De vicebreaker

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: De vicebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:40

Ik ken het verhaal, heb zelf een luchtzuiger staan Lachen
Waar alleen nergens antwoord op gegeven wordt is hoe je het een luchtzuiger weer afleert. Mijn paard is bv. dermate 'junk' dat hij buiten op de wei aan de weipalen gaat staan zuigen Clown
Fysieke reacties als het vrijkomen van endorfine is niet tegen te houden (behalve dan dus door inspuitingen met Naloxine in dit artikel). Nou heb ik geen problemen met het luchtzuigen, dus voor mij is het geen issue, maar ik kan me voorstellen dat het voor de eigenaars van paarden die koliek krijgen door zuigen, of kapotte benen van het weven etc. wel een optie is om dit toestelletje te gebruiken.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:19

johnnie schreef:
Stroom op een omheining is een beveiligings-maatregel. Jammer genoeg noodzakelijk om paarden binnen het eigen gebied te houden. Heeft mijnsinziens niets met het africhten of het corrigeren van o.a stalondeugden te maken, of is het weglopen van een paard uit de wei een stalondeugd Knipoog

Hier ben ik het mee eens. Dat is precies wat ik bedoelde, Cassidy.
Een geluidssiginaal vind ik inderdaad minder "walgelijk" om in jouw termen te spreken...

Cassidy schreef:
Als een paard een gevaar voor zichzelf of voor anderen vormt, mag je in mijn ogen tot drastische maatregelen overgaan. En dan is dit nog een van de mindere (want in intensiteit te doseren) en mits goed getimed en afhankelijk van de afwijking maar hele korte tijd nodig. Natuurlijk moet en kun je voorkomen dat paarden ondeugden gaan ontwikkelen, maar paarden kunnen ook kopieren, en dan is de hele analyse naar het hoe en waarom nutteloos.

Hoeveel paarden zullen er nou zijn die een gevaar voor zichzelf of anderen zijn?? Ik denk dat het vaak vrij onschuldig blijft en dat je er meer baat bij hebt door concequent te blijven dan het op te lossen met een apparaatje. Er zijn gewoon veelste veel mensen die paarden als speelgoed zien en gigantisch over zich heen laten lopen. Volgens mij is dat een veel groter probleem...

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:56

Een nog veel groter probleem vind ik de prestatiedwang van bepaalde mensen. Het niet willen toegeven principieel ongeschikt te zijn als ruiter en dan toevlucht nemen tot het gebruik van allerlei middelen die dwangmatig zijn en pijn veroorzaken is absurda eerste klas. Ik persoonlijk en nu ga ik gewoon even met mijn kontje bloot, ben geen prestatiegericht persoon. Ik heb mijn vaardigheden maar onderken ook wel heel degelijk mijn onkunde. Moesten meer mensen eens zo eerlijk zijn dan zag het leven van veel paarden héél anders uit. Met beperkingen leren leven schijnt erg moeilijk te zijn, maar moet ik hiervoor naar allerlei gemakkelijk ogende snufjes grijpen. Geen uitdaging aan zo !!!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:14

Nadir schreef:
johnnie schreef:
Stroom op een omheining is een beveiligings-maatregel. Jammer genoeg noodzakelijk om paarden binnen het eigen gebied te houden. Heeft mijnsinziens niets met het africhten of het corrigeren van o.a stalondeugden te maken, of is het weglopen van een paard uit de wei een stalondeugd Knipoog

Hier ben ik het mee eens. Dat is precies wat ik bedoelde, Cassidy.
Een geluidssiginaal vind ik inderdaad minder "walgelijk" om in jouw termen te spreken...

Cassidy schreef:
Als een paard een gevaar voor zichzelf of voor anderen vormt, mag je in mijn ogen tot drastische maatregelen overgaan. En dan is dit nog een van de mindere (want in intensiteit te doseren) en mits goed getimed en afhankelijk van de afwijking maar hele korte tijd nodig. Natuurlijk moet en kun je voorkomen dat paarden ondeugden gaan ontwikkelen, maar paarden kunnen ook kopieren, en dan is de hele analyse naar het hoe en waarom nutteloos.

