erg zwetend paard...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: erg zwetend paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:36

Ja mischien mag je de stukken dat ze zweet wel wegscheren

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:38

@mistral het is VOORAL in de zomer belangrijk, maar niet ALLEEN in de zomer.. je kan het ook gewoon in de winter geven, zeker aan sportpaarden die flink getraind worden. Als ze het nodig hebben hebben ze het nodig, of het nou winter zomer herfst of lente is..

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:49

Mijn paard zweette zomer en winter, hij had er gewoon aanleg voor. Gewoon goed uitstappen, maar dat moet altijd. Hij is er nooit verkouden van geworden!(verkoudheid is overigens een virus en of je het wordt ligt voornamelijk aan je weerstand).
Ik vind het nog al kort door de bocht om te verwijzen naar de topsportpaarden, die moeten ook volledig worden ingepakt als ze op de wei ofzo zouden kunnen/mogen. Het hangt er echt vanaf wat de situatie is en hoe de eigenaar het wil natuurlijk. Het zou wel te gek voor woorden zijn als je erop wordt afgerekend in ieder geval!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 20:56

Olifant schreef:
Ja mischien mag je de stukken dat ze zweet wel wegscheren

en dat vind ik dus erg lelijk... het is OF helemaal kaal, OF helemaal niet

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:58

Tja conditioneren dan -wedstrijdklaar maken dus. En dat je niet kan scheren is sowieso heel lastig probleem zul je dan niet geheel oplossen..

Misschien kun je uitleggen dat voor paard zelf ook fijner is als die geschoren word...

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:28

Ik heb precies hetzelfde als jij!
Paard zweet ook ontzettend snel (na 5 minuten rijden staat het zweet er al flink op! Regelmatig ook vlokken schuim aan de teugels hangen. Niet omdat ik haar 'afbeul', maar ook gewoon aanleg. Tijdens de wedstrijd is het zelfs nog wat erger omdat het dan ook nog eens heel spannend is).
De eigenaar van 'mijn' paard ziet er ook geen heil in om het paard te scheren, waarschijnlijk zal dat dus ook nooit gebeuren. Ik moet me daar maar bij neerleggen
Maar toch heb ik al 4 keer een 8 gehad voor de verzorging. (De laatste drie wedstrijden op een rij en nog een keer net na de zomer (rijd maar 1x in de maand wedstrijd)).
Dus daar hoeft het zeker niet aan te liggen Lachen OK dan!

Verder staat het paard wat ik rijd zo goed als dag en nacht buiten.
Alleen als ik heb gereden verblijft ze op stal totdat ze droog is.
Ze heeft nog nooit een koudje gevat of iets dergelijks.

Ik heb ooit eens de website van natuurlijk paardrijden (of iets) gelezen. En daar stond op dat het zweet echt OP de vacht komt te liggen en dat de huid van het paard als het ware droog blijft. Vergelijk het met een verenpak van een eend. Of met een wollen uitrijdeken (ook dierlijk materiaal), waar het vocht naderhand OP komt te liggen.
Het is alweer even geleden dat ik dat gelezen heb, dus kan zijn dat het niet helemaal volledig is of iets...

Verder wat ik doe voor de wedstrijd:
- netjes invlechten met pektouw 'roosjes maken'.
- paard helemaal borstellen (voetjes was ik overigens nooit, die worden toch weer smerig).
- Staat helemaal uitgekamt/uitgeplozen.
- Voorpluk mooi gekamt en 'vol'. (die laat ik altijd los hangen, haar voorpluk geknot vind ik niet mooi).
- tuig mooi zwart, bit schoon.
- Jasje/laarzen/dekje alles mooi schoon.

En dan met een lekkere wolliebollie toch gewoon achten voor de verzorging Lachen
De jury's hebben hun ogen niet in hun achterhoofd Knipoog Als ze zien dat een paard netjes schoon is, de ruiter goed verzorgd is. Dan krijg je die punten meestal wel Lachen
.
(lang verhaal trouwens Tong uitsteken Haha! )

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:44

Foto gevonden in mijn profiel...

