oud en nieuw paard kalmeren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyy

Re: oud en nieuw paard kalmeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:30

ik ga het heel rigoreus doen voor mijn paard! ik ga hem de dag van te voren alleen maar hooi geven ipv ook nog zijn brokken, en dan krijgt hij de dag zelf ook alleen hooi, tot 5 min van te voren. ik hoop dan dat hij, als ik het luik dicht doe en de radio aan, dat hij het te druk heeft met zijn eten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:37

Ik rij mijn paard juist bij enge en spannende gebeurtenissen. Kan hij zijn engerie kwijt en heeft hij iets anders aan zijn hoofd. Begin een paar weken van te voren al met elke dag regelmaat. Werkt voor hem heel ontspannend. S'avonds krijgen ze wat extra hooi en staan ze wat langer buiten. Beide paarden kijken er niet van op maar vind het vaak wel fijn om zeker te weten dat ze niet in eens in paniek raken.

Ga niet ineens andere dingen doen, zullen ze waarschijnlijk nog erger schrikken omdat ze denken dat er iets gebeuren gaat wat nog klopt ook.
Zeker bij zulke angstige paarden moet je eigenlijk al een poos terug beginnen met het avondritueel wat je op die avond wil gaan doen. Kunnen ze er aan wennen en zijn er niet teveel nieuwe dingen tegelijk met de knallen.

Nadine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:31

Luiken dicht, eventueel licht en/of radio aan en voldoende ruwvoer geven.
Niet al teveel veranderingen opeens op die avond want dan maak je ze van slag.

en eventueel wat drank (beetje) door het water heen (dus dan moet je ze uit een emmer laten drinken). dat wil ook weleens werken.

veel succes!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:27

Die van mij is vorig jaar zo uit zijn dak gegaan dat ik hem dit jaar gewoon wat sedatie geef. Hij krijgt sedasan, kan totaal geen kwaad en je paard heeft een rustig nachtje. Daarbij gaat zijn bovenluik dicht en heeft hij gewoon heel de nacht hooi.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:31

Ze staan bij ons allemaal rustig te eten, hoop kuil voor hun neus, lichten aan op stal en de muziek hard aan. We zitten ver van de echte herrie, maar geen van allen maken ze er een probleem van. Degenen met een buitenstal staan met oortjes naar voren naar de horizon te kijken....

Artistique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:35

Mijn paard is de laatste paar dagen al een bom als hij vuurwerk hoort, maar bij de welkoop of boerenbond kun je 'Feelgood30' krijgen met kalmerende werking. Het paard wordt niet suf, het helpt effectief en is wetenschappelijk getest en aangetoond dat de verwerkte stoffen invloed hebben op nerveuze en angstige paarden. Misschien is het wat voor jou paard. Een bak kost 19,95 euro. (Het is ook met wedstrijden te gebruiken).

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:43

Durf je dat wel aan Sedasan gel? hoorde dat dit 6mnd in het bloed blijft zitten en als je dan op wedstrijd getest wordt ben je wel de *** Valentina is verhuisd naar een andere stal sinds sjanuari dus haar eerste oud&nieuw op de nieuwe stal.. ze heeft al24 jaar ervaring met vuurwerk Knipoog beetje bang/stressie zijn ze er toch wel voor..

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:48

Ik rijd gewoon en kijk de buurjongens lief aan, als ik rijd, dat ze geen knallen maken met vuurwerk.....
meestal gaat dat wel goed.... rijd ze gewoon door, zodat de energie eruit is... Ook gaan ze overdag ook lekker naar buiten, zodat de energie eruit is.

Op oudjaarsavond, houden we het licht aan, en staat er een radio aan. Zo hebben ze weinig last van alle lichtflitsen en horen zo min mogelijk geluid.
10 min voor 12 geven we ze hooi, zodat ze lekker bezig zijn. We hebben 1 paard die het niet zo fijn vind, maar gelukkig is de rest rustig, staan meestal onschuldig aan hun hooi te peuzelen...

