Welk type auto's zijn geschikt om trailer te trekken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

finn2003

Re: Welk type auto's zijn geschikt om trailer te trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:53

@ikke:

Leeftijd is inderdaad een relatief begrip. Alleen zit je dan wel aan een bepaald aantal jaar vast. Een 30jaar oude Rolls is inderdaad een ander verhaal. Dit zijn auto's die relatief speciaal en weinig geproduceerd zijn. Dit in tegenstelling tot een RR. Hier zijn er gewoon een heleboel van en na 8 jaar word de auto alleen minder waard. Pas als de auto echt een oldtimer leeftijd krijgt, heb je kans dat ze weer wat meer waard worden.

En de auto kan wel representatief zijn, daar heb je mij niet over gehoord. Alleen feit is dat meer dan de helft vd auto's in NL geleased zijn en dan valt de RR dus al automatisch af aangezien die niet meer te koop is en mensen dus echt wat anders moeten kiezen.

En ik weet dat alle onderdelen nog te koop zijn, maar weet ook dat deze redelijk prijzig zijn en dat niet overal LR dealers te vinden zijn. En ik weet uit eigen ervaring dat de RR niet uitblinken in duurzaamheid. Electronica problemen zijn ze niet vreemd. Voor de duurzaamheid moet je gewoon bij een Defender zijn alleen hier wil je niet elke dag in rijden want dat verveelt erg snel zeker op de snelweg.

En feit blijft dat de goedkoopste RR meer dan 30mille duurder is dan de Sorento id goedkoopste uitvoering. En dit bedrag loopt snel op als je een btje luxe RR hebt wat dus zorgt voor een hogere verzekerings premie bij een gelijkwaardige verzekering.

Maar de auto keuze is voor iedereen persoonlijk dus daar wil ik niemand op aanvallen, maar een RR zou niet mijn 1e keus zijn

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 19:24

ikke schreef:
even voor de kaders:
Veel ruimte voor de hond = stationcar
1,5 paards = 1400kg trekgewicht (streefgetal)
2 paards = 1800kg trekgewicht (minder is vrij zinloos, kun je geen twee paarden meenemen)
Trailer = minimaal 100pk (74kW) motorvermogen, voor een tweepaards zou ik 120pk (89kW) als minimaal richtgetal aanhouden.

Een en ander is natuurlijk afhankelijk van wat voor trailer je hebt (of koopt), wat voor paarden erin moeten en hoe vaak je op sjouw gaat met die paarden. Hoe vaker je gaat, hoe hoger je eisen moeten zijn aan motorvermogen en toegestaan trekgewicht. Hoe meer marge, des te comfortabeler het rijdt.
Daarnaast, kies voor bewezen kwaliteit, zeker als je niet elke twee jaar een andere auto zoekt. Duits, Japans (niet allemaal) en in mindere mate franse auto's hebben de voorkeur. Laat Koreanen en ander vaag gespuis links liggen, die bezorgen je alleen maar koppijn. Engelse auto's zijn voor liefhebber; ze doen het altijd, maar er is altijd wel iets stuk........ (ik heb er drie)

Hier heb ik wat aan!

Even ter aanvulling: wij rijden nu meestal met een B-pony en een heel enkele keer met een tinker van 1.45 m. dus het is niet zo dat we elke week op wedstrijd zijn met een groot rijpaard, vandaar dat we geen superdure willen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:57

finn2003 schreef:
@ikke:
<knip>
En de auto kan wel representatief zijn, daar heb je mij niet over gehoord. Alleen feit is dat meer dan de helft vd auto's in NL geleased zijn en dan valt de RR dus al automatisch af aangezien die niet meer te koop is en mensen dus echt wat anders moeten kiezen.

En ik weet dat alle onderdelen nog te koop zijn, maar weet ook dat deze redelijk prijzig zijn en dat niet overal LR dealers te vinden zijn. En ik weet uit eigen ervaring dat de RR niet uitblinken in duurzaamheid. Electronica problemen zijn ze niet vreemd. Voor de duurzaamheid moet je gewoon bij een Defender zijn alleen hier wil je niet elke dag in rijden want dat verveelt erg snel zeker op de snelweg.
<knip>

Ik vraag me alleen af wat er gebeurt als je de verkeerde auto op het foute moment tegenkomt, m.a.w. je een flinke aanrijding krijgt. Van de Range Rover en de Defender weet ik dat de kans heel erg groot is (90%+) dat je niet meer dan enkele schrammen oploopt. Ik vraag me af wat die Kia te bieden heeft, met die chinese licentie-bouw van de Opel Frontera in gedachten, waar begin dit jaar zoveel ophef over was............
Enne Defender niet comfy? Ach, je moet ook een goede nemen, met zo'n legendarische V8 erin, bij voorkeur een gekietelde; kom komend voorjaar eens langs, dan zal ie wel door de APK zijn.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 09:21

@Ikke:

Het feit dat je waarschijnlijk niks oploopt heeft meer met het formaat vd auto en zn gewicht te maken volgens mij dan met zn veiligheid. Zeker bij de RR ben je gewoon met een tank op pad, zo zwaar.
En chinese licentie bouw bij Kia???? Volgens mij heb jij en totaal verkeerde auto voor je, je bedoelt een Landwind. Da's een 2e hands Frontera.