Zo wolliebollie wordt ze altijd in de winter, hier is alleen nauwelijks bezweet:
Afbeelding

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:35

ik denk gewoon kort warmlopen daarna veel stappen en mischien even een dekentje op toedat je aan de beurt bent en daarna als je de proef hebt gereden gelijk weer een deken op en in de trailer zetten ( als dat kan) en alles dicht doen zodat ze niet verkouden kan worden ! Haha! ik heb dit ook een beetje met mijn fjordjuh.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:20

Persoonlijk vind ik een ongeschoren paard met een dikke wintervacht niet bepaald wedstrijdconditie te noemen en ik haal er ook zeker een puntje af bij de verzorging.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:36

Ik ken meerdere ruiters die met een ongeschoren paard wedstrijden rijden.
Alleen de miereneukerige juryleden (sorry Fitzroy) trekken punten af. Meestal krijgen ze gewoon de punten voor verzorging die ze verdienen. Het paard ziet er nl netjes uit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:44

Een ongeschoren paard hoeft ook geen probleem te zijn. Een teddybeer imo wel.
Sorry hoor, maar dat kun je echt geen wedstrijdconditie noemen en dit moet wel degelijk meegenomen worden in de beoordeling van de verzorging. Anders is het weer: waarom is de verzorging standaard een 7?
Pfff ... je doet het ook echt nooit goed.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:45

Prinnie schreef:
. Meestal krijgen ze gewoon de punten voor verzorging die ze verdienen. Het paard ziet er nl netjes uit.

Ja, dat is dus minder punten, want het paard is niet in wedstrijdconditie. Knipoog

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:52

Dat zet ik er dus niet voor niks zo neer Knipoog.
Het is dus maar weer net wat voor definitie je geeft aan wedstrijdconditie.
Nergens staat dat een paard geen lange vacht mag hebben.

Ik vind dat iemand met nette knotten, opgeknipte benen, mooi glanzend paard, uitgeplozen staart en netjes gepoets zadel hoofdstel etc. gewoon een 8 verdient. Dat vind ik nl wedstrijdconditie.

Ik zie het probleem van een nette lange vacht gewoon niet zo. Het zal er toch niet helemaal voor niks zitten, en zelfs met een deken op hebben de paarden die lekker lang buiten staan daar nu eenmaal last van. Dat heet winter.....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:57

Maar nette lange vacht is wel wat anders dan een krullende vacht vanwege het zweet. En dat is vaak toch wel het geval bij paarden die ongeschoren zijn en dik in de vacht zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:00

Je houdt toch dat dressuur een meningsport is. Je weet van te voren dat de jury je paard misschien niet mooi vind, misschien wel. Het is een mening en daar verander je niks aan, je mag vinden wat je wil. Maar de jury mag dat ook en zij geven je de punten. Je weet van te voren waar je aan begint. Goed beetje ofttopic.

Verkouden worden als de paarden nat worden buiten gezet is onzin. Het zweet blijft aan de bovenkant van de vacht liggen, en komt niet op de huid zelf, dan krijgen ze het eerder koud ja. Bovendien is het een virus. Zet de paarden die niet onder deken staan altijd op ademgestapt en afgekoeld zo weer buiten. Nooit ziek geweest.

Heeft het paard wel een deken op of zit hij echt in zijn teddyvacht?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:15

Als een paard het werk goed aan kan met een teddyvacht zal ik mij daar niet druk om maken. Wat maakt dat ene puntje verzorging nou uit, als de rest maar goed gaat! Als een paard duidelijk minder looplust krijgt van zijn dikke vachtje en dus het werk niet vol kan houden in de winter, dan gaat het er bij mij resoluut af. Ik wil een sportpaard, geen leuke grasmaaier. Uitgezonderd dan weer de paarden die 24/7 buiten moeten staan natuurlijk, buitenpaarden (helemaal) scheren vind ik niet kunnen maar die zijn over het algemeen al iets minder goed in staat om zwaar dresuurwerk te verrichten omdat veel energie opgaat in de wei. Ik heb echter makkelijk praten. Mijn paard maakt geen wintervacht aan en ik hoef dus ook niet te scheren. Dit zou een nadeel zijn als ik een natural was geweest want het dier kan echt niet zonder deken, dan wordt ze totaal stijf in de rug (weet ik helaas uit ervaring na een rugblessure), maar voor mij als dressuurruiter ben ik helemaal tevreden ermee.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:20

