Voordelen en Nadelen van leren rijlaarzen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kinee_

Re: Voordelen en Nadelen van leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 20:05

OemmiejO schreef:
SUPER Lovers Echt veel mooier dan rubberen, zit fijner enz. Vingers aflikken
Nadeel: Je kunt er geen boswandeling op maken. Haha! Schijnheilig

Oh heh oliebol nee dan doe ik het niet hoor! Tong uitsteken Hahaha.
Maargoed. Weer bedankt voor jullie reacties!
Weet iemand trouwens iets over Huet Rijlaarzen?

annie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:15

het enige nadeel aan leren laarzen vind ik de prijs. ik ken die rijlaarzen volgens mij niet mijn moeder heeft wel laarzen gehad van lipica met rits en veter en zij vond ze super fijn

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 21:12

Goed. Ik heb (mede dankzij jullie moet ik toegeven) vandaag leren rijlaarzen gekocht. Bij Horseplaza hadden ze een actie, Olympia Petrie's van 325€ naar 199€ en tja. Heb wel echt triljoenen verschillende laarzen gepast, maar ik heb mn laarzen hoor! Heb ze de hele dag aan om in te lopen, mensenkinderen wat is dát een poedersuiker!
Maar ik heb dus het gevoel dat die dingen altijd zo stijf als een plank zullen blijven. Maar dat is dus niet zo?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:17

Ik raad je zeker aan leren laarzen met rits te kopen. Ik heb zo'n gedonder gehad met die van mij, daar kwam ik na een half jaar niet meer in, of ik kreeg kramp toen ik ze aan trok en dan was het uittrekken weer een groot drama. Ik ben er van overtuigd, mocht ik weer leren laarzen kopen, dan koop ik ze zeker met rits! Ik had overigens de petrie perfect van 200 euro, ze bleven bij mij erg netjes en heel dat half jaar.

Oh ja en de stevigere beenligging is echt een PRO!!!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:43

Kaygee: Ze heeft ze al gekocht Knipoog
En ze bleven een half jaar goed? Ik hoop toch dat je laarzen wel wat langer meegingen dan een half jaar Bloos

TS: Heb je al foto's van je nieuwe laarzen?

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 17:16

Afbeelding
Dit zijn ze! Pling

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 17:18

MISTRAL94 schreef:
Bij Lipica kun je zit je zo rond de 160 euro en het schijnt dat deze laarzen van goede kwaliteit zijn. Die je ook niet in hoeft te lopen Knipoog

Schoonmaken doe ik vaak eerst met een schone vochtige doek. Als ze erg vies zijn maak ik ze schoon met zadelzeep. Je kunt ook van die dure cleaner kopen maar dat is gewoon erg duur. Daarnaast vet ik mijn laarzen regelmatig in met Kiwi schoensmeer. Voorheen gebruikte ik een spray van Petrie maar de schoenpoets bevalt mij vele malen beter!

Ik heb nu een cleanerset van Petrie zelf, die helemaal is aangesloten bij mijn laars. Die kreeg ik met korting er bij. Heeft iemand daar ervaring mee?
En wat moet je precies doen met het inlopen? Ik doe ze nu gewoon meteen aan als ik beneden ben, en loop ze in totdat ik naar de manege ga, traplopen en zitten doet nog redelijk pijn omdat de bovenkant in mijn knieholte snijd. Maar dat zakt toch nog 1 á 2 cm?

Antheaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:22

Er zitten geen nadelen aan!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:23

Mooie laarzen. En misschien overbodig: doe er laarzenspanners in als je ze niet draagt, dan blijven ze het mooist. En - hoewel ik dat persoonlijk erg moeilijk vind - loop er niet teveel "gewoon" op (door paardenpoep en -pies). Daarvan worden ze heel erg snel slecht en lelijk!

En ze zakken altijd in. Gewoon flink trappen lopen en pijn lijden Knipoog .
Sommige mensen zeggen dat je er warm water moet ingooien. NIET doen!!! Is heel slecht voor het leer.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:33

een nadeel, die van mij krimpen steeds. heb ze al 2x weer laten oprekken maar krimpen steeds weer.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:53

Gaan langer mee.
Minder last van zweetvoeten.

