Paard speelgoed van de mens, of de mens speelgoed voor paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

patatkraam

Re: Paard speelgoed van de mens, of de mens speelgoed voor p

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:16

melanie3230 schreef:
Ik vind dat veel mensen een paard als speelgoed behandelen.
Mijn pony's komen uit een stal waar een halve meter stront lag...
Ze deden er niks mee en hadden ze aleen om over op te scheppen denk ik...
Wij hebben ze echt van de dood moeten redden!

er zijn mensen die dat doen idd, maar de meeste mensen behandelen hun paarden in mijn ogen toch goed

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 10:59

Ijp zegt:ALLEEN JE EIGEN WIL DOOR TE DRAMMEN, je bent allebei een individu met verschillende karakters probeer die dan zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.

Johnnie zegt:

Je eigen wil door drammen is wat van te zeggen, je kunt willens en wetens je wil door zetten en permanent tegen een barriere oplopen doordat je de regels van het spel niet in acht neemt.

Of, je wil doodrammen maar dan iets anders omschreven en het paard er toe aan zetten met in acht nemen van de regels, dat te doen wat je graag zou willen dat het paard dit deed. Iets van je paard verlangen is inherent aan het omgaan met paarden.

De verschillende karakters op elkaar af te stemmen is een kwestie van geven en nemen. Die niet geeft, krijgt ook niets.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:58

johnnie schreef:
Ijp zegt:ALLEEN JE EIGEN WIL DOOR TE DRAMMEN, je bent allebei een individu met verschillende karakters probeer die dan zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.

Johnnie zegt:

Je eigen wil door drammen is wat van te zeggen, je kunt willens en wetens je wil door zetten en permanent tegen een barriere oplopen doordat je de regels van het spel niet in acht neemt.

Of, je wil doodrammen maar dan iets anders omschreven en het paard er toe aan zetten met in acht nemen van de regels, dat te doen wat je graag zou willen dat het paard dit deed. Iets van je paard verlangen is inherent aan het omgaan met paarden.

De verschillende karakters op elkaar af te stemmen is een kwestie van geven en nemen. Die niet geeft, krijgt ook niets.

Doodrammen??? Daar zul je waarschijnlijk ook doordrammen bedoelen???? Knipoog In je laatste voorbeeld zou ik het meer consequent optreden willen noemen,dat is niet bepaald doordrammen m.i. maar door constante duidelijkheid je paard iets aan willen leren. Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:45

johnnie schreef:

Nee hoor, omgaan met paarden is echt geen gentlemens agreement afsluiten. Het is heel zwart-wit, of jij bent de baas, of je paard neemt het over. Er zijn geen grijstinten. Hoe je dan van je paard gedaan krijg dat hij dingen voor je doet (of laat), is dan een tweede. Je kunt dingen proberen erin gaan rammen, of je kunt het paard de keuze geven om verschillende dingen te doen, maar de dingen die hij doe die niet helemaal naar je zin zijn vervolgens subtiel zo onaangenaam maken dat hij de keuze maakt om de dingen te doen die je wel van hem wilt.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 12:46

Ijp; ik ben een Belg Haha!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 15:01

Nee hoor, omgaan met paarden is echt geen gentlemens agreement afsluiten. Het is heel zwart-wit, of jij bent de baas, of je paard neemt het over. Er zijn geen grijstinten. Hoe je dan van je paard gedaan krijg dat hij dingen voor je doet (of laat), is dan een tweede. Je kunt dingen proberen erin gaan rammen, of je kunt het paard de keuze geven om verschillende dingen te doen, maar de dingen die hij doe die niet helemaal naar je zin zijn vervolgens subtiel zo onaangenaam maken dat hij de keuze maakt om de dingen te doen die je wel van hem wilt.

De eerste zin ben ik het niet mee eens Cassidy, het omgaan met een paard is in stilte een afspraak maken door middel van jouw reactie op de reactie van je paard. Je weet heel goed dat een positieve reactie invloed heeft op het verdere gedrag van een paard. Vermits kundig kun je dit ook zo vertalen en juist onkunde verwart de actie van een paard.

