tips voor soepel opstijgen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: tips voor soepel opstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 09:42

dat doe ik zowieso,dat er iemand hangt als ik erop klim als er geen krukje voorhanden is.
maar als ik een krukje heb gaat het eigenlijk al een stuk sneller.

mijn bovenbeenspieren zijn wel sterk,het zijn echt mijn kniegewrichten die dwars zijn.

maar er word zeker aan gewerkt,ook in de sportschool om de spieren sterker te maken.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:52

in ieder geval niet aan het paard gaan 'hangen'.... bij mij werkt t altijd door 2 a 3 x te 'hupsen' Haha! en dan vlieg ik zo in (of bijna over in een enthousiaste bui) het zadel.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:26

je zegt het zelf al je bent wat zwaarder, als je lekkerder wilt opstappen kan je gaan afvallen (geen belediging)
maar werken met opstapje is altijd goed, voor zadel, rug van het paard en voor jezelf. maar het lijkt mij wel lekker
als je ook zonder opstapje kan. als je in het bos bent bijvoorbeeld, daar kan je lang zoeken naar een opstapje Clown

love_fylkir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:09

Snoevie schreef:
de vraag zegt het al,wie heeft er tips om soepeler en vlotter op te stijgen?
ik heb zwakke knieeen,en heb daarom vaak moeite er vlot op te stappen,ik gebruik altijd een krukje(ben wat zwaarder,vind ik ook fijner voor het paard)

maar ik vind het toch vervelend,en zou ook weleens zonder hulp erop willen klimmen.

wie heeft een handige tip?

veel oefenen word je soepeler van

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 11:06

love_fylkir_ schreef:
Snoevie schreef:
de vraag zegt het al,wie heeft er tips om soepeler en vlotter op te stijgen?
ik heb zwakke knieeen,en heb daarom vaak moeite er vlot op te stappen,ik gebruik altijd een krukje(ben wat zwaarder,vind ik ook fijner voor het paard)

maar ik vind het toch vervelend,en zou ook weleens zonder hulp erop willen klimmen.

wie heeft een handige tip?

veel oefenen word je soepeler van

goh ja dit is nou een nuttig antwoord Clown

enne ik ben al druk bezig met afvallen dat vat ik niet op als belediging overigens Knipoog

het gaat steeds wat beter

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:02

gelukkig! succes ermee!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:28

Poeh, heb ook dit probleem Haha!

Ben zelf 1.70m en ben ook van het iets zwaarder type, en heb echt last om op m'n merrie van 1.70 te stappen. Zij blijft wel stilstaan, maar het is zo hoog e Clown

Mijn merrie van 1.60m heeft dan weer de vervelende gewoonte te gaan lopen tijdens het opstijgen, probeer DAAR maar eens op te kruipen dan Tong uitsteken

Ik heb het niet zo voor krukjes... Heb steeds schrik dat ik er naast lig...

Nu sta ik gewoon op een ladder en sla mijn been gewoon over m'n paard. Veel gemakkelijker en gezond voor m'n paard.

Het is idd wel opgevallen, dat als je elke dag opstijgt, dat dit gemakkelijker gaat dan mensen die één of twee keer in de week rijden.

Ik zou blijven verderdoen met dat opstapje!!

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:29

Haaay.. Gewoon maar ff een adviesje van mij.. Ik weeg zelf nou niet bepaald als een veertje Schijnheilig en ik ben de laatste tijd ook niet meer zo soepeltjes in de bene Schijnheilig (door blessure aan voet).. Ik zou gewoon lekker met een krukje op blijven stappen, als jij je hier goed bij voelt en aan dat ene berichtje te zien (over die site) is het nog beter voor je paard ook !!. Dus nix ervan aantrekken als mense raar kijken, jij weet tenminste dat je goed bezig bent Haha!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:09

Van tevoren gymnastieken Haha! Helpt best wel! Ook gewoon voor het rijden zelf Lachen Verder natuurlijk een krukje gebruiken Lachen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:13

Gewoon een krukje Tong uitsteken (kruk, stoel whatever.)
Doe ik ook
Fijn voor je paard, zadel én jouw.
En dat mensen raar kijken? Kan ik niet mee zitten. Mijn paard toch? Haha!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:12

n goede oefening:
elke keer als je thuis de trap oploopt, 3 of 4 treden tegelijk nemen,dan oefen je die kracht in die benen.
maar opstijgen met krukje oid,is toch niet erg,alleen maar goed voor je paardje!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 16:48

bedankt voor de tips tot zover Lachen
ik ben er druk mee bezig!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:28

Dat van die 2 of 3 keer je eigen gewicht is voor wel HEEL erg onhandige onvaardige 'ruiters' zonder het minste benul van opstaptechniek. Een zelfs maar half normaal mens 'weegt' ook tijdens het opstappen niet meer dan diens gewicht Haha!

