hoe snel stap jij op een paard tijdens het lesgeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

Re: hoe snel stap jij op een paard tijdens het lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:23

Ik geef weleens waar de laatste tijd niet veel lessen meer maar zal niet snel op stappen.
Een heel enkele keer daargelaten natuurlijk, soms is iets voordoen en daarbij vertellen wat je doet duidelijker dan vanaf de grond alleen vertellen wat de ruiter doen moet en hoe het zou moeten voelen (beetje kromme zin maar wist me even niet anders uit te drukken)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:24

bij ons was het alleen als je een eigenpaard had (rest was manege) en dan ook alleen om te kijken hoe het paard is, want je kan nog zo goed lesgeven maar als het dan in tegenstrijd tot het paard zelf is dan tja...
Maar dat zeiden ze daar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:49

Alleen op verzoek van de lesklant zelf en dan alleen als ik denk dat het zinnig is om er op te gaan.
Ik vind dat je als instructeur moet kunnen zien wat er gebeurd, en als het gevoel niet overeen komt, werken we verder want dan heb ik het verkeerd gezien, neem ik aan. En werkt een bepaalde oplossing niet, dan zoeken we verder met een volgende oplossing. Dus als het probleem bij de capaciteit van de ruiter ligt, moet ik iets makkelijkers zoeken om het probleem op te lossen. De les moet aangepast zijn aan het niveau van de ruiter.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:00

voelen en zien is toch echt iets heel anders in mijn ogen. Als het voor jou asl instructeur goed lijkt en het voelt voor de ruiter niet juist dan ben kan je best van allerlij oefeningen verzinnen maar als je dan het goede er weer uit haalt en het gevoel bij de ruiter wellicht gewoon niet goed was dan zit je eindeloos te pielen op een klein dingetje hoewel je dat in 5 minuten had kunnen vinden door erop te stappen.
(beetje wazig verhaal wellicht)
Overigens doe ik het alleen als ik bezig ben met iemand die al een en ander aan gevoel en ervaring heeft opgedaan. Bij beginners is het een ander verhaal maar die klagen ook niet zo gouw dat het beeld nietklopt bij het gevoel omdat dat al om zoveel vervijning gaat dat ze daar nog helemaal niet mee bezig zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:27

PeruaansePas schreef:
Ik zou het zelf nooit aanbieden. Het ligt ook aan de reden van de ruiter. Het heeft geen enkele zin dat de instructeur 'het wel even voordoet'.

Wél als de ruiter denkt dat het aan het paard ligt en het bijltje er bij neer wil leggen. Je kunt dan het tegendeel bewijzen en de ruiter motiveren om het toch voor elkaar te krijgen. Hij heeft dan gezien dat het kán. Maar daarvoor hoef je dus maar 1 rondje /oefening op het paard te zitten. Ik vind het af te keuren om een (groot) deel van de les op het paard van de klant te rijden. Die betaalt immers om (beter) te leren rijden/getrained te worden, niet om paard te laten trainen. Die dingen houd ik strikt gescheiden.
Overigens gaf ik ook wel te paard zittend les (dat was dan mijn eigen paard) omdat (die manier van)voordoen wel degelijk zin heeft. Sommige ruiters zijn meer visueel ingesteld. Oftewel, ze nemen beter op wat ze zien dan wat ze horen en de combinatie van beide werkt vaak erg goed.

Maar ik snap wat je bedoelt. Een ruiter heeft er niet veel aan dat de instructeur het allemaal wel kan met het paard.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 01:29

Degene waar ik les van heb (heb helaas niet vaak les maar áls ik les heb dan is het iig wel een hele fijne instructrice, woont alleen een beetje een pokke eind weg Bloos ) kruipt eigenlijk regelmatig op mijn paard. Als ze me ziet worstelen en het lukt weer eens echt niet, stapt ze er wel op om even eea te proberen. Dan kan ik ook gelijk zien of ik op dat moment nou specifiek iets fout doorgeef aan mijn paard of dat ze weer gezellig moeilijk loopt te doen. In geval één duurt het een paar rondjes en paard loopt weer als een tierelier, geval 2 geeft als resultaat dat het paard rustig doorstiert (weliswaar onder een zeer kundige ruiter) en hopelijk een keer tot besef komt dat ze beter haar best kan doen Koe
Ik heb een tijdje een stalgenootje geholpen met een jong paard waarvan zij zelf meende dat ie alles heeeeel moeilijk vond. Totdat ik erop ging zitten, dán snapte hij het ineens wel. Ze gebruikte het 'paard vind het moeilijk' eigenlijk om zichzelf als ruiter in te dekken. Door het paard zelf af en toe even te rijden of voor hij los te rijden leerde ze wel dat het paard het werk wel degelijk fijn aanpakte mits zij fijn zou rijden. Als ik er een kwartiertje mee gewerkt had was ie voor haar ook weer een even fijn na te rijden, zodat ze meer het gevoel kreeg van welke kant ze op moest (ze had zelf ook 0,0 dressuurmatige basis en voelde dus ook niet wanneer het wel goed was, en das lastig met een jong paard) Maargoed, ik ben zelf geen professioneel instructrice.
Even de instr. erop kan voor de ruiter prettig zijn om te zien dat een paard bepaalde dingen zeer zeker wel kán, mits de hulpen goed worden gegeven. Voor de instructeur zelf heeft het imo voordeel omdat het beeld nu eenmaal lang niet altijd hetzelfde is als het gevoel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 07:12

