Wat rijdt ik?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bok_pony

Re: Wat rijdt ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:26

zorrie maar als ik zo de antwoorden op jou vraag even doorlees ben ik er niet helemaal mee eens
dit is toch geen antwoord op haar vraag
teminste zo lees ik het dat ze graag verder wil of ze nou wedstrijden rijd of niet
zelf denk ik dat je ong. L rijd maar ik zou pas met M proefjes beginnen te oefenen als je het wijken en aan de teugel goed onder de knie hebt want dat zijn wel bijna de basis dingen als je M gaat rijden is het niet handig als je niet goed aan de teugel kunt rijden want dan is het bijna onmogelijk om die onderdelen die je in de proef M hebt mooi en netjes te rijden
dit is mijn mening zo doe ik het maar ik ben nog niet eens aan de M toe maar jah dit denk ik

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 05:20

waarom niet? Ze vraagt letterlijk een vergelijking met het wedstrijdniveau. Nou, niks dus. Kunstjes leren doe je voor het circus, met dressuur probeer je je paard te verbeteren. Stel ze komt bij een eigenaar aan en zegt dat ze L-niveau rijdt en ze krijgt het paard nog niet netjes de bak rond gestuurd, dan sta je toch ronduit voor paal?

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 05:28

Ik zou niet meteen zeggen dat je op B niveau rijdt. Ik vind meer dat je op geen enkel niveau rijdt, gewoon omdat je alleen op manege paarden rijdt. Ik denk dat je het aan de teugel vragen op een ander paard met een beetje training zo onder de knie krijgt en dat je redelijk snel ongeveer L niveau zou kunnen rijden met de juiste omgeving. Dan bedoel ik niet eens een goed sportpaard, maar gewoon een paard waar je lekker mee aan het werk kan en waar niet steeds een ander op rijdt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:31

Urielle schreef:
waarom niet? Ze vraagt letterlijk een vergelijking met het wedstrijdniveau. Nou, niks dus. Kunstjes leren doe je voor het circus, met dressuur probeer je je paard te verbeteren. Stel ze komt bij een eigenaar aan en zegt dat ze L-niveau rijdt en ze krijgt het paard nog niet netjes de bak rond gestuurd, dan sta je toch ronduit voor paal?

Ik wou nog even zeggen dat ik dit niet postte om banketstaaf te doen, maar dit geval heb ik dus een dikke maand geleden nog gehad: een ruitertje dat van de manege kwam en paarden wou komen rijden. Ze zou ongeveer L rijden. Vervolgens mag ze het allerbraafste paard voor rijden dat er stond en ze krijgt hem niet eens de hoefslag rond in stap, paard voelt dat ze hem niet de baas is en begint te bokken en te klieren. Dat is gewoon even keihard het deksel op je neus krijgen.
Daarom zeg ik: ben voorzichtig in je vergelijking en gok liever iets te laag dan iets te hoog daarmee, als je aan mensen moet zeggen op welk niveau je rijdt Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:51

Ik ben het helemaal met Urielle eens. Zelf kwam ik ook (ehm, 5 jaar geleden ongeveer Knipoog ) als manegemeisje van de manege af, en kreeg mijn eerste verzorgpony. Zelf vond ik dat ik wel op L-niveau reed, omdat ik mijn lievelingspony al een beetje kon laten wijken. Dat was ik dan ook heel trots tegen iedereen aan het vertellen, die het dan natuurlijk heel knap vonden van zo'n meisje dat ze al zo 'goed' reed.
Tja, ik kwam er snel achter dat dat er echt helemaal niks mee te maken heeft. Clown En dat ik nog héél veel moest leren... Ik ben nu pas begonnen met wedstrijden, en rijd nu (na 5 jaar dus) pas in de B. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat het niet sneller kan, maar dan moet je wel een geschikt (verzorg)paard hebben waarmee je wedstrijden kan starten (als je dat wilt).