Een ding weet ik wel, dat ene paardje ga ik echt geen kalmeringsmiddelen geven, ze is nu 9 jaar, en elk jaar gaat het steeds beter..... en met de hierboven genoemde oplossing, staat ze af en toe als een plank, en vind ze de oudjaarsnacht, de minst leuke nacht....maar op zich gaat het hartstikke goed...
Laatst bijgewerkt door ElskedZ op 27-12-06 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:49

bij ons is de eigenaresse heel de avond en nacht op stal, en zoveel last van vuurwerk is er bij ons gelukkig niet

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:53

marfiek schreef:
Durf je dat wel aan Sedasan gel? hoorde dat dit 6mnd in het bloed blijft zitten en als je dan op wedstrijd getest wordt ben je wel de *** Valentina is verhuisd naar een andere stal sinds sjanuari dus haar eerste oud&nieuw op de nieuwe stal.. ze heeft al24 jaar ervaring met vuurwerk Knipoog beetje bang/stressie zijn ze er toch wel voor..

Het lijkt me erg sterk, aangezien dat toch ook niet het geval was met sedalin? Ik zal morgen wel even de dierenarts bellen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:57

Net zoals met de hond... Niks doen netzoals anders, met onweer doe ik ook niets dus waarom met oud en nieuw wel? als jij doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is is er waarschijnlijk niks aan de hand.

Een dier opsluiten wat normaal los loopt zou ikzelf nooit doen, lijkt mij eerder stress oproepen voor zo'n beestje. En opgesloten zitten en dan nog die knallen en dat llicht...

Het is niet zo dat ik niks om m'n dieren geef hoor! Maak er alleen geen watjes van! M'n pony staat overigs op een manege waar de deuren snachts gesloten zijn en de dieren op stal staan.

edit: er word zelfs een buitenrit georaniseerd op oudjaarsdag maar da natuurlijk wel in de bossen, niet op plaatsen waar vuurwerk word afgestoken. En ik ga ook gewoon rijden op oudjaarsdag, maar dan wel in de binnen/buiten bak, ligt een beetje aan het weer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 18:01

Calmitan en b-calm zag ik bij de paardendrogist, iemand daar ervaring mee?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:04

Ze krijgen bij ons gewoon een extra plak hooi, bovendeurtjes blijven ook gewoon open en radio hebben we niet dus die gaat ook niet aan Tong uitsteken En dan rijden we om een half 1, 1 uur nog even heen om te kijken of alles nog goed gaat. Misschien dat de jongste het wel eng vind, maar die andere 2 hebben het ondertussen al zo vaak meegemaakt...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:04

Tulandro schreef:
marfiek schreef:

Het lijkt me erg sterk, aangezien dat toch ook niet het geval was met sedalin? Ik zal morgen wel even de dierenarts bellen.

Het is tot 2 weken na het toedienen.. geen probleem voor mij dus.

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:29

wij hebben ook sedasan gel gekregen van de dierenarts voor onze 1.5 jarige .

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:00

ik heb bach rescue druppels liggen voor de hond, die moet zowiezo hebben, en ik weet niet hoe het nieuwe paard is met vuurwerk, dus voor hem ligt ook wat klaar Ja

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:07

Zou niet zo snel naar verdovende middelen grijpen, omdat zoals eerder werd genoemd je het risico loopt dat ze daardoor heen flippen.
Alle lichten aan doen op stal, flinke plak hooi geven zo'n half uur tot kwartier voor 12 uur en radio op allerharst zetten. Dit wordt zo op de meesten stallen gedaan die ik weet en werkt als beste.
Waar je ook op moet letten, dat als jij bang bent voor vuurwerk dat niet overbrengt op je paard.

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:12

ik geef mijn paard ook altijd sedasan anders raakt ze ook helemaal in paniek

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 08:39

Ik heb nu b calm in huis en dat haalt de ergste stress weg, maar hij blijft er geestelijk wel goed bij.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:00

samantha21 schreef:
ik ga het heel rigoreus doen voor mijn paard! ik ga hem de dag van te voren alleen maar hooi geven ipv ook nog zijn brokken, en dan krijgt hij de dag zelf ook alleen hooi, tot 5 min van te voren. ik hoop dan dat hij, als ik het luik dicht doe en de radio aan, dat hij het te druk heeft met zijn eten!