En een defender kan misschien wel comfy wezen in jouw ogen, maar je moet toegeven als je een auto elke dag ook nog eens voor woon werk verkeer moet gebruiken dat een Defender niet de meest fijne keus is. Heb er zelf ook wel ingestuurd, maar tot een km of 100 per uur gaat nog en daarna word het een drama als je iets anders gewend bent. Ik zou er persoonlijk niet elke dag 50km of meer mee willen rijden aan snelweg verkeer. En met een V8 erin moet je al op zoek naar een ouder model aangezien dat ook niet meer verkocht word. En niet iedereen zit nu eenmaal te wachten op een oude auto. Als 2e auto voor erbij ja, maar niet als 1e auto op mijn oprit

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 09:25

dit antwoord mag verwjderd worden aangezien ik het zelf niet kan doen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 11:00

finn2003 schreef:
@Ikke:

Het feit dat je waarschijnlijk niks oploopt heeft meer met het formaat vd auto en zn gewicht te maken volgens mij dan met zn veiligheid. Zeker bij de RR ben je gewoon met een tank op pad, zo zwaar.
En chinese licentie bouw bij Kia???? Volgens mij heb jij en totaal verkeerde auto voor je, je bedoelt een Landwind. Da's een 2e hands Frontera.

De veiligheid van de Range Rover heeft weinig uit te staan met het gewicht, maar alles met de constructie ervan. De Kia en de Range wegen allebei ongeveer 2 ton, dus zeggen dat de Range Rover een tank is en de Kia niet, is een wat vreemde conclusie. De Frontera en daarmee de Landwind wegen iets minder (1800kg) maar die hadden allerlei kunstgrepen nodig om nog enige veiligheid te bieden, waar een Defender (ook 1800kg) een Suzuki Alto finaal tot moes rijdt. Het Defender-resultaat heb ik gezien, de Alto is met chauffeur en al naar het politiebureau gebracht. Het moge duidelijk zijn dat deze persoon het niet heeft overleefd, helaas. Die Alto is overigens met ongeveer 100km/h onder die Defender gegaan. De proef met de Landwind ging aan 50km/h en daar bleef al niks van over........

Maar de moraal: er zijn meer factoren om een auto te kiezen. Laat bewezen veiligheid er daar in ieder geval eentje van zijn. Dat Hollanders geen auto kunnen rijden, is onlangs op de A30 bij Ede wel weer gebleken.
Wil je een representatieve personenauto EN bewezen veiligheid; dan blijven alleen Volvo en Saab over.........

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 14:57

Ik heb wat geneust op internet en wij zien de opel zafira 2.2 wel zitten.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:37

De beste en meest gebruikte, klassieke paardentrekauto is nog altijd de Mitsubishi Pajero. Ik heb er al jaren een en wil niks anders meer. De Toyota Landcruiser is ook zo'n soort auto. In Aken zag ik op de HK echt bijna alleen maar Pajero's rijden.

Image_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:13

wij hebben een toyota RAF. die trekt heel makkelijk een grote trailer met 2 paarden Lachen

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:05

finn2003 schreef:
belangrijkste is idd dat je kijkt wat de auto mag trekken aan aanhanger gewicht en dan is het kiezen. Wil je een personen auto of liever een jeep of een bus. Een bus of jeep is nogal duur qua wegenbelasting vanwege het hoge gewicht. Mocht je ze op grijskenteken kunnen rijden scheelt het heel wat geld.
Maar je hebt ookbepaalde personen auto's waar aardig wat achter mag, zoals een Volvo V70 of een Opel omega.

Het is dus redelijk persoonlijk

Het "grijze-kenteken-voordeel" geldt niet meer voor de particulier.
Alleen als je de auto zakelijk rijdt, krijg je een soort van korting op het huidige hoge "particuliere tarief". Dit kun je aanvragen bij de belastingdienst.

Helaas is het voor de particulieren niet echt aantrekkelijk meer om nog een grijs-kenteken-auto aan te schaffen.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:07

linky schreef:
Of de nieuwe VW Caddy, met de zware motor. Loopt als een trein.
Transporter met dubbele cabine is ook heerlijk, in beiden zit je wat hoger en hebt een beter overzicht. Handig met paarden achter je aan.

Ehhh,... HOOG zitten in een VW Caddy?
Nee, in de VW Transporter (bus) wel, maar in de Caddy niet vind ik.
Overigens,... ik zou mijn trailer echt never achter onze Caddy hangen,...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:54

Valina schreef:
Alleen als je de auto zakelijk rijdt, krijg je een soort van korting op het huidige hoge "particuliere tarief". Dit kun je aanvragen bij de belastingdienst.

Helaas is het voor de particulieren niet echt aantrekkelijk meer om nog een grijs-kenteken-auto aan te schaffen.