Een manegepaard achteruit trekken en met de benen over elkaar duwen, is heel wat anders dan een privépaard netjes een L2-proefje door sturen. (waarmee ik niet bedoel dat elke manegeruiter niet rijdt zoals het hoort hoor, maar even overdreven om het duidelijk te maken Tong uitsteken ). Het is gewoon echt niet te vergelijken, en als je van de manege, naar eigen paarden over gaat, zal je zelf merken dat er echt nog heel veel te leren valt. Dat een eigen paard rijden een stuk moeilijker is. Die zijn niet gewend om de hele tijd hetzelfde rondje achter hetzelfde paard aan te hobbelen, maar hebben allemaal een eigen karakter, en vaak een eigen gebruiksaanwijzing Lachen

Wat ik me ook afvraag: Soms hoor je mensen zeggen: "Ik rijd M1 met mijn paard. Niet op wedstrijden hoor, daar rijden we pas L1, maar thuis trainen we op M1 niveau".
Vinden jullie dat je dat zomaar kan zeggen? Naar mijn idee, is af en toe wat schouderbinnenwaarts mee pakken, heel wat anders dan echt M1 kunnen rijden. Natuurlijk zijn er mensen die dat zeggen, en ook daadwerkelijk op M1 niveau trainen (waarmee ik bedoel: dat ze waarschijnlijk winst zouden kunnen rijden in een M1-proef). Maar als ik soms eens kijk, in profielen van mensen die dat zeggen, en dan zie je een paard zonder echt actieve achterhand, heel laag ingesteld, die in een 'schouderbinnenwaarts' getrokken wordt. Dat is naar mijn mening toch niet echt M1 niveau trainen Tong uitsteken

En, hoe denken jullie daarover?

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:06

daar ben ik het ook helemaal mee eens.
op de manege reed ik wel eens proefjes, ook L1 proeven. kon ze aardig nageeflijk sturen,maar toen ik officieel ging starten met willem viel dat wel ff zwaar tegen

zo ook nu zie ik veel mensen die fnrs rijden en voor het eerst knhs gaan starten. in de fnrs zijn ze f12, dus vergelijkbaar aan L1 niveau qua oefeningen, alleen daar is het aan de teugel lopen niet het belangrijkste punt. die denken dat ze deknhs ookzo door komen zonder dat hun paard nageeflijk loopt.

ik rij beide, fnrs en knhs. afgelopen wedstrijd reed ik als een zoutzak. ik had de teugels vast, reed niet meer en stuiterde wat. had het zwaar benauwd en zag allemaal vlekken. en toch een promopunt halen zeg Haha! in de L1 was dat zwaar verlies geweest.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:32

ik ben het met je eens Myukii. Over het algemeen hecht ik er ook niet zoveel waarde aan, als mensen zeggen dat ze op een bepaald niveau rijden, maar dit nog niet op wedstrijden bewezen hebben.
Er zijn natuurlijk wel mensen die door bepaalde ( financiële ) redenen minder kans hebben om wedstrijden te rijden en toch thuis leuk kunnen rondsturen. Maar ja, dat zijn er minder dan degene die het hoog in de bol hebben en overal maar verkondigen op welk niveau ze thuis rijden. Als we zo doorgaan rijd ik thuis op Z1 niveau, want ik krijg er al een eenvoudige wissel uitgeperst, en het appuyement lukt soms ook wel Haha! Alleen is dat voor mij geen doel op zich, en ik ben er dan ook heftig van overtuigd dat ik nog geen wp in de B zou kunnen rijden met het betreffende paard ( ik pleeg trouwens liever op een andere manier zelfmoord, dan door die gestoorde bok ergens mee naar toe te sjouwen Bloos ). Hoe verder je komt met paarden, hoe meer je er achter komt hoe weinig je eigenlijk nog maar kan!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 07:16

Om een echte indruk te krijgen van het niveau bij de KNHS kan je eens op startlijsten kijken wanneer er een wedstrijd bij jou in de buurt is, en lekker een middagje gaan kijken.
Daarna neem je een video van jezelf op en dan maar vergelijken!

Ikzelf schrok laatst behoorlijk toen ik een oude video terugzag waarop ik een B proef met een manege paard reed, in mijn herinnering was het een wereldproef... was ook eerste, maar in werkelijkheid had ik geen eens een WP gehaald, als het voor het echie was geweest!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 07:22

Ik reed ook geen wedstrijden maar mijn pony was qua oefeningen op M niveau. Dat zei ik dan, 'Officieel niks maar pony kan een fatsoenlijk M proefje lopen hoor Haha! '

Dus ik zou het op zoiets houden.

Maar nee, tenzij je de punten hebt, 'ben' je officieel ook niets. Recreatie ruiter Ja En daar is niks mis mee!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:58

Ik vind het altijd zo simpel als mensen denken dat als ze kunnen wijken (denken, want in de meeste gevallen is het wegvallen over de buitenschouder) dat je dan direct op L-niveau rijdt.

