Waar kan je je cap laten controleren na val?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:57

IJp schreef:
Ik weet vanuit mijn werk (de bouw) dat als je bouwhelm valt hij afgekeurt is omdat er inderdaad onzichtbare zwakke plekken kunnen ontstaan zijn.
Ook heeft een bouwhelm een 'houdbaarsheidsdatum' dwz dat ze maar een aantal jaar mee gaan.
Ze zijn van hard plastic gemaakt, en ze maken wat mee.
Zo ook met je cap je rijdt ermee in de zon, regen en alle andere weersinvloeden maakt hij mee. Het verbaasd me dan ook dat hij alleen afgekeurd is als je ermee gevallen bent, en geen 'houdbaarheidsdatum' hebben.
Aangezien een bouwhelm ook moet meedragen aan je eigen veiligheid, heb je ook nog kans dat als je met een verlopen datum in je helm loopt en de arbeidsinspectie controleert de datum, dat je dan een boete krijgt.

Jawel hoor, bij sommige caps staat dat ze max. 5 jaar na fabricagedatum verkocht mogen worden en dan soms nog max. 5 jaar gebruikt mogen worden. Dus ook een cap heeft een houdbaarheidsdatum. Ik ben dat wel eens tegengekomen.

Marloess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:59

Geen idee waar je je cap kunt laten controleren.
Zelf ben ik laatst knetterhard van mn pony op mn hoofd gevallen, en ik heb gewoon een nieuwe cap gekocht, voor de zekerheid.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:23

SOET schreef:
Elke keer als je valt een nieuwe cap kopen Nagelbijten / Gniffelen Okeee. Maar dit lijkt me erg sterk hoor mensen.

Een cap is hier tegen gemaakt om toch minstens een paar x te kunnen vallen; (welliswaar niet telkens recht op de cap,...)

Misschien dat de schoenmaken dit wel kan controleren..?

Toch is het zo hoor..
Ik weet dat veel mensen het niet doen, maar in principe zelfs als je een cap gewoon uit je handen laat vallen dan heb je de kans dat hij niet meer veilig is.
Een cap is gemaakt om 1 klap op te vangen, en voor die ene keer heeft hij een keurmerk gekregen, daarna stelt dat keurmerk niks meer voor!!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:31

als je steeds een nieuwe cap moet kopen nadat je er bent mee gevallen waarom kan je dan wel een nieuw binnekantje kopen (bij mij was na het vallen het touwtje gebroken bij de draaiknop en heb gewoon een nieuw binnekantje gekocht)

Black_Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:32

ik rijd al 6 jaar met dezelfde cap.
zou het dan slim zijn om een nieuwe aan te schaffen?
en heb hem al best wel vaak laten vallen, enz.

Kirs_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:14

de consument "dus die de caps maken" vinden het echt geen slecht idee dat je na elke val een nieuwe helm/cap moet kopen hoor, zei verdienen er geld aan, maar goed niemand die ik ken koopt na elke val een nieuwe helm/cap, ja als je met je motor onderuit gaat is t meestal wel verstandig, en is vaak de klap harder, maar goed officieel zou je dus na elke val een nieuw beschermmiddel moeten kopen,omdat dit niet van binnenuit te controleren valt, ja door d ecap uit elkaar te halen, maar dan heb je er ook niks meer aan, dus of het daadwerkelijk wel te controleren is weet ik niet, misschien gaat ie wel door een soort van echoscan apparaat ofzo, net zoals de koffers op t vliegtuig, je weet t niet.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:27

Aniron schreef:
de consument "dus die de caps maken" vinden het echt geen slecht idee dat je na elke val een nieuwe helm/cap moet kopen hoor, zei verdienen er geld aan, maar goed niemand die ik ken koopt na elke val een nieuwe helm/cap, ja als je met je motor onderuit gaat is t meestal wel verstandig, en is vaak de klap harder, maar goed officieel zou je dus na elke val een nieuw beschermmiddel moeten kopen,omdat dit niet van binnenuit te controleren valt, ja door d ecap uit elkaar te halen, maar dan heb je er ook niks meer aan, dus of het daadwerkelijk wel te controleren is weet ik niet, misschien gaat ie wel door een soort van echoscan apparaat ofzo, net zoals de koffers op t vliegtuig, je weet t niet.

