Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jobbeltje

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:13

In de vrachtwagen waar ik een tijd mee op- en neer naar Denemarken ben geweest stonden de paarden met het hoofd naar rechts.

Zo dus:
Afbeelding
bron: www.frieser.com

Geen idee wat voor vrachtwagen, ik weet dat het een mercedes is maar dan houd de kennis bij mij op.
Het laden is even handigheid in krijgen, (ivm hoofd naar rechts) maar ook met jonge, groene, net uit de modder-getrokken paarden geen probleem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 09:02

Wat ik dus zoek is een goede onderbouwing waarom. Ik heb geen boodschap aan wetenschappelijk onderzoek naar optimale reisposities of hoe iemand de paarden vervoerd als daar niet bij wordt vermeldt om wat voor auto het gaat.
Ik zoek de natuurkundige onderbouwing. De gewichtsverdeling dus. Daarbij kunnen persoonlijke ervaringen nuttig zijn, maar wel graag met alle relevante informatie. Een wagentje van 6 ton reageert immers totaal anders dan een 18-tonner en mijn toekomstige wagen zal meer in de richting van de laatste gaan.

Aangezien het gros van de wagens achterladers zijn en achterladers simpel zelf te bouwen zijn, is de kans erg groot dat het een achterlader wordt. Ik schrik niet terug voor zelfbouw, dat heeft zelfs een lichte voorkeur. Zelf bouwen van een zijlader is een flinke klus, waarbij ik de voordelen absoluut niet vind opwegen tegen de enorme bouwklus (en dus kosten) van een zijlader.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 09:14

Het heeft de voorkeur om paarden met het hoofd naar links te zetten en wel om de volgende reden: de wegen in europa lopen rond, dit heet tonronding en is nodig om het overtollig regenwater af te voeren. Zet je je paard nu met het hoofd naar rechts dan moet hij zich altijd schrap zetten om niet met zijn hoofd tegen de zijwand aan te gaan staan. Staat hij nu met zijn hoofd naar links dan kan hij met zn kont tegen de wand aan leunen en dat is een stuk prettiger. Vandaar dat die paarden dan ook vaak een staartbandage hebben.
Vrachtwagens met de laadklep aan de rechterzijde hebben dit vooral uit praktische overwegingen want we stoppen ook aan de rechterkant van de weg.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:07

ikke schreef:
Chronos schreef:
Ik heb zelf een achterlader en mijn paarden staan met het hoofd naar links en dan iets schuin met de kont naar voren en dat bevalt mij uitermate goed!

Ook aan jou: wat voor wagen is het?
Waarschijnlijk niet de wagen in je onderschrift, daar stop je weinig paarden in (hooguit op Haha! )

Een Daf 45 met achterlader 160 pk met een max vermogen van 10 ton. Hij heeft een eigengewicht van rond de 5 ton.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:13

Dit is hem. Er zitten ramen aan de andere kant. Maar de paarden staan met het hoofd naar rechts dus die staan met het hoofd tegen een blinde muur. Maar daar door staan ze ook mooi rustig.

Hij moet nog opgeknapt worden Haha!

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 18:14

Chronos schreef:
Dit is hem. Er zitten ramen aan de andere kant. Maar de paarden staan met het hoofd naar rechts dus die staan met het hoofd tegen een blinde muur. Maar daar door staan ze ook mooi rustig.

Hhmm, tja ,zo lang heb je hem ook nog niet; werk ze Haha!
Maar jij hebt ze dus met de kont links staan? Dat ze geen uitzicht hebben, tja, als je dat per se wil, doe je er wat aan en anders laat je het zo Haha!
Wat is jou ervaring met het scheef hangen? Immers, als je alle paarden op dezelfde wijze laadt, krijg je een verschil tussen links en rechts en zal de wagen iets scheef gaan. Hoe gaat dat in de praktijk? Is het zichtbaar of is het enkel met apparatuur aantoonbaar?
Ik wil dus het meeste gewicht op de linkerwielen, zoals je ongetwijfelt wel begrijpt en ik zoek dus ervaring en/of een technisch onderbouwd verhaal wat de beste oplossing is.

@janderegelaa: Ik deel je mening niet. Mijn huidige wagen staat om technische reden "met de kont omhoog" en de paarden staan dus met de voorhand lager dan de achterhand (achterlader, paarden in rijrichting). Ik heb daar nooit van gemerkt dat ze dat onprettig vonden en/of er moeite mee hadden. De verschillen zijn niet zo groot dat ze daar last van hebben. Ik heb deze wagen overigens al 15 jaar, dus enige ervaring is er wel.
Als je dat wel hebt, wordt het hoog tijd om de constructie van je wagen te controleren........