Verder kan je zelf bedenken dat als je met de juiste techniek en vaardigheid zonder stijgbeugels je been voor het paard soepel over het paard kan slingeren je niet veel gewicht op de stijbeugel hoéft te zetten.
Men is tenslotte langer zonder stijbeugels opgestapt dan mét..... In het werk van Xenophon over paarden beschrijft hij de techniek van het zadelloos in één keer opstappen vrij helder.
Je moet het in ieder geval NIET doen zoals Pat Parelli het op zijn videos laat zien Haha!

Maak in ieder geval niet de fouten
- beide handen aan het zadel
- een hand aan de cantle
- scheenbeen dus voet tegen het paard
- de beweging te beginnen met je lichaam naar het paard of naar voren

Oh, en als je het onder de knie begint te krijgen, doe het dan ook van de rechterzijde Knipoog

Veel succes,

HC

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 20:15

bedankt,ik ben ook niet zo into parelli enzo Knipoog
maar je tips zijn me waardevol,bedankt en als het wat makkelijker gaat,ga ik ook rechts proberen Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:45

Snoevie schreef:
bedankt,ik ben ook niet zo into parelli enzo Knipoog

ik wel, vooral het enzo.
Overigens is de Level1 tape wel een goed idee mbt het opstappen want de basis van wat PP uitlegt is gewoon goed. Hij stapt dan vervolgens uitermate lomp op en dat is meer dan een schoonheidsfout doch doet niets af aan de rest van zijn verhaal. Kunnen de meeste ruiters veel opstaptechniek uit halen.

HC

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 20:49

het is niet mijn stijl.
maar ik ben wel bereid om me er eens in te verdiepen

amandatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:38

Bedankt voor de tips Haha!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:52

Ik ken een klein meisje die haar knie in de beugels zet Sigaar En dan zichzelf er over heen slingert..
Maar ik had het zelfde probleem ik kwam er gewoon niet op en pakte automatisch dan maar het krukje, en meestal kwam dat doordat ik dacht dat ik er niet op zou komen zonder krukje.
Toen ik het gewoon 1 keer ging proberen lukte het en nu stap ik altijd op zonder krukje en zonder dat er iemand vast houdt, ik maak gewoon de beugels 5 tot 6 gaten langer ligt er aan. loop iets naar achter zwaai mijn been in de beugel en pak het zadel vast aan de acchter kanttrek me op en ga snel zitten.
Naarmate je het vaker doet gaat het ook steeds soepeler Lachen

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:09

Ik heb altijd "problemen" met opstappen gehad, bij de pony's al. Mijn rechterbeen heeft een lichte handicap, heb hier verder geen last van maar nou juist met opstappen wel. Ik kan dus bijvoorbeeld ook niet met "Hupsen" op mijn paard komen omdat dat hupsen me gewoon niet lukt, dan zou je denken, dan ga je via de andere kant. Maar ook bij de andere kant heb ik dan een probleem omdat ik mijn rechterbeen niet eens in mijn beugel krijg. Tijdens het ruiterbewijs moet je opstappen, op de goede manier en zonder krukje, voor mij hebben ze bij de examinator aan gevraagd of ik wegens mijn "handicap" met een krukje op mocht stappen, gelukkig geen probleem.
Toen ik eenmaal 1.65 was en mijn pony 1.48 was lukt het ineens heeeeel soepel Knipoog Nu heb ik een paard van 1.70 en kan er met moeite wel zonder krukje op komen, maar doe het gewoon maar veilig met krukje!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:13

Ik stap altijd met krukje op. Puur omdat ik het onzin vind om aan mijn paard te gaan hangen.

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:20

ik ben 1,60m. (jongen, van 12 Nagelbijten / Gniffelen) en rij op paarden van 1.65 tot 1.75m. gaat heel soepel, vooral door idd 2 á 3 keer te hupsen. Lachen

Gewoon zo staan dat je de kont van het paard ziet als je naar linbsvoor kijkt, dus het hoofd van het paard, staat linksachter je, houdt de teugels vast, met je linkerhand, geeft iets stelling naar de andere kant, houdt de beugel vast met je rechterhand, voet erin. 2 á 3 keer hupsen, en de 4e (of 3e) keer, springen en gelijk klimmen! Lachen

Zo lukt het bij mij Knipoog

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:09

HEb je trouwens een leder zitvlak?
Ik had er een, maar die bleek te klein..
En met een kleinere broek is het ook moeilijk met je voet in de beugel te komen Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 06:52

ik heb een broek met een suede achtig zitvlak,ja.
het is idd moeilijker daarmee je been omhoog te krijgen Haha!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:51

Hier het zelfde probleem. Mij lukt het amper om op een pony of paard te komen. Ik ben ten eerste de ligste niet, ten tweede de lenigste niet. Ik heb een vraagje en daar is in dit topic volgens mij nog niets overgezegt. Wat is nou de manier om op te stijgen: met je rug naar het hoofd van je paard.
Met je buik in de richting van je paard. Met je rug naar de kont van je paard. Of maakt het niet uit en moet je opstijgen hoe het voor jou het makkelijkste gaat

Alvast dankjewel...

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:53

rekken met je been omhoog???

ik stap eigenlijk op elk paard heel soepel... is het een paard van 185 geen problemen mee.. stap er op zonder opstapje Haha!