Een L-proef bestaat uit 30 onderdelen, waarvan het wijken slechts 2 onderdelen zijn. Om fatsoenlijk op L-niveau te rijden moet je ook kunnen goed schakelen met je paard (middenstap, draf en galop), je paard goed nageefelijk houden, nette overgangen rijden etc. Waarom concentreert iedereen zich zo op de 'kunstjes'? Het rijden van bijvoorbeeld een hele nette overgang is een kunst op zich hoor!!! Een nette overgang rijden en je paard met voldoende impuls en takt door de baan laten gaan is nog wel moeilijker dan een paar meter wijken.

Iemand die zijn paard goed voor elkaar heeft en het wijken in een L-proef verprutst kan nog steeds dikke wp in de L rijden hoor. Alleen daar zeg je dan wat; 'iemand die zijn paard GOED voor elkaar heeft'. Imo leer je dat niet zo snel op een manege paard. Die zijn in de regel teveel afgestompt om goed te leren schakelen, om fatsoenlijke middengangen te rijden etc. Ik heb vaak manegewedstrijden gejureerd en het gros van de manegeruiters die dan op L-niveau start zal op officiele wedstrijden in de B zeker nog geen wp halen.

Je hebt gewoon manegeruiterniveau zolang je nog geen officiele KNHS wedstrijden hebt gereden. En met manegeruiterniveau bedoel ik; je kunt blijven zitten zolang het paard niet al te wild doet en je kunt hem in stap, draf en galop krijgen (galop evt. mbv de instructrice) en je kunt hem naar links/rechts sturen. De betere manegeruiter weet het paard nog in de goede galop te krijgen, kan hem een beetje achterwaarts trekken en/og over de buitenschouder weg laten lopen maar daar houdt het wel een beetje op.

Met recreatieniveau wil ik een manegeruiter ook niet vergelijken, want van een recreatieruiter mag je toch wel verwachten dat die zijn paard goed onder controle heeft, en er niet direct naastligt als het paard een keer schrikt op een buitenrit. En in je eentje een buitenrit maken is een heel ander verhaal dan tijdens een manegeles in een groep achter elkaar aanhobbelend een rondje om maken.

Wij krijgen op stal zat van die meiden die van de manege komen. Dan zeggen ze dat ze wel op L-niveau rijden en dat ze de manegepony's hebben 'ingereden'. En dan stappen ze op de pony (lief beest maar wel wat vlug) en bij de eerste schrikreactie/overwachte beweging van de pony liggen ze er al naast. Of ze krijgen hem geen eens de hoefslag over (pony is goed maar niet gek Clown )

En als je kijkt naar mensen met eigen paarden, daarvan komt het gros ook van zijn leven lang de L nog niet uit... En dan zeggen ze; ja maar thuis trainen we op M-niveau. Yeah right Rolleyes Als je paard thuis daadwerkelijk op M-niveau getraind wordt, dan waren ze op wedstrijden ook allang al M hoor.

Ik zie eerder het omgekeerde; Ik zie mensen in de L of M rijden waarvan ik denk; hoe zijn die ooit de B uitgekomen??? Officieel ben je gewoon een B, L, M, of Z-ruiter als je in die klasse op een officiele wedstrijd een keer een winstpunt hebt gehaald. Eerder niet.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:11

jasmijn78 schreef:
Ik vind het altijd zo simpel als mensen denken dat als ze kunnen wijken (denken, want in de meeste gevallen is het wegvallen over de buitenschouder) dat je dan direct op L-niveau rijdt.

Een L-proef bestaat uit 30 onderdelen, waarvan het wijken slechts 2 onderdelen zijn. Om fatsoenlijk op L-niveau te rijden moet je ook kunnen goed schakelen met je paard (middenstap, draf en galop), je paard goed nageefelijk houden, nette overgangen rijden etc. Waarom concentreert iedereen zich zo op de 'kunstjes'? Het rijden van bijvoorbeeld een hele nette overgang is een kunst op zich hoor!!! Een nette overgang rijden en je paard met voldoende impuls en takt door de baan laten gaan is nog wel moeilijker dan een paar meter wijken.