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:28

ikke schreef:
Chronos schreef:

Hhmm, tja ,zo lang heb je hem ook nog niet; werk ze Haha!
Maar jij hebt ze dus met de kont links staan? Dat ze geen uitzicht hebben, tja, als je dat per se wil, doe je er wat aan en anders laat je het zo Haha!
Wat is jou ervaring met het scheef hangen? Immers, als je alle paarden op dezelfde wijze laadt, krijg je een verschil tussen links en rechts en zal de wagen iets scheef gaan. Hoe gaat dat in de praktijk? Is het zichtbaar of is het enkel met apparatuur aantoonbaar?
Ik wil dus het meeste gewicht op de linkerwielen, zoals je ongetwijfelt wel begrijpt en ik zoek dus ervaring en/of een technisch onderbouwd verhaal wat de beste oplossing is.

@janderegelaa: Ik deel je mening niet. Mijn huidige wagen staat om technische reden "met de kont omhoog" en de paarden staan dus met de voorhand lager dan de achterhand (achterlader, paarden in rijrichting). Ik heb daar nooit van gemerkt dat ze dat onprettig vonden en/of er moeite mee hadden. De verschillen zijn niet zo groot dat ze daar last van hebben. Ik heb deze wagen overigens al 15 jaar, dus enige ervaring is er wel.
Als je dat wel hebt, wordt het hoog tijd om de constructie van je wagen te controleren........

Je weet natuurlijk pas hoe groot de verschillen zijn als je het test. Dus draai ze een keertje om zou ik zeggen.
En al zou het niet uitmaken, ik denk dat bij een onverwachte noodstop ( kan altijd gebeuren ) jouw paarden minder schade hebben als ze met hun kont tegen het kopschot aangaan dan met hun hoofd. Het is niet voor niets dat de nieuwe 2 paardsvrachtautootjes van Anemone zo geconstrueerd zijn dat de paarden met hun hoofd naar achteren staan...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 18:43

janderegelaa schreef:
Je weet natuurlijk pas hoe groot de verschillen zijn als je het test. Dus draai ze een keertje om zou ik zeggen.
En al zou het niet uitmaken, ik denk dat bij een onverwachte noodstop ( kan altijd gebeuren ) jouw paarden minder schade hebben als ze met hun kont tegen het kopschot aangaan dan met hun hoofd. Het is niet voor niets dat de nieuwe 2 paardsvrachtautootjes van Anemone zo geconstrueerd zijn dat de paarden met hun hoofd naar achteren staan...

Nog afgezien van het feit dat ik de paarden niet om kan draaien, omdat de constructie van de wagen dat domweg niet toelaat, kan ik je ook uit ervaring vertellen, dat zelfs een meer dan grofstoffelijke noodstop voor de paarden niet meer oplevert dan dat ze op hun kont komen te zitten en vervolgens geen problemen hebben met overeind komen.
Dat Anemone en anderen die moderne autootjes zo bouwen heeft vooral met de constructie van het basisautootje te maken, in combinatie met het feit dat Anemone tenminste nog zo verstandig is om te proberen enig laadvermogen te creëren. Dat kan alleen door die wagens te bouwen zoals ze ze bouwen. Elke andere vorm van constructie lervert verlies aan laadvermogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:24

Dan is het eigenlijk wel vreemd dat ze trailers andersom bouwen.

Dan toch beter als die paarden met de kont naar de bestuurder komen te staan en dan met dichte klep?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:17

Dat is dan ook de reden dat al die trailers een voorstang moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:42

Vrachtwagens hebben ook een voorstang. Met hun kop door de voorkant kan dan ook nog.

amandaimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:44

ik denk niet dat het veel uit maakt maar ik denk dat je beter kan kijken wat je paard het liefst gaat staan naar welke kant

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:39

Ik heb er luchtvering onder zitten en dat scheelt aanzienlijk in het scheefhangen maar dat is iets wat je kunt nalaten kijken en dan evt de veren daar op aanpassen mits de auto dus bladgeveerd is. De luchtvering houdt de auto zelf goed recht.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:53

russel schreef:
Dan is het eigenlijk wel vreemd dat ze trailers andersom bouwen.

