Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:22

Ik denk dat voor iedereen het anders is of een bijrijder helpt ja of nee. Sommige hebben er slechte ervaringen mee gehad en willen dus geen bijrijders meer, maar je hebt ook mensen die weglopen met de bijrijders.. Ja

Mijn tip, neem een volwassen iemand, die weet waar ze mee bezig is.. En een proeftijd van een maand bijv, zodat je kan zien hoe ze met je paard bezig en dat je na een maand altijd nog kan zeggen, ik wil het liever niet, want ......

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:10

Tja, als ik mijn vriendin (voorheen instructrice) moet geloven is zij erg blij met mijn werkzaamheden.. Ze werkt 30 uur en heeft een kleine van ruim 1 jaar. Ben haar 2 paarden gaan rijden toen ze 3 maanden zwanger was en ben er nu nog steeds, doe haar paarden 2 a 3 dagen in de week...
Als ze een keer weg moeten de hele dag zet ik ze buiten of longeer ze even en haal ze weer binnen...

Maak wel goede afspraken, wat kan wel wat kan niet... en gewoon eens gaan kijken als de ander met je paard bezig is..
Ik zou gewoon eens rondvragen bij paardrijdende kennissen of die niet iemand weten die netjes kan rijden en te veel vrije tijd heeft...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:00

Ik rijd sinds een half jaar een paard voor iemand anders (vos in mijn profiel), dat is begonnen toen zij zwanger was en iemand zocht die hem wilde doorrijden. Mijn eigen paarden (2 in getal) waren geblesseerd, dus ik zocht ook iets om uit te brengen. Inmiddels is ze bevallen, en rijden we hem samen. Dat werkt prima, we houden elkaar goed op de hoogte en overleggen veel.

jenniiferr

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:15

ik ben zelf 2jaar lang bijrijder geweest totdat ik mijn eigen paard kreeg nu heb ik zlef ook een bijrijden..ik vind dat je je bijrijdeer moet kunnen vertrouwen en dat sommige mensen gewoon een oogje in het zeil houden als je bijrijdster rijd en jij er niet bijbent

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:46

Olympia schreef:
Ik denk dat voor iedereen het anders is of een bijrijder helpt ja of nee. Sommige hebben er slechte ervaringen mee gehad en willen dus geen bijrijders meer, maar je hebt ook mensen die weglopen met de bijrijders.. Ja

Mijn tip, neem een volwassen iemand, die weet waar ze mee bezig is.. En een proeftijd van een maand bijv, zodat je kan zien hoe ze met je paard bezig en dat je na een maand altijd nog kan zeggen, ik wil het liever niet, want ......

Dit zou ik ook doen Ja

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:37

Ik zou een ouder iemand nemen en idd een proeftijd. Ja

Lisaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:40

Als ik jou was zou ik er heel goed over nadenken, ik zelf heb nu een verzorgpony wat eigenlijk een echte pony lijk, die ik als die 3 is ga inrijden, maar die vrouw kent mij heel goed zij geeft mij altijd les al een paar jaar. Bijvoorbeeld als je iemand kent, die wel goed met paarden kan omgaan. Ik denk dat je niet zomaar iemand kan vragen dat ie eerst 1 keer moet proefrijden en borstelen enz, en dan kijk je of hij/zij goed met het paard overweg kan. En goed met jou kan ! dat is ook belangrijk

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:47

Ik loop al geruime tijd op verschillende stallen. Ik zou als ik jou was wel op zoek gaan naar een bijrijdster maar ook zeker goed in de gaten houden hoe het gaat. Ik heb al verhalen gehoord over meisjes die dagen zomaar niet kwamen, meisjes, die het tuig bemodderd terug mikten in de kast, meisjes die alleen komen om te rijden en het paard overbelasten, meisjes die grof rijden.

Ik rijd momenteel zelf een ontzettend lief en leuk paard voor een vrouw bij. Ik rijd op minder niveau dan zijzelf en als hij heeft lopen irriteren bij mij is ze soms het 1e kwartier van haar rijden bezig om hem weer even tot orde te roepen. Wel levert het wederzijds voordeel op. Ik mag rijden op een super paard en haar paard krijgt extra beweging en aandacht. Zoals bijvoorbeeld met die vrieskou heeft ze ook veel profijt gehad. Zij komt altijd 's morgens en ik 's middags. 'S morgens was de bak bevroren en kon zij niets doen maar ik kwam gelukkig 's middags en heb nog even lekker met hem gereden.

