paard gebeten door hond, en dan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: paard gebeten door hond, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:14

ok, ok ik heb mijn zin niet helemaal goed geformuleerd, wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat het er normaal gesproken wel in staat, maar dat dat niet altijd het geval is, het is dus niet zo dat iedereen daarvoor verzekerd is. Het wordt ook nog wel eens weggelaten om de premie omlaag te krijgen. Maar ik bedoelde ermee te zeggen dat niet iedereen dus schade door dieren meeverzekerd heeft (al dan niet bewust, misschien heeft men het niet op laten nemen in de voorwaarden omdat ze destijds toch geen huisdieren hadden, en hebben ze het niet gewijzigd nadat ze huisdieren kregen) en in dat geval kan het nog wel eens lastig worden om de kosten te verhalen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:55

Een AVP polis biedt dekking aan de verzekerden voor aanspraken op hun vermogen die voortvloeien uit wettelijke aansprakelijkheid.
Doen jouw dieren iets dan ben jij daarvoor aansprakelijk en valt dat dus onder je AVP verzekering.
Heb jij nou bijvoorbeeld een hond die er een gewoonte van maakt om wekelijks mensen het ziekenhuis in te bijten dan zal er een clausule op de polis komen dat jou hond van dekking wordt uitgesloten.
Het is dus ingesloten ténzij het uitgesloten is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:56

Kleine toevoeging nog:

er is alleen dekking in jouw hoedanigheid van particulier. Ben je bedrijfsmatig bezig (de waakhond bijvoorbeeld) dan zal je een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) moeten sluiten.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:05

Een kennis van me is een paar jaar geleden aangereden door een auto (toen hij op het paard zat dus). Buiten de kosten van de dierenarts kreeg hij ook zoiets als "genotsverlies" vergoed, wat inhield dat hij ook 2 maanden stalgeld vergoed kreeg omdat ie zo lang dus niet kon rijden. Dit was overigens wel iemand die zelf in het verzekeringswezen zit en dus de mazen wel kent.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:18

IKbenEllen schreef:
Een kennis van me is een paar jaar geleden aangereden door een auto (toen hij op het paard zat dus). Buiten de kosten van de dierenarts kreeg hij ook zoiets als "genotsverlies" vergoed, wat inhield dat hij ook 2 maanden stalgeld vergoed kreeg omdat ie zo lang dus niet kon rijden. Dit was overigens wel iemand die zelf in het verzekeringswezen zit en dus de mazen wel kent.

En zeker weten dat hijzelf niet wat letsel had, want anders is het wel een hele coulante maatschappij geweest. Wellicht is er om commerciele redenen wat voor hem gedaan, is hij toevallig tussenpersoon?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:19

LDRD schreef:
Het is hier wel van belang dat alle betrokkenen het eens zijn over de lezing, maar daar ga ik hier dan even vanuit.
Als de hond gewoon 'liep te lopen' en jouw paard viel hem spontaan aan dan ben jij aansprakelijk voor de schade aan die hond. Wat de schade zal zijn als de hond gedood zou worden? Tsja, daar kan je in verzekeringsland een leuke boom over opzetten Haha! .

Nee, de hond was er bewust op uit om paarden aan te vallen, hij liep dus niet zomaar wat te wandelen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:26

ikke schreef:
Nee, de hond was er bewust op uit om paarden aan te vallen, hij liep dus niet zomaar wat te wandelen.

Hoe gek het ook klinkt, dan ben jij nog steeds aansprakelijk.
Of je ook een SCHADEVERGOEDINGSVERPLICHTING hebt is de vraag. De eigenaar van de hond zal een groot deel 'eigen schuld' krijgen toegerekend, dat zelfs wel eens 100% eigen schuld zou kunnen worden en dat betekent dan dat jouw schadevergoedingsverplichting komt te vervallen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:06

LDRD schreef:
IKbenEllen schreef:
En zeker weten dat hijzelf niet wat letsel had, want anders is het wel een hele coulante maatschappij geweest. Wellicht is er om commerciele redenen wat voor hem gedaan, is hij toevallig tussenpersoon?

