Staart invlechten ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Floob

Re: Staart invlechten ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:39

xjildou schreef:
als ik het me goed herriner staat er wel onder:
voor rassen bij wie het normaal is om de manen en/of staart op een andere manier te hebben (haflingers en friezen: lang, fjorden: geknipt) mag dit zoals het bij deze rassen hoort

ik weet de precieze woorden niet hoor Tong uitsteken

Dan mag ik elke keer uitleggen waarom mijn pony niet ingevlochten is. Het is een Highland pony en je wordt door alle kenners bijna doodgeslagen als je ook maar iets met de manen of staart wil doen (niet letterlijk).
Maar als dat betekend dat ik niet in hoef te vlechten- prima.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:43

Ik vind bij wedstrijd meestal gevlochten manen wel mooi voor paarden met lange manen juist een hengstenvlecht ook mooi:)
maar staarten tjha gewoon mooi wassen en 3vlechten makken met natte staart en dar 1 vlecht van maken en voor de wedstrijd ook nog even uitpluizen vind ik het mooiste:)

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:00

Heb ook even het dressuur boekje gekeken, en daar staat idd kiezen tussen :
a) ingevlochten
b) bijgetrokken
c) bijgeknipt of bijgetrokken

Hmm ik heb m ook al tijd "gewoon hangen". Onderkant wel recht afgeknipt, maar bovenaan niks aan gedaan.. Heb er nog nooit wat van gehoord..

Vind vlechten ook hélemaal niet mooi..echt zo'n "my little pony" effect. Knipoog

Weet niet hoe het bij de officiele reglementen zit.. Bloos

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:10

Born2BCrazy schreef:

Weet niet hoe het bij de officiele reglementen zit.. Bloos

Die heb ik er al neergezet, maar blijkbaar leest iedereen daar overheen Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:11

Nibbit schreef:
Het is wel verplicht zie het diciplineregelement dressuur, artikel 119; http://www.knhs.nl/objects/00002821.pdf

Ik rij ook vaak met de staart gewoon los, en heb er nog nooit wat over gehoord, maar het mag officieel dus NIET.

Idd overheen gelezen.. Bloos

Maar ja..ze gedogen het wel ..gelukkig maar Haha!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:09

ik kan niet eens een staartvlecht maken ROFL
dus er is voor mij weinig vlechten aan in die staart Tong uitsteken

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:50

ik heb het nog nooit gedaan en ze hebben er nog nooit wat van gezegt

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:40

Ik scheer, knip, trek, vlecht nooit de staart aan de bovenkant. Het enige wat ik doe is de onderkant recht afknippen en knotten in de manen en voorpluk.

Officieel moet je zoals op de vorige pagina ston dingvlochten of geschoren zijn. Ik heb dat nog nooit gedaan en heb ook nog nooit een lager cijfer, of commentaar gehad.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:46

Ik kreeg een paar weken terug ook commentaar omdat de staart niet ingevlochten was en ook niet geschoren. Ik had hem helemaal wit gewassen en dacht dat ze hieraan wel konden zien dat ik er werk aan besteed had. De laaste keer dus toch maar een vlechtje erin gepeuterd (kwam ook goed uit want er bleek een pluk in zijn poepgat te zitten en die bruine prut kon ik nu mooi verstoppen). Het arme beest staat een uur in de storm kletsnat kou te leiden en dan vallen ze over een vlechtje. Ik vond het bijna dierenmishandeling om mijn paard bij die temperatuur te moeten wassen.

Yvette12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:37

Heb die van mij niet geschoren, en vlecht hem niet in tijdens de wedstrijden. Ik vind een ingevlochten staart altijd een beetje ponyachtig! Niet erg voor bij de ponys, maar bij de paarden heb ik altijd iets van .... Ach gut

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:03

dyaco schreef:
vind ongeschoren en ongevlochten het mooist

Ik ook!!! Ook al zou ik het MOETEN vlechten, dan doe ik het nog niet... Vind het gewoon niet mooi! En één van mijn paarden heeft een super dun staartje en is vooral bovenin wat voller. Als ik die ga vlechten blijft er helemaal niks meer van de staart over.
Had afgelopen dressuur concour een 9 voor de verzorging en de staart NIET opgeschoren en NIET ingevlochten.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:39

Dus ook al zit er bovenaan de staart zo'n toef... beter NIET invlechten dan..?
Ik heb 2 weken geleden mijn eerste wedstrijd gereden, MET ingevlochten staart.. had 2x een 7 voor verzorging.. in Feb ga ik niet invlechten, kijken of dat scheelt Haha!