Iemand die zijn paard goed voor elkaar heeft en het wijken in een L-proef verprutst kan nog steeds dikke wp in de L rijden hoor. Alleen daar zeg je dan wat; 'iemand die zijn paard GOED voor elkaar heeft'. Imo leer je dat niet zo snel op een manege paard. Die zijn in de regel teveel afgestompt om goed te leren schakelen, om fatsoenlijke middengangen te rijden etc. Ik heb vaak manegewedstrijden gejureerd en het gros van de manegeruiters die dan op L-niveau start zal op officiele wedstrijden in de B zeker nog geen wp halen.

Je hebt gewoon manegeruiterniveau zolang je nog geen officiele KNHS wedstrijden hebt gereden. En met manegeruiterniveau bedoel ik; je kunt blijven zitten zolang het paard niet al te wild doet en je kunt hem in stap, draf en galop krijgen (galop evt. mbv de instructrice) en je kunt hem naar links/rechts sturen. De betere manegeruiter weet het paard nog in de goede galop te krijgen, kan hem een beetje achterwaarts trekken en/og over de buitenschouder weg laten lopen maar daar houdt het wel een beetje op.

Met recreatieniveau wil ik een manegeruiter ook niet vergelijken, want van een recreatieruiter mag je toch wel verwachten dat die zijn paard goed onder controle heeft, en er niet direct naastligt als het paard een keer schrikt op een buitenrit. En in je eentje een buitenrit maken is een heel ander verhaal dan tijdens een manegeles in een groep achter elkaar aanhobbelend een rondje om maken.

Wij krijgen op stal zat van die meiden die van de manege komen. Dan zeggen ze dat ze wel op L-niveau rijden en dat ze de manegepony's hebben 'ingereden'. En dan stappen ze op de pony (lief beest maar wel wat vlug) en bij de eerste schrikreactie/overwachte beweging van de pony liggen ze er al naast. Of ze krijgen hem geen eens de hoefslag over (pony is goed maar niet gek Clown )

En als je kijkt naar mensen met eigen paarden, daarvan komt het gros ook van zijn leven lang de L nog niet uit... En dan zeggen ze; ja maar thuis trainen we op M-niveau. Yeah right Rolleyes Als je paard thuis daadwerkelijk op M-niveau getraind wordt, dan waren ze op wedstrijden ook allang al M hoor.

Ik zie eerder het omgekeerde; Ik zie mensen in de L of M rijden waarvan ik denk; hoe zijn die ooit de B uitgekomen??? Officieel ben je gewoon een B, L, M, of Z-ruiter als je in die klasse op een officiele wedstrijd een keer een winstpunt hebt gehaald. Eerder niet.

Ik vind dat je nu wel heel negatief doet over manegeruiters. Er zijn heus wel degelijk manegeruiters die een net L proefje zouden kunnen lopen (met een manegepaard). Natuurlijk zijn er ook zat mensen die inderdaad maar wat rond sturen, maarjah je komt toch ook op een manege om te leren paard rijden?

Ik heb jaar en dag op een manege gereden en zat manegeruiters heel netjes met hun paarden zien lopen. Nu heb ik twee eigen paarden en nu rij ik dan ineens op recreatieniveau? Vanaf de eerste dag kon ik m'n paarden onder controle houden en lig ik er niet zomaar naast en maak ik in m'n eentje buitenritten.
Dus lijkt mij dat ik dat niveau op de manege ook al had, want een ander niveau heb je niet van de ene op de andere dag.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:40

ThaGirl schreef:
Ik vind dat je nu wel heel negatief doet over manegeruiters.
Nee, niet negatief. Kijk, iedereen moet het leren. Ik ben ook op een manege begonnen. Bijna iedereen is wel op een manege beginnen. En daar is niks mis mee. Maar het gros (dus uitzonderingen daargelaten) zullen met het manegepaard op een officiele KNHS wedstrijd op L-niveau gewoon geen winstpunt scoren. DAT is gewoon realiteit.

Op een manege lessen is goed om bepaalde basisbeginselen van het paardrijden te leren. Maar dat heeft gewoon een grens. Ten eerste omdat 1 uurtje per week lessen gewoon (en dat is toch wel de gemiddelde frequentie waarmee een manegeruiter lest) tekort is om een goed gevoet te ontwikkelen, ten tweede omdat manegepaarden vaan afgestompt zijn en ten derde omdat je vaak in een bescherme omgeving rijdt (binnenbak/in een groep). Hierdoor leer je niet anticiperen op onverwachte reacties van het paard. Tot slot is de instructie bij vele maneges nou ook weer niet je van het.