Ik vind het helemaal niet verkeerd als de instructie eens op je paard klimt. Ze kunnen dan voelen hoe het paard is en wat de beste oplossing is. Ik ben er wel voorstander van.
Het is altijd makkelijk praten van de zijlijn zonder zelf gevoeld te hebben. Ik moet dus ook zeggen dat ik meer baat heb gehad bij instructie die wel op mijn paarden is gegaan dan instructie die dat niet deed.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 08:44

Mijn eigen instructrice is na ongeveer 3 jaar voor het eerst op mijn paard gestapt en dat was omdat ik heel veel problemen had om hem onder controle te houden met springen, zelf vond ik het prima dat ze er nog nooit op had gezeten, vervolgens doordat zij hem toen een tijd gesprongen heeft, kon ze voor bepaalde dingen, beter een oplossing aandragen omdat ze hem aangevoeld had en gevoeld had hoe hij op bepaalde dingen reageerde, tijdens mijn eigen lessen is ze er echter nooit opgestapt.

Zelf ben ik een beetje afhoudend met betrekking tot het rijden van "vreemde" paarden, maar dat heeft een andere reden (medische beperking) echter vorige week ben ik toch op een pony gaan zitten van een lesklant omdat ik het zelf even wilde aanvoelen. Daardoor heb ik nu een beter beeld gekregen en kan ik haar echt veel beter helpen wat de laatste les ook direct een beter / fijner resultaat gaf. Ik ben ook zo'n prater als ik erop zit, ik vertel tegen de eigenaar van het paard wat ik voel, wat mijn reactie daarop is (welke hulpen ik geef om bij mijn einddoel te komen en wat dat einddoel is), vraag continu bevestiging of ze ziet wat ik bedoel.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 08:53

ik heb een keer gehad dat een pony de hele tijd om sprong in de contra. dus wij eraan werken, meer stelling, nóg meer steller, nóg holler aan de binnenkant en toch flikte hij het om om te springen.
ik begreep er niks van.
dus ik er op en met veel gepuzzel kwamen we er achter dat we met contrastelling wel door de contra kwamen.
(dus binnenstelling in de contra)

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:15

Meestal als ik een nieuwe lesklant heb, stap ik even op dat paard/pony.
Gewoon om eens te voelen hoe zo'n dier aangereden is of in elkaar zit.
Ook stap ik er wel eens op als de ruiter over zijn zeik begint te raken als iets niet lukt en als ik er dan op heb gezeten en het gaat daarna wel weer is het snel opgelost en heb je geen spanning bij beide.
Sommige ruiters kunnen namelijk niet iets oplossen omdat ze simpelweg of het gevoel er niet voor hebben of nog te vroeg in de opleiding zijn.

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:33

**geef zelf geen les**
maar heb mijn paard m.b.v. mijn instructrice zadelmak gemaakt, les nu nog steeds bij haar.. Ze heeft nog nooit op mijn paard gezeten en geeft uitermate goed, duidelijk en begrijpbaar les! Wel is ze bij mede stal en lesgenoten (om de beurt les hoor) weleens op hun paard gestapt, altijd op verzoek van de ruiter/eigenaar.. Maar ik denk niet dat iemand beter les gaat geven nadat ze eenmaal(ig) op een paard gezeten heeft..

Jark

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:09

als een instructrice op een paard zou stappen omdat het zelf niet lukt, vind ik een geval van niet doen.
als je zelf aan het rijden bent zonder dat er iemand in de buurt is, dan moet je het ook zelf alleen op kunnen lossen. in de les is het daarom belangrijk dat je instructrice VERTELD hoe je het op moet lossen.