Dan toch beter als die paarden met de kont naar de bestuurder komen te staan en dan met dichte klep?

Tja, dan krijg je toch een praktisch probleem met de dissel en de laadklep. En een trailer kun je niet breder of langer maken zodat je een paard om kan draaien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:21

amandaimage schreef:
ik denk niet dat het veel uit maakt maar ik denk dat je beter kan kijken wat je paard het liefst gaat staan naar welke kant

Da's wat lastig, denk je niet? Je moet tenslotte wel een klein beetje inrichting in de wagen hebben wil je er paarden in kunnen zetten en dan is de sta-richting meteen bepaald. Pling

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:00

Je hebt ook wagens waarbij het paard met het hoofd naar achteren staat. Dit heb ik 1 keer meegemaakt en dit is me totaal niet bevallen. Paard werd wagenziek....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 07:26

Die hebben wij, en dat bevalt ons prima. Uit onderzoek is gebleken dat dit de meest comfortabele manier van reizen is. Bovendien, bij stevig remmen hebben ze de kont om op te vangen, is prettiger dan dat ze voorover gaan en ze dan het evenwicht moeten zien te houden.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:12

Dat is wel zo Maaike, maar ik heb de ervaring dat die van mij echt wagenziek wordt.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:43

Hoe uit zich dat dan?
(dat wagenziek zijn)

edit: typefout

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:08

Ze kon nauwelijks op haar benen staan...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 08:11

Chronos schreef:
Ik heb er luchtvering onder zitten en dat scheelt aanzienlijk in het scheefhangen maar dat is iets wat je kunt nalaten kijken en dan evt de veren daar op aanpassen mits de auto dus bladgeveerd is. De luchtvering houdt de auto zelf goed recht.

Hhmm, tja, luchtvering heeft zo z'n voordelen Haha!
Maar merk je verschil in reactie van de wagen bij bocht naar links of bocht naar rechts. Ik bedoel of je merkt dat de wagen in een van de bochten meer neiging heeft tot "hangen" danwel dat de luchtvering harder moet werken om de boel recht te houden?
Sorry hoor dat ik zo doorzeur, maar je bent de enigste die hier laat blijken dat je snapt wat ik wil en daar zinvolle opmerkingen over maakt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:40

Wij hebben wel eens een groot paard alleen vervoerd en die kregen we enkel het meest rechtse vak in (ze staan bij ons met de konten naar de cabine, het vak was het vak aan de bermkant). Gewicht dus grotendeels op 1 kant. We hebben luchtvering, en merkten daar nauwelijks iets van.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:09

Geeft niet.

Ik merk eigenlijk geen verschil in de bochten. Nu heb ik wel met oudere auto's die bladgeveerd waren dus wel het scheeftrekken gemerkt/gezien.

Nu moet ik ook zeggen dat ik ze ook altijd zoveel mogelijk op de as zet.

flappie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:55

Het beste is als de paarden met het hoofd naar rechts staan, ze staan dus met het hoofd aan de bermkant van de weg. Ze staan veel rustiger omdat ze niet schrikken van inhalende vrachtwagens die plotseling langs het raampje rijden. Ik spreek uit ervaring, ik heb een vrachtwagen gehad daar stonden ze met het hoofd aan de linkerkant en vooral jonge paarden waren erg schrikerig op de snelweg, nu heb ik een wagen waar ze met het hoofd aan de rechterkant staan en heb nergens last van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 10:43

Chronos schreef:
Geeft niet.

Ik merk eigenlijk geen verschil in de bochten. Nu heb ik wel met oudere auto's die bladgeveerd waren dus wel het scheeftrekken gemerkt/gezien.

Nu moet ik ook zeggen dat ik ze ook altijd zoveel mogelijk op de as zet.

Ja, voor de gewichtverdeling op of voor de achteras graag, liever niet erachter, maar met een achterlader is dat niet altijd even gemakkelijk.
Maar hoe reageerd zo'n bladgeveerde auto dan en wat is de invloed van kont links of kont rechts?
Daarmee kom je op het punt waar ik een antwoord zoek Haha!
Mijn voorkeur gaat ook uit naar luchtvering, maar uiteindelijk zal ik liever een goede bladgeveerde wagen kopen, dan een matige luchtgeveerde. Het verschil in wegenbelasting speelt pas vanaf 19 ton MTM en dat is toch iets meer dan wat ik in gedachten heb Haha!