Hoeveel paarden zullen er nou zijn die een gevaar voor zichzelf of anderen zijn?? Ik denk dat het vaak vrij onschuldig blijft en dat je er meer baat bij hebt door concequent te blijven dan het op te lossen met een apparaatje. Er zijn gewoon veelste veel mensen die paarden als speelgoed zien en gigantisch over zich heen laten lopen. Volgens mij is dat een veel groter probleem...

Sluit ik me volledig bij aan Nadir. Om consequent te zijn is een eerlijke houding vaak effectief genoeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 17:46

Die eerlijke houding t.o.v een paard lukt alleen als jij er bij bent.

Een bijter, of paarden die over je heen walsen, kun je met andere manieren benaderen, helemaal mee eens. En dan ben ik de eerste die gaat wijzen naar de persoon die er naast staat. Het gaat om het gevaarlijke gedrag als op het moment dat jij er niet bent of op het moment dat het paard niet ziet dat jij er bent.

Of luchtzuigers er op de lange termijn mee geholpen kunnen worden betwijfel ik ook...

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:38

Cassidy zegt:

Johnnie zegt Haha! ik kan niet overal zijn, maar dat zal niet zijn wat je bedoeld Clown

Ik heb een keer mogen aanschouwen hier wat er gebeurt met een paard die andere permanent bijten of trappen. Dan komt Goliath, de koudbloed van mijn vriends buurman en die maakt in een sessie korte metten.
Dit paard weet in 2 minuten dus echt niet meer waar en hoe het haasje tikt. Niet prettig om te zien, echter wel doeltreffend. In een sessie niet afgelopen volgt een tweede. Dit is wat paarden begrijpen en wij soms niet.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:56

Cassidy schreef:

Een bijter, of paarden die over je heen walsen, kun je met andere manieren benaderen, helemaal mee eens. En dan ben ik de eerste die gaat wijzen naar de persoon die er naast staat. Het gaat om het gevaarlijke gedrag als op het moment dat jij er niet bent of op het moment dat het paard niet ziet dat jij er bent.

Of luchtzuigers er op de lange termijn mee geholpen kunnen worden betwijfel ik ook...

Maar een paard dat gevaarlijk gedrag vertoont in kuddeverband wordt toch terrecht gewezen door de kudde zelf? Ik denk niet dat je je daar als mens in moet gaan mengen. Laat ze het onderling maar uitvechten. Als het echt niet werkt tussen een aantal paarden kun je ze toch uit elkaar halen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 20:57

johnnie schreef:
Ik heb een keer mogen aanschouwen hier wat er gebeurt met een paard die andere permanent bijten of trappen. Dan komt Goliath, de koudbloed van mijn vriends buurman en die maakt in een sessie korte metten.
Dit paard weet in 2 minuten dus echt niet meer waar en hoe het haasje tikt. Niet prettig om te zien, echter wel doeltreffend. In een sessie niet afgelopen volgt een tweede. Dit is wat paarden begrijpen en wij soms niet.

En wat doen mensen die geen opvoeder hebben a la Goliath?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:19

Nadir schreef:
Cassidy schreef:

Maar een paard dat gevaarlijk gedrag vertoont in kuddeverband wordt toch terrecht gewezen door de kudde zelf? Ik denk niet dat je je daar als mens in moet gaan mengen. Laat ze het onderling maar uitvechten. Als het echt niet werkt tussen een aantal paarden kun je ze toch uit elkaar halen?

Nadir, soms zal correctie in de kudde denk ik niet opgaan. Weghalen is idd een oplossing. Halstarrig blijven kan ook met al gevolgen van dien en dit als antwoord op de vraag van Cassidy.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:24

Cassidy schreef:
johnnie schreef:

En wat doen mensen die geen opvoeder hebben a la Goliath?

Als je geen auto hebt, ga je met de tram.