Terug naar mijn stelling wat gebeurt er als een paard de mens als speelgoed gaat beoordelen. Onjuiste communicatie is een taal dat een paard dus niet begrijpt. Paarden zullen in deze fase dus ook de rollen omdraaien en hun natuurlijk gedrag laten gelden. Natuurlijk gedrag is b.v. verzet en het ontwikkelen van ondeugden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:24

johnnie schreef:
Terug naar mijn stelling wat gebeurt er als een paard de mens als speelgoed gaat beoordelen.

Dan staan er ineens heel veel mensen op die zich paardenfluisteraar noemen. En dan zul je er versteld van staat hoe veel mensen daar graag hun geld aan spenderen Knipoog

Of je het nu over honden of paarden hebt, het komt op hetzelfde neer. Asiels zitten vol met honden die mensen niet meer willen omdat ze vals zijn of iig onaagepast [in de ogen van de baas dan] gedrag vertonen. En soms is dat zo uit de hand gelopen dat je die honden maar heel moeilijk opnieuw kunt conditioneren.

Verschil met paarden is dat paarden een stuk kostbaarder zijn in aanschaf en natuurlijk in onderhoud en daarom zal de aankoop van een paard/pony iets minder vaak het resultaat zijn van een impulsaankoop.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:31

Om mij heen zie ik veel mensen hun dieren (dus niet alleen paarden) als speelgoed gebruiken. Mensen die hun dier wegdoen, vanwege het minste of geringste (dus ook de overgang pony naar paard). Ik heb vaak het idee dat deze mensen hun dier als object beschouwen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:42

johnnie schreef:
De eerste zin ben ik het niet mee eens Cassidy, het omgaan met een paard is in stilte een afspraak maken door middel van jouw reactie op de reactie van je paard. Je weet heel goed dat een positieve reactie invloed heeft op het verdere gedrag van een paard. Vermits kundig kun je dit ook zo vertalen en juist onkunde verwart de actie van een paard.

Die positieve reactie op het gedrag van een paard komt van mijn kant ook alleen maar als het gedrag van het paard naar mij toe positief is. Een paard dat met zijn oren in zijn nek op mij af komt ga ik echt niet paaien en lief toespreken, die krijg een koekje van eigen deeg. Klinkt heel hard, maar is wel zo veilig. is die verhouding rech gezet moet je aansluitend wel weten hoe je positief naar een paard toe kun zijn. Paaien me snoepjes of verkeerd belonen met stem is niet goed. Zoals bij zoveel dingen in omgang me paarden is de timing waarop je dingen doet essentieel voor de resultaten die je krijgt.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 19:38

Cassidy schreef:
johnnie schreef:

Die positieve reactie op het gedrag van een paard komt van mijn kant ook alleen maar als het gedrag van het paard naar mij toe positief is. Een paard dat met zijn oren in zijn nek op mij af komt ga ik echt niet paaien en lief toespreken, die krijg een koekje van eigen deeg. Klinkt heel hard, maar is wel zo veilig. is die verhouding rech gezet moet je aansluitend wel weten hoe je positief naar een paard toe kun zijn. Paaien me snoepjes of verkeerd belonen met stem is niet goed. Zoals bij zoveel dingen in omgang me paarden is de timing waarop je dingen doet essentieel voor de resultaten die je krijgt.

Ik ben in mijn bericht uitgegaan van mijn eigen paard. Zou een van onze drie paarden onaardig zijn voor mij, betaal ik met gelijke munt terug. Gelukkig gebeurt dit maar zelden omdat ik vanaf een afstandje reeds duidelijkheid uitstraal. En dan nog, soms een oortje of wat, het blijven dieren.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:02

ik wil allen maar zeggen: positief gedrag roept positief gedrag op net zoals negatief gedrag negatief gedrag opwekt, dan wil ik niet zeggen dat je nooit even boos moet worden, maar blijf niet boos.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:36

Ik denk dat kinderen sneller een pony als speelgoed zien dan volwassenen dat doen. Ik denk dat volwassenen. Ik denk dat volwassenen het eerder als een middel zou kunnen zien.
Maatjes kan je eigenlijk nooit echt worden. Jij bent en blijft altijd baas. Als het goed is. Tuurlijk kan je wel degelijk een band opbouwen wat vanuit beide kanten komt.
Geef respect en je zult het ook krijgen.
Geef liefde en je zult het ook krijgen.
Dat werkt bij paarden net zo. Heb jij respect voor je paard zul je ook respect van je paard krijgen. Geef je liefde zul je dat ook van je paard krijgen.
In de beste relaties is er wel eens ruzie en onenigheid en dat zal bij paarden ook niet anders zijn.
Maar het punt is dat je nooit op gelijke voet met je paard omgaat. Er is altijd 1 de baas en dat is ook nodig om de ''relatie'' gezond te houden. Als je het goed doet ben jij de baas en als je het niet goed doet is je paard de baas. Een middenweg bestaat gewoon niet.
Die is er voor de soortgenoten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:57

johnnie schreef:
Ik ben in mijn bericht uitgegaan van mijn eigen paard.