Anneroos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:04

De staart van mijn pony is ook niet geschoren en die vlecht ik ook nooit in. Ik hadvorige wedstrijd zelfs een 9 voor verzorging van het geheel. Dus ik denk niet dat het verplicht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:11

Ik word werkelijk altijd door iedereen gevraagd om paarden in te vlechten. En dan voornamelijk staarten. Knotjes lukt meestal nog wel, maar dan die staarten zeg maar, dus dan moet ik er maar even mee helpen. Geen probleem, ik heb er behoorlijk vlot een goede vlecht in zitten (als de staart enigszins in te vlechten valt natuurlijk). Ook voor hengstenvlechten komen ze altijd naar mij toe.

Maar als ik met mijn eigen paardje wat-voor-wedstrijd dan ook heb, ik vlecht zijn staart niet in. Zijn manen gaan in een hengstenvlecht, zijn staart (héél mooi vol en dik met flink lange aanzet enzo) blijft los. Wel even netjes ontklit enzo. Zodra ik namelijk zijn staart in ga vlechten, gaat hij lopen drentelen, knijpen met zijn billen, trekken met zijn staart en ga zo maar door. Ik heb het een aantal keren geprobeerd maar uiteindelijk altijd gefrustreerd de vlecht er weer uit gehaald. Gewoon omdat het bij andere paarden altijd 20 keer beter zit én zijn staart los veel mooier is.

En dan boeit het me heel weinig wat er verplicht zou zijn. Lachen

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:31

Ik heb net de foto van mijn appaloosa tijdens de wedstrijd op www.rap-annapaulowna.nl zien staan en dan zijn mijn vermoedens bevestigd, een vlecht in zijn staart staat hem niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 09:50

Ik vlecht de staart altijd in (ook als ik geen wedstrijd heb). Zo blijft de erg volle staart van mijn paard tenminste redelijk schoon wat betreft de mest (wel vol grond, maar mest wordt erg plakkerig. Zonder invlechten mest hij grotendeels in zijn staart).

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:24

Ik vlecht de staart altijd in.
Zie heel veel mensen die het niet doen. Maar met een vlecht vind ik het veel mooier en verzorgder lijken.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:53

Ik vlecht altijd in, mijn pony's hebben beide een mooie volle staart en ik vind dat juist nog voller tonen als de bovenkant mooi strak gevlochten is en de volle pluizige staart onder de vlecht uitkomt.
Ik vlecht altijd redelijk lang door, wat ik wel lelijk vind zijn van die hele kleine invlechtjes, mensen die nemen 1/4e deel van de staartwortel wel erg letterlijk. Of het is nog minder.. Ik vind dat geen kijk.
Ik vlecht meestal tot waar de staart de kont loslaat, dan krijg je nog meer dan 'volle' effect.
Opscheren vind ik bij pony's niet mooi en ik geef me zelf een knal als ik de staarten van mijn shetters opscheer Knipoog
Of vlechten met hele dikke plukken die elkaar raken of overlappen, dat zijn idd van die 'ponyclubvlechten'
Ik vlecht altijd met hele kleine sprietjes, waar ruimte tussen zit tot de volgende spriet ( ik ben lekker duidelijk, zal ff foto zoeken voor verduidelijking )

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:56

Ik meen me te herinneren dat het afhankelijk is van de regelementen van je ponyclub/rijvereniging. Die bepalen het tenue en de verzorging.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:59

Dat is niet zo Ludora, er staat in de regelementen dat je moet vlechten of scheren.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:01

Oh ok...

Raar trouwens !! De KNHS mag toch niemand verplichten een staart te scheren. En invlechten is echt te ponyachtig.... Tong uitsteken

Ik scheer overigens. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat mooi vindt of op zit te wachten. Puur natuur is mooier als vlechten... IMO

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:03

Ik heb de staart altijd gewoon los hangen, maar dat mag dus officieel niet.
Ik vind een vlecht niet mooi, en scheren vind ik zonde.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:14

Ik heb ´m altijd op deze manier (Zie dat ik 'm hier wel ff netjes recht had kunnen afknippen )

Afbeelding

Met kleine pielkjes, en dan dus verder dan 1/4e deel.
Ik doe er altijd nog wat haarschuim op om uitstekende haartjes 'vast te plakken' Knipoog
Nou is dit een shet, maar deed het zo ook altijd bij grote paarden...

Maar hebben ook wel eens de staart los gehad bedenk ik me ineens toen de staart wat afgeschuurd en dus te pielkerig was om te vlechten en daar geen punten mindering voor verzorging op gehad

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:40

Mijn Haflinger rijdt ik met losse manen en een volle staart, op kogelhoogte recht afgeknipt. Mijn KWPN start in de dressuur met ingevlochten manen en geknipte staart en bij het springen manen ook los.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:12

Hoorde toevallig vandaag een jury zeggen dat bij haar de staart het doorslaggevende punt is op verzorging. Opgevlochten of opgeschoren gaf zij meer punten voor dan gewoon los