Onhandelbare Shetlander Hengst *help*

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Katriien

Re: Onhandelbare Shetlander Hengst *help*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 15:09

Zo ik heb even geweldig nieuws Haha!

Vandaag gingen we weer naar hem toe .
Ik wust het eigenlijk niet goed meer wat ik moest doen , omdat sommige zeiden slaan en andere dan weer niet .
Maar ik was niet van plan om hem te gaan slaan !
Hij laat heel braaf het halster aan doen en als je dan wandelt begint het spelletje (Hoofd omlaag en in je benen bijten en soms begint hij dan nog rond jou te draaien)
Ik trok hem omhoog en liet 'm stil staan vervolg zei ik 'kom' en trok een beetje , ik laat hem een paar pasjes zetten en zei ik 'halt' en liet hem stilstaan . Dit deden we een tijdje en nu snapt hij het commando 'kom' en 'halt' .
En als hij probeerde te bijten duwde ik zijn snuitje weg en ging gewoon verder !
Hij heeft niet een keer naar mij gesteigerd en niet meer geprobeerd in mijn benen te bijten .
Hij deed een keer heel erg vervelend en toen heb ik 'm een tikje op z'n neus gegeven en hij hield direct op ! Geweldig hé !
En als hij nu vervelend doet en hij begint rond te draaien zeg ik gewoon halt en hij blijft stilstaan

Maar nu heb ik wel een volgend probleemgeval Clown
Mijn 'vriendin' wilt maar heel de tijd op hem gaan zitten , met hem gaan draven , enz.
Ik zeg dat ze dat beter niet doet omdat hij tijd nodig heeft . Maar nee hoor gaat ze lekker draven met 'm als gevolg dat hij bijt , zij slaat , hij steigerd , zij heeft pijn . Eigenschuld dikke bult ! En dan snokt ze nog even aan hem . Dus nu zie je goed het verschil Tong uitsteken

Bij mij is hij er rustig en ik probeer niet met hem in een 'gevecht' te gaan . Maar als hij braaf is beloon ik hem . Is hij stout zeg ik EIH !

En het lijkt er goed te werken ! Haha! Zonder jullie was dit niet gelukt , dank jullie wel !
Laatst bijgewerkt door Katriien op 03-01-07 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ikkuh_Rolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:14

Hoi ik wou nog een reageren want dat probleem wat jij met die pony had heb ik al een poosje met mijn pony.
Het is ook een shetlanderhengstje en steigerd ook tegen mij omhoog daarom laten wij hem castreren en dan hoop ik dat hij wat makkelijker wordt.

Katriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 15:24

Cassidy schreef:
Niet negeren, maar ook niet slaan, dat gaat een hengst snel als spelletje zien. En ze kunnen snel zijn hoor, heel snel.
De hoeven zijn te lang, maar het gedrag (bijten) komt niet door het feit dat hij pijn heeft, dat is puur hengstengedrag. Veel grondwerk met hem doen, en iig de Join-Up niet mee gaan nemen als je er geen verstand van hebt!

Advies voor een topic over de JU zodat je weet wat hij inhoudt, en waarom je hem niet mee moet nemen:

viewtopic.php?f=125&t=556025

En een advies voor een boek over grondwerk:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Dank je , maar ik had gisteren avond wat in mijn boek gelezen van Monty Roberts
'Mijn trainingsmethode in woord en beeld' Ja

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:29

Dat is heel makkelijk gezegd, en heel makkelijk gedaan.. je moet alleen wel eerlijk blijven en het paard wel als paard blijven zien en behandelen..

Ik heb in het verleden met dekhengsten gewerkt, sommige waren wel braaf, andere niet, maar ze moeten ten alle tijden respect voor je hebben..

Momenteel werk ik nog steeds met hengsten, waarvan er 1 is die ook regelmatig iemand wilt pakken, en waarvan je bang zou kunnen worden, als je er niet boven zou staan.. en deze moet je dus ook regelmatig terecht wijzen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:35

dat klinkt als vooruitgang Katriien! het in je benen bijten is zeker dominantie gedrag, en iets wat ik nooit tolereer bij mijn eigen dieren. paarden doen dit om uit te dagen tot een gevecht, met de bedoeling een been dusdanig te verwonden dat 'de dader' als winnaar uit de strijd zal komen. (het is ook gelijk de reden dat veel paarden het eng vinden als je ze wilt leren voetje geven) hengsten bijten elkaar in de benen bij een gevecht, soms in het spel maar zo klinkt het bij dit dier niet. verder doen ze het om een merrie op te drijven. niet erg positief dus. jouw verhaal wel, het lijkt erop dat je op de goede weg bent. blijf consequent, ik denk niet dat een JU in jouw geval nodig is, het paardje klinkt als een handig beestje dat de dingen snel oppakt, en zolang jij eerlijk blijft, rustig aan doet en duidelijk bent zal hij alles vrij gemakkelijk oppakken.

Katriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 21:34

Idd , dank je wel . Hier krijg je echt voldoening van ! In een dag al zoveel vooruitgang boeken Ja
Naar het schijnt is er vroeger op gereden geweest ! *geloof ik niet veel van Haha!*
We waren met hem eventjes op de verharde weg geweest en braaf dat ie was ! Dit was omdat hij niet meer in zijn territorium was veronderstel ik .
In de wei kan ik nu zelfs langs hem lopen in stap zonder een beet te krijgen .
En als hij zo zijn hoofd omlaag doet en rondjes begint te draaien ga ik verder af van 'm staan zodat hij rondjes rond mij moet lopen . Dus als hij stout is moet hij 'werken' . En ik beloon hem als hij braaf is !
Ech geweldig ! Dit beestje heeft echt een gouden hart , alleen laat hij het niet altijd zien !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:24

Hij heeft zeker een gouden hart, en hij is goudeerlijk. Je uitdagen (want dat is dat gedrag van in benen bijten namelijk) is toch goudeerlijk? Jij moet er mee leren omgaan, jij moet het kunnen en durven aan te pakken. Dat hij OP DIT MOMENT met "halt" en "kom" niet meer loopt uit te dagen, betekend niet dat de verhoudingen voor altijd rechtgezet zijn. Er komt een dag dat hij je weer gaat uitproberen. En dan kun je er beter op voorbereid zijn wat je volgende stappen gaan zijn om overtuigend over te komen....

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:23

Uh momenteel laat hij zijn gouden hart niet zien Cassidy .
Idd daar heb je gelijk in , maar zo zijn we het rustig aan het opbouwen . Momenteel kunnen we al naast hem lopen ZONDER in onze benen gebeten te worden ! Da's toch een super voorruit gang he ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:13

Tja, wat je een super vooruitgang noemt. Gewoon keihard aanpakken (en dan bedoel ik niet slaan en schoppen, maar gewoon no nonsense en niets, maar dan ook niets van hem accepteren.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 08:27

Dominantie, en inderdaad: strengere, hardere aanpak. Niet zachtjes, anders gaat hij het idd zien als een spelletje, en dan heb je pas echt een probleem.

Misschien mag ik het niet zo zeggen, maar ik doe het toch: doe GEEN join up met hem op dit moment. Zorg allereerst dat zijn hoeven in orde zijn, en vraag aan de hoefsmid raad. Dit zijn sterke kerels/vrouwen met heel veel verstand van paarden, hij/zij zal zéker wel een soortgelijk geval gezien hebben en een oplossing weten. Ga dus GEEN join up doen, het is een manier om een paard af te wijzen, en het is in zo'n geval zeker nuttig, als je weet dat het een persoonlijkheids/dominantie probleem is. Sowieso nu nog niet doen met die hoeven, gevaarlijk!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:36

Cassidy schreef:
Hij heeft zeker een gouden hart, en hij is goudeerlijk. Je uitdagen (want dat is dat gedrag van in benen bijten namelijk) is toch goudeerlijk? Jij moet er mee leren omgaan, jij moet het kunnen en durven aan te pakken. Dat hij OP DIT MOMENT met "halt" en "kom" niet meer loopt uit te dagen, betekend niet dat de verhoudingen voor altijd rechtgezet zijn. Er komt een dag dat hij je weer gaat uitproberen. En dan kun je er beter op voorbereid zijn wat je volgende stappen gaan zijn om overtuigend over te komen....

helemaal mee eens! het blijft een paard met instinct, en het is er duidelijk ééntje die altijd een leiderrol heeft mogen vervullen. dat zit er dus ook lekker ingebakken. blijf consequent, ook een 'klein vergrijp' (bijv. een keertje happen oid) is een vergrijp, en mag dus niet getolereerd worden. verder vind ik dat het niet meer bijten best als vooruitgang gezien mag worden op dit moment. ook de kleinste vooruitgang is vooruitgang. maar houd er rekening mee dat hij ook overdonderd kan zijn door jouw verandering van gedrag, en dat het dubbel en dwars terug kan komen als hij eraan gewend is.
verder ben ik het met Khirshanta eens dat een JU niet nodig is op dit moment. over de hoeven zou ik me niet teveel zorgen maken als je hem nu wilt laten lopen oid. ze zijn te lang, dat zeker, maar zien er verder prima uit. gewoon op korte termijn even laten knippen, en voilá!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:42

ff wat anders; volgens mij moet de shet ook nodig naar de hoefsmid. Wij hebben ook een shethengst. Ook een ongelofelijke bijterd, maar deze komt ook weinig in handen. Toen we 'm kregen op stal als 1,5 jarige ging hij zelfs op de loop met iedereen. Zelfs volwassenen! Als ik in het land kom met voer draait ie z'n kont naar me toe en begint te bokken als hij geen voer krijgt. Nou, dan geef ik 'm wel ff een flinke tik hoor!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:46

ik drijf ze liever even uit mijn ruimte. net zo effectief, ze zijn op afstand en kunnen je dus niet raken, en kunnen ook niet bij het voer vóór ze er netjes om vragen. heeft bij mij altijd gewerkt bij dieren die nog nette manieren moeten leren.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:49

Onze shet is nergens bang voor hoor en is niet van je weg te drijven. Zelfs als je achteruit van 'm weg loopt dan loopt hij ook achteruit al bokkend naar je toe. Blij dat het maar een shet is en geen paard van 1.65 of zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:53

Je moet ook niet achteruit van hem weglopen, je moet op hem aflopen.

