Paard laat zich niet enten...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jobbeltje

Re: Paard laat zich niet enten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 08:33

Zit je praam wel strak genoeg dan? Je moet ze wel goed aandraaien en vasthouden, anders helpt 't niet Haha!

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 09:01

Heel erg bekend! Een van mijn paarden, nu 20!!!! jaar oud wil ook niet geent worden.

Praam en sedering werken alleenmaar t tegenovergestelde!

Ik ga met dat paard als t effe kan naar de praktijk en laat haar daar enten, dan heeft ze omdat er zoveel te zien is, niets in de gaten en gaatt ongemerkt!

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:14

mijn vorige paardje was ook als de doods voor de DA, heb hem ook jaren zelf geënt. nu wordt ie in zijn kont geprikt en gaat alles goed. vraag of jou DA in haar kont ent

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:22

Mijn vorige paard wou zich ook niet laten enten. Hij vloog door de hele stal en liet zich door niets of niemand tegen houden, levensgevaarlijk (hij was al erg sterk). Uiteindelijk heb ik een hele dikke wortel gepakt en was hij druk bezig om te proberen een stuk van de wortel af te bijten. Intussen heeft de DA gauw de spuit erin gedrukt en leeggespoten. Zo gauw het paard het door had werd ie weer helemaal gek, maar de spuit zat erin.
Met mn huidige paard ben ik ook naar de praktijk toe gewandeld. Hij was erg braaf, omdat ie het te druk had met de omgeving. Het helpt idd vaak als er van alles te zien is.
Ik denk dat afleiding toch het belangrijkst is.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 18:42

Morgen komt hij weer.
Zal haar inderdaad afleiden met eten.
En anders probeer ik het zelf. Lijkt me wel heel eng, maar ik denk dat het in haar geval wel erg zal helpen. Ze heeft namelijk een hekel aan vreemden, zelfs als ze niet voor haar komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:55

Jobbeltje schreef:
Zit je praam wel strak genoeg dan? Je moet ze wel goed aandraaien en vasthouden, anders helpt 't niet Haha!

zn lip hoeft er niet afgedraait neem ik aan? Clown nee echt strak genoeg.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:58

Ik heb ook zo'n portret....en ent haar dus zelf.
Dat vind ze ook niet leuk, maar dan is het gebeurd voor ze er erg in heeft.

Als de DA komt is het helemaal mis.

Is het een optie om het zelf te doen?
( moet je wel kunnen en willen natuurlijk )

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:04

elinax21 schreef:
Jobbeltje schreef:

zn lip hoeft er niet afgedraait neem ik aan? Clown nee echt strak genoeg.

Nee, nét niet, anders kan ie de volgende keer geen praam meer op Haha! (grapz)

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:08

mara_lover schreef:
Mijn veearts prikt haar al in de hals.
Zou het dan helpen om het nu juist in de borst te doen?

Denk het wel, mijn pony schiet ook helemaal weg als ze een prikje in dr hals krijgt, maar in haar borst niet!

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 12:27

Nou, het is gelukt hoor!!! Ben helemaal blij!!!

De dierenarts heeft haar eerst een tijdje geaaid, en heeft haar zelfs koekjes en wortels gegeven. Toen mocht hij al bij haar in de buurt komen. Snel de spuit erin geprikt. Toen heb ik zelf de vloeistof erin gespoten. En de dierenarts maar wortels geven. Ze vond het op deze manier helemaal niet erg.

Ook bij mijn pony geldt: Liefde gaat door de maag!!!

stabik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:09

bij ons stond vroeger een haflinger in een stand die werdt door onze dierenarts in zijn bil ge-ent omdat hij het gevaarlijk vond om tussen de wand en de grote haflinger te staan... is altijd goed gegaan zonder praam etc... ook heeft mijn dierenarts geen speciale jas ofzo aan dus die geur die DA wel eens hebben draagt hij ook niet.... ik ben erg anti-praam dus wij doen altijd zonder... zelfs nu bij mijn haflinger van 18 maanden...

veel succes!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:16

ik heb er ook zo'n eentje, gewoon bijna onmogelijk om die in te enten Clown
zowiezo heeft ze een bloedhekel aan mannen, dus we zorgen nu bij haar altijd voor een vrouwelijke arts,maar daar trapte ze de laatste keer ook niet meer in. 2 man sterk,maar madam vloog alle kanten op.
uiteindelijk heeft de dierearts mijn zus de spuit gegeven en die heeft de pony zonder problemen ( beest stond vrolijk bij mij te schurken toen mijn zus die spuit erin drukte Clown ) kunnen geven.
maar ik verwacht in de toekomst wel langzaam aan meer problemen.

lisade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:24

misschien kun je haar sedusan(sedalin vroeger) geven, dat is een kalmerende pasta, maar dat zou ik wel even met de DA overleggen ik weet niet of het kwaad kan me de enting. en misschien als de DA er dan is dan ook een praam opdoen. dat doen wij tenminste ook op me werk met paarden die lastig te enten zijn net zoals die van jou. en vaak zjn paarden ook rustiger op stal dan dat je ze ergens vastzet.
nou ik hoop dat het gaat lukken. gr

