pieterpad lopen met paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: pieterpad lopen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:51

HC de vraag ging over lopen naast het paard, de meeste mensen lopen geen 10 km/uur. En als je een route over de Holterberg gaat of over de Loonse en Drunense Duinen dan loop je ook geen 5 km/uur meer.
Iemand met veel ervaring gaat uiteraard vlotter door het terrein, dan iemand zonder. Een hele dag regen is ook niet motiverend, vraag maar aan Antheman, dan wil je echt geen traject van 50 km gaan rijden. Het feit dat het bij jou in Spanje allemaal veeeeeeel zwaarder is, betekend niet dat alles hier een peuleschilletje is. Het vervelende van Nederland is dat er overal van die rottige hekken staan, die kunnen je zomaar een paar kilometers omweg kosten en staan vaak niet op de kaart aangegeven.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:23

Het Pieterpad loopt van Pieterburen naar de St. Pieter(kerk) in Maastricht en maakt deel uit van de middeleeuwse pelgrimsroute naar Santiago de Compostela en Rome. Het WAS en IS een wandelroute, die je tegenwoordig ook kan fietsen. Wandelen naast je paard maakt je geen bestuurder maar een GELEIDER van vee(voetganger). Een boer die met een koe aan een touwtje loopt is OOK geen bestuurder, netzomin als een vrouw achter een kinderwagen of iemand die een fiets aan de hand meevoert. Een ruiter is WEL bestuurder en volgt de verkeersregels(voorrangsregels) voor fietsers, maar mag NIET op een fietspad, want hij rijdt niet op een fiets.
Letterlijk genomen mag je met een paard/koe, ezel, etc. aan de hand, over een trottoir lopen, omdat je voetganger bent. HG.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:33

Adrian schreef:
Wandelen naast je paard maakt je geen bestuurder maar een GELEIDER van vee(voetganger).

Nee, kijk maar in de wegenverkeerswet.
Het grote verschil is rijdier of niet. Een koe is geen vervoermiddel en een paard wel, dús = bestuurder.
Ga met een koe, heb je nog melk ook Haha!

HC

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:05

t enige wat ik nog wil zeggen is dat 20 km lópend, meer dan genoeg is.

Door de regen is niet leuk (dan heb ik het over 4 dagen uitlsuitend regen). Begin je met tochten, dan is dit echt voldoende.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 11:11

oké Antheman, bedankt voor je info!
we zijn idd beginners, het wordt de eerste trektocht dan deze zomer Haha! (nu al zin in!!)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:16

Marigold schreef:
oké Antheman, bedankt voor je info!
we zijn idd beginners, het wordt de eerste trektocht dan deze zomer Haha! (nu al zin in!!)

Veel plezier!
Wel oefenen he!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 11:18

kan je me ongeveer vertellen wat een adequate training is dan?
aan de hand hoor, ik rij niet zo vaak, wandel vaker met haar.
ik loop nu twee keer per week ruim een half uur met haar.
dat is lang niet genoeg denk ik.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:19

Marigold schreef:
kan je me ongeveer vertellen wat een adequate training is dan?
aan de hand hoor, ik rij niet zo vaak, wandel vaker met haar.
ik loop nu twee keer per week ruim een half uur met haar.
dat is lang niet genoeg denk ik.

Rader maar uit hoeveel km dat is Clown Dan weet je genoeg.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 11:49

ja idd Clown

maar zelf loop ik zonder moeite zomaar een heel eind, in behoorlijk tempo, dus zonder te trainen.
pony staat buiten en heeft ook goed tempo.
is het dan nodig om de pony aan lange afstanden te wennen?
of aan de helft ervan uiteindelijk ofzo.
ja excuus hoor, ik weet niet hoe je voor zoiets traint, heb wel pony's gehad eerder maar die liepen gewoon in het land veulen of jaarling te zijn, en nu is het even anders (volwassen pony, en plannen), vandaar dat ik met vragen zit.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:00

Marigold schreef:
ja idd Clown

maar zelf loop ik zonder moeite zomaar een heel eind, in behoorlijk tempo, dus zonder te trainen.
pony staat buiten en heeft ook goed tempo.
is het dan nodig om de pony aan lange afstanden te wennen?
of aan de helft ervan uiteindelijk ofzo.
ja excuus hoor, ik weet niet hoe je voor zoiets traint, heb wel pony's gehad eerder maar die liepen gewoon in het land veulen of jaarling te zijn, en nu is het even anders (volwassen pony, en plannen), vandaar dat ik met vragen zit.

Ja, je moet je pony hiervoor trainen.
Hij zal het qua conditie wel aankunnen. Maar emotioneel is dit een behoorlijke belasting.
Hij gaat weg van de wei, bekende omgeving. Wellicht ook bij vriendjes weg.
Iedere dag een nieuwe plek, daar kan ook niet ieder paard tegen. En wanneer je teruggaat , is maar de vraag. Een paard is gewend om een rondje te maken, en weer thuis te komen. Zeg maar heen en terug. En nu gaat hij alleen maar héén.
Ander voer, andere routes etc. Dat is knap vermoeiend voor een paard. Wellicht ook andere ondergronden dan thuis. daar moet op geoefend worden. Daarbij telt dat jij de route een keer mis kan hebben. Hoe reageert je paard daarop?
Ik weet dat wanneer ik moe ben, mijn paard daar onherroepelijk op reageert. Dan loopt hij niet langs die varkens. Ben ik niet moe, dan krijg ik hem er wel langs.
Kortom, de mentale dingetjes moet je gaan trainen.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:47

Pieterpad komt ook langs mijn huis, en je zou eventueel dat stuk wel te paard kunnen doen hoor Ja
Zandwegen en 1 stuk verharde weg.
(Vorden, Gelderland)