Paard is bang voor Shetlanders

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Karolien

Re: Paard is bang voor Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:04

al iets ouder topic maar ik kwam hier terecht met de zoekfunctie... Ik heb vandaag namelijk net hetzelfde meegemaakt. Voor het eerst sinds ik mijn paard heb alleen een wandeling op straat gedaan (ik was al samen met een ander paard gaan wandelen, ook over straat en door wijken etc, en ook al alleen met hem buitengeweest maar dan enkel landwegjes en zo)
Hij was superactief en op zijn hoede maar dat is normaal, maar verder schrok hij van niets (langsrazende auto's, fietsers, tractors, kudde paarden in een wei die gek begonnen te doen...) tot we een meisje tegemoet reden op een klein ponietje (ook genre shet of zo)
Hij keerde gewoon om met enkele gekke huppelpassen, ik heb hem nog 1 keer gedraaid om toch te pogen die pony te passeren maar hij deed zo gek, en ik had ook geen zin om in één van de grachten aan weerzijden van de baan te belanden, dat ik maar weer rechtsomkeer gemaakt heb (ik had geen zin om af te stappen omdat ik meestal een opstapje gebruik om weer op te stijgen, ten eerste is hij groot en ga ik niet graag "hangen" aan één kant, en ten tweede heeft hij nog problemen met stilstaan bij opstijgen Knipoog )
aan de TS: heb jij er al iets op gevonden intussen ???

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:22

mijn merrie was bang voor koeien maar niet als ze naast haar in de wei liepen
alleen als we op rit waren
zijn veel gaan oefenen en zo werd het minder
over is het nog niet, vooral nu de koeien op stal staan en ze straks na een winterperiode opeens weer door de wei rennen

veel oefenen
en idd proberen zo veel mogelijk met shetlander te gaan rijden/wandelen/losgooien

kimkristin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:06

Ja ik heb dat wel eens mee gemaakt met mijn shetlander ik was buiten aan het rijden. En we komen een paard tegen. Opeens begind dat paard op hol te slaan. Toen ben ik maar even van het ruiterpad afgegaan en toen ging dat paard er wel langs.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 22:09

Ik heb er nog steeds niets op gevonden, alhoewel ze redelijk 'koel' in haar hoofd was voor haar doen tijdens een buitenritje van de week. Er stonden 2 zwarte Shets in een weitje, waarvan 1 ging meerennen. Heel eng natuurlijk, ik heb haar er vanaf een afstandje naar laten kijken en toen de Shet rustig in een hoekje ging staan ben ik er snel langs gegaan. Clown

Last_Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:14

Wat raar zeg, ik heb nog nooit gehoord dat een paard echt bang is van shetlanders. Misschien je paardje een keer meenemen naar een manege of ergens anders, waar je gewoon in een bak kunt rijden met meerdere paarden. kleine en grote.. Succes ermee

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:42

Mijn paard schrok zich een hoedje toen hij voor de eerste keer een shet zag. Nu staat hij samen met een shet Extreme duivel

Hij gaat nog steeds compleet uit zijn stekker van schapen, herten en lama's Verward

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:59

Mij paard is als de dood voor koeien. Hij staat nu op stal bij twee koeien en dat vindt ie ondertussen prima, maar ik weet niet of ik hem al zomaar met die koeien buiten los zou laten, ik ben bang dat ie dan regelrecht door de draad heen vliegt.
Dus daar zou ik iig wel goed voor uitkijken als je ervoor kiest om je paard met een shetlander buiten te zetten, en ben je ervan bewust dat het ook alleen erger kan worden op deze manier. Zorg iig dat je paard in zijn vertrouwde omgeving is. Als je de kans hebt om een shetlander bv in de stal naast je paard te zetten dan werkt dat waarschijnlijk beter omdat je eigen paard dan in z'n vertrouwde omgeving is.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:19

Wees maar niet bang, je paard is niet de enigste Clown Mijn paard heeft het ook niet zo op shetlanders. Inmiddels is ze er al enigszins aan gewend en loop ze er alleen nog snurkend met een boogje omheen. De eerste keer dat we een shet tegen kwamen zette ze het dus echt op een lopen! Ik heb geen idee waarom ze in eerste instantie zo geshockeerd was door de shet Clown Ze heeft trouwens hetzelfde met witte pony's... Raar paard...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:52

Mijn paard heeft dat ook met alle kleine pony's die ze ziet... Moet zeggen dat ze Haflingers ook vreemd vindt...