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 21:09

We hebben haar inderdaad ook dat kalmerende middel gegeven.
Sedalin ofzo.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:14

Wij hebben thuis een shet/welsch die helemaal uit z'n pan gaat als de dierenarts z'n stal in komt.
Hij krijgt als het echt nodig is Sedalin en we blinddoeken hem. Dan gaat het aardig.
Maar de laatste 3 jaar ent ik hem zelf. De dierenats maakt spul klaar en vult boekje in, maar spuiten doe ik rustig zelf... Gaat prima.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:59

Heb je het al geprobeerd met een praam?
Kan me niet voorstellen dat dat niet gaat lukken..

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:21

Zelfs met een praam op gaan sommige paarden door het lint hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:44

ja alleen willen veel mensen niet geloven dat een praam niet altijd werkt.
halfbroertje van mijn paardje is zelfs een keer geflipt nadat hij verschillende soorten kalmeringsmiddelen had gehad. en die van mij flipt zodra je de praam laat zien of zn neus/lip pakt..mocht je al zover komen da tje de praam er om krijgt rent ie je zo omver en door alles heen.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 21:50

gillian schreef:
Heb je het al geprobeerd met een praam?
Kan me niet voorstellen dat dat niet gaat lukken..

Die krijgen we al niet eens om...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:20

~soms kan een praam zelfs gevaarlijk zijn, als zo'n beest echt door het lint gaat. onze pony ging van de zomer vol de lucht in, inclusief praam, nou toen vloog dat ding toch bijna tegen het hoofd van de dierenarts aan, echt levensgevaarlijk.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:08

Mijn paard is sinds zijn koliekaanval van bijna een jaar geleden ook panisch voor de DA. Toen kreeg hij soms 3 spuiten per dag, dus ik kan me indenken dat je daar dan op een gegeven moment genoeg van hebt. Als nu de DA de oprit oprijdt, loopt Falco ook al razendsnel weg, als ik hem niet op tijd heb kunnen vasthouden.
1 keer was hij zo angstig dat hij steigerde en dat daardoor een hoef tegen het hoofd van de DA terechtkwam. Toen was er ook maar 1 oplossing: de praam. Als hij die omheeft, is hij nog heel nerveus, maar tenminste handelbaar voor dat stomme prikje. Door de praam (heb ik me laten vertellen) zou er vanzelf ook een soort verdovende stof vrijkomen dat kalmeert, al weet ik niet in hoeverre dat een rol speelt.
Een kalmeringspasta kan ook helpen. Dat hebben we 1 keer geprobeerd, het nadeel is dat het bij ons lang duurde voor dat spul begon te werken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:11

ogen dicht houden, vaak is het zien van de spuit voor sommige paarden al funest. Die van mij zusje word ookhelemaal panisch. De dierenarts aait hem, dan zijn hand bij zijn oog en vlug die spuit erin.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:26

[MD] > [OMG]

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:24

mara_lover schreef:
Nou, het is gelukt hoor!!! Ben helemaal blij!!!

De dierenarts heeft haar eerst een tijdje geaaid, en heeft haar zelfs koekjes en wortels gegeven. Toen mocht hij al bij haar in de buurt komen. Snel de spuit erin geprikt. Toen heb ik zelf de vloeistof erin gespoten. En de dierenarts maar wortels geven. Ze vond het op deze manier helemaal niet erg.

Ook bij mijn pony geldt: Liefde gaat door de maag!!!

Fijn dat het gelukt is. Misschien moet je DA vaker op stal komen om haar even te vertroetelen? Overigens is zelf die enting geven als het bij de DA niet lukt echt half zo erg als het klinkt.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 13:16

Tieneke schreef:
Mijn paard is sinds zijn koliekaanval van bijna een jaar geleden ook panisch voor de DA. Toen kreeg hij soms 3 spuiten per dag, dus ik kan me indenken dat je daar dan op een gegeven moment genoeg van hebt. Als nu de DA de oprit oprijdt, loopt Falco ook al razendsnel weg, als ik hem niet op tijd heb kunnen vasthouden.
1 keer was hij zo angstig dat hij steigerde en dat daardoor een hoef tegen het hoofd van de DA terechtkwam. Toen was er ook maar 1 oplossing: de praam. Als hij die omheeft, is hij nog heel nerveus, maar tenminste handelbaar voor dat stomme prikje. Door de praam (heb ik me laten vertellen) zou er vanzelf ook een soort verdovende stof vrijkomen dat kalmeert, al weet ik niet in hoeverre dat een rol speelt.
Een kalmeringspasta kan ook helpen. Dat hebben we 1 keer geprobeerd, het nadeel is dat het bij ons lang duurde voor dat spul begon te werken.

Ik heb inderdaad ook al meerdere keren gehoord dat er een verdovende stof vrij komt als paarden de praam om hebben.