Nou ik heb inmiddels zoiets dan maar een puntaftrek je punten moet je toch halen met het rijden en niet met de verzorging. Ik ga mijn paard toch echt niet scheren omdat een jury het geen wedstrijdconditie vind Bloos . Mijn paarden staan de hele dag buiten en ook nog eens op de vlakte voor die paar wedstrijden ga ik dus echt niet scheren Knipoog

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:48

Prinnie schreef:

Ik vind dat iemand met nette knotten, opgeknipte benen, mooi glanzend paard, uitgeplozen staart en netjes gepoets zadel hoofdstel etc. gewoon een 8 verdient. Dat vind ik nl wedstrijdconditie.

Ik zie het probleem van een nette lange vacht gewoon niet zo. Het zal er toch niet helemaal voor niks zitten, en zelfs met een deken op hebben de paarden die lekker lang buiten staan daar nu eenmaal last van. Dat heet winter.....

Helemaal mee eens.
Liever een paard met dikke vacht happy in de wei. Dan een geschoren paard helemaal in de dekens (wat ook nog eens een hoop gedoe is) die op stal moet blijven staan omdat ie geschoren is. En anders misschien wel geen 8 voor de verzorging krijgt. Gestoord

Nee ook ik versta onder wedstrijdconditie een mooi schoon gepoetst paard, mooie staart, manen in de knot.

En by the way, ik heb er niet eens iets over te zeggen of ik 'mijn' paard wel of niet scheer.
Sorry maar ik vind dat ook een beetje mierenn**ken.

Bij grand prix en dergelijke vind ik het dan weer wel horen dat een paard mooi in de vacht zit, maar in de wat lagere klassen (lees t/m Z)... nee hoor!

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:59

ik vind dat je niet persé een geschoren vacht moet hebben, een 8 zou je van mij ook krijgen als je nette knotten alles netjes (jeweetwel) hebt. en je zou dat 1e puntje voor de verzorging eigenlijk niet nodig moeten hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:10

mirkip schreef:
Prinnie schreef:

Helemaal mee eens.
Liever een paard met dikke vacht happy in de wei. Dan een geschoren paard helemaal in de dekens (wat ook nog eens een hoop gedoe is) die op stal moet blijven staan omdat ie geschoren is. En anders misschien wel geen 8 voor de verzorging krijgt. Gestoord

Nee ook ik versta onder wedstrijdconditie een mooi schoon gepoetst paard, mooie staart, manen in de knot.

En by the way, ik heb er niet eens iets over te zeggen of ik 'mijn' paard wel of niet scheer.
Sorry maar ik vind dat ook een beetje mierenn**ken.

Bij grand prix en dergelijke vind ik het dan weer wel horen dat een paard mooi in de vacht zit, maar in de wat lagere klassen (lees t/m Z)... nee hoor!

Is wel zo een netjes gepoetst paard, maar als je hebt losgereden is hij helemaal bezweet, alle haren staan alle kanten op, wellicht zie je nog wel wat schuim als het tegenzit en dan ziet hij er helemaal niet zo netjes en schoon meer uit. Dat je hebt gepoetst zie je op een zwart paard toch niet, maar zo mooi dat hij blonk toen hij nog droog was, zie je niet meer. Hoe punten ze zo een paard??

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:40

Ik heb ook een paard gereden dat overmatig zweette, zelfs toen ie geschoren was was ie naar drie rond draven heel erg nat. Het zweet droop altijd op de grond, echt geen gezicht.
Ben er nooit op aan gerekent, en heb tot en met het Z1 heel veel gewonnen.
Het scheelt natuurlijk wel dat als ie geschoren was dat ie dan geen krulletjes meer had, maar ook de laatste wedstrijden voordat ie geschoren werd kreeg ik nooi commentaar en altijd gewoon een 7 voor verzorging (in de b en L), daarna kreeg je er gelukkig geen punten meer voor.
De enige mensen die er wat van zeiden waren degene die langst de kant stonden, zo van: Zo, die zweet flink, zeker goed aan zijn flikker gezeten? Terwijl ik er net 5 min op zat!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:06

