Met een pet rijden inplaats van Cap..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Met een pet rijden inplaats van Cap..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:42

Alytje schreef:
ik vind het zo'n onzin he, dan heb je wel een pet op, maar een cap is te zwaar/zweterig? Je hebt toch iets op je hoofd, doe dan meteen veilig en zet een cap op Vork

Dit vind ik net onzin. Onder een cap zweet je veel meer dan onder een pet, een pet is veeeeeel dunner dan zo'n cap!
(En nee ik ben gene ruiter die met pet rijd, integendeel, rijd altijd met cap, vind het gewoon zo'n onzin dat er zo moeilijk gedaan word over ruiters die zonder cap rijden.)

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:44

Ik rijd in de zomer weleens met een petje op, i.v.m de zon. Als die direct op m'n hoofd schijnt krijg ik echt vreselijke hoofdpijn. Nagelbijten / Gniffelen

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:48

pharagirlke schreef:
Alytje schreef:
ik vind het zo'n onzin he, dan heb je wel een pet op, maar een cap is te zwaar/zweterig? Je hebt toch iets op je hoofd, doe dan meteen veilig en zet een cap op Vork

Dit vind ik net onzin. Onder een cap zweet je veel meer dan onder een pet, een pet is veeeeeel dunner dan zo'n cap!
(En nee ik ben gene ruiter die met pet rijd, integendeel, rijd altijd met cap, vind het gewoon zo'n onzin dat er zo moeilijk gedaan word over ruiters die zonder cap rijden.)

zonder cap rijden doe ik ook niet moeilijk over.. Maar ik vind het gewoon raar dat mensen wel een pet op zetten maar geen cap, want die is te zwaar en zweterig Verward Ik heb dan zoiets van je hebt met een pet toch al iets op je hoofd, dan kun je net zo goed een iets zwaarder, zweterig ding opdoen wat je hoofd ook nog eens beschermt Vork
Maar dat is mijn mening..

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:51

zezullen er niet mee rijden voor de veiligheid. Maar gewoon voor t leuke, mooie of misschien tegen zon/regen of zo.

En ja de keus wel of geen cap moet iedereen lekker voor zich zelf maken vind ik.

YentlStyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:53

Ik reed ook wel eens met een pet op, maar dat is puur omdat ik die dan toevallig op heb. Met cap rijden deed ik nooit. (tjah eigen risico) en een pet had ik dus niet op omda tik dacht dat het bescherming bracht of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:56

Een petje beschermd inderdaad tegen zon, wind, regen en schrammen op je hoofd als je langs takken rijdt. Verder niets.

Maar er zijn tegenwoordig hele goede en fijne caps in de handel waar je vrijwel niet meer in zweet hoor!
Ik heb zo'n lichtbruine Harry's Horse Cap van 99,- euro, en als ik die na een heftige rit van 2 uur af zet, is mijn haar (krullen) nog prima in orde (geen plat cap-haar dus), heb ik geen klef voorhoofd, en is zelfs mijn make-up prima blijven zitten.

Dus wat mij betreft zijn het altijd alleen maar smoesjes die mensen tegenwoordig verzinnen om zonder cap te rijden, want een goed cap is niet oncomfortabel, en sommige caps zijn tegenwoordig zelfs zeer modebewust!

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:08

Ik vraag me altijd af hoe zo'n pet dan blijft zitten...

Ik heb vorig jaar eens een pet opgezet omdat ik een paar uur daarvoor was flauwgevallen van de warmte/zon. Ze hebben me dan een pet geleend om te rijden, maar dat kwam niet helemaal goed... Na 1 galopje kon ik al teruggaan omdat halverwege die pet afgewaaid was Haha!

Ontopic: veilig is het dus idd niet, maar gewoon tegen zon/regen helpt het wel veel vind ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:08

Ik rij normaal zo

Afbeelding

en zo

Afbeelding

en heb net

Afbeelding

besteld.

Ik draag een hoed om 's zomers het hoofd koel-, 's winters warm-, en altijd om de zon uit mij ogen te houden.
Het is primair een punt van comfort al is het hier in de zomer riskant om zonder goede hoed op pad te gaan.
Ook is het door bos en stuikgewas erg prettig om een stevige hoed op te hebben. Prettig omdat ik veilig een wat groot woord vind voor bescherming tegen niet al te dikke takken.
Een pet ervaar ík, net als een helm, minder comfortabel, zowel warmer in de zomer als kouder in de winter, dan een hoed. Het gewicht van een helm ervaar ik als echt vervelend.
Wát voor hoed ik opzet is een kwestie van smaak. Alleen voor regen heb ik een waterbestendig leren hoed met een rand als een terras-afdak Haha!

