Nieuwe leren laarzen. Gelijk invetten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

viefdepief

Re: Nieuwe leren laarzen. Gelijk invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:48

Onderhoud van lederen rijlaarzen (van www.rijlaarzen.nl)

Gebruik voor het onderhoud van lederen rijlaarzen nooit leervet, zadelzeep of leerolie! Voor het dagelijks onderhoud van laarzen moet eerst na het rijden de laars met een niet te vochtige spons afgenomen worden om het zweet en vuil van de laars te verwijderen. Met een droge poetslap wrijft men de laars schoon en droog. In het bijzonder leerolie is voor laarzen slecht, omdat de olie via het buitenleer in de voering dringt en de verlijming tussen de twee lagen als het ware oplost!

Laat de laars uitwasemen in een open ruimte. Berg de laars nooit op in een laarzentas, kast, of erger, een plastic vuilniszak. De laars moet kunnen "uitademen" en het vocht van zowel ruiter als het paard kwijt raken. Zet een leren laars nooit direct bij een kachel of warme plaats!

Onderhoud de laars met een goede schoencrème: Meltonian, Kiwi, Woly en diverse andere merken schoencrème geven het leer een goede voeding. Laat de schoencrème een tijdlang intrekken! Geeft de laars de tijd! Vanzelfsprekend uitpoetsen met een zachte borstel of doek.

Laarzenspanners zijn noodzakelijk voor lederen rijlaarzen! Niet alleen om de neus van de laars naar beneden te houden ook de opwaartse spanning om de schacht omhoog te trekken is van belang. Voor laarzen met treklussen is de enige goede laarzen- spanner de houten leest in combinatie met de bijpassende houten stok, waar een veer mechanisme in is verwerkt. Zet de spanner nooit te strak zodat er plooien aan de buitenkant ontstaan bij de treklussen.

Veel succes ermee!

love_fylkir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:54

Maris89 schreef:
Heb de zoekmachine gebruikt en niet echt gevonden wat ik zocht. Ik heb net nieuwe Mountain Horse laarzen gekocht en ik weet nu niet wat beter is. Gelijk invetten of gewoon gebruiken en na een tijdje pas invetten? Of gewoon helemaal niet Haha! . Tell me!

na een tijdje pas invetten!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:56

Toch vreemd, ik olie en vet de mijne gewoon en ze worden er niet minder van. Hooguit dat ze iets doffer zijn. Om ze te laten glanzen moet ik wat meer poetsen.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 19:33

Heb ipv laarzenspanners gewoon lege colaflessen *LOL* .

Zoals ik lees zijn de meningen érg verdeeld maar ik smeer ze toch pas na een tijdje in omdat het verhaal met de beschermlaag mij toch wel een goed idee erover geeft.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:37

Normaal hoor je leren laarzen niet in te vetten idd, heb ik gelezen dan.

Maar heb sinds 1,5 week Petrie's, en het inlopen is echt geen pretje..
Dus heb ze al een aantal keer ingevet. 1e keer helemaal, daarna alleen de delen die echt inzakken enzo. Merk het verschil wel, het inlopen wordt 'makkelijker'.
Als ze eenmaal ingelopen zijn ga ik ze niet meer invetten, een vriendin zegt dat ze dan veelste soepel worden.

Als onderhoud ga ik dan ledercreme gebruiken, heb ik toch al staan Haha!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:39

RAPIDE lederdressing, echt waanzinnig goed spul, gebruik het voor m'n tuig, laarzen, maar ook voor banken etc.

Is multi inzetbaar Haha! het reinigt, maakt soepel én conserveert, maakt niet week zoals vet dat doet, maakt niet dof maar juist glanzend en laat een beschermend laagje achter