ECHT paardrijden leer je gewoon niet op een manegepaard.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:32

jasmijn78 schreef:
ECHT paardrijden leer je gewoon niet op een manegepaard.

Sterker nog; vaak leer je totaal verkeerd rijden op een manegepaard, omdat de lessen zo simpel mogelijk zijn zodat jij je paard letterlijk en figuurlijk in een volte kunt trekken. Sturen doe je niet met je handen, maar zo word het wel geleerd in een manegeles. Vork

Ik zou er nooit weer aan beginnen, voor mij geen manege meer.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:18

Dan heb je een verkeerde manege, er zijn er zat die wel aandacht besteden aan "rijden" i.p.v. rondhobbelen voor een uurtje trainen voor mensen.

Wat Jasmijn zegt, daar sta ik helemaal achter... en ik geniet van wat ik wel kan en bewonder wat een ander kan!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:35

ik vind dat als je geen L gestart bent geen L rijd. mijn paard kan af en toe ook galopswissels met een goede dag. maar die komt echt niet verder dan de L2 hoor Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:31

Ik denk ook recreatief. op een manege leer je nl niet aan de teugel, die je in het B+L1 enz toch wel in de hand moet hebben wil je prijzen rijden! en voor de been een manege pony? lijkt me vreemd...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:56

Wacht maar tot je een eigen paardje krijgt en daar mee aan de gang gaat! Voor de meeste ruiters die in een manege L of M rijden volgens de instructeur (trice ) zullen dan pas de ogen open gaan!

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:59

Ik ben gewoon bij B begonnen, en zo heb ik vanzelf gemerkt wat ik reed

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:07

Lijkt me lastig te beoordelen op basis van jouw informatie. Het gaat om het totaalplaatje.

(off topic...rijdt is zonder dt, eerste persoon)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:09

helemaal niks......je kunt paardrijden en je bent dan b-niveau.

Alle ander niveau's ben je pas als je ooit gestart bent

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:12

Misschien bedoelde je instructie de L op de manega?! Ik weet dat wij op de manege L, M en Z hadden.. L = Licht, M= Middel, Z= Zwaar. Dan zou ze zo te horen we gelijk hebben met L ruiter, bij de M krijg je op de manege een mini passie wijken. Zo niet vind ik je nog echt als een B combinatie klinken.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:01

Ik heb met mijn vorige paard M2 met 5 winstpunten gereden...

Met mijn huidige paardje KAN ik een behoorlijke B proef rijden maar we zijn nog niet gestart!(is het te vroeg voor en hij is pas 4)

Ik zie mezelf samen met mn paard dan ook als B combinatie Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:21

Ik heb een aantal verzorgster gehad die van de manege afkwamen na aardig wat jaartjes.
Leeftijd boven de 18 jaar, die bij mij pas begrepen dat je de buitenteugel hard nodig hebt, omdat ze anders over de buitenschouwer weglopen.
Ze hadden het wel "gehoord" in de les, maar nooit gevoeld.
Een volte rijden was ineens moeilijk.

Dus een B proefje op mijn brave paard die "letterlijk doet wat je aangeeft" hadden ze nooit met winst kunnen rijden.

Zonder enige wedstrijdervaring ben je dus recreatie-ruiter.

Ondelinge wedstrijden op de manege die ik heb gezien, zijn ver onder het KNHS niveau.
Het is een leuke ervaring, maar qua niveau niet erg betrouwbaar vind ik.

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 12:27

Ok, bedankt voor de reacties. Dan zal ik het er nu maar op houden dat ik B rijd. Maakt mij verder ook niet uit, want echt hoog dressuur zal ik toch nooit gaan beoefenen. Maar nu weet ik ongeveer waar ik aan toe ben. Bedankt!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:25

Kom kom Annettee!!! Niet zo min denken over jezelf hoor!!!
Er komt vast wel een keer een verzorg of eigen paard!!!
Trouwens bij mij rijden er ook meiden op manegepaarden de "echte" wedstrijden! En die rijden van B tot M1 !!! Dus ook met een manege paard kan je verder komen in de dressuur!!
Nou moet ik wel eerlijk toegeven dat ze dan een paard in 1/2 pension hebben staan en dus meerdere keren per week rijden.
En dan nog....B rijden is geen schande!! Iedereen is bij de B begonnen! Zelfs Anky!