Ik heb een helm en gebruik die als ik wat nieuws of speciaals ga doen. Idem beenbeschermers en lichaamsbeschermer. Vorige week nog met de hard-plastic beenbeschermer tegen een muur geklapt. Die hoef ik nu weer een jaar niet te pakken Knipoog

Maak je eigen keuze, wat jij van een ander vindt is niet relevant Pling

HC

shron_silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:16

Ik vind dat de ruiter hier zelf maar over moet beslissen. Ik zelf rijd ook wel eens zonder cap maar heb dan bijna altijd een pet op, omdat het handig zit, en ik vaak een pet op heb Knipoog Eigenlijk niet echt om een reden. In de winter heb ikw el eens me oorwarmers op, tegen koude oren Haha! logische ;P

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:17

Zomers rij ik wel eens met een pet op, maar alleen in de bak tijdens dressuur.
Cap heb ik alleen op met buitenrit en springen.

YentlStyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:33

Die hoeden zijn wel echt stoer !! Mooie tip er ook bij haha

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:40

ach ieder moet het voor zichzelf weten hoor,ik zal er iemand ook niet op aanspreken.
alleen moet je dan niet zeuren als je toch een gat in je kop oploopt omdat je toch valt van je o zo brave paard.
want ook dat is dan je eigen keus.

geef mij maar een cap hoor,die zit best lekker(okee in de zomer zweet ik me een ongeluk)
maar ik moet er niet aan denken dat ik val en dan toch een gat in mijn hoofd oploop.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:43

Snoevie schreef:
ach ieder moet het voor zichzelf weten hoor,ik zal er iemand ook niet op aanspreken.
alleen moet je dan niet zeuren als je toch een gat in je kop oploopt omdat je toch valt van je o zo brave paard.
want ook dat is dan je eigen keus.

geef mij maar een cap hoor,die zit best lekker(okee in de zomer zweet ik me een ongeluk)
maar ik moet er niet aan denken dat ik val en dan toch een gat in mijn hoofd oploop.

Haha je klinkt als mn moeder Bloos
Met buitenrijden over straat wil ik geen risico lopen, dan rij ik zeker met cap.
Ik heb het eerste jaar altijd met cap op haar gereden, maar ik ken haar nu zo goed dat
ik in de bak de cap van mn koppie laat

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:47

erg he:P
nee ik heb gezien hoe erg zoiets kan uitpakken,en van mijn ouders moest ik het niet eens proberen om zonder cap te rijden,dus eigenlijk doe ik altijd met.
als ik hem niet opheb voel ik me ook direct kaal.
maar soms,in de zomer,baal ik weleens hoor,maar de gedachte van vallen blijft dan toch de overhand houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:30

Snoevie schreef:
....maar de gedachte van vallen blijft dan toch de overhand houden.

Ik heb 23 jaar met allerhande motorfietsen in verschillende takken van motorsport geraced.
Kan me over vallen van een paard op zich voor mezelf (m.b.t. het beleren van het paard heeft het héél nare effecten) niet zo druk maken.
Heb er sinds we hier wonen verschillende keren naast gelegen. Al doende leert men zeg maar Haha! Niet over gezeurd, maar van geleerd, door vallen en opstaan.
De laatste 2 jaar slechts 1 keer, 1 op zeg 5000 km. is niet gek. Die ene keer had ik met reden de harde pet op. Ook weer van geleerd en in die situatie plaats ik mezelf niet meer Pling
Het is een afweging van kans en gevolgen. Mijn zoon moet van mij bijna altijd zijn valhelm op.

Enneh, ook al is er véél aan vormgeving gedaan blíjf ik het Willempie vinden, een helm op een paard en een stijlvolle hoed vele malen .... stijlvoller Pling Politiek correct zal ik daarbij zetten dat dít geen reden is om blabalabla, maar het IS wel zo. In mijn ogen.

Enneh², hoe was het ook weer, wie mooi wil zijn moet pijn lijden toch?! Liefst niet teveel hoofdpijn uiteraard.

HC

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:54

Huertecilla schreef:

Enneh², hoe was het ook weer, wie mooi wil zijn moet pijn lijden toch?! Liefst niet teveel hoofdpijn uiteraard.