Zo kwam het niet over, veel mensen kunnen een dergelijke opmerking te generalistisch oppakken. En als ik tegenover een voor mij vreemd paard sta, is er nog helemaal geen basis voor een gentlemens agreement.

Op het moment dat ik iets van een paard vraag, heeft dat paard het te doen. Nu heeft ieder paard zijn talenten, en ieder paard zijn voorkeuren, aan de ruiter aansluitend om te beslissen om bepaalde dingen gewoon niet meer te vragen als het paard daar geen plezier in heeft. Maar op het moment dat je het vraagt moet hij aanstalte maken om iig aan je opdracht gehoor te geven.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 12:55

Mijn antwoord was in ieder geval wel zo bedoeld Cassidy.

Marije@

Een goede band met je paard bouw je op door eerlijk te zijn, consequent en het paard dat te geven dat nodig is om aardgerecht te leven. Een paard heeft idd een leider nodig met de nodige capaciteiten.
In een positieve omgeving zoals omschreven zal een paard ook positief reageren en de een noemt zijn paard dan maatje, de ander noemt het een relatie of wat dan ook. De wijze waarop een paard op je reageerd is afhankelijk van de wijze waarop je een paard benaderd en houdt. Het karakter speelt hierbij een grote rol visa-versa dus. Je hebt paarden met een berg aan eigen inbreng en paarden die ik voorzichtig sokje noem, en hiermee bedoel ik eigenlijk een makkelijk of een wat moeilijker paard.

Indien men een onderscheid kan maken tussen beide karaktertrekken en leert hiermee om te gaan is de weg naar goed leiderschap eigenlijk al geplaveid vindt je niet ?

Ikowtje@

Een paard is in staat om enkel via oogcontact de status van de mens te analyseren. Op een paard hoef je mijns-inziens helemaal niet boos te worden want deze reageren toch voornamelijk op deze analyse. Ik heb afgeleerd om boos te zijn, ik noem het ¨juist en correct anticiperen¨ op het gedrag van het paard.

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:03

in mijn idee is geen enkel leven wezen speelgoed maar ik denk wel dat een mens het speelgoed van een paard kan worden, een voorbeeld: een heel onervaren iemand koopt (perongeluk) een heel dominante pony zo kan die pony makkelijk de baas over een mens worden Ja
Daarom moet je altijd goed nadenken als je een paard koopt Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:03

@ Johnnie. Je zegt hetzelfde als mij, alleen net even anders. Komt op hetzelfde neer

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 17:31

Marije1984 schreef:
@ Johnnie. Je zegt hetzelfde als mij, alleen net even anders. Komt op hetzelfde neer

Ik maak het graag wat moeilijker Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:33

Ja ik heb het in de gaten Haha!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 11:07

In het begin van dit topic is gevraagd of het paard speelgoed is van de mens of word de mens speelgoed voor het paard. De laatste zinsnede is een menselijke uitspraak, wat beter te omschrijven dus.

Als de gedachtengang van veel mensen zo is, vraag ik me af hoe deze mensen denken over de verzorging van het paard, immers verzorging omhelst meer als voeren en rijden. Welke rechten heeft een paard als het op verzorging aan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:26

johnnie schreef:
In het begin van dit topic is gevraagd of het paard speelgoed is van de mens of word de mens speelgoed voor het paard. De laatste zinsnede is een menselijke uitspraak, wat beter te omschrijven dus.

Als de gedachtengang van veel mensen zo is, vraag ik me af hoe deze mensen denken over de verzorging van het paard, immers verzorging omhelst meer als voeren en rijden. Welke rechten heeft een paard als het op verzorging aan komt.

