Is slaan ook een verborgen gebrek?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:23

Urielle schreef:
Klinkt ook niet alsof hij verdoofd was dan. Sorry, ik zie weinig opties tot retourneren.
Heropvoeden en/of snel weer de verkoop in zou ik zeggen.

Als ie echt link is weet ik niet of ik hem weer door zou verkopen. Getuigd niet echt van verantwoordelijkheidsgevoel. Ik bedoel: niet te vertrouwen met kinderen!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:26

En wat gaan jullie nu met dat beestje doen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:04

[***] schreef:
Urielle schreef:
Klinkt ook niet alsof hij verdoofd was dan. Sorry, ik zie weinig opties tot retourneren.
Heropvoeden en/of snel weer de verkoop in zou ik zeggen.

Als ie echt link is weet ik niet of ik hem weer door zou verkopen. Getuigd niet echt van verantwoordelijkheidsgevoel. Ik bedoel: niet te vertrouwen met kinderen!

Wat doe jij ermee dan? Er zal toch iets anders moeten komen voor de kinderen. Ik zou zoiets niet in handen geven van mijn dochtertje.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:10

tjee, lastig zeg, het verkopen begrijp ik als het paardje met kinderen in aanraking komt,maar zal wel lastig worden denk ik, want ik neem aan dat jullie het bij een eventuele verkoop dit wel erbij vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:27

Urielle schreef:
Wat doe jij ermee dan?

Wat denk je?
Een gedragsprobleem kan misschien opgelost worden door heropvoeden, maar dit beestje had bij de vorige eigenaar ook al losse voetjes. Probeer vast te stellen of het een gedragsprobleem of een karakterfout is. Ik zou in het laatste geval het dier dan niet weer verkopen en van hot naar her laten gaan, dat wordt ook een lijdensweg en draait uit op ongelukken.
Als ie echt link is zou ik het dier persoonlijk naar de slager brengen. Dat had die eerste man ook beter kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:32

benniebang schreef:
nou, sorry dat ik het zeg, het lijkt me juist heel erg verstandig om afspraken te maken met de verkoper. En MEESTAL doe je dit wel. BV: Is er een proefperiode, zo ja, hoe lang? Kan ik bellen met evt. vragen? Komt verkoper nog langs om naar paard te kijken? Is er een keuring geweest? Rontgologisch, klinisch? Medisch verleden van paard etc etc. Allerlei dingen die ten tijden van een koop erg belangrijk zijn lijkt me.

proefperiode lukt heel vaak niet.
Persoonlijk gaat er bij mij ook geen paard weg voor preof.
Niets te verbergen, maar heb het op een andere plek een paar keer mis zien gaan en je een half verkl*ot paard terug krijgt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 17:47

nou ik heb het weer even doorgelezen en mijn oom weet nog niet wat ie met het beestje aanmoet eigenlijk... in het begin dachten wij ook wel dat het eruit te krijgen zou zijn, maar omdat de vorige eigenaar daar dus ook al mee bezig is geweest weet ik niet of dat nog wel lukt... ik ben wel op i-net van alles op aan het zoeken geweest voor zulk soort gedragsproblemen maar daar word ik nog niet super veel wijzer van... ik hoop dat we er achter komen waardoor het beestje gek begint te doen, want ik zou het echt zonde vinden als zoon leuk beestje bij de slager beland...
want om de anderen gerust te stellen -> hij gaat niet de verkoop in! wie weet hoeveel eigenaren dat beestje al heeft gehad? en wat ie allemaal al kapot heeft getrapt?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:43

Citaat:
ik dacht eigenlijk dat je een paard met gebrek zo terug kon brengen, maar zijn hier nog regeltjes voor?

Slaan is geen verborgen gebrek.
Hij kan bij een verborgen gebrek niet zomaar terug maar je moet meteen een DA inschakelen die het gebrek vaststelt en antedateert. Dit valt oha niet mee. Bij gedragsafwijkingen die wel als verborgen gebrek worden aangemerkt, zoals weven en luchtzuigen, wordt meestal een antedateringstermijn van enkele dagen gehanteerd. Met andere woorden; als je na een maand ermee komt, is hij het waarschijnlijk pas bij jou gaan doen...

Als je oom de pony bij een professionele handelaar heeft gekocht en in het koopcontract heeft de verkoper verklaard dat de pony mak en braaf is dan zou hij terug kunnen, maar dat hangt nogal van de formulering af. bij een particuliere verkoper heb je geen enkel recht.
ik heb trouwens goed gezocht hier op de site, maar kon niks vergelijkbaars vinden!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 15:00

beantsje schreef:
Met andere woorden; als je na een maand ermee komt, is hij het waarschijnlijk pas bij jou gaan doen...

Als je oom de pony bij een professionele handelaar heeft gekocht en in het koopcontract heeft de verkoper verklaard dat de pony mak en braaf is dan zou hij terug kunnen, maar dat hangt nogal van de formulering af. bij een particuliere verkoper heb je geen enkel recht.
ik heb trouwens goed gezocht hier op de site, maar kon niks vergelijkbaars vinden!

tsjah de pony is gekocht bij een iets te slimme particulier die er erg graag van af wou Knipoog denk dat je tegenwoordig beter naar een handelsstal kan gaan blijkbaar want dan heb je tenminste nog een beetje rechten... want of zoon beest slaat of niet kom je pas achter als je em zelf een tijdje hebt Ach gut

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:02

Urielle schreef:
Slaan is geen verborgen gebrek, slaan is een gedragsprobleem. En dat kan bij de verkeerde koper al heel snel ontstaan en is dan ook geen reden om een paard te mogen retourneren.