Hij had zelf absoluut geen letsel en was ook geen tussenpersoon (andere branche).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:16

Dan had hij schijnbaar gewoon mazzel Clown .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:19

IKbenEllen schreef:

Ik vind dit geen slechte regeling.Uiteindelijk heeft mijn vriendin ook een paar maanden haar paard moeten betalen, terwijl zij dan wel niet rijden kon.Iets om in mijn hoofd te houden mocht het ooit nog eens voor komen(liever niet,maar je weet maar nooit)

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:30

Apple schreef:
Brengt me gelijk op een nieuw punt (wellicht iets voor een nieuw topic).

Wat is wijsheid om te doen als je echt wordt aangevallen door een hond? Dus niet speels er omheen rennen, blaffen, in staart hangen.
Nee, echt gericht bijten en omhoog springen naar de hals van het paard?

Blijven zitten en hopen dat je paard die hond goed raakt?

Ook ik heb dit 3 wkn geleden in het duin gehad een dolle boxer die jeanie in haar hoofd wilde bijten. Daar heb ik een zweep voor en ik heb voluit geslagen en daarna een pak herrie met de hondeneigenaar gehad. Die ik bijna in mijn woede Bloos met jeanie omver gereden had.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:57

Humm Jeanie, boxer?

Dat is dus in 3 weken tijd 3 verschillende aanvaringen met honden (ook verschillende honden).

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:00

Ik heb laatst een stafford achter mij aan gehad, die kwam opeens uit het niets! hij bleef blaffen en proberen in de achterbenen van mijn paard te bijten, het is dat ik net iemand had opgehaald anders was ik alleen geweest, zij heeft het beest met ene stok weten te verjagen !

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:11

Citaat:
Doen jouw dieren iets dan ben jij daarvoor aansprakelijk en valt dat dus onder je AVP verzekering.
Heb jij nou bijvoorbeeld een hond die er een gewoonte van maakt om wekelijks mensen het ziekenhuis in te bijten dan zal er een clausule op de polis komen dat jou hond van dekking wordt uitgesloten.
Het is dus ingesloten ténzij het uitgesloten is.

Dat zeg ik toch ook? Ik geef je n.b. gelijk, dan moet je wel een beetje opletten hoor ;p haha! Je kunt er dus ook voor kiezen om het uit te sluiten, dus dan klopt het toch dat er ook mensen zullen zijn die wel verzekerd zijn, maar niet voor schade door dieren. Of is dat onmogelijk i.j.o? Uiteraard ben je als particulier niet verzekerd voor bezigheden die als zakelijke bezigheden worden beschouwd, maar dat lijkt me vrij logisch.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:11

Ook wij hebben regelmatig problemen met loslopende honden op het ruiterpad (in het Amsterdamse bos). Ik erger mij groen en geel aan al die hondenbezitters die hun hond los laten lopen en totaal niet onder appèl hebben. Zelf hebben we ook een hond dus ik ben echt geen hondenhater, maar ik baal van al die mensen die met hun hond een ander overlast bezorgen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:00

hyppolyte schreef:
Dat zeg ik toch ook? Ik geef je n.b. gelijk, dan moet je wel een beetje opletten hoor ;p haha! Je kunt er dus ook voor kiezen om het uit te sluiten, dus dan klopt het toch dat er ook mensen zullen zijn die wel verzekerd zijn, maar niet voor schade door dieren. Of is dat onmogelijk i.j.o? Uiteraard ben je als particulier niet verzekerd voor bezigheden die als zakelijke bezigheden worden beschouwd, maar dat lijkt me vrij logisch.

Nee, je kunt er niet voor kiezen om het uit te sluiten en waarom zou je ook? Heb je dieren en dan zou je de aansprakelijkheid voor jou als eigenaar gaan uitsluiten, dus zou je graag zelf voor de kosten op willen gaan draaien?
Maar de maatschappij kiest wel voor jou als jouw hond er een gewoonte van maakt mensen het ziekenhuis in te bijten Knipoog .
Maar goed, mensen zonder AVP lopen er inderdaad ook nog rond, want dit is nog steeds geen verplichte verzekering, maar die hebben daarmee dekking voor alles waarvoor ze aansprakelijk kunnen zijn uitgesloten en niet alleen voor bijtende honden of ander schadeveroorzakend gedrag van hun andersoortige lieve schatjes Duivel .