Een paard heeft recht op de volgende 5 vrijheden:

- vrijheid van honger, dorst en ondervoeding
- vrijheid van fysiek ongemak
- vrijheid van pijn, verwonding en ziekte
- vrijheid om normaal gedrag te kunnen vertonen
- vrijheid van stress en angst

Om hieraan te voldoen, is het belangrijk te weten wat voor dier een paard werkelijk is en dien je:
- het paard als paard te zien en hem in zijn waarde te laten (dus alle antroformisme laten varen, zoals "ik heb het koud, dus mijn paard ook")
- zijn taal te spreken
- te weten wat zijn natuurlijk gedrag is als paard
- te weten wat de juiste voeding is voor het paard
- voldoende tijd te hebben om met het paard door te brengen

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 12:49

Nederland zit wat betreft paarden eigenlijk overvol. Onder een van de rechten van een paard versta ik ook het recht op voldoende vrijheid om te grazen, liefst met soortgenoten en niet gedurende een groot gedeelte van de dag opgesloten staan in een te krappe stal.
Dit zeg jij dus, vrijheid om normaal gedrag te kunnen tonen.

Helaas is het zo dat veel paarden niet in de gelegenheid worden gesteld om dus normaal gedrag te tonen, reden dat er in menselijke taal, ongewenst gedrag wordt waargenomen. Ondeugden dus.
Ik had een tijd geleden al eens een artikel gelezen over de definitie stalondeugden die ontstaan als mensen niet kunnen voldoen aan de randvoorwaarden om paarden te houden.

