zwanger en paardrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ranja

Re: zwanger en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:29

Ik zal mij dan ook maar even melden! Ik ben nu ruim 31 weken zwanger en ik rij ook nog steeds. Ik galoppeer al een tijd niet meer, maar dat is vooral omdat mijn paard plots uit de galop kan vallen (waar ik dan dus niet op voorbereid ben).
Tot 23 weken heb ik overigens nog wekelijks gelest.
Mijn verloskundige vind het ook prima dat ik nog rij. Ze zei: je snapt zelf wel dat je er niet af moet vallen of een trap in je buik moet krijgen. Maar verder mocht ik gerust mijn gang gaan zolang ik mij daar goed bij voel. Knipoog

Mijn buik kwam wel al snel tevoorschijn en ik rij western (ja met zo'n fijne knop), maar heb er nog geen last van. De laatste weken moet ik overigens wel opletten met die knop....van de meiden op stal mag ik ook eigenlijk niet meer op mijn eigen zadel rijden. Maar ja, als de rest van de zadels bezet zijn. Bloos

Ik wil wel binnenkort nog een foto laten maken dat ik met die dikke buik op mijn knollie zit. Haha!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:39

Ook ik ben nu ruim 4 maanden zwanger, heb nog geen last van een buik overigens. Maar rijd heerlijk door op mijn paard.... Ha en Vk geven beide aan dat zolang het goed voelt ik gewoon door kan rijden, dus dat doen wij dan ook!

Maar denk wel dat het heel persoonlijk is, als je je er niet prettig bij voelt moet je het zeker niet doen.....

Mijn paard is trouwens ook erg braaf, af en toe een bokkesprong is alles wat hij doet. En ik zoek ook niet meer de moeilijkheden met hem op (bijv tractormak maken of zo).

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:46

Ik ben nu 18 weken en mijn vk heeft me alleen afgeraden om te gaan crossen in het bos enzo. Zelfs een sprongetje mag af en toe. Ik heb een week of 2 geleden een springles gehad en dat voelde ik de volgende dag wel een beetje Bloos. Ik heb overigens dit weekend een oude rijbroek naar mijn creatieve schoonzus gebracht zodat die verbouwt wordt tot zwangerschapsrijbroek.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:50

ik heb gereden tot 3 weken voor de bevalling Haha!

ik had een rekrijbroek van mijn stevige Clown vriendin geleend
en veel mensen wisten niet eens dat ik zwanger was ,totdat ze me met een kinderwagen zagen lopen Knipoog
ik had toen wel een hele brave KWPN merrie van 18jr
en de boer hielp me met op en afstijgen met hooibalen ,want dat opstappen lukte niet zo goed meer.
ook bleef ik wel in de buurt van de stal,ik reed dan een 8tje buiten met de stal in zicht
dat was een rondje van 45min.

na de bevalling ben ik er na 3 weken even opgestapt,ze liep nl bij de bijrijdster voor geen meter Boos! maar daar ben ik van terug gekomen Haha!
ik had een flinke knip gehad en kon niet goed op het zadel zitten
met 6 weken ben ik weer rustig aan begonnen met rijden ,wel met een Action seatsaver onder mijn kont Clown Tong uitsteken
maar je kan blijven rijden zolang jij het verantwoord vind,heb je een druk of schrikkerig paard ,dan zou ik eerder stoppen dan met een brave Ja

en ik heb een super zwangerschap gehad,maar 13,5kg aangekomen en de buik zat van voor Haha!

had er niet aan moeten denken om maanden niet te rijden Nagelbijten / Gniffelen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:13

Ik zou persoonlijk neit meer rijden als ik zou weten dat ik zwanger zou zijn mijn tante heeft kindje verloren terwijl ze op haar vaste paardje reed die altijd super braaf was.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:28

