johnnie schreef:Stroom op een omheining is een beveiligings-maatregel. Jammer genoeg noodzakelijk om paarden binnen het eigen gebied te houden. Heeft mijnsinziens niets met het africhten of het corrigeren van o.a stalondeugden te maken, of is het weglopen van een paard uit de wei een stalondeugd

Hier ben ik het mee eens. Dat is precies wat ik bedoelde, Cassidy.
Een geluidssiginaal vind ik inderdaad minder "walgelijk" om in jouw termen te spreken...
Cassidy schreef:Als een paard een gevaar voor zichzelf of voor anderen vormt, mag je in mijn ogen tot drastische maatregelen overgaan. En dan is dit nog een van de mindere (want in intensiteit te doseren) en mits goed getimed en afhankelijk van de afwijking maar hele korte tijd nodig. Natuurlijk moet en kun je voorkomen dat paarden ondeugden gaan ontwikkelen, maar paarden kunnen ook kopieren, en dan is de hele analyse naar het hoe en waarom nutteloos.
Hoeveel paarden zullen er nou zijn die een gevaar voor zichzelf of anderen zijn?? Ik denk dat het vaak vrij onschuldig blijft en dat je er meer baat bij hebt door concequent te blijven dan het op te lossen met een apparaatje. Er zijn gewoon veelste veel mensen die paarden als speelgoed zien en gigantisch over zich heen laten lopen. Volgens mij is dat een veel groter probleem...