zonder sperriem starten.....dierenmishandeling?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cleo_

Re: zonder sperriem starten.....dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:57

wat er al gezegt word van het lusje, vind ik absoluut waar..

maar waar het eigenlijk om gaat dat het jurylid gezegt heeft dat het dierenmishandeling is.
dat is wat ik nogal vreemd vind, zo iemand hoort toch op een nette manier commentaar te geven! Zodat degene die de wedstrijd rijd er wat van leert, en er misschien aan gaat werken.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:17

Ja dat is wel raar, maar misschien schoof het bit teveel door de mond, doordat er geen sperriem aan zat kan dat erger worden.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:27

Ik start die van mij ook zonder sperriem, omdat ze anders onmogelijk gaat doen met dr hoofd, hele onrustig aanleuning kirjgt ze dan..

mn neusirem zonder lusje is onderweg.

ik heb alleen de opmerking gehad of mn paard heel sterk was omdat ik zonder sperriem reed, deze opmerking snapte ik alleen niet..

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:29

Is ze niet even langs de jury gegaan? Dat kan meestal wel bij wedstrijden, dat je even uitleg vraagt? want dit is idd wel vreemd, ik vind het ook geen dierenmishandeling, ben je nou gek.
Een sperriem is ervoor als je paard zijn mond open 'spert' (om maar even de naam te gebruken Knipoog )

Vind het erg raar hoor

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:41

Karin schreef:
Ik vraag me af of dat jurylid ooit van een Engelse neusriem heeft gehoord. In feite een hoge neusriem waar geen sperriem aan zit dus. Knipoog

Ik zou eerlijk gezegd na afloop naar zo'n jurylid toe zijn gegaan om uitleg te vragen.

Zij rijdt met een incompleet hoofdstel en heeft heel erg veel geluk gehad dat ze nog niet gediskwalificeerd is. Je mag wel met een hoge neusriem starten, mits het maar geen gecombineerde is waar je de sperriem vanaf hebt gehaald. Dan is je hoofdstel namelijk niet compleet.

Wij hadden een paar weken terug ook zo'n geval. Gaat de amazone ook nog in discussie!! Ze had een gecombineerde hoofstel zonder sperrien, en daarbij ook nog eens de neusriem te los. em los bedoel ik dat hij zijn mond heel erg ver open kon doen. Kon bij wijze van spreken gapen.... Slapen
Ze had geluk dat ze al gestart was, anders werd ze ook nog gediskwalificeerd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:11

Dan had dat jurylid op het protocol moeten zetten: 'Starten met incompleet hoofdstel is niet toegestaan'. En niet:
shaolanneke schreef:
Nu is mijn vriendinnetje wel eens op wedstrijd gegaan zonder sperriem, met als resultaat dat de jury als opmerking had geplaatst ' zonder sperriem is dierenmishandeling' Verward

Daar sloeg mijn opmerking over uitleg vragen op. Ik had zelf al in dit topic opgemerkt dat je volgens de reglementen niet met een incompleet hoofdstel mag starten.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:15

toch vind ik het een vreemde opmerking..
zou aan de hand van de naam van dit jurylid toch een kijken of ik er nog achter zou kunnen komen..

Elisabeth007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:33

m'n broertje heeft ook weleens zonder sperriem gereden op concours, bij een hoofdstel waar het wel bij hoorde.... de jury schreef alleen dat er een onderdeel van het hoofdstel ontbreekte Knipoog
maar dat dat dierenmishandeling is, daar heb ik nog nooit van gehoord?!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:22

Heeft ze geen uitleg ofzo meer bij die jury gevraagd?
Vind het niet echt gepast om dat zo op een coupon te zetten, beetje vreemd Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben mn sperriem 1x vergeten op wedstrijd, maar er stond toen niks over op mijn coupon.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:31

Ik had een supermooie en hele brede neusriem met wit onderlegd op een gitzwart paard zonder aftekeningen. Ook engelse neusriem omdat mijn paard vaak wat met zijn tanden op elkaar loopt en ze laat zien (doen oudere paarden wel vaker) Omdat het ook een echt damespaardje was stond het supersjiek Ja

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:49

Huh, wat raar zeg.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:52

vreemd! Ik rijdt nu een paard die heeeel gevoelig is daar! Als ik bij hem een sperriem omdoe dan gaat t helemaal kapot! Tot bloedens toe! Dat vind ik dan pas dierenmishandelijk eigenlijk. Als ik de sperriem eraf laat houdt hij gewoon zijn mond dicht en is er niets aan de hand.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:03

