Dominantie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:19

Dominante paarden kun je het beste benaderen door grondwerk met ze te gaan doen. Je krijgt respect van je paard als jij hem, vanaf de grond, zijn voeten kunt laten bewegen: voorwaarts, achterwaarts, links en rechts, daarbij altijd de kleinste poging belonen. Als een dominant paard in een weiland op een ondersgeschikt paard afloopt, zal dat ondergeschikte paard altijd plaats maken voor het dominante paard. Dat heb jij in het land ook gedaan, doordat je iedere keer terugweek. Op het moment dat jij ervoor kunt zorgen dat het paard zijn voeten beweegt en jij dat niet hoeft te doen, op het moment dat het paard voor jouw uit de weg gaat, ben jij ranghoogste.

Maar omdat dominante paarden de positie weleens kunnen gaan verdedigen - dat doen ze naar andere paarden ook - moet je met een echt dominant paard uitkijken dat hij je niet aanvalt. Daarom adviseren veel Natural Horsemanshippers om een paard aan een touwhalster en een leadrope te nemen, en oefeningen te gaan doen zoals wijken voor druk, pasje achterwaarts als jij dat vraagt (en op den duur de aanwijzing zo subtiel houden dat je niet weet dat er een aanwijzing komt) en andere oefeningen. En als je de verhoudingen op de grond hebt rechtgezet, kun je in het zadel kruipen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:44

elexis schreef:
@wendy, heb jij nou zelf ook zo'n dominant paard gehad? hoe ben je daar mee omgegaan? ( nogmaals, ik ga dus echt niet aan het paard van iemand anders 'sleutelen' maar vind het ook gewoon interessant)

Niet gehad, ik heb hem nog steeds Haha!

Ik werk er samen met een goede instructrice aan... met name door grondwerk en loswerken. Je ziet hem af en toe vechten met zichzelf om mijn leiding te accepteren. In het begin was hij echt agressief, nu niet meer.
Wat er natuurlijk ook niet aan mee werkte is dat hij bij 2 ponies stond die hij absoluut de baas was, hoefde hij niks voor te doen.

Sinds een paar dagen staat hij in een andere kudde waar hij voor zijn plekkie moet vechten. Dat is toch nog de allerbeste manier volgens mij, paarden die paarden opvoeden... daar kan geen grondwerk tegenop, alleen al omdat het voor een paard natuurlijk gedrag is, voor ons is het aangeleerd.

bwntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:08

elexis schreef:
Mijn buurvrouw kent mij, ik ben niet iemand die gelijk de zweep erover haalt..

ben overigens wel benieuwd hoe jullie allemaal zouden reageren als een paard zo naar jullie zou doen!

Laat jullie reacties maar zitten! Ik wilde gewoon proberen uit te zoeken wat er nou gebeurde en wat er eventueel aan te doen is...

typische bokt dit, gelijk afzeiken!

ik vind dat je wel gelijk hebt
zou net hetzelfde doen, maar uiteindelijk is het je buurvrouw haar probleem als zij niet wil dat je haar helpt moet ze het zelf weten

greetz