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:28

Als de hond jouw paard aanvalt en het paard schopt hem met een welgemikte trap van zich af, wie mag er dan dokken voor de DA voor de hond?

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:02

beantsje schreef:
Als de hond jouw paard aanvalt en het paard schopt hem met een welgemikte trap van zich af, wie mag er dan dokken voor de DA voor de hond?

De eigenaar van de hond.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 08:42

beantsje schreef:

Haha! Haha! Haha!

Ja, dat is een hele leuke en ook die is goed om een leuke boom op te zetten in verzekeringsland. Sigaar
In principe is de eigenaar van het paard aansprakelijk. De vraag is echter of hij ook een schadevergoedingsverplichting heeft en daar loopt het mis. De eigen schuld van de hondeneigenaar zal hier toch wel heel dicht in de buurt van de 100% komen, waarmee de schadevergoedingsverplichting van de paardeneigenaar grote kans maakt volledig te vervallen.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:04

Je bent toch niet meer verantwoordelijk voor het gedrag (bokken/trappen oid) als het gedrag wordt veroorzaakt door derden?
Hmm.. dit gaat in het geval van de hond misschien niet meer op.. tenzij het paard door de hond van de ene persoon de andere trapt??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:09

Chessie schreef:
Je bent toch niet meer verantwoordelijk voor het gedrag (bokken/trappen oid) als het gedrag wordt veroorzaakt door derden?
Hmm.. dit gaat in het geval van de hond misschien niet meer op.. tenzij het paard door de hond van de ene persoon de andere trapt??

Je blijft altijd aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van jouw dier. Het trappen is hier zondermeer een eigen gedraging en dus ben je aansprakelijk. Punt 2 is of je de schade die hieruit voortvloeit wel voor je rekening moet nemen.
De beoordeling verloopt dus altijd in 2 stappen en eigenlijk zelfs in 3 stappen, maar dat is in dit kader net wat te ver om uit te leggen, want dat is juridische haarkloverij. Knipoog

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:13

Wanneer is het dan geen eigen gedraging meer?? Als een hond in z'n achterbeen bijt en het paard dan pas (raak) trapt lijkt het me echt uitlokking?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:19

Uitlokking kan je hier helemaal vergeten, dit is geen begrip in het aansprakelijkheidsrecht.
Het is geen eigen gedraging meer als het paard bijvoorbeeld op jouw commando de hond getrapt zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:23

Overigens, ik vermoed dat de waarde van het paad ook vergoed wordt bij overlijden.
Een hond vna ons heeft eens een ander hond doodgebeten ( 12 jaar geleden, lang verhaal) onze verzekering heeft toen flink uitbetaald voor een nieuwe rashond voor betreffende mensen.

Ik ben ooit te paard eens aangvallen door een ander paard. zowel ik als paard waren flink gewond. Na enig gedoe met de verzekering ( aantonen dat ik goed kon rijden, etc etc) kreeg ik ook aardig wat smartegeld uitgekeerd ( maar ik ben dan ook meer dan 4 maanden uit de running geweest en haalde mijn examen daardoor niet)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:26

MariekeB schreef:
Overigens, ik vermoed dat de waarde van het paad ook vergoed wordt bij overlijden.
Een hond vna ons heeft eens een ander hond doodgebeten ( 12 jaar geleden, lang verhaal) onze verzekering heeft toen flink uitbetaald voor een nieuwe rashond voor betreffende mensen.

Ik ben ooit te paard eens aangvallen door een ander paard. zowel ik als paard waren flink gewond. Na enig gedoe met de verzekering ( aantonen dat ik goed kon rijden, etc etc) kreeg ik ook aardig wat smartegeld uitgekeerd ( maar ik ben dan ook meer dan 4 maanden uit de running geweest en haalde mijn examen daardoor niet)

Aantonen dat jij goed kon rijden? Dat is in de situatie die jij omschrijft op zijn minst bijzonder? Op welk deel van de schade had dat betrekking dan?