? Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
? Shanna schreef:wat ik bij kleinere paarden doe is de buitenste hoeven gewoon vastpakken met mijn handen en proberen te te trekken, en bij de grotere pak ik er een touw bij en doe het zelfde, probeer ook altijd hulp te vinden maar soms is die er gewoon niet.. van te voren probeer ik het hoofd al zoveel mogelijk van de kant te trekken zodat het paard al meer ruimte heeft bij de voorbenen
slaan doe ik zoiezo nooit, zo'n dier is al in paniek dus dan helpt slaan echt niet!!

maar ik wordt niet groen en kan 600 kilo even omver trekken als de nood aan de man is, ik heb een keer maaiende pootjes om mijn oren gehad als jonkie, en dat is een hele, hele harde les geweest. Nicky__ schreef:Ik kan me het niet voorstellen, Hoe dat eruitziet.
Maar ik zou igg niet slaan, Zometeen Staat hij ineens op, en breekt zijn been ofzo iets, brrr.
KiWiKo schreef:ik weet het niet hoormaar ik wordt niet groen en kan 600 kilo even omver trekken als de nood aan de man is, ik heb een keer maaiende pootjes om mijn oren gehad als jonkie, en dat is een hele, hele harde les geweest.

KiWiKo schreef:even ter verduidelijking......... de paniek die een tik meebrengt kan net dat stukje zijn dat het paard nodig heeft om veilig los te komen.
Ik ga er ook niet in....... wil nog even doorleven
Ik ben er een keer ingegaan, maar toen zat het paard met een achterhoef vast in de tralies en moest de tralie door
Maar ik ga er niet in, liggen ze makkelijk vast dan komen ze al overeind als je de deur opendoet....... liggen ze moeilijk vast dan moet je ze helpen zichzelf te helpen, zonder dat je jezelf in gevaar brengt
ElCamino schreef:Als een paard vastligt eerst rustig de situatie bekijken.
Soms werkt een deur openen averechts omdat de benen er dan uitkomen en er geen kracht gezet kan worden.
dit ligt dus aan de situatie.
Soms is simpelweg het hoofd en de voorbenen goed leggen genoeg, en andere keren moet het anders.
Als het kan touwen om de benen , wij pakken juist het onderste achterbeen ipv het bovenste of alletwee !!
Een touiw aan het hoofd of eventueel voorbenen.
Dan via een andere box of via de tralies met een paar man trekken. Zodra er beweging komt alles loslaten.
Meestal komt het dan goed.
En een goede harde tik kan juist dat ene zetje zijn die ze nodig hebben. Vaak zijn ze al moe of werken niet meer mee, of snappen het niet.
Een goede mep wil helpen om een reactie te krijgen waardoor ze overeind springen.
Do_30 schreef:
maar als ze vastliggen zijn ze al in paniek en dan nog een tik geven en het gaat verkeerd breken ze wat of erger
Do_30 schreef:de paarden zijn toch al in paniek dan kan je toch geen tik geven ,vergelijk het maar met als je aan het rijden bent en je paard is bang ga je hem/haar dan ook een tik geven???????
dit is mijn mening , mag toch wel??!!!!
KiWiKo schreef:Do_30 schreef:de paarden zijn toch al in paniek dan kan je toch geen tik geven ,vergelijk het maar met als je aan het rijden bent en je paard is bang ga je hem/haar dan ook een tik geven???????
dit is mijn mening , mag toch wel??!!!!
kromme redenering![]()