Niks aan toe te voegen Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 15:19

rakkertje13 schreef:
Urielle schreef:
Slaan is geen verborgen gebrek, slaan is een gedragsprobleem. En dat kan bij de verkeerde koper al heel snel ontstaan en is dan ook geen reden om een paard te mogen retourneren.

Niks aan toe te voegen Lachen

als je in het vervolg een topic eerst doorleest had je waarschijnlijk een ander antwoord gegeven Clown

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:48

Rianneke schreef:
maar had dat dan niet gemeld moeten worden door de vorige eigenaar?

Nee, aangezien het geen stalondeugd of verborgen gebrek is, hoeft dat niet.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 15:56

beantsje schreef:
Nee, aangezien het geen stalondeugd of verborgen gebrek is, hoeft dat niet

daar was ik inmiddels ook achter gekomen ja...
vind het nogmaals niet netjes door de verkoper, maar helaas is er niks meer aan te doen...

je koopt een op het oog lief ponietje en het blijkt een beestje te zijn met losse hoefjes waarvan je niet op aan kan Ach gut

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:04

Rianneke schreef:
nou ik heb het weer even doorgelezen en mijn oom weet nog niet wat ie met het beestje aanmoet eigenlijk... in het begin dachten wij ook wel dat het eruit te krijgen zou zijn, maar omdat de vorige eigenaar daar dus ook al mee bezig is geweest weet ik niet of dat nog wel lukt... ik ben wel op i-net van alles op aan het zoeken geweest voor zulk soort gedragsproblemen maar daar word ik nog niet super veel wijzer van... ik hoop dat we er achter komen waardoor het beestje gek begint te doen, want ik zou het echt zonde vinden als zoon leuk beestje bij de slager beland...
want om de anderen gerust te stellen -> hij gaat niet de verkoop in! wie weet hoeveel eigenaren dat beestje al heeft gehad? en wat ie allemaal al kapot heeft getrapt?

Het is helemaal geen leuk beestje, want hij is gevaarlijk.
Een valse rottweiler houd je toch ook niet bij je kinderen omdat ie zo'n leuk koppie heeft?

Echt, als heropvoeden niet lukt, is de slager meest eerlijke oplossing, ook voor de pony zelf.

(N.B. hieruit blijkt wel weer hoe belangrijk een goed koopcontract is, want als in het contract had gestaan dat het gebruiksdoel ''betrouwbare speelpony voor kinderen" was geweest, had hij wel degelijk teruggekund omdat de verkoper dan aantoonbaar had gelogen over deze pony. Je valt weliswaar niet onder consumentenrecht maar je kan het dan wel als dwaling aanmerken.

zie wetboek
Artikel 228 | BW6, Boek 6, Titel 5, Afdeling 2 lid 1a:
Citaat:
1.
Een overeenkomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar:
a.
indien de dwaling te wijten is aan een inlichting van de wederpartij, tenzij deze mocht aannemen dat de overeenkomst ook zonder deze inlichting zou worden gesloten;

Let wel: de bewijslast ligt dan geheel bij jullie. Jullie moeten aantonen dat jullie hier heel duidelijk over gepraat hebben en jullie moeten aantonen dat de verkoper wel wist dat de pony niet betrouwbaar was, maar het verzwegen heeft.

Het eerste blijkt nog niet uit jullie post en het tweede mag hij dan telefonisch hebben toegegeven, maar dat kan hij later wel weer ontkennen. Je moet het dus bewijzen.
Al met al sta je niet zo sterk maar je zou het kunnen proberen. Aanschrijven en de koopovereenkomst nietigverklaren op basis hiervan. Nee heb je...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 16:23

beantsje schreef:
Het is helemaal geen leuk beestje, want hij is gevaarlijk.
Een valse rottweiler houd je toch ook niet bij je kinderen omdat ie zo'n leuk koppie heeft?

Echt, als heropvoeden niet lukt, is de slager meest eerlijke oplossing, ook voor de pony zelf.

Let wel: de bewijslast ligt dan geheel bij jullie. Jullie moeten aantonen dat jullie hier heel duidelijk over gepraat hebben en jullie moeten aantonen dat de verkoper wel wist dat de pony niet betrouwbaar was, maar het verzwegen heeft.

Het eerste blijkt nog niet uit jullie post en het tweede mag hij dan telefonisch hebben toegegeven, maar dat kan hij later wel weer ontkennen. Je moet het dus bewijzen.
Al met al sta je niet zo sterk maar je zou het kunnen proberen. Aanschrijven en de koopovereenkomst nietigverklaren op basis hiervan. Nee heb je...

ik heb even geknipt, maar mijn oom had allang door dat je dat beest dus niet kan terug geven want je hebt in feite gewoon geen bewijs...maar goed voor het zelfde geld gaat ie terug en beland ie strax als kinderpony bij iemand die der helemaal geen hol verstand van heeft en dan? dan gebeuren er zeker ongelukken...! Boos!

mijn oom houd em de laatste tijd erg goed in de gaten, maar er is echt geen pijl op te trekken... normaal als een paard slaat zijn ze boos of zie je dat aan zen gezichtsuitdrukking om het zo maar raar te zeggen, maar dit beestje kan vrolijk met zen oortjes naar voren op je in meppen Boos! als het beestje niet her op te voeden valt gaat ie naar de slager daar kun je van op aan, want aan ongelukken heb je niks! maar goed vind het alsnog zonde van het beestje op 1 of andere manier Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:18

Ik hoop dat je onderschrift niet over deze pony uit het topic gaat...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:11

Nee, slaan is geen verborgen gebrek.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 12:36

beantsje schreef:
Ik hoop dat je onderschrift niet over deze pony uit het topic gaat...

nee dat onderschrift staat er al langer als dat mijn oom die rotpony heeft Haha!