Net zadelmak paard niet te rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

melanie3230

Re: Net zadelmak paard niet te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:18

Ik zou eerst nakijken of je zadel echt goed past...
En ik zou haar laten nakijken door de dierenarts...
Is er niks aan de hand dan zou ik het paard veel gaan longeren, en dan een hulpteugel die bij haar past zodat ze haar rug goed gaat gebruiken.
Zelf men ik (ook wedstrijden) en ik longeer meer dan dat ik voor de kar rijd.
En dat simpelweg omdat ik dan de problemen beter zie en beter aan kan pakken...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:37

melanie3230 schreef:
Ik zou eerst nakijken of je zadel echt goed past...
En ik zou haar laten nakijken door de dierenarts...
Is er niks aan de hand dan zou ik het paard veel gaan longeren, en dan een hulpteugel die bij haar past zodat ze haar rug goed gaat gebruiken.
Zelf men ik (ook wedstrijden) en ik longeer meer dan dat ik voor de kar rijd.
En dat simpelweg omdat ik dan de problemen beter zie en beter aan kan pakken...

dat sowieso lijkt me

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 10:54

nog wel ff voor de duidelijkheid:het gaat niet om MIJN paard, maar paard van mensen bij wie ik op stal sta. Gebit is nagekeken, zadel ligt goed.. Paard komt van de week weer terug op stal, dus ben zelf ook erg benieuwd hoe t verder zal gaan. En bv reageert op werken aan de longe. Ik zal er zeker op aandringen om de dierenarts te laten komen als het aan de longe ook niet goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:53

Emilion1985 schreef:
nog wel ff voor de duidelijkheid:het gaat niet om MIJN paard, maar paard van mensen bij wie ik op stal sta. Gebit is nagekeken, zadel ligt goed.. Paard komt van de week weer terug op stal, dus ben zelf ook erg benieuwd hoe t verder zal gaan. En bv reageert op werken aan de longe. Ik zal er zeker op aandringen om de dierenarts te laten komen als het aan de longe ook niet goed gaat.

Als er zekerheid is dat de achterste kiezen zijn nagekeken. Vaak alleen onder verdoving te behandelen, kijken kan wel, maar dan moet een da er bij zijn voor de verdoving voor de behandeling en dat is vaak niet het geval bij tandenmensen die niet mogen verdoven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:59

Ik las ergens in dit topic dat het paard mensen niet helemaal vertrouwt. Als er lichamelijks niets aan de hand is (en dat moet echt goed gecheckt worden), zou ik zeggen, begin eerst aan het opbouwen van vertrouwen. Is er wel genoeg grondwerk gedaan, voordat er iemand opging? Als mijn paard mij niet 100% zou vertrouwen, zou ik er nooit op gaan zitten. Wel fijn dat je er zo mee bezig bent om dit paard te helpen. Zoveel jonge paarden worden overvraagd en verpest met alle gevolgen van dien. Zo triest... Ik hoop dat het met dit paard goed komt, al zou ik een hoop stappen terug nemen en niet gaan doorrijden. Sterkte!!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 17:28

nee jammer genoeg is er geen grondwerk mee gedaan. ze vinden grondwerk vrij zinloos en willen t liefst en zo snel zo ver mogelijk komen. Terwijl je natuurlijk met tijd en geduld uiteindelijk veel verder komt. Ze gaan liever voor de 'boerenmanier' dan echt proberen te verdiepen in waar het gedrag wat ze vertoond vandaan komt. Helaas heb ik te weinig tijd om naast 2 paarden die ik al rij, ook nog eens met deze aan de gang te gaan. Hoewel dit wel een hele grote uitdaging is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:39

Emilion1985 schreef:
nee jammer genoeg is er geen grondwerk mee gedaan. ze vinden grondwerk vrij zinloos en willen t liefst en zo snel zo ver mogelijk komen. Terwijl je natuurlijk met tijd en geduld uiteindelijk veel verder komt. Ze gaan liever voor de 'boerenmanier' dan echt proberen te verdiepen in waar het gedrag wat ze vertoond vandaan komt. Helaas heb ik te weinig tijd om naast 2 paarden die ik al rij, ook nog eens met deze aan de gang te gaan. Hoewel dit wel een hele grote uitdaging is.

Jammer dat sommige mensen (in mijn ogen best veel mensen) het nut van grondwerk, vertrouwen opbouwen, niet in willen zien. Maar ja, dan kun je dus tegen dit soort problemen lopen en dan ben je nog veel verder van huis. Ik heb zo'n hekel aan mensen die paarden houden om er alleen maar zo ver mogelijk mee te komen. Ga dan autoracen ofzo, een paard is geen machine!!! Boos! Boos! Boos!

Jammer dat je niet genoeg tijd hebt voor dit paard, al kan ik me dat heel goed voorstellen als je er al met twee bezig bent....

Fascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:00

Mijn paard had ook altijd haar rug gespannen en altijd boos met rijden..
ik ben naar een hele goede zadelmaker geweest en heb gekeken of het zadel wel goed ligt..
de zadelmaker kon direct al zien dat het zadel verkeerd was..
ik heb het zadel laten verbreden en nu kan ze haar rug weer ontspannen en is weer minder booS..
mischien is dat een tiP,, denk nie direct aan dure maatregelen zoals fysio enzo..
begin eerst bij een zadelmaker..
Suc6 ermee..

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 09:49

Het zadel van de man die d'r zadelmak heeft gemaakt gaat er nu nog op, maar als ze weer terug komt op stal krijgt ze een ander zadel op. Dan ben ik ook erg benieuwd of ze met longeren (dan longeersingel ipv zadel) haar rug wél los wil laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:06

Ik denk niet dat dat de graadmeter is, dan loopt ze onbelast en zeker voor een jong paard een hemels verschil.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 08:21

heb je gelijk in, maar misschien dat ze dan door krijgt dat ze ook kan ontspannen in haar rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 08:23

Ik denk dat als een paard zich goed voelt en je longeert, het paard niet bang is, ze altijd die mate van ontspanning automatisch opzoeken. Lukt dat niet, is het m.i. echt medisch.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 08:38

Maar dat is ook deels het punt. Het paard is heel wantrouwend naar mensen toe. Daarom ben ik ook benieuwd of ze dmv longeren langzamerhand ontspanning op zal zoeken.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:55

lekkere africhter dan!

ik zal het paard rust geven voor een weekje, ik merk heel vaak dat een jong paard na een tijdje stilstaan lekkerder rijd!
ook zal ik er niet elke dag erop gaan zitten dat beest is nog maar 8 weken onder het zadel!!
ander zadel er misschien op?! of een andere ruiter?!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 18:18

Vanaf volgende week komt het paard weer terug bij ons op stal. Dan gaat de eigenaar er zelf op mét een ander zadel. Ik denk dat het erg weinig uithaalt en dat het paard nog precies zal lopen zoals ze nu doet. Maar ik ben erg benieuwd!!