Fleecedeken slecht onder winterdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Is het slecht?

ja
10 (15%)
nee
37 (58%)
geen idee
16 (25%)

Totaal aantal stemmen: 63

zobras

Re: Fleecedeken slecht onder winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:10

Tessebes schreef:

Wat een onzin. Iedere deken kan verschuiven, drukplekken op de schoft veroorzaken, enzovoorts. Dat heeft niets te maken met het materiaal.

Weer ontopic. Je kunt zelfs winterdekens kopen met fleecevoering, dus het lijkt me best kunnen om een fleecedeken onder je winterdeken te doen.

Winterdekens met een fleece voering is een heel ander verhaal. Die zitten vast aan een deken met voering en buitenstof. Door de total constructie is die sterker en steviger en zal niet snel gaan zakken. Maar neem maar van mij aan dat ik regelmatig gezien heb dat een wollen of fleece deken onder een staldeken problemen veroorzaakt. Dat jij het onzin vind is jou mening, ik zou het in iedergeval nooit meer doen omdat het risico op verstrikking in deken en drukplekken te groot is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 08:44

Als je deken zo schuift ligt dat echt aan de deken.
Ik heb twee wollen dekens, de een blijft idd voor geen meter liggen. Maar de ander schuift totaal niet

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 08:49

Mijn beest heeft juist minder snel last van schuurplekken als ik er een fleecedekentje of zomerdekentje onder leg. Zolang ik bij de fleece een bandje eromheen doe is er niks aan de hand. Ik ken zelfs iemand die, wanneer het tussen -5 en -10 is, 4 dekens opdoet. Dat vind ik dan weer onzin

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 08:50

Mijn paarden hebben buitenstallen, bij vorst leg ik al jaren een fleece onder de winterdeken. Nog nooit een probleem mee gehad. Ik heb natuurlijk wel byzonder tamme paarden Haha!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 08:54

Mijn pony is al oud en kan zichzelf slecht warm houden al zijn energie gaat daar in zitten dus heeft in de winter een hoop dekens op, anders word ie mager.. vorige winter heeft hij ook een fleese deken onder zijn winterdeken gehad..

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:28

Taygalover schreef:
dierfysio schreef:
mijn paard heeft onder z'n 200grams rhino-wug een HH teddy-fleece deken. daar zit beide een halve hals aan; schuurt niet.
ik vind het ideaal: als ie vies is, gaat ie mee naar huis en in de wasmachine! handig!
zometeen bij echt dikke kou krijgt hij ipv de fleece een onderdeken, die wel naar de wasserij moet. die is 350grams.

Blijft die HH teddy-fleece netjes liggen bij jou?

Ik heb hem vorig jaar toen het zo heel koud was ook onder mijn deken gehad, maar hij trok enorm naar achter. En Moos kreeg er zelfs schuurplekken van.

Ik leg er alleen wel eens bij strenge vorst een fleecedekentje onder, die van voor 'gewone voering' heeft.

Hij trekt wel iets naar achteren, maar het valt mee. Mijn paard krijgt er zeker geen schuurplekken van (en hij heeft 'm al weken 24up/d op). Ben er erg tevreden mee!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:53

Nooit zelf bij nagedacht hoe het bij jou zou voelen als je trui steeds wat aan het trekken is, al is het een fleece trui??

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:18

Eleonoor schreef:
Nooit zelf bij nagedacht hoe het bij jou zou voelen als je trui steeds wat aan het trekken is, al is het een fleece trui??

als je het tegen mij had: eerst even goed lezen in het vervolg: Tong uitsteken
ik schreef dat de deken iets naar achteren trok. niet constant dus. het is niet hinderlijk, het schuurt niet, het trekt zeker niet constant. er zit bovendien rek in de stof. ervaar jij strechkleding als trekkend en hinderlijk dan? ik niet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:44

Let op met fleece,

we hebben 1x gehad dat een fleece deken onder een andere deken statisch werd.
Dit paard dronk niet meer, bleek dat hij op het moment dat hij de neus egen de drinkbak deed een schokje kreeg van de statische electriciteit van de fleece deken.
Let hier dus op.
Zelf leg ik nooit een fleece deken onder mijn andere dekens, wel gewoon een dunne staldeken of een wollen deken.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:55

ElCamino schreef:
Let op met fleece,

we hebben 1x gehad dat een fleece deken onder een andere deken statisch werd.
Dit paard dronk niet meer, bleek dat hij op het moment dat hij de neus egen de drinkbak deed een schokje kreeg van de statische electriciteit van de fleece deken.
Let hier dus op.
Zelf leg ik nooit een fleece deken onder mijn andere dekens, wel gewoon een dunne staldeken of een wollen deken.

Goed dat je het even zegt, af en toe knettert m'n fleecedeken weleens vooral als het heeft gevroren. Lachen

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 16:09

Inderdaad! Niet aan gedacht.Heb ik ook een keer gehad toen ik alleen de fleecedeken er af haalde omdat ze nat was geweest en dus geen andere dekens erop had,toen was ze ook statisch.Tenminste..De deken.Maar me paard schrok wel toen Tong uitsteken.En de rest.nogmaals bedankt Haha!!

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 08:16

Dat is inderdaad een knetterend goede tip, dank je wel!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 08:21

Ik doe het ook niet, ik vind fleecedekens onder staldekens erg trekken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 08:28

Ik heb vorig jaar wel bij mijn merrie een wollen deken met hals eronder gehad, maar vond ik geen succes. Momenteel staat ze dus gewoon met een dikke deken op en een ongevoerde regendeken erbovenop. En voor als het erg koud wordt heb ik nu een onderdeken gekocht. Vind sowieso dat dekens ruim moeten zitten aan de voorkant, mijn merrie krijgt al zo snel last van schuurplekken op de borst.

Mijn pony heeft gewoon 2 winterdekens over elkaar op.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 08:48

ik zeg nee, zweet en wollen dekens zijn er absoluut niet voor gemaakt om als onderdeken te dienen.
Ik heb het welleens gedaan, en dan een zacht onderlapje aan de borst zodat de sluiting niet gaat schuren en een staartlusje tegen scheef liggen+ een dekensingel.
Dit ging wel redelijk goed, maar ik kies nu toch voor een staldeken als onderdeken. Die zijn ook in allerlei grams te krijgen.
en als je loopspliten hebt heb je ook minder kans op schuurplekken Ja

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 02:49

Ze hebben mij ook altijd afgeraden om een fleece deken als onder deken te gebruiken.
Het schuift te gemakkelijk naar achteren, ook al lijkt die goed te passen.
Dan heb je het probleem dat het gaat schuren bij de borst en gaat drukken bij de schoft.
Ik doe er, als het écht koud wordt, gewoon een extra staldeken bij onder.