Vorig jaar heeft er tijdelijk een shet bij ons op stal gestaan. Als die ging rijden, kon ik er eigenlijk net zo goed afgaan. Dan kon ze echt niets meer, behalve kijken waar die vreemde kleine pony was gebleven...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:49

Mijn paard is ook bang geweest van shetlanders, maar bij hem is die angst nu helemaal over.
Toen ik hem net had kwam hij op een stal met maar liefst 3!!! shetlanders, doodeng natuurlijk. De 2 grotere shetten werden met de nodige argwaan bekeken (en moesten inderdaad onder alle omstandigheden in de gaten worden gehouden...), maar de kleinste (mini)shet was levensgevaarlijk. Kop erop, snuiven en zodra de shet maar bewoog heel hard wegsprinten.
Later is hij bij die shet in de wei gegaan, is toen was het over, de shet en hij waren op een gegeven moment zelfs dikke vriendjes. Zo'n shet is namelijk héél handig in de wei om je billen aan te schuren, hij ging praktisch op de shet zitten Nagelbijten / Gniffelen
Dus dacht ik dat zijn shetten-angst wel redelijk onder controle was. Fout gedacht, shetten in een wei waren namelijk niet heel eng meer, maar zodra je op een rijvereniging komt waar net een Bixie-les afgelopen is wordt het andere koek. Bij het zien van een shet met ruitertje stond hij doodsangsten uit Wow! Hij wilde echt omdraaien en naar huis rennen.
Na wekelijks shetten met ruitertjes te zien ging dat gelukkig ook weer over, en inmiddels zijn shetten niet eng meer.

Nu nog zijn ezel-probleem oplossen Haha! Gewone ezels zijn al erg eng, maar moet je dit eens tegenkomen:
http://www.photos-balades.com/galleries ... b0401b.jpg
Zoeen staat er hier dus in de omgeving, en is schat ik zo'n 1.55 hoog, paard viel zowat flauw.....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:53

Mijn bijrijdpaard is ook bang van shetjes. Op andere kleine pony's reageert hij bijna agressief ( op wel meer paarden trouwens Boos! ) Hij komt er voor de rest ook weinig mee in aanraking ( bij ons op stal mogen geen shetten op pension). Alleen als we wel eens wedstrijd hebben, moet ik er extra rekening mee houden. Één keer ging hij zo uit zijn plaat, dat het meisje op de shet ging huilen. Nu probeer ik maar een andere bak te zoeken als er kleine ponies aanwezig zijn Bloos

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 13:02

Supertje schreef:
Mijn paard is ook bang geweest van shetlanders, maar bij hem is die angst nu helemaal over.
Toen ik hem net had kwam hij op een stal met maar liefst 3!!! shetlanders, doodeng natuurlijk. De 2 grotere shetten werden met de nodige argwaan bekeken (en moesten inderdaad onder alle omstandigheden in de gaten worden gehouden...), maar de kleinste (mini)shet was levensgevaarlijk. Kop erop, snuiven en zodra de shet maar bewoog heel hard wegsprinten.
Later is hij bij die shet in de wei gegaan, is toen was het over, de shet en hij waren op een gegeven moment zelfs dikke vriendjes. Zo'n shet is namelijk héél handig in de wei om je billen aan te schuren, hij ging praktisch op de shet zitten Nagelbijten / Gniffelen
Dus dacht ik dat zijn shetten-angst wel redelijk onder controle was. Fout gedacht, shetten in een wei waren namelijk niet heel eng meer, maar zodra je op een rijvereniging komt waar net een Bixie-les afgelopen is wordt het andere koek. Bij het zien van een shet met ruitertje stond hij doodsangsten uit Wow! Hij wilde echt omdraaien en naar huis rennen.
Na wekelijks shetten met ruitertjes te zien ging dat gelukkig ook weer over, en inmiddels zijn shetten niet eng meer.

Nu nog zijn ezel-probleem oplossen Haha! Gewone ezels zijn al erg eng, maar moet je dit eens tegenkomen:
Zoeen staat er hier dus in de omgeving, en is schat ik zo'n 1.55 hoog, paard viel zowat flauw.....

Haha, geweldig! Als die van mij dat ziet staat ie helemaal strak van de spanning en is er geen beweging meer in te krijgen denk ik. Knipoog Wel irritant, als ie nou eens kon vertellen wat er eng aan was...

_Karolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:10

Supertje schreef:

whahahaha, ik denk dat die van mij dan ook een beroerte krijgt Hyper!
En 'k moet zelf toegeven dat het ook wel een bizar beest is hoor... Clown
Ik had intussen het verhaal verteld aan mijn schoonvader (weet nog net iets meer van paarden af dan ikzelf Tong uitsteken ) en die zei dat het normaal was, dat de hengsten bij hen op stal vaak woedend zijn als ze zo'n kleine shet zien, en dat ruinen er bang voor zijn Verward Beetje bizar, maar 't is een schrale troost dat het niet abnormaal is dus, en aan de reacties van "lotgenoten" met paarden met een shetfobie hier te zien zijn er zo inderdaad wel een aantal he...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:16

Tja, bij zo'n beest kan ik het me ook voorstellen.
Mijn eigen paard denkt dat dwerggeitjes levensgevaarlijk Haha! Paauwen daarentegen vind hij weer heel normaal ( terwijl ik me een ongeluk schrik van de herrie die ze maken )

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:22

Mijn paard vindt shetten onderweg ook gekke beesten. Echt bang is hij er niet van, maar dol is hij er ook niet op. Hij heeft notabene een shet als weidegenootje!

Uriel_Koska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:09

Mijne vindt ze ook niks.. Maar mijn Paardje is vooral als de dood voor Ijslanders.. Door die herrie die ze maken met tulten enzo..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:26

Mijn paard is ook bang voor witte schimmels...
Ik weet niet hoe dat nou weer kan.