Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
ikke schreef:even voor de kaders:
Veel ruimte voor de hond = stationcar
1,5 paards = 1400kg trekgewicht (streefgetal)
2 paards = 1800kg trekgewicht (minder is vrij zinloos, kun je geen twee paarden meenemen)
Trailer = minimaal 100pk (74kW) motorvermogen, voor een tweepaards zou ik 120pk (89kW) als minimaal richtgetal aanhouden.
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van wat voor trailer je hebt (of koopt), wat voor paarden erin moeten en hoe vaak je op sjouw gaat met die paarden. Hoe vaker je gaat, hoe hoger je eisen moeten zijn aan motorvermogen en toegestaan trekgewicht. Hoe meer marge, des te comfortabeler het rijdt.
Daarnaast, kies voor bewezen kwaliteit, zeker als je niet elke twee jaar een andere auto zoekt. Duits, Japans (niet allemaal) en in mindere mate franse auto's hebben de voorkeur. Laat Koreanen en ander vaag gespuis links liggen, die bezorgen je alleen maar koppijn. Engelse auto's zijn voor liefhebber; ze doen het altijd, maar er is altijd wel iets stuk........ (ik heb er drie)
finn2003 schreef:@ikke:
<knip>
En de auto kan wel representatief zijn, daar heb je mij niet over gehoord. Alleen feit is dat meer dan de helft vd auto's in NL geleased zijn en dan valt de RR dus al automatisch af aangezien die niet meer te koop is en mensen dus echt wat anders moeten kiezen.
En ik weet dat alle onderdelen nog te koop zijn, maar weet ook dat deze redelijk prijzig zijn en dat niet overal LR dealers te vinden zijn. En ik weet uit eigen ervaring dat de RR niet uitblinken in duurzaamheid. Electronica problemen zijn ze niet vreemd. Voor de duurzaamheid moet je gewoon bij een Defender zijn alleen hier wil je niet elke dag in rijden want dat verveelt erg snel zeker op de snelweg.
<knip>
finn2003 schreef:@Ikke:
Het feit dat je waarschijnlijk niks oploopt heeft meer met het formaat vd auto en zn gewicht te maken volgens mij dan met zn veiligheid. Zeker bij de RR ben je gewoon met een tank op pad, zo zwaar.
En chinese licentie bouw bij Kia???? Volgens mij heb jij en totaal verkeerde auto voor je, je bedoelt een Landwind. Da's een 2e hands Frontera.
finn2003 schreef:belangrijkste is idd dat je kijkt wat de auto mag trekken aan aanhanger gewicht en dan is het kiezen. Wil je een personen auto of liever een jeep of een bus. Een bus of jeep is nogal duur qua wegenbelasting vanwege het hoge gewicht. Mocht je ze op grijskenteken kunnen rijden scheelt het heel wat geld.
Maar je hebt ookbepaalde personen auto's waar aardig wat achter mag, zoals een Volvo V70 of een Opel omega.
Het is dus redelijk persoonlijk
linky schreef:Of de nieuwe VW Caddy, met de zware motor. Loopt als een trein.
Transporter met dubbele cabine is ook heerlijk, in beiden zit je wat hoger en hebt een beter overzicht. Handig met paarden achter je aan.
Valina schreef:Het "grijze-kenteken-voordeel" geldt niet meer voor de particulier.
Alleen als je de auto zakelijk rijdt, krijg je een soort van korting op het huidige hoge "particuliere tarief". Dit kun je aanvragen bij de belastingdienst.
Helaas is het voor de particulieren niet echt aantrekkelijk meer om nog een grijs-kenteken-auto aan te schaffen.
van mij mogen ze grijs weer instellen!cissy schreef:ik betaal zo'n 80,- wegenbel. per mnd voor mn Vito, niet echt voordelig tarief zeg maar...van mij mogen ze grijs weer instellen!
Bevalt trouwens prima met een 2-paards er achter, ik heb echter wel een 110 want een 108 schijnt wat moeite te hebben met 2 paarden erachter.
Bijkomend voordeel: je kunt altijd je zooi kwijt!
vind dit al genoeg...
ikke schreef:Valina schreef:Het "grijze-kenteken-voordeel" geldt niet meer voor de particulier.
Alleen als je de auto zakelijk rijdt, krijg je een soort van korting op het huidige hoge "particuliere tarief". Dit kun je aanvragen bij de belastingdienst.
Helaas is het voor de particulieren niet echt aantrekkelijk meer om nog een grijs-kenteken-auto aan te schaffen.
Jawel hoor, er is voor particulieren nog steeds voordeel te halen uit grijs kenteken, je betaald namelijk geen provinciale opcenten, zoek maar na op www.belastingdienst.nl. En ja, ik weet het zeker ik HEB een pick-up op grijs kenteken (goddank lag de LPG er nog niet in toen de regeling eraf ging)
Valina schreef:Een Nissan Navara. Dat is toch het laatste nieuwe model?
Dat is nog maar pas geintroduceerd toch?
Wat mag zo'n auto nou trekken? (op kenteken)