Oh ik zie net dat je ze gekocht hebt. Clown

Ik heb die ook. Pling

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 20:33

Haha ze zijn ontzettend fijn! Alleen er is een probleempje, ik loop er nu de hele tijd mee, en ze lopen opzich fijn, fietsen gaat ook. Maar Paardrijden is echt een klus! Ik kan niet aandrijven met mn kuiten!! Heel gek! Komt daar nog verandering in? Weet iemand dat?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:39

Ik heb er geen last van maar het leer moet natuurlijk ook wel soepel worden dus goed insmeren ed. Dat scheelt al een heel stuk, het is ook een kwestie van wennen het zit natuurlijk heel anders dan rubberlaarzen of minichaps.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:43

Ik hoorde dat leren rijlaarzen snel kapot gaan? (net zo snel als rubberen laarzen) en dat je zeker geen laars met rits moet kopen omdat die zo snel stuk gaan .. Kan iemand antwoord geven op mijn vragen? Haha! Ik wil misschien leren rijlaarzen voor mijn verjaardag vragen namelijk Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:46

Dit is dikke onzin Knipoog Leren laarzen gaan veel langer mee dan de rubberen. Ritsen verschilt heel erg, bij het ene merk zijn de ritsen zo kapot bij een ander niet!

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:48

Het inlopen!dat is erg(pijnlijk soms ook Clown )
Ik heb de Petrie Anky van Rundleder zijn 310 euro...

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:48

MISTRAL94 schreef:
Dit is dikke onzin Knipoog Leren laarzen gaan veel langer mee dan de rubberen. Ritsen verschilt heel erg, bij het ene merk zijn de ritsen zo kapot bij een ander niet!

Oke bedankt! Lachen

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 16:24

MISTRAL94 schreef:
Ik heb er geen last van maar het leer moet natuurlijk ook wel soepel worden dus goed insmeren ed. Dat scheelt al een heel stuk, het is ook een kwestie van wennen het zit natuurlijk heel anders dan rubberlaarzen of minichaps.

Ja. Het is inderdaad radicáal anders dan rubberen. Rij mijn hele leven al met rubberen, en nu ineens die overstap! Mensenkinderen!
Maar dat went dus wel? Heeft iemand daar ervaring mee?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:42

Ik reed ook altijd met rubberen laarzen of chaps in mijn manege tijd. Toen ik mijn eigen paard gekocht en dagelijks ging rijden heb ik voor bezelf besloten om leren laarzen te kopen. Ik heb er nooit geen spijt van gehad!

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 11:01

Hoe was de overstap voor jou van Rubber naar Leer qua rijden?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:33

Het zal even wennen worden, leer moet zich vormen en soepel worden! Maar als de laarzen dadelijk zijn ingelopen trek je voor geen goud meer je rubberen laarzen aan! Maar het is even doorzetten denk dat je over 2 weken als je ze gewoon dagelijks aan hebt een paar laarzen aan je voeten hebt waar je niet meer uit wilt stappen(ze vormen ze ook gewoon naar je voet)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:40

Kinee_ schreef:
Hoe was de overstap voor jou van Rubber naar Leer qua rijden?

Eerst stug en stijf ik heb Petrie Standaard. Ben er na 2 dagen gewoon mee gaan rijden het op en afstappen ging natuurlijk wel heel erg lastig Haha! Maar dit was ik na een paar keer gewend. Ik heb zeker in het begin de laarzen veel in het vet ed gezet om ze maar lekker soepel te krijgen.
Maar nu wil ik niet anders meer, ik zit er aan te denken om nog een paar Lipica laarzen te kopen. Het schijnt trouwens dat deze wel lekker soepel zijn en dat je daar direct mee weg kunt rijden.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:59

heey,
dan nog even een vraagje van mij, toevallig heb ik vanmiddag ook de petrie standaard gekocht, waren afgeprijsd met 40 % korting Knipoog
ik heb er nu 180 euro voor moeten betalen bij divoza.
maar nu mijn vraag, hebben jullie dat ook gehad dat het een beetje pijnlijk is boven op de voet met inlopen?
groetjes marieke

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:12

Nee daar heb ik geen last van gehad. Maar bedenk wel dat het allemaal nog soepel moet worden. Als het allemaal ingelopen is en een stuk soepeler dan zitten de laarzen al weer heel anders.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:26

Mooie laarzen heb je gekocht! Dat is even mazzel, zo'n fikse aanbieding.
Ik ging van chaps naar leren rijlaarzen, maar heb daar niet veel moeite mee gehad. Heb ze ook niet echt hoeven in te lopen, ik had alleen de eerste keer wat striemen in mn kuitholte en een klein blaartje. Verder nooit meer last gehad. Wat kan helpen is je laars met vochtige sokken aan doen (als je er dan nog inkomt), dan wordt het leer niet doorweekt, maar vormt het zich toch wat makkelijker naar je voet.
Wat laarzenspanners betreft, mijn geld was wel even op na de aanschaf van mijn laarzen en toen kreeg ik van iemand de tip om er frisdrankflessen op z'n kop in te steken. Ik heb literflessen van coca-cola, en mn laarzen blijven zo netjes dat ik niet eens meer voor laarzenspanners ben gaan kijken.