Het is leuk om bijrijdster te zijn en ik hoor altijd hele positieve verhalen over mij van anderen. Maar kijk wel uit voor de meiden die wel onvoorzichtig en onverantwoordelijk omspringen met jouw paard.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:04

Zowel goede ervaringen als een slechte ervaring Bloos De goede ervaringen zijn toch wel met diegene die het serieus goed voorhebben met mijn paarden en hun zelf. Ze hebben sportiviteit in zich zitten, plus een gezonde dosis verantwoordelijkheids gevoel. Dat is me nl wel overkomen dat het bij een vorige bijrijdster ver te zoeken was Bloos Kijk goed of er een klik is tussen die bijrijder en je paard, dat ze je paard in hun waarde laat en of ze open staat voor aanwijzingen. Het mooiste is als je samen ook een doel na kunt streven. Zodra je twijfels voelt bijt je er niet in vast maar kijk gerust verder.

Zoals Onyx haar verhaal verteld, zijn er helaas heel veel van. Ik heb mijn paarden bij huis staan en zie altijd direct of er iemand geweest is of niet. Ik heb het geluk dat ik na die nare ervaring een ontzettende lieve bijrijdster (die het helaas vanwege studie nu op een laag pitje heeft staan) heb getroffen. Sinds enkele maanden heb ik voor een ander paard een bijrijdster erbij en ook daarmee heb ik het getroffen. Doordat hun vrijheid met de paarden groot is, is het enige wat ik van ze verwacht dat zij zich 100% inzetten en ook mee helpen in de verzorging op de dagen dat ze er zijn. Dat resulteerd in een hele prettige werksfeer en veel respect naar elkaar toe. Met vakantie`s laat ik mijn paarden aan een gerust hart over aan mijn bijrijdsters. Als ik enig twijfel zou hebben over een bijrijdster zou ik er nu eerder afscheid van nemen als voorheen gebeurd is. Mijn paarden gaan ten alle tijden voor....
Laatst bijgewerkt door RUBYWHITE op 15-02-07 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:08

dubbelpost Bloos

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:14

Ik heb 2 paarden en 3 bijrijders en alle drie zijn het leuke mensen, de jongste is 26 en de oudste is 45. Ze hoeven alleen maar te rijden en verder niets, het gaat ook om een bijrijder in mijn geval, paard moet in beweging blijven, de verzorging doe ik zelf wel. Ik heb een advertentie op marktplaats gezet toendertijd en daar een keuze uit gemaakt. Ik vind het een ideale oplossing en nog eens gezellig ook.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:04

bijrijder hoeft niet slecht te zijn, absoluut niet maar hou goed in de gaten wat je zelf wilt
- hoe vaak komt de bijrijder in de week/ verschilt het aantal malen veel
- wat behoort allemaal tot de taken
- welk niveau wil je, wil je gewoon dat je paard lekker een uurtje beweging heeft (er wordt niks bij- of afgereden) of moet het paard echt dressuurmatig aan het werk (heeft je bijrijder een hoger niveau nodig).
- hoeveel tijd wil je er zelf in steken, een bijrijder moet zelfstandig kunnen functioneren maar overleg of een keertje komen kijken kan zeker geen kwaad!
- hoeveel tijd/geld/moeite steekt zij in JOUW paard & wat krijgt ze er voor terug.

bij mij gaat het zo (ik ben 18 jaar, 12 jaar rijervaring, geen wedstrijdervaring/capaciteiten)
ik ben een maandje ingewerkt, nu kan ik helemaal zelf aan de slag. Hoef niet te mesten of de bak te slepen. Wel moet ik paard & tuig onderhouden. Daarnaast neem ik iedere week vrijwillig dressuurles op mijn kosten. Eén keer in de week heb ik les, één keer in de week komt de eigenaar naar mijn rijden kijken en één keer in de week rijd ik zelf. Wil ik wat nieuws doen dan kan dat alleen als de eigenaar erbij is (bijvoorbeeld eerste keer naar buiten of eerste keer springen).
Ik steek er tijd, geld en vooruitgang (training) in, de eigenaar steekt er tijd en (meer) geld in maar profiteerd ervan dat ik het paard doorrij. Zelf vind ik het een ideale verdeling.

moraal van het verhaal; een goede bijrijder heb je zelf in de hand!