HC

ja daar zeg je wat Haha!
ik heb ook zo'n champignon hoofd,maar met mijn HH pro plus cap is dat alweer minder dan met de casco.

goed van je dat je zoon zijn valhelm op moet,later kan hij zelf nog beslissen.

blijft een lastig punt voor mij,in de zomer zou ik m dolgraag weleens af willen zetten,maar toch durf ik het niet Clown

lesley1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:55

volgens mij is het gwn voor de sier
ik rij altijd met een cap Clown

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:56

rijd zonder cap, verschrikkelijk dat ding.
Rijd wel eens met een pet, voor de haren uit m'n gezicht te houden (m'n pony) en idd voor de zon regen ens.
Laatst bijgewerkt door waterval123 op 26-12-06 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:01

Ik heb het nog nooit gezien, maar het klinkt wel erg dom. Je kan evengoed met een cap rijden Clown

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:09

ik rij in de zomer bijna altijd met een petje Haha! ik verbrand echt te snel in de zon en dan issie ideaal! cap heb ik bijna nooit meer op... beetje slechte gewoonte, maar goed ik denk dan altijd weer met western hebben ze ook ceen cap op dus wat maakt het verschil?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:19

dat is een beetje smoezen zoeken,'bij western doen ze het ook niet'
zeg het dan eerlijk.

ik vraag me trouwens idd af waarom er bij western veel minder caps gedragen worden

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:23

Ik rij met petje tegen weersinvloeden. Idd als ik in de zon rij zonder petje dan heb ik binnen no-time hoofdpijn. En bij erge wind hoef ik geen enorme klitten uit mijn haar te kammen. Ik rij niet met cap. Mijn hoofd is zo klein(maat 54) dat er vroeger dat ik nog op de manege reed een jongetje van 6 mijn casco-cap groter moest maken om deze op te doen. Bij de western-manege waar ik rij is vanaf 1 januari 2007 verplicht om op manege-paarden een cap op te doen. Dit heeft de verzekering verplicht gesteld. Ik hoop dat ik dan een fijne cap die ook nog eens goed pas kan vinden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:28

mijn haar is net niet lang genoeg dat alles op een staart kan, voorste plukken vallen er altijd uit.
Daarom heb ik op stal (met mesten, poetsen etc) bijna altijd een pet op. Die hou ik op als ik ga rijden.
cap heb ik alleen op als ik naar buiten ga of op een paard dat ik niet helemaal vertrouw.
Ik bepaal toch trouwens lekker zelf of ik een cap opzet of niet? Mijn hoofd, hoeft een ander niet voor me te bepalen hoor

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:17

Snoevie schreef:
ik vraag me trouwens idd af waarom er bij western veel minder caps gedragen worden

Omdat ze liever een stoere stetson opzetten dan een champignon. HUN keuze, klaar. Zo simpel kan en MAG het zijn Pling

Jij schrijft een zekerder gevoel uit het dragen van een harde dop te halen. Dat is erg fijn en daarmee heb jíj een dubbele reden om het ding op te zetten.
Ik heb zelf een zeer kritische kanttekening bij het gevoel dat jij ontleent aan de harde dop. Dat is echter jóuw probleem niet en jij kan en MAG beslissen dat ding wel te dragen ook al hoeft het niet.

Ik krijg zelf altijd behoorlijk Misselijk nijgingen van het politiek correcte gezever zodra er vermeende veiligheid opgevoerd kan worden.
1. Poep gebeurt.
2. Een paard is een groot beest en dat is het.
Veel poep bij paardrijden is een logische conclusie Haha!

Wat JIJ moet of kan of wil doen om poep te beperken is JOUW probleem. Los het op en wijs niet naar een ander.
Betutteling is er al genoeg in NL. Allemaal veiligheidsschoenen, integraalhelm met knipperende rode LEDS achterop, 'zwem'vest met ingebouwde klapzak, alles in een dayglow jasje. Lekker veilig OK dan! Om de 'controle' te verhogen ook maar hulpteugels strak erop en een blindengeleidenhond mee om het paard de weg nog te helpen vinden. Paardrijden voor de 21ste eeuw Cool

Kijk, persoonlijk zie ik liever iemand in een strak op het zadel zittend in een bij elkaar gezochte stíjl rijden, of dat nu victoriaans, renaissance, empire, huntsman of (ik krijg het haast niet ingetikt) ringdressuur is, compleet met stijlvolle HOED. Dat is mijn smáák en ík vind dat belangrijk. Ik heb daar lol in en rij voor mijn lól.
Dit maakt mij nog niet moraliserend naar cultuurbarbaren 'licht' op hun doos wippend in een stretchmaillot, bodywarmer en champignon. Zo dat is er weer uit Schijnheilig Dat is HUN keus.

Voel jij je goed bij een harde dop of moet het van je moeder, prima. Maarrrrrrr...
wie lol heeft met een pet of hoed, doet dat helemaal goed. Dat rijmt dus het is zo Lijst

HC

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:27

Olifant schreef:
In de zomer is met pet rijden wel handig

nou wat handig... ik val van het paard en knal met m'n hoofd tegen het hek, hersenschudding, hmm wat handig Sigaar