Ik heb bij een manege gereden, waarbij de instructeur (omdat hij genoeg kennis over kon brengen) iedereen duidelijk kon maken wat hij bedoeld. al is het met woorden of met gebaren maar het kwam bij iedereen altijd duidelijk over.
Hij is nog NOOIT op een paard gestapt van iemand om het even voor te doen. hier heb ik de beste ervaringen opgedaan kwa leskrijgen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:17

Mijn lesgever geeft vroeger mijn paard nog gereden. (toen ze nog niet van mij was.) Dat is vind ik al een groot pluspunt!

Daarnaast heeft hij sinds ik les van hem krijg er al 1x op gestapt om iets te laten zien. Niets mis mee vind ik persoonlijk. Waarom? Om te tonen hoe ik het beter kon doen, en dat het geen wat er gebeurde ook aan mij lag. Trouwens ik vind het altijd leuk om een ander die wel KAN rijden eens te zien op m'n paard. En als je er van bij leert.. Waarom niet? Lachen

Edit: dit gebeurt wel altijd NA het uitleggen met woorden/uitbeeldingen/... Maar in dit geval snapte IK het niet. Hij vroeg het trouwens ook Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:26

Ik denk dat het belangrijkste is dat het in overleg met de lesklant gaat en dat het een bijdrage aan de les is. Er zullen ongetwijfeld instructeurs zijn die zelf initiatief nemen om op het paard van een lesklant te stappen, maar ik denk dat het verzoek vanuit de klant moet komen. En ook dat de instructeur het verzoek mag weigeren.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:09

Bij mij stapt degene die mij les geeft er wel eens op, maar zij is diegene die hem voordat ik hem kocht heeft gereden en omdat ik met m'n rugklachten soms niet snel/handig genoeg ben helpt zij mij daar enorm mee. Eerst moest het bewijs van spreke elke week, en nu heeft ze er toevallig vorige week weer eens opgezeten, de laatste keer daarvoor was 1,5 maand ofzo geleden. Ik wéét dat ik de ruiter ben die het op moet lossen, maar soms helpt het om te voelen waar je heen moet etc.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:18

mijn vorige instructriese stapte wel eens op het paard wat ik rij. Ze dwong haar dan om bepaalde oefeningen te doen waar ze nog niet klaar voor was. Dan kwam ze wel eens omhoog puur uit protest. En dan ging het er hard aan toe. Ik heb vaak gezegt dat ik dit niet wilde omdat het mijn paard niet is, ik rij haar alleen bij.
Nu krijg ik les van een andere instructriese omdat ik geen klik meer had met de vorige. Deze vrouw heeft zelfs wedstrijden gereden met 'mijn' paard, en kent haar door en door. Ik zelf ook en samen zijn we een goed team. Ze heeft zelf nog nooit gevraagt of ze er even op mocht terwijl ik weet dat ze dit best wel eens zou willen doen.
Ik kan met het paard ook niet de klasieke manier van dressuur rijden, het moet altijd even anders aangevraagt worden. Bij de vorige moest het perse zo en niet anders. Nu kan ik de oefeningen anders vragen dan normaal en we komen er ook.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:24

ikzelf stap redelijk snel op een paard tijdens de les. vandaag bij 2 verschillende lessen 2X opgestapt. de eerste keer wilde het paard van een leerling links niet wijken. dus even gauw erop om te kijken wat het probleem was en na 2 minuten kon de ruiter zelf vrolijk verder wijken. de tweede les wilde de lespony niet schoudervoor en begon conrinue te etteren, en dus ging ik er even op om de pony te corrigeren zodat de ruiter hierna de hulpen kon geven en het wel voor elkaar krijgt.
Gewoon kleine problemen waarbij ik meestal er puur even opga om te kijken wat er fout gaat en hoe het paard aanvoelt zodat ik de ruiter daarna het beste kan vertellen hoe ze iets kan oplossen en waarom.Maar het verschil zit hem wel dat de lespony mijn eigen pony is waar ik zuinig mee ben, en het paard ook een dier is die ik regelmatig bijrijdt en dus gevoelsmatig een stuk makkelijker is om er even gauw op te klimmen. bij "vreemde"pony's en paarden klim ik er niet zo snel op.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:20

In een groepsles vind ik t al weer een ander verhaal als in een priveles. In de groepsles kun je je namelijk dan eigenlijk niet meer bezighouden met de andere combinaties Knipoog .
Het kan soms wel fijn zijn om er even op te stappen, om te ervaren wat voor gevoel het paard geeft e.d. Of om soms even door een moeilijk punt heen te helpen.

