het weekend en kreeg van de jury het commentaar: nu ga ik je niet straffen maar de volgende keer mag je dit niet meer doen!
Ik was verbaasd en doe het eigenlijk altijd en nog nooit een opmerking of commentaar gehad!

Dan zat die jury toch echt fout (kun je ze ook op aanspreken). De proef is afgelopen zodra je na het groeten voorwaarts gaat (kijk maar in het reglement), daarna telt niets meer mee voor een cijfer. Je moet alleen óp je paard en via A (tenzij anders wordt aangegeven) de rijbaan verlaten (maar volgens mij kunnen ze je als je dat anders doet ook niet echt straffen, omdat je proef al afgelopen is).

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:41

bij ons op de manege zeiden ze altijd bijv. C linker hand H,E,A in vrije stap de rijbaan verlaten je moest dus langs de A (bij ons zit de uitgang ook ongeveer bij de C en dan mocht je na de A gewoon afsnijden en de korste route naarde uitgang nemen.