Volgens mij kan je beter gewoon alles hetzelfde doen als je normaal ook doet, anders denkt hij van te voren al dat er iets aan de hand is. Gewoon zijn brok geven dus. Die van mij vindt het juist enger met de luiken dicht, omdat hij dan niet kan zien waar het geluid vandaan komt! De 1e keer deed ik dat ook, nu staan ze gewoon open en zorg ik dat ik rond 00:0 uur bij hem ben om hem evt. te kalmeren.

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:57

Tulandro schreef:
marfiek schreef:

Het is tot 2 weken na het toedienen.. geen probleem voor mij dus.

Kan me vergissen maar heb dit uit verschillende monden gehoord, waarschijnlijk klopte dat dan niet.
Ik heb het haar express niet meer gegeven met byv. scheren omdat ik hoorde dat ik daar last van kon krijgen op wedstrijd --> het maanden in 't bloed terug te vinden is.. en aangezien ik ook wedstrijden rij durfde ik het daarom niet aan.

Valentina krijgt waarschijnlijk met oud en nieuw rust compositum dit is van de groene os en homeopatisch schijnt super te werken om ze iets rustiger te houden en schaad verder niets.. (ook te bestellen bij de paardendrogist)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 09:46

Ik ga waarschijnlijk toch niks geven aan tulan, hij is op dit moment totaal niet onder de indruk van de knallen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 09:55

Ons ene paard geeft er niks om, staat belangstellend te kijken. Bij onze stal in de buurt wordt veel geknald, aangezien het op de route ligt van waar het spul gekocht kan worden.
Mijn andere paard heeft twee jaar geleden twee dagen lang koliek gehad, terwijl ze uiterlijk niet liet zien dat ze bang was (geen schrikreacties). Maar ze krampte met haar darmen. Vorig jaar begon het weer opnieuw. Ik heb toen een kennis gebeld en haar daar mogen stallen. Die woont in het buitengebied en heeft een handelsstal met heel veel paarden. Daar is geen vuurwerk.
Gisteren heb ik dat paard daar weer naar toe gebracht. De andere staat nu alleen...maar zoals ik al zei...die boeit dat niet. Ik rij er ook op tussen het geknal door... Morgen haal ik mijn andere paard weer op.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:53

Ik zet mijn paarden zo op het land, we wonen buiten af en de mensen die om het land wonen steken geen vuurwerk af,
Ik zelf ben er ook niet, verzorgster gaat kijken of alles goed gaat, en de eigenaar van het land gaat ook even kijken of alles goed gaat,
Ik verwacht geen rare dingen, ze hebben 4500 land dus ze kunnen eventueel lekker rennen,
Ik heb de laatste dagen ook gewoon gereden hoor, en ook toen hoorden we knallen, en ze keken er niet raar van op, dus ik verwacht dat het allemaal wel mee zal vallen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:16

Ze zijn hier al de hele dag aan het knallen Clown
Vanmorgen toen ik ging voeren ook.Gemini stond onder het afdak en de rest buiten.
Shadi schrikt af en toe van de knallen.Dit is de eerste keer dat hij het nu echt ziet en hoort. VOrig jaar stond hij ergens anders en dede ze alle deuren dicht/licht aan en radio aan. Maar nu gaat dat niet.

Dolly staat gewoon overal naar te kijken.

SOraya is echt druk die loopt maar heen en weer en rennen en draaien als ze dr stal in loopt.Ook is ze de hele tijd aan het mesten(dun)

Gemini is normaal echt een zeikert.Maar toen ze met vuurwerk voorbij kwamen stond hij gewoon doodstil te kijken ernaar.Niet rennen of gek doen.

Maar soraya gaat dus lopen rennen en dan gaat de rest meedoen.

Hooi hebben ze onbeperkt altijd.

ZIt nu nog te twijfelen of ik de draden dicht doe dat ze alleen bij de stal en onder het afdak kunnen.
Of open laten zodat ze dewei in kunnen.

Vorig jaar stonden hun dus binnen met de bovenluiken dicht..maar nu gaat dat niet want heb niet genoeg stallen daar.

Dolly is wel gewend om dan gewoon buiten te staan..

Hmmm ga zo voeren dus even denken wat ik ga doen.

Ga wel na 12 uur kijken hoe t gegaan is.

Hoop alleen niet dat ze door de draden gaan.Dat er dus 1 in de sloot ligt ofz...

wat zouden jullie doen?