Ik wil bij mijn pony juist met een hoge neusriem starten (dus zonder sperriem) omdat ze erg licht is in de hand en verder netjes haar mond dichthoudt en ik "dichtsnoeren" dus onzin vindt. Daarbij staat het haar ook nog eens geweldig Haha!
Aangezien ik het erg lastig vond om voor een normaal budget een hoofdstel te vinden met hoge neusriem, heb ik er eentje gekocht met een engelse neusriem, en daar zowel sperriem als lusje vakkundig afgesloopt. Eigenlijk zonde, maar met alleen een lusje ziet het er ook niet uit.
Nog nooit commentaar gehad dus het verschil tussen een geamputeerde engelse of een originele hoge is kennelijk niet te zien Tong uitsteken Wist eigenlijk niet dat als je het lusje laat zitten dat dat niet mag! Weer wat nieuws geleerd Knipoog

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:05

ik start met een ex- stang en trens hoofdstel..
mooie hoge neusriem en gewoon de trens teugel af gehaalt..

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:09

wat een rare jury seg. dierenmishandeling? het is net aangenamer voor je paard om zonder te rijden dacht ik? (niet dat MET sperriem dierenmishandeling is natuurlijk Clown versta me niet verkeerd).
Ik zou zeer zeker uitleg vragen!! Ik had vroeger een hoofdstel waar zelf geen sperriem aan kon bevestigd worden

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:12

xx_Irisje schreef:
Ik start die van mij ook zonder sperriem, omdat ze anders onmogelijk gaat doen met dr hoofd, hele onrustig aanleuning kirjgt ze dan..

mn neusirem zonder lusje is onderweg.

ik heb alleen de opmerking gehad of mn paard heel sterk was omdat ik zonder sperriem reed, deze opmerking snapte ik alleen niet..

vind ik ook al zo'n rare opmerking.. Werkt een sperriem nu net zachter in? ik dacht net harder, doordat er meer druk op de neus komt wanneer ze hun mond opendoen. Verward

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:15

Dierenmishandeling zou ik het zeker niet willen noemen (hoe komt ze er uberhaupt op?). Maar feit blijft wel dat je zónder sperriem, het bit gemakkelijker door de mond heen trekt dan met sperriem. Daarom vind ik een sperriem ook diervriendelijker dan zonder.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:49

Ik vind het heel krom.
OK zonder sperriem aan een gecombineerde neusriem mag je niet starten. maar dierenmishandeling.....?

vind het niet correct, als de jury al van mening is dat er sprake is van dierenmishandeling, hoort ze de deelnemer onmiddellijk te diskwalificeren.
Blijkbaar vond ze dat niet nodig?

Zo'n opmerking hoort dus in geen enkel geval op de coupon te staan terwijl de proef gewoon gereden mag worden.

flappie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:41

Ik ben een voorstander om zonder sperriem te rijden. Ik vind dat de paarden veel ontspanner zijn. Bij de meeste paarden is een sperriem een bron van irritatie. Wat de jury betreft dat het dierenmishandeling is vind ik grote onzin, kijk maar eens op wedstrijd hoe strak de sperriemen vast gesnoerd worden, dat is pas dierenmishandeling!!! Ik heb nog nooit kommentaar van de jury gehad dat ik zonder rijdt.

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:45

ik vind die sperriem ook vaak vervelend.. als je dan weer eens een hoofdstel voor een nieuw paard moet zoeken zul je net zien dat alles past, behalve natuurlijk de sperriem! Boos!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:55

VValar schreef:
Dierenmishandeling zou ik het zeker niet willen noemen (hoe komt ze er uberhaupt op?). Maar feit blijft wel dat je zónder sperriem, het bit gemakkelijker door de mond heen trekt dan met sperriem. Daarom vind ik een sperriem ook diervriendelijker dan zonder.

Ik kan me ook alleen dit bedenken.. Dan nog.. het ene paard heeft een losse flubbermond en een ander heeft een stevige snoet Tong uitsteken

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:59

nou ik heb ook geen sperriem en daar heb ik nog nooit commentaar op gehad maar ik rij dan ook alleen onderlinge wedstrijden

saaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:59

Snap niet waarom het dierenmishandeling zou zijn?

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:20

ik was meteen naar de jury togestapt om haar conlusie eens nader te verklaren.

Dat je niet mag starten met een incompleet hoofdstel is duidelijk. Ik zou het idd eens proberen te achterhalen vind het ook erg vreemd !! Toonde het algemene beeld dan ook erg gespannen ? Of had je een ontspannen proef gereden?

Ik zelf heb een dikke hoge neusriem. Zonder lusje en dus ook zonder sperriem. Maar dat is meer omdat ik dat mooier vind. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:29

beantsje, helemaal mee eens. Dierenmishandeling = diskwalificeren, niet zo'n opmerking op je protocol. Bovendien kan ik hier geen dierenmishandeling in zien, behalve dat starten met een incompleet hoofdstel (zoals zo vaak terecht opgemerkt is) niet hoort.