even off-topic: wij als kopers zijn de consumenten en degene die het maken zijn de producenten, tussen producenten en consumenten zitten de verkopers. Knipoog

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:53

Alleen GPA geeft deze mogelijkheid bij de Highlite Carbon. Maar dat mag ook wel voor €1300,- Maar voor de goedkopere GPA caps is ook deze mogelijkehid niet beschikbaar.
Voor een andere cap is het dus helemaal niet mogelijk!
Verkijk je niet op hoe sterk een cap eruit ziet! Ik heb na een val altijd een nieuwe cap gekocht en heb op een gegeven moment mijn oude(casco) uit elkaar gehaald, de binnenkant was toch mooi beschadigd! Terwijl je op de buitenschaal niets zag!(ook aan de binnenkant zelf(waar je hoofd zit zeg maar) was niets te zien!
En het aller ergste, ik was geneens hard gevallen!!(gewoon in het weiland op het gras vanuit draf)
Mijn advies koop gewoon maar een nieuwe, val je heel veel koop dan zo'n hele goedkope casco a 30,- euro waarbij het niet zonde is als je telkens als je valt een nieuwe voor moet aanschaffen.

Kirs_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:27

IJp schreef:
Aniron schreef:

even off-topic: wij als kopers zijn de consumenten en degene die het maken zijn de producenten, tussen producenten en consumenten zitten de verkopers. Knipoog

ja ik bedoeld die hehe, sorry, maar kan t nu niet meer veranderen Tong uitsteken

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:14

Aniron schreef:

ja ik bedoeld die hehe, sorry, maar kan t nu niet meer veranderen Tong uitsteken

Heb je bij deze toch gedaan dan?

Kirs_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:27

IJp schreef:
Aniron schreef:

Heb je bij deze toch gedaan dan?

nee want consumenten moet verandert worden in producenten Haha!

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:45

Ja maar je hebt toch sorry gezegd Clown Iedereen maakt wel eens een foutje en met je laatste bericht heb je het dus veranderd Pling

Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:04

ik ben dus afgelopen zondag ook van een paard gevallen wel met mijn hoofd op de bakrand en ik ga gewoon een nieuwe kopen .. de 1 zegt van wel de ander van niet .. ik doe het toch maar gewoon ... safety first !!!

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:07

dit topic zet mij toch wel aan het denken... heb al jaren dezelfde cap en ben er een aantal keer mee gevallen. (stuk of 10 misschien Knipoog). Nooit een nieuwe gekocht... maar volgens mij zit er wel een deukje in :S.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 13:18

fallenangel3 schreef:
dit topic zet mij toch wel aan het denken... heb al jaren dezelfde cap en ben er een aantal keer mee gevallen. (stuk of 10 misschien Knipoog). Nooit een nieuwe gekocht... maar volgens mij zit er wel een deukje in :S.

Ach je kan nooit weten he... Ik kan je vertellen dat ik erg blij was met een goede cap op mn kop toen mn paard over me heen denderde. Ze heeft een paar keer met haar hoeven mn hoofd (of althans, mn cap) geraakt, dus zonder had ik het waarschijnlijk niet na verteld!

Ik zou in jouw geval gewoon een keer 1 kopen als ze afgeprijst zijn ofzo, gewoon als je er tegenaan loopt! Zou niet hals over kop een nieuwe halen, maar wel in je achterhoofd houden dat er een keer een moet komen Knipoog

@48str4ct, tja, safety first, zo denk ik er ook over! Ik vervang toch echt liever een keer mn cap dan mn hoofd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:37

Als ik op mijn hoofd ben gevallen koopt mijn moeder een nieuwe cap voor me. Ze durft het niet aan om me er dan verder mee te laten rijden. Gelukkig val ik niet heel vaak op m'n hoofd. Lachen

Kirs_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:02

IJp schreef:
Ja maar je hebt toch sorry gezegd Clown Iedereen maakt wel eens een foutje en met je laatste bericht heb je het dus veranderd Pling

hehe das waar Haha! thx nogmaals

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:51

bij onze ruitersport zaak zijden ze 3 keer vallen (dus niet op hoofd) en op hoofd gelijk een nieuwe aanschaffen..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 01:54

Ik ben laatst van paard gevallen en heb met hoofd plank van bakrand geraakt. Cap (HH Pro Plus) kraakt nu, dus die ga ik niet meer gebruiken. Met mijn ribben ben ik dwars door andere plank gegaan.