Een dominant paard dat op een paard afloopt dat minder hoog in rang staat zorgt ervoor dat de minder hoog in rang staande uit de weg gaat. Als jij uit de weg gaat, geef je daarmee automatisch aan dat je lager staat.
Loop op hem af, vastbesloten, borst vooruit, kijk kwaad. En reageert hij dan niet, dan geef je een tik met een zweep, op zijn borst of op zijn kont.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:56

Yes, achteruit lopen is ook slecht, maar ik geef alleen aan wat een lief ettertje we hebben als shet door zelfs je achteruit te volgen. Dat het niet slim is om achteruit te lopen, ok. Dat weet ik. Ik vind het alleen wel kunstig van hem Bloos
Dat bedoelde ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:57

Emilion1985 schreef:
Zelfs als je achteruit van 'm weg loopt dan loopt hij ook achteruit al bokkend naar je toe.

Two Eyes is better than two heels. Ik zou grondwerk met dit paard gaan doen, neem hem aan een touwhalster en breng hem wat manieren bij. Op het moment dat je hem aan het touwhalster hebt, kun je zijn neus naar je toehalen, en als hij je met twee ogen aankijkt, is zijn aandacht bij jouw. En wat nog een fijnere bijkomstigheid is: als hij je aankijkt met twee ogen, kan hij je met zijn achterbenen niet raken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:58

Emilion1985 schreef:
Yes, achteruit lopen is ook slecht, maar ik geef alleen aan wat een lief ettertje we hebben als shet door zelfs je achteruit te volgen. Dat het niet slim is om achteruit te lopen, ok. Dat weet ik. Ik vind het alleen wel kunstig van hem Bloos
Dat bedoelde ik.

Niets kunstigs aan...als je paard met elkaar ziet knokken in het land, zul je vaker zien dat ze erg snel bokkend achteruit kunnen...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:14

Ik doe grondwerk met de paarden die ik rijd, alleen deze shet is niet van mij en loopt gewoon dag en nacht in het land. Wordt verder ook niks mee gedaan. Krijg alleen met 'm te maken als ik met brok t land in ga wat misschien eens in het half jaar is. Verder heb ik geen problemen met deze shet. Dus tips e.d.: goed bedoeld, maar ik ga niet met deze shet aan het werk omdat hij toch vrijwel nooit met mensen in aanraking komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:37

Jammer dat je de verantwoording niet neemt met dit dier...mocht hij toch een keer verkocht moeten worden en niet zo makkelijk te hanteren zijn, is het weer een kandidaat voor de slager. En wordt hij nooit geent, wordt hij nooit bekapt?

Het ene moment roep je dat je blij bent dat het maar een shet is. Waarom is een shet dan minder dan een groot paard? Want reken maar dat je anders piept als er een paard staat van 1,65m. Een shet is een volwaardig paard, maar ik krijg niet de indruk dat je dat zo ziet.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:28

Natuurlijk wordt de pony wel geënt en ontwormd. Verkocht wordt hij trouwens niet, want hij dient als gezelschap voor andere paarden in het land. Een shet is net zo volwaardig als een groot paard, daarom wordt hij ook geënt, ontwormd e.d. Alleen, waarom zou je zo graag de leider willen worden over dit dier? Het is een 2-jarige hengst die duidelijk een hengstje is. Niet uit het land te krijgen trouwens zonder de merrieshet. Absoluut geen gemeen dier. Kinderen kunnen er alles mee, maar je moet gewoon oppassen dat ie niet bijt en als we in het land aankomen met de gele bixschep dan keert ie de kont toe omdat hij voernijd heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:33

Weet jij hoe oud shetjes kunnen worden? Denk je dat hij 40 jaar lang gezelschapspaard voor andere paarden in het land kan bljven?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:38

ja dat denk ik inderdaad. Shet staat op pensionstal waar 30 paarden staan en in de zomer is het de 'borstel- en knuffelpony' voor de kinderen die er rond lopen. Onder begeleiding, dat wel.
Hij is wel eens ziek geweest, maar dan komt ie gewoon lekker op stal voor een tijdje. Hij blijft bij ons totdat ie dood gaat, maar hij is nog maar 2,5 en in superconditie, dus dat duurt nog wel heel paar jaartjes.