met welk zadel op buitenrit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zappa

Re: met welk zadel op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:52

ik heb hele goede ervaring met een western zadel met bontje

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:56

boomloos torsion, uren rijden heerlijk in mijn schommelstoel.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 18:11

bontje snap ik, maar waat doe ik dan aan de stijve en pijnlijke knieen en enkels??

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:26

Je benen even bewegen tijdens het rijden! Rondjes draaien met je benen, zeg maar.
Of eventjes een stukje ernaast gaan lopen.
Ik heb eigenlijk nooit last van m'n knieën en enkels, maar kan me niet voorstellen dat je dat met een ander zadel tegen kan gaan.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:12

ligt het misschien aan het soort stijgbeugels dat je hebt?
het kan ook zijn dat je benen te lang in 'n bepaalde houding hebben gezeten waardoor je last krijgt.
Dan zou je wat Angela77 zegt kunnen proberen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:17

Wij rijden buitenuit op een Australian Stock, 4 uren vliegen voorbij, nergens last van! Heerlijk safe, vooral bij onverwachte bokkensprongen.
Er zitten bij ons wel extra brede beugels aan, van www.goedhard.nl en vooral je beugels niet te kort doen, dan spelen mijn knieën ook op.
www.nickyskeet.nl heeft betaalbare kunststof Stockzadels van Norton, lichtgewicht.
Horseman Outfitter heeft de leren, maar die zijn wel veel zwaarder.
GEEN Zadelmakrt nemen s.v.p.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:25

linky schreef:
GEEN Zadelmakrt nemen s.v.p.

Waarom niet. Ik ben niet echt op de hoogte van zadelmarkt.

heb al even verder gezocht en het is al duidelijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:48

kimbuuron schreef:
Hoi,
Ik merk steeds vaker dat ik mijn gewone zadel "KN Symphony"niet prettig vind op buitenrit. Voor te dressuren vind ik mijn zadel heerlijk, maar op buitenrit van 2 uur en langer zit hij niet fijn. Ik zit dan te lang naar mijn zin en als ik mijn beugels korter doe krijg ik ppijn in mijn enkels en knieen. Niet handig dus... Ik ben dus op zoek naar een zadel voor erbij, voor op buitenrit. Waar rijden jullie op en wat bevalt goed? Western? Australian stock? Trail zadel van equestor?? Alle tips zijn welkom. En ook belangrijk, wat kost dat dan? en waar kan ik zo'n zadel kopen!!

groetjes Kim

Wat mij goed bevalt, hoeft voor jou niet geschikt te zijn, dus de vraag wat een ander gebruikt is eigenlijk niet relevant.
Een dressuurzadel is bedoelt om lang te zitten, als jij dat in dat zadel niet lang genoeg kunt volhouden voor een lekkere buitenrit moet je inderdaad iets anders zoeken. Simpelste oplossing is een veelzijdigheidszadel, eventueel voorzien van flexibele beugels (EZ-rides, flexrides, e.d.). Maar het zou ook best kunnen dat een ander dressuurzadel wel geschikt is. Kwestie van uitproberen. Bedenk wel dat een ander zadel geen garantie is dat je geen last hebt van enkels en knieen, een deel zul je bepalen met je eigen houding en een deel is ook training.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 14:02

Ja dat snap ik inderdaad. Ik merk alleen dat ik in de bak lang kan dressuren. Op mijn ijslander reed ik op een ijslanderzadel, met lange beugels uren zonder last. Op mijn kn vind ik het gewoon fijner om mijn beugels wat korter te doen, inderdaad ook met het ook op gekken bokkesprongen. Mijn paard draait soms in 1 keer 180 graden om als ze schrikt en dan wil ik toch graag iets beter zitten dan op mijn dressuur.. Ik had zelf ook al aan een australian stock zxadel gedacht. Ik vind ze erg mooi, maar zoals ik al aangaf heb ik hier weing verstand van. Wat kost zo'n zadel? Past het op dezelfde manier als een dressuurzadel ed./ Dus alle tipps blijven welkom. Ben in ieder geval al heel blij dat er al zoveel mensen gereageerd hebben!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 14:04

ik zou zo'n zadel ook graag eerst uit willen proberen om te kijken hoe het zit alvorens tot een koop over te gaan

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:42

als je je zadel laat passen door een zadelmaker dan mag je 'm altijd eventjes (let wel: eventjes Haha! ) uitproberen.
Ik ken geen zadelmaker die je het zadel bijvoorbeeld een week laat testen.

(voor de medebokkers: als ze er wel zijn, dan corrigeer me maar Tong uitsteken )

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:04

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:05

kimbuuron schreef:
ik zou zo'n zadel ook graag eerst uit willen proberen om te kijken hoe het zit alvorens tot een koop over te gaan

Ook hier weer: er is veel verschil tussen het ene zadel en het andere en ook tussen hoe jij het ervaart en iemand anders. Een zadel moet je altijd uitproberen voordat je het koopt. Dat is dus het aardige van die boomloze zadels, de meeste daarvan hebben de mogelijkheid om ze een week op proef te hebben. Persoonlijk heb ik helemaal niets met boomloos, maar goed, smaken verschillen Knipoog

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:09

Ik rijd altijd met een westernzadel. Rijdt heel comfortabel, tis een cuttingzadel.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:12

Wintec 500 Dressuur.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:14

inderdaad ja, boomloos zadel mag je op proef (kost alleen eenmalig verzendkosten).

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:25

Ik heb eigelijk niet zo veel bijzonders: gewoon een veelzijdig of zonder, maar dan rijd ik maar 1 uurtje tot 1.5 uur buiten

Matthanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:11

Ik rijd nu nog altijd op mijn JC veelzijdigheidszadel, maar ik wil in de toekomst graag een endurance-zadel Lachen

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:31

ik heb een western- en een endurance zadel. Beide heerlijk op buitenritten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:13

Ik geef altijd de voorkeur aan een westernzadel. Zelf heb ik een Roper waar je uuuuren op kan blijven zitten zonder pijn in je kont te krijgen. Let wel dat een westernzadel niet een zadel is die je zomaar op je paard zijn rug gooit. Veel mensen denken dat westernzadels makkelijk passen maar niets is minder waar. Zorg dus dat als je een westernzadel aanschaft dat je iemand erbij hebt die er verstand van heeft en die weet hoe een westernzadel moet liggen op een paard. Daarbij kost een kwalitatief redelijk tweedehands westernzadel al gauw €700, voor minder zit je al gauw bij de prut-kwaliteit. En dan is de lol van de buitenritjes er voor je paard al snel vanaf.

Als je meer info wil weten over hoe je nou een kwalitatief goed westernzadel kan vinden moet je hier even kijken: viewtopic.php?f=128&t=687546&st=0&sk=t&sd=a