Lees dit maar eens:Het woord 'stereotyp' wordt meestal gebruikt als het om gedrag gaat en wel om een reeks gedragingen aan te duiden die zinloos herhaald worden, zoals het onophoudelijk heen en weer wiebelen van sommige ernstig gestoorde kinderen (in dat geval vaak nog iets anders aangeduid als 'stereotypisch' om onderscheid te maken van stereotyp in de betekenis van een aantal vastliggende ideeën van een bepaalde groepering, meestal m.b.t. een andere groepering). Dit gefixeerde, zich herhalende gedrag kan men vaak waarnemen bij dieren die in gevangenschap worden gehouden, en die verstoken zijn van de mogelijkheid om hun natuurlijk gedrag te ontplooien. Een welbekend voorbeeld is dat van een tijger in een kooi, die niet kan gaan jagen of iets anders 'tijgerachtigs' doen en eindeloos in zijn kooi op en neer loopt. Als men dit soort dwangmatig al maar herhalend gedrag waarneemt bij paarden (zoals hoofdweven, kribbebijten, staldraaien, luchtzuigen, enz.), wordt het vaak aangemerkt als 'ondeugd' en moet worden gemeld als men het dier verkoopt.
Maar het woord 'ondeugd' wil uitdrukken dat er iets mankeert aan het karakter, want ondeugd betekent 'immoreel, verdorven of kwalijke gewoonte, daad of eigenschap' *). Als het om een dier gaat, dan doelt men op 'een slechte trek of gewoonte, bijv. bij paarden, honden, enz.' **). Zelfs nu we eindelijk iets beginnen te begrijpen van de oorzaken van dergelijk gedrag, heeft men het in de meeste paardliteratuur nog steeds over 'ondeugden'.
Het beschouwen van dergelijke stereotypen als karakterfouten (mogelijk erfelijk), en het veronderstelde ontwikkelen van stereotypen als slechte gewoonten die van andere paarden worden afgekeken die 'ondeugden' voordoen, heeft in het verleden geleid tot allerlei aanpakken die beoogden het paard te weerhouden van volharding in zijn 'ondeugd'. 'Wevers', die iets weg hebben van de bovengenoemde gestoorde kinderen met hun gewiebel van het ene been op het andere en daarbij hun hoofd en nek meeschudden, hebben veelvuldig een 'anti-weefrooster' voor hun neus gekregen - een traliewerk met een V-vormige uitsparing zodat het paard nog wel vanuit zijn box naar buiten kan kijken, maar niet meer met zijn hoofd heen en weer kan gaan wiegen. De wever wordt hiermee natuurlijk niet van zijn kwaal genezen, in de meeste gevallen gaat het paard gewoon binnen in zijn box staan weven. De staldraaier, die, zoals het woord al zegt, uren en uren in zijn box loopt rond te draaien, vaak zonder enige aandacht voor wat er rondom hem heen gebeurt, wordt vergast op een boxvloer die vol ligt met autobanden, met als achterliggende gedachte dat hij dan af gaat zien van zijn onzinnige beweging. Dat werkt natuurlijk niet, al zullen veel paarden wel leren om heel handig over autobanden heen te stappen (of ze te verschuiven). Kribbebijters en luchtzuigers krijgen naar rottend vlees ruikende papjes over hun stalrand gekwast zodat ze van het hout wel af blijven, of hun hoofd wordt vastgezet zodat ze geen lucht kunnen zuigen. Soms is men zelfs in staat om chirurgisch spieren in de nek door te laten snijden om het luchtzuigen tegen te gaan.
Geen van deze pogingen om het probleem onder controle te krijgen zal ooit werken, omdat - zoals wel vaker voorkomt - het symptoom wordt aangepakt in plaats van de oorzaak. In het verleden was de moeilijkheid om er achter te komen wat die oorzaak nu precies was, en dat is waar hedentijds wetenschappelijk onderzoek tot zijn recht komt.
Uitkomst van een aantal onderzoekingen naar stereotyp gedrag is, zoals de meeste gedragswetenschappers tegenwoordig aannemen, - en het bewijsmateriaal ondersteunt die aanname - dat het meeste zo niet alle stereotyp gedrag een reactie is op een tekortschietende omgeving, en dat het zich bijna alleen maar voordoet bij paarden die langdurig op stal staan. Dat kan dan een stal zijn waar het paard dan wel te veel, dan wel te weinig zintuiglijk geprikkeld wordt, zoals in een weiland waarin niets gebeurt - of ook in een gesloten stal waar een paard alleen maar zijn buurman tegenover hem ziet - of in een weiland temidden van verkeerslawaai met een constant op en neer gaan van maximum en minimum aantal decibellen. Daar komt nog bij dat paarden die op stal staan, speciaal in ren- of wedstrijdstallen, energierijk geconcentreerd voedsel krijgen, met onvoldoende vezels. Terwijl het paard uit puur voedingstechnisch oogpunt uitstekend aan zijn trekken komt, is dit vanuit de gedragshoek bekeken verre van bevredigend. Het wilde of vrij rondlopende paard houdt zich 50 tot 60 % van zijn tijd bezig met eten als er voldoende te grazen is; 's winters of op arm weiland met weinig eetbaars in de aanbieding kan het wel 70 tot 80 % van de tijd worden. Paarden worden vaak 'hapjes-eters' genoemd. Hun maag is relatief klein, omdat hij in de evolutie gevormd is om min of meer continu voedsel toegediend te krijgen (de graastijd die boven werd genoemd ligt over de dag verspreid). Bovendien is het paard bij het grazen de hele tijd in beweging. Zelfs als die beweging over een langere tijd alleen bestaat uit een vermoeide stap van het ene polletje naar het andere, legt het paard in een dag toch heel wat kilometers af.
Maar als het paard opgesloten op stal staat en vezelarm voer krijgt, kan hij zijn normale gedrag niet ontplooien en dientengevolge voelt hij zich gefrustreerd en ongemakkelijk. Als hij bovendien beperkt of helemaal geen sociaal contact heeft, kan zijn frustratie zo intens worden dat hij zich vertaalt in gedragsstoornissen als stalondeugden en soms ook aggressiviteit. Paul McGreevy vertelt van een onderzoek waaruit bleek dat van 4468 gefokte renpaarden in training, 11 procent stereotyp gedrag vertoonde ***). Kribbebijten vormde hiervan de helft. McGreevy onderzocht verder en ontdekte dat de reden dat pogingen om kribbebijten te 'genezen' weinig succes hadden blijkt te zijn, dat kribbebijters, wier stereotyp gedrag zijn oorzaak vond in het hooggeconcentreerde dieet met weinig vezels, in feite verslaafd raken aan hun ondeugd.