Ik vind het dus echt niet kunnen voor zon dier als ze dagelijks flink getraind wordt, ga zelf eens een uur hardlopen met een hele dikke jas aan? Dat is echt heel oncomfortabel, en kun je dan tot de beste prestatie komen? Zweten = energieverlies en daarnaast zou mijn paard pas na 3-4 uur droog zijn als ze niet geschoren zou worden. Maar daar denken de meeste "naturals" niet over na, of komen dit soort obstakels niet tegen omdat ze waarschijnlijk met een heel ander doel op hun paard rondrijden dan de gemiddelde fanatieke dressuurruiter. Training is zowieso niet natuurlijk en in de natuur loopt een paard zich niet in het zweet.. dus de vergelijking met dat ze in de natuur wel een vacht krijgen en wij ze daarom moeten laten zitten gaat totaal niet op.

Zelf wil ik de max uit mijn paard halen, dan zal ik er toch ook voor moeten zorgen dat de omstandigheden er naar zijn zodat zij haar max kan geven.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:40

Citaat:
Ga jij maar eens een uurtje hardlopen tot je flink bezweet bent, en ga daarna maar eens stil staan in de winter. geheid dat je verkouden word en dat je het veeeeel kouder hebt dan wanneer je bloot, niet bezweet maar toch warm van het rennen(trainen in het geval van het paard) onder een lekkere warme deken komt te staan.

Echt, sommige mensen weten dus duidelijk niet waar ze het over hebben.. Niet gemeen bedoelt hoor, maar een mens ís geen paard. Een mens eet niet als een paard, loopt niet als een paard, praat niet als een paard, heeft niet dezelfde beweging nodig als een paard, en het belangrijkste: heeft niet dezelfde vacht als een paard.

Misschien is het je ooit opgevallen dat een paard een vacht heeft, en een mens niet? Haha! Weet je wanneer je het koud krijgt? Als je nat bent, ben je niet gelijk koud, koud krijg je het pas, als het natte gaat verdampen. Bij mensen, verdampt het water/zweet dus gelijk op de huid, en dat is koud.
Bij paarden gaat het zweet éérst naar de vacht, en verdampt het vanaf de vacht. Dat is dus níét koud voor een paard (aangezien er geen gevoel in de vacht zit Knipoog ). Daar kan hij dus ook niet verkouden van raken!
Als je het paard scheert, zijn de haren zo kort, dat áls je paard gaat zweten, het zweet direct van de huid kan verdampen, en hij dus wél verkouden kan worden.

En nee, ik ben geen natural, mijn verzorgpaard is ook geschoren, waar ik erg blij mee ben, draagt lekker dekentjes, gaat me op wedstrijd, en alle dingen waar de gemiddelde natural kippevel van zou krijgen Tong uitsteken Maar het enige waar ik niet tegen kan, is als er iets wordt gezegd wat totaal niet klopt Knipoog

Elektrolyten voeren helpt inderdaad goed tegen het snelle zweten. Mijn pony kreeg ze 's winters ook bijgevoerd, van Pavo dacht ik, want die zat ook heel dik in haar vacht Lachen

Maarja, als je ook niet extra/ander 'voer' mag geven, zit er niets anders op dan elke keer maar een puntje minder voor verzorging in ontvangst te nemen..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:56

Tssss. zwetend paard.. Tja dat kan die van mij ook erg goed....

Ergo.. toen we nog in de L zaten en B, hadden we nog wel eens een 5 voor niet gepoetste pony!!! Waar we ons toch echt het apelazerus op hadden geborsteld!!! zuch.. Maar ja, dat diertje gaat zweten als ie moet werken en ziet er dan niet meer uit...... (is nog een fjord ook.. wordt dan licht met donkerbeige.... zowel in de zomer, als in de winter... zelfs als ie geschoren is, maar gelukkig dan een stuk minder..)

Zweten is nuttig.... zo raak je je warmte kwijt moet je dan maar weer denken...

En toch altijd fijn, als ik vies en plakkerig onder mijn capje uitkom dat die pony er ook uitziet alsof ze haar best heeft gedaan!!! (doet ze ook echt hoor)

Mee leren leven! en in de zomer na het rijden lekker afspuiten tegen de jeuk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:59

ehhh, alleen ik scheer mijn fjord wel in de winter, maar niet zijn benen !!! oeps want als je dan weer naar de keuring wil, is zijn behang weer verdwenen, dat is daar weer niet goed.....