Ik ben zelf (zelfstandig) vroedvrouw en ruiter Lachen
Mijn zwangere mama's raad ik niet af om paard te rijden (zeker omdat ik het zelf jammer en onnodig vind om 9 maanden te stoppen). Een "getrainde" amazone kan best nog een tijdje doorrijden, omdat haar lichaam (en haar spieren) dit gewoon zijn en hieraan aangepast. Enige voorzichtigheid is natuurlijk wel op zijn plaats. De baby zit effectief "goed verpakt" in je buik maar een ongeluk is snel gebeurt.
Ook bij bekkenpijnen, bekkeninstabiliteit, lage rugpijn, liespijn en van dit type (of meer kans op door ... ik weet niet wat) raad ik het af omdat je bij het paardrijden je bekken kantelt.
Aan de andere kant kan het een zeer positief gevoel geven net als op een zwangerschapsbal wordt het hele onderlichaam van de vrouw "omvat" dit geeft een gevoel van veiligheid (en dit merkt de baby) De vrouw voelt zich vaak gewichtlozer en lichter, gedragen, dit werkt bevorderend voor moeder en kind. Bij paardrijden leer je ook je bekken kantelen en je bekkenbodemspieren aanvoelen wat zeer belangrijk is voor de bevalling.
Wat ze nog zouden moeten uitvinden in plaats van zwangerschapslessen in het water: zwangerschapslessen op een paard ! Dit kan volgens mij evenveel "deugt" doen!

aknir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:44

tot ongever 6 manden.

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:48

Op mijn vorige manege had de eigenaresse van de manege, paard gereden tot de dag voor de bevalling.! Haha!

Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:18

Bij ons op de manege rijden ze idd gewoon door, maar nemen dan vaak wel een rustiger paardje en kijken heel goed uit.
Ik zou geen 9 maanden kunnen stoppen hoor:D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:53

MISTRAL94 schreef:
Ik had het voordeel dat ik hele sterke buikspieren had waardoor het nog veel langer duurde voordat mijn buik naar "voren" kwam dat scheelt ook al een heel stuk.

Ik had ook sterke buikspieren en was daar helemaal niet blij mee. Bij mij zijn ze nl. al heel snel gescheurd omdat ik echt heel snel dik werd. Heb er nu nog last van Scheve mond

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:23

allemaal van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschap!! (of met kindjes Tong uitsteken ) ik wil later ook zo graag kindertjes hebben..
maar even waar je om vroeg..
ik zou gewoon doorrijden tot wanneer jij het prettig vindt (ik weet er ook zoveel vanaf he Bloos )
maar goed.. succes met het opvoeden enzo..

xx Marjolein

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:42

Urielle schreef:
MISTRAL94 schreef:
Ik had het voordeel dat ik hele sterke buikspieren had waardoor het nog veel langer duurde voordat mijn buik naar "voren" kwam dat scheelt ook al een heel stuk.

Ik had ook sterke buikspieren en was daar helemaal niet blij mee. Bij mij zijn ze nl. al heel snel gescheurd omdat ik echt heel snel dik werd. Heb er nu nog last van Scheve mond

Buikspieren scheuren?

xNoName

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:57

Anky reed zelfs wedstrijd toen ze zwanger was (eigen keus) ik zou alleen op rustige paarden gaan tot het niet meer lekker zit Knipoog

xNoName

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:58

Ohja en wel oppassen hé Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:17

Charos schreef:
Buikspieren scheuren?

Ja, en dat doet ferm zeer joh!
Ze waren al iets geweken (diastase) en ik leun over de bank en ik hoorde (en voelde Ziek ) het zo verder uitscheuren.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:39

Ja inderdaad, je rechte buikspieren kun je wel degelijk scheuren tijdens de zwangerschap...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:58

Urielle schreef:
MISTRAL94 schreef:

Daar heb ik gelukkig geen last van gehad, wel heb ik die stomme zwangerschapstriemen Bloos
Ik heb overigens nog steeds een zebra buik Frusty

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:58

Trouwens zijn veel zwangere op het moment, hoop niet dat het besmettelijk is Clown

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:06

Ik ben heel snel gestopt. In eerste instantie omdat ik doodziek was. In tweede instantie omdat ik ruzie had met Pluk en ik mijn zwangerschap dus mooi als smoes kon gebruiken om even afstand te nemen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik gezegend ben met een rijdende man, dus het was ook geen moeilijke beslissing om mijn paard voor een paar maanden af te staan.