Dit haakt aan bij bevindingen van andere wetenschappers, met name een team van Rijksuniversiteit Utrecht, die in de jaren '80 ontdekten dat het 'pramen' van een paard leidt tot hersenproductie van endorfine, een stof die het verwante morfine verre in werkzaamheid overtreft. De productie van deze natuurlijke pijnstiller kan zorgen dat een gewond dier (en dat geldt dan ook voor mensen) nog weg kan lopen (of kruipen) naar veiligheid. Er bestaan talrijke verhalen over in de veldslag gewonde soldaten die met onvoorstelbaar letsel toch door konden vechten alsof er niets aan de hand was. Deze 'genadeperiode' berust op de productie van endorphine die plaats vindt bij verwonding of stress. In het geval van de studie in Nederland, werd de paarden een praam opgezet en kregen ze vervolgens een injectie met Naloxine, een middel dat endorfine blokkeert. Zodra dit ging werken raakten de paarden met praam geagiteerd, alsof de praam er niet was.
Naloxine is ook geprobeerd op varkens in de intensieve veehouderij: die varkens vertoonden een verhoogde frekwentie van stereotyp gedrag, vergelijkbaar met dat wat bij paarden werd waargenomen. Als echter bij die varkens Naloxine werd geïnjecteerd, werd dit gedrag niet langer vertoond. Dit doet vermoeden dat stereotyp gedrag dient om endorfine beschikbaar te brengen, en dat het desbetreffende dier zichzelf permanent gedrogeerd houdt met zijn eigen doses endorfine - hij staat gewoon voor junk te spelen. Het zou verleidelijk kunnen zijn om medicijnen als Naloxine te gebruiken om de endorfine te blokkeren, maar dat zou het probleem alleen maar verergeren. Dit lijkt nog waarschijnlijker als we erbij betrekken dat endorfinen niet alleen pijnstillers zijn, maar ook emotioneel effect hebben. Als de bovengegeven veronderstellingen juist zijn, en gelet op de beschikbare feiten lijkt dat het meest waarschijnlijk, dan zou die verslaving wel eens de enige manier kunnen zijn waarop het paard uit de voeten kan met zijn deprivate stalomgeving (net als de menselijke verslaving een vlucht uit de realiteit kan zijn). Het ontnemen van deze oplossing aan het paard - hoe hinderlijk wij hem ook ervaren - zou wel eens een paard dat zijn geestelijke gezondheid verzorgt met een 'paardemiddel' kunnen veranderen in een ware psychoot. Tenzij de gezondheid van het paard serieus in gevaar lijkt te komen, kunnen we hem beter met rust laten met zijn 'hang-up' zodat hij zich zo goed mogelijk redt met zijn kennelijk belabberde omstandigheden.
Het zou metterdaad veel beter zijn om te proberen de behoefte aan het vertonen van stereotypen geheel en al weg te nemen door de omstandigheden te verbeteren. Jammergenoeg is dit meestal makkelijker gezegd dan gedaan; het paard dat het 'genoegen' van een stereotyp heeft leren kennen kan best onmogelijk te helpen blijken, ook als een verbetering van de verzorging wel kan leiden tot vermindering van de ernst en de uitwerking op de gezondheid van het gedrag. Minder zware gevallen, of die nog niet zo diep geworteld zijn, kunnen goed reageren op een verbetering van de verblijfsomgeving: meer grazen en bewegen in vrijheid volgens ingeboren behoefte, meer sociaal contact (met paarden of met mensen en het liefst allebei), tezamen met een dieet waar meer maagvulling in zit. (Het is veelbetekenend dat stalondeugden veel minder voorkomen bij paarden die onbeperkt hooi krijgen, ook als die paarden het grootste deel van de tijd op stal staan.)
Een andere moeilijkheid is het vaststellen van het oorzakelijk verband met een specifieke omstandigheid. Verschillende paarden kunnen op zo veel verschillende manieren reageren in verschillende situaties, dat het gewoon onmogelijk is om te zeggen dat een paard dat op een X manier staat gestald onherroepelijk stereotyp gedrag zal ontwikkelen. Soms zullen persoonlijkheid en houding van de persoon of personen die het paard verzorgen en rijden meer invloed hebben op het ontwikkelen van voornoemd gedrag dan de kenmerken van de fysieke omgeving. Overerving wordt soms als uitsluitende oorzaak aangewezen, maar hoewel de neiging tot het ontwikkelen van stereotypen zich in sommige bloedlijnen voor mag doen, blijft het niet meer dan een neiging, en soms is het alleen maar dat alle paarden van die bloedlijn op min of meer gelijke armetierige wijze gestald staan (bijv. volbloed en arabische renpaarden, arabische showpaarden, enz.). In sommige gevallen zijn stereotypen het gevolg van stress die veroorzaakt wordt door zgn. topvorm (wederom: als bij ren- en wedstrijdpaarden). Terwijl zo'n topvorm veelal als het opperst nastreefbare wordt gezien, kan hij uitermate belastend zijn voor het betreffende organisme, zoals veel atleten tot schade en schande hebben ontdekt. Topvorm voor een topatleet mag dan tot topprestatie leiden, maar kan vernietigend uitwerken op de algemene gezondheid van man of paard.
Dus net zoals met alle andere problemen die we tegen komen in het verloop van onze relatie met het paard, is er geen vanzelfsprekend antwoord. We moeten kijken naar ons verzorgingssysteem en ons afvragen hoe zijn huidige situatie afsteekt tegenover een leven in vrijheid, waarbij stereotyp gedrag nooit is waargenomen ? Als er tekortkomingen zijn, kunnen die dan op enigerlei wijze gecompenseerd worden ? Zo kan het paard dat veel van zijn tijd op stal moet staan toch een draaglijk bestaan hebben bij een omgeving die rijk is aan stimuli, ruime verstrekking van stevig voer bijv. als onbeperkt hooi of ook de juiste kwaliteit schoon stro, leuk gezelschap, mentale uitdagingen als paardspeelgoed die hem doen denken en problemen oplossen, enz. enz. Een klein beetje vindingrijkheid doet wonderen. Voorkomen is als altijd beter dan genezen!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:53

