Rianneke schreef:nou ik heb het weer even doorgelezen en mijn oom weet nog niet wat ie met het beestje aanmoet eigenlijk... in het begin dachten wij ook wel dat het eruit te krijgen zou zijn, maar omdat de vorige eigenaar daar dus ook al mee bezig is geweest weet ik niet of dat nog wel lukt... ik ben wel op i-net van alles op aan het zoeken geweest voor zulk soort gedragsproblemen maar daar word ik nog niet super veel wijzer van... ik hoop dat we er achter komen waardoor het beestje gek begint te doen, want ik zou het echt zonde vinden als zoon leuk beestje bij de slager beland...
want om de anderen gerust te stellen -> hij gaat niet de verkoop in! wie weet hoeveel eigenaren dat beestje al heeft gehad? en wat ie allemaal al kapot heeft getrapt?
Het is helemaal geen leuk beestje, want hij is gevaarlijk.
Een valse rottweiler houd je toch ook niet bij je kinderen omdat ie zo'n leuk koppie heeft?
Echt, als heropvoeden niet lukt, is de slager meest eerlijke oplossing, ook voor de pony zelf.
(N.B. hieruit blijkt wel weer hoe belangrijk een goed koopcontract is, want als in het contract had gestaan dat het gebruiksdoel ''betrouwbare speelpony voor kinderen" was geweest, had hij wel degelijk teruggekund omdat de verkoper dan aantoonbaar had gelogen over deze pony. Je valt weliswaar niet onder consumentenrecht maar je kan het dan wel als dwaling aanmerken.
zie wetboek
Artikel 228 | BW6, Boek 6, Titel 5, Afdeling 2 lid 1a:Citaat:
1.
Een overeenkomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar:
a.
indien de dwaling te wijten is aan een inlichting van de wederpartij, tenzij deze mocht aannemen dat de overeenkomst ook zonder deze inlichting zou worden gesloten;
Let wel: de bewijslast ligt dan geheel bij jullie. Jullie moeten aantonen dat jullie hier heel duidelijk over gepraat hebben en jullie moeten aantonen dat de verkoper wel wist dat de pony niet betrouwbaar was, maar het verzwegen heeft.
Het eerste blijkt nog niet uit jullie post en het tweede mag hij dan telefonisch hebben toegegeven, maar dat kan hij later wel weer ontkennen. Je moet het dus bewijzen.
Al met al sta je niet zo sterk maar je zou het kunnen proberen. Aanschrijven en de koopovereenkomst nietigverklaren op basis hiervan. Nee heb je...