Mijn instructrice heeft mijn ene paard wel eens gereden toen zij m in training had ivm mijn vakantie dus die kent ze aardig.
De ander heeft ze nog nooit op gezeten maar dat is tot nu toe ook niet nodig geweest Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:53

Als ik les geef stap ik er nooit op!
Aangezien ze eerst op een shet rijden, en nu op een welshje.
Al moet ik wel toegeven dat ik deze zomer een rondje in de bak heb gedaan op de shet Bloos
Hij was zo enorm aan het etteren, die kinderen maar vragen of ik er een op wilde ( "jaaa daag ik ga écht niet op zo'n onderdeurtje!)
Uiteindelijk ben ik er toch maar een rondje op gegaan, ik wist toen precies hoe het aanvoelde en hoe ik het moest oplossen, ik heb er 1 weer opgezet, uitgelegd hoe ze het probleem moest oplossen en daarna heb ik geweigerd om ooit nog eens op een shet te stappen Clown
het liefst stap ik er helemaal niet op, ik wil het ze kunnen leren, niet voordoen en laten zien dat het bij wel lukt, daar hebben ze niks aan.
Hetzelfde met aan de teugel, ik ken veel mensen die er dan naast gaan lopen en de handen bij het bit pakken en dan zeggen: 'zie je wel dat hij het kan?!'
Ik ga er dan naast lopen, hou mijn handen op haar plek, en leg precies uit wat ik aan het doen ben, som lukt het dan bij hun ook, soms niet, dat geeft niet, komt nog wel Lachen

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:44

In prive les vind ik het fijn wanneer ze er soms opstappen wanneer je bijvoorbeeld hem er net niet doorheen gereden krijgt.

Dit gebeurd weinig, maar de keer dat het gebeurd helpt het om mijn gevoel terug te krijgen. Omdat je soms in net zo'n fase kan zitten met je paard dat het lijkt alsof alles tegen elkaar in gaat.

Heb ik dan het gevoel weer kan ik vanuit daar weer verder werken en weet ik weer hoe het moet voelen en kan ik volgende keer dat gevoel ook sneller opzoeken.

Ook is het niet zo gek om te doen omdat het er soms heel anders uit ziet op de grond dan als het aanvoelt en andersom.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:27

Niet zo heel snel maar soms wil ik gewoon weleens weten hoe het nou aanvoelt en vaak kan ik daardoor veel betere aanwijzingen en oplossingen geven. Dus mijn lesgeven verbetert daar vaak wel door.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:31

Ik zal alleen opstappen om probleem te voelen, maar echt het oplossend rijden gebeurt alleen als iemand daar om vraagt en ik het ermee eens ben dat zij het niet alleen zou kunnen.
Meeste mensen die ik heb lesgegeven hebben hun eerste jonge dier aangeschaft ofzo. Het is dan moeilijk voor ze een knop om te zetten om lekker simpel te blijven rijden en niet meteen het paard te overvallen met allerlei druk.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:34

Ik stap niet snel op een paard. In de groepsles al helemaal niet want dan doe ik de andere ruiters/amazones te kort. Die rijden in een groep en als ik op een paard stap kan ik niet mijn aandacht volledig bij de rest van de groep houden. Ik weet van een aantal mensen dat ze bij het minste of geringste zeggen: Kom maar even dan zal ik het even laten zien. En dan vervolgens een blunder slaan als het paard het onder hen ook vertikt haha
In eerste instantie zal de ruiter het zelf moeten doen want ook in de ring zal hij/zij het moeten oplossen. Als ik niet meer weet wat de ruiter/amazone nog meer kan verbeteren en er blijft een bepaald probleem dan stap ik er een keer op om misschien te kunnen voelen wat ik niet meer kan zien. Daar leren we dan weer beide van......

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:21

carlijn83 schreef:
In een groepsles vind ik t al weer een ander verhaal als in een priveles. In de groepsles kun je je namelijk dan eigenlijk niet meer bezighouden met de andere combinaties Knipoog .

Ik ging ervanuit dat het over privé-les ging. Lachen In een groep zou ik absoluut niet opstappen. Gewoon om de reden die jij ook aangeeft.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:11

mijn instructrice is er bij die van mij twee keer opgestapt, beide keren om te kijken of het aan mij lag of dat het paard het niet snapte. het probleem is alleen dat Flap zich heel moeilijk laat rijden door een ander. reactie was dan ook hoofd in de lucht, kiezen op het bit en 'ik ken jou niet, dus ik doe lekker niks'. Voordeel is wel dat ze daarna bij mij extra braaf is....