Jawel hoor, er is voor particulieren nog steeds voordeel te halen uit grijs kenteken, je betaald namelijk geen provinciale opcenten, zoek maar na op www.belastingdienst.nl. En ja, ik weet het zeker ik HEB een pick-up op grijs kenteken (goddank lag de LPG er nog niet in toen de regeling eraf ging)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:22

ik betaal zo'n 80,- wegenbel. per mnd voor mn Vito, niet echt voordelig tarief zeg maar... Lachen van mij mogen ze grijs weer instellen!
Bevalt trouwens prima met een 2-paards er achter, ik heb echter wel een 110 want een 108 schijnt wat moeite te hebben met 2 paarden erachter.
Bijkomend voordeel: je kunt altijd je zooi kwijt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:09

cissy schreef:
ik betaal zo'n 80,- wegenbel. per mnd voor mn Vito, niet echt voordelig tarief zeg maar... Lachen van mij mogen ze grijs weer instellen!
Bevalt trouwens prima met een 2-paards er achter, ik heb echter wel een 110 want een 108 schijnt wat moeite te hebben met 2 paarden erachter.
Bijkomend voordeel: je kunt altijd je zooi kwijt!

Zoek eens op wat je zou betalen voor je Vito op geel kenteken. Komt er nog zeker 40 - 80 euro bij, afhankelijk van je woonplaats.
Een 110 heeft wat bij te zetten, een 108 is voor wanna-bees. Maar als je 'm inruilt, ga dan voor de 116 CDI, dan heb je echt wat over. Er staat op Marktplaats ergens een Sprinter 410 op 4600kg spec. Kleine auto, grote prestaties en een hele lage wegenbelasting (20 euro per maand) moet je wel even een echt rijbewijs halen........

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:11

dat wil ik niet eens opzoeken Lachen vind dit al genoeg...
voorlopig ruil ik m nog niet in, heeft pas 150.000 op teller en bevalt me prima!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:16

Ik trek een 1½ paard met mijn Volvo V40 2.0 europa. Mijn trailer is 1100 )lediggewicht en laadvermogen' en ik mag 1400 met die auto trekken. Rijd super, teminste voor een gewone auto. Met een dikke jeep of bus rij je nog beter, maar mijn portomonee kan dat niet trekken. Knipoog

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:14

ikke schreef:
Valina schreef:

Jawel hoor, er is voor particulieren nog steeds voordeel te halen uit grijs kenteken, je betaald namelijk geen provinciale opcenten, zoek maar na op www.belastingdienst.nl. En ja, ik weet het zeker ik HEB een pick-up op grijs kenteken (goddank lag de LPG er nog niet in toen de regeling eraf ging)

Het klopt inderdaad dat je voor je "grijs kenteken auto" als particulier niet voor geel betaald.
Maar je kunt als particulier ZEKER NIET meer het voordeel behalen wat er eerst wel was.
Particulieren met grijs kentekenauto's zijn zeker meer gaan betalen aan MRB dan voorheen.
En dat is wat ik bedoel. Knipoog

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 08:31

Wij hebben een Ford Mondeo station gekocht voor het trekken van een trailer. Wij hebben een 2.0 diesel en onze uitvoering mag 1800 kg trekken. De auto is zeer ruim van binnen. Mijn vriend is 2.04 en hoeft de stoel nog niet op de verste stand. Achterin kunnen volwassenen met gemak nog zitten. Wij hebben 2 honden en die kunnen makkelijk achterin.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:04

Wij hebben veel Landrovers gehad (Discovery's), die trekken het super. Ook hebben we een Nissan Xtrail gehad, die was wat minder maar kon het prima trekken, nu hebben we een nieuwe Nissan Navara (Pick Up) die het ook zonder problemen doet, je voelt het amper of niet dat de trailer erachter zit

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:47

Een Nissan Navara. Dat is toch het laatste nieuwe model?
Dat is nog maar pas geintroduceerd toch?
Wat mag zo'n auto nou trekken? (op kenteken)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:18

Valina schreef:
Een Nissan Navara. Dat is toch het laatste nieuwe model?
Dat is nog maar pas geintroduceerd toch?
Wat mag zo'n auto nou trekken? (op kenteken)

2000 - 3000 kg geremd, afhankelijk van het type (motorvermogen) je hebt.
(bron: autotrader.nl)

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 10:18

Wij hebben een Subaru Legacy. Een auto met vierwielaandrijving, hierdoor dus erg geschikt voor het trekken van een trailer Ja
Is om te zien wel een normale auto, geen terreinauto ofzo. Echt een hele bekende auto is het hier in Nederland niet.

_xAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 10:25

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 10:27

Even vraagje, is de mazda 626 geschikt?

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 10:31

ik zelf heb een opel frontera, mag 2000 kg trekken en rijd heerlijk voor de trailer

mijn vader heeft voorheen gereden met zijn Peugot 307 station, die mocht alleen 1300 trekken dus ging net
je kan indd beter gaan kijken voor een auto die zo'n 1500 kan trekken, dat zit je met een anderhalf (die meestal een laadvermogen van 1300 hebben) gewoon goed