Criteria om een paard aan te schaffen? Zijn er genoeg denk ik.

Ik ben sinds 2 maanden gelukkig met 2 paarden aan huis en zei van de week nog tegen mijn moeder dat ik blij was dat mn ouders pas vorig jaar een boerderij hadden gevonden, omdat ik nu oud genoeg was om alles zelf te regelen en bronnen (boeken over voeding, ziektes enz.) te beoordelen op waarheidsgehalte en zo probeer ik alles zo goed mogelijk te doen. Natuurlijk helpen niet alleen die bronnen mij, maar ook de ervaringen die ik met manege- en verzorgpaarden heb gekregen.

Ik denk dat het belangrijk is dat men voordat men een eigen paard heeft eerst minimaal een half jaar een verzorgpaard moet hebben gehad (of een paard van een ander familielid die al wel aan huis staat) om zo te leren wat er bij de verzorging komt kijken als hoeven bekappen, wormenkuren, inentingen, stalverzorging, voeding en dergelijke. Bij een verzorgpaard heb je toch meer verandwoordelijkheden dan bij een manegepaarden en zo kan je een groot deel van de basiskennis leren.

Daarnaast ben ik er allergisch voor om mijn paarden 24/7 binnen te hebben (maar dat is een andere discussie) en ik vind dan ook dat dat een criteria moet zijn voor het mogen hebben van een eigen paard, dat deze elke dag (uitzonderingen als sneeuw/ijzel daargelaten) minimaal een aantal uren per dag naar buiten moet kunnen en het liefst natuurlijk op gras, zo niet dan vind ik dat er een goede ruwvoervoorziening moet zijn voor de paarden.

Maar het allerbelangrijkste vind ik nog dat een paard niet MOET luisteren omdat ie anders een tik krijgt (luisteren uit angst), maar WIL luisteren omdat het respect heeft voor zijn baasje, zoals hij ook zou hebben voor zijn kuddeleider.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 17:35

Hallo Judje

Ik kan je antwoord volledig onderstrepen, maar je stelling dat je alergisch bent om paarden 24/7 binnen te houden en dat, dit een andere discussie is, niet zo zeer. Wat dat aangaat zijn wij ook alergisch als paarden het grootste gedeelte van de dag binnen moeten staan. Dus jouw mening mag gerust hier op dit topic worden gezegd. Paarden zo lang als mogelijk buiten staan is toch gezond !!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:51

Jep....en als dat zo lang als mogelijk niet helemaal kan, ben je bereid compromissen te sluiten of niet?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 18:32

Mijn persoonlijke mening, als ik niet kan voldoen aan de randvoorwaarden voor het houden van paarden schaf ik er geen aan. Ik zou me wel kunnen voorstellen, dat er mensen zijn die een compromis moeten sluiten. Maar soms gaan compromissen te ver en zijn ze te eenzijdig.