Af en toe ben ik er wel heel even opgeklommen. En op de uitgerekende datum wilde ik er persee op, omdat ik dan kon zeggen dat ik op de dag van de bevalling nog gereden had Haha! . Helaas kondigde Tobi zich pas een week later aan.

Dit was de uitgerekende datum:
Afbeelding

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:23

Leuk om te lezen dat het toch nog wel kan. Hier heeft iemand op de dag van de bevalling echt nog gereden. Ging altijd nog prima. Baby is een paar dagen te vroeg gekomen.

kale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:48

nathalie82 schreef:
ik ben nu 4 mndjes zwanger, hoelang mag je nog paardrijden? ik kan het nergens vinden al staat paardrijden wel in het nu-even-niet-doen-rijtje..

ik rij alleen rustig recreatief en maar een paar x in de wk.

welkom in de wereld van poepluiers en slapeloze nachten. Ook ik ben de gelukkige moeder van een zoontje van 14 weken en hij is helemaal toppie. je hele wereld veranderd.
ook ik heb gezegd altijd te blijven rijden, maar helaas ik had net in de periode van zwangerschap een jonge hengst en er stonden 10 klaar om voor ermelo klaar te worden gemaakt. ik heb de keuze gemaakt om niet meer te rijden. ik heb mijn merrie nog wel gereden, maar die vertrouw ik 200 procent. en mijn hengst heb ik onder mijn begleiding laten rijden.
ik moet zeggen ik werd ook heel snel zwaar en mijn balans kwam veel te veel naar voren te liggen, dus niet echt fijn om te rijden.
op mijn 34 ben ik blij om nog zwanger te raken en ook al mocht ik nog doorijden van de verloskundige omdat ik altijd 4 a 5 paarden op een dag deed, koos ik ervoor om het 9 maanden rustig aan te doen. Een ongeluk moet je niet gaan opzoeken.
veel succes met de zwangerschap
groetjes

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:25

Kale: Ben je ook gestopt met fietsen, traplopen en auto rijden dan?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:07

Ik ben nu 5 maanden zwanger en rij ook nog steeds, heb een behoorlijke buik maar heb er verder geen last van.
Ook ik mag gewoon blijven rijden alleen de VK geeft wel aan dat haar ervaring is dat met een week of 32 eigenlijk iedereen het wel heeft gezien omdat die buik dan wel heel erg in de weg gaat zitten.
Rij ook nog steeds met mijn gewone rijbroek(nou ja wel 2 maten groter als normaal maar verder heb ik een gewone rijbroek en geen zwangerschaps rijbroek)
Van mijn VK mag ik alleen niet te veel lichtrijden(gelukkig zit ik eigenlijk alleen door) omdat het trainen van de buikspieren op deze manier geen aanrader schijnt te zijn.
Wat betreft het moeilijker bevallen van mensen die paardrijden omdat de bekkenspieren getraint zijn is volgens mijn VK een fabeltje, omdat je wel je bekkenspieren traint maar als het goed is ook leert ze te ontspannen(waar normale vrouwen eigenlijk niets mee te maken hebben en het dus ook niet(goed)kunnen)
Ik rij alleen nog de wat rustigere paarden(een anda hengst en een anda merrie beetje vreemd aangezien je dat nou niet onder de rustige paarden schaalt)
Moet wel zeggen dat ik niet heel lekker rij op de anda merrie aangezien ze super gevoelig is voor zit, been maar ook voor gevoel. Ze heeft dus de laatste keer besloten dat het een slakken gangetje wordt als ik erop klim, niet echt iets waar je lekker mee kan trainen!! Terwijl ze haar waren aard weer toont als iemand anders erop klimt(pittig maar wel heel betrouwbaar en eerlijk)
Laatst bijgewerkt door aafje87 op 29-01-07 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:12

Ik heb tot week 39 gereden. Daarna was mn dochter zover ingedaald dat ik niet meer lekker zat. Moet er wel bijzeggen dat ik niet echt een dikke buik had. (ben nog geen 5 kg aangekomen tijdens mn zwangerschap.). Een week na mn bevalling zat ik weer voor het eerst op mn paard.

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:38

ik zou het niet doen hoor:O
Stel nou dat het verkeerd